Anketa:
Príprava roadbooku na rally súťaž
ZdieľaťPridané: 03.06.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 15500 [Technika - Dobré Rady]
Pri príležitosti prvého ročníka orientačnej enduro súťaže Motoride Enduro Challenge 2009 si zhrnieme par dobrých rád ako si pripraviť roadbook.
Viac o Motoride Enduro Challenge 2009 sa dozvieš: rally.motoride.sk.
Roadbooku:
Roadbook alias papierový itinerár dostane každý účastník závodu v predstihu emailom pár dní pred štartom, aby si ho mohol doma vytlačiť a pripraviť. Roadbook bude vo formáte PDF v štandardnom rozmere (šírka 130mm).
Čítanie roadbooku:
Roadbook je rozdelený na 3 časti:
- Kilometre - zobrazujú celkové km od štartu etapy a tiež relatívne km od predchádzajúcej odbočky. Ak ti celková vzdialenosť nebude sedieť môžeš sa ďalej navigovať podľa relatívnej. Z príkladu na obrázku bod č. 32 prvý hore. Na tento bod prídeš po 19,6 km od štartu a 0,4 km od predchádzajúceho bodu. Vynuluješ km a ideš podľa inštrukcií 0,7 km na ďalší bod.
- Nákres križovatky - je vždy orientovaný v smere príchodu na danú križovatku. To znamená že jazdec na križovatku prichádza zdola obrázku a križovatku opúšťa v smere šípky. Hrúbka čiar signalizuje kvalitu cesty (hrubá čiara asfalt, tenká spevnená cesta, čiarkovaná lesná, poľná, nespevnená cesta). Nákres môže obsahovať ďalšie obrázky, budovy, stromy a iné orientačné pomôcky.
- Textová časť - dopĺňa obrázkovú, oplatí sa čítať, obsahuje dôležité upozornenia, spresnenie k obrázku, upresnenie prejazdu a iné pomocné texty.
![]() |
Úprava rozmeru a tlač:
Pokiaľ máš roadbook štandardného rozmeru, alebo budeš navigovať iba z papierov v tankvaku alebo na nádrži môžeš tento bod preskočiť a rovno si celé PDF vytlačiť.
Ak máš menší roadbook (napr. od Petra Čízka cizek.info - šírka papiera 100 mm) je možné pri tlači PDF súboru nastaviť tlač dvoch strán na jednu A4 (v dialógu tlače: Page Scaling - Multiple pages pre sheet) a tým získaš roadbook široký cca 80mm. Ak ti tento rozmer nevyhovuje máš pri tlači možnosť vlastnej mierky, teda upraviť rozmer v percentách (zmenšiť aj zväčšiť) Iná možnosť je, že ti organizátor dodá roadbook v požadovanej šírke. Ak máš všetko pripravené v tvojom rozmere, zostáva to len všetko vytlačiť.
Zvýraznenie odbočiek a dôležitých bodov:
Určite si na záberoch z dakarských bivakov videl večernú prípravu jazdcov na nasledujúcu etapu. Aj oni dostanú svoju rolku len večer pred etapou. Pre lepší prehľad a čitateľnosť je dobré si zvýrazňovačmi vyznačiť tvar odbočky. Obrázok roadbooku je vždy orientovaný v smere príchodu na danú križovatku. To znamená že jazdec na križovatku prichádza zdola obrázku a križovatku opúšťa v smere šípky. Zvýrazňovacom si farebne vyznač smer prejazdu. Niekto používa aj viac farieb na rozlíšenie odbočky vpravo, vľavo a jazdy rovno. Taktiež si môžeš zvýrazniť dôležité upozornenie v textovej časti, hlavne varovania!
![]() |
Zlepenie roadbooku do rolky:
Vytlačené papiere treba nastrihať na požadovaný rozmer a zlepiť. Ak budeš navigovať iba z papierov v tankvaku alebo na nádrži môžeš tento bod znovu preskočiť. Dôležité je na začiatok aj na koniec roadbooku pridať jednu stránku na namotanie. Odporúčam zlepiť roadbook lepiacou páskou z oboch strán.
Roadbook sa namotáva na spodnú cievku a odzadu, takže na konci je celá rolka papiera na spodnej cievke a hore je pripravený štart etapy.
Prevíjanie roadbooku:
Elektrické roadbooky nemajú žiadny problém. Pri mechanických roadbookoch, ktoré nie sú sprevodované, je dôležité najprv povoliť spodnú cievku a potom navinúť uvoľnený papier na hornú cievku.
Pokiaľ máš na motocykli roadbook, nainštaluj si ho tam. Ak nie, je možné sa navigovať aj z papierov upevnených na nádrži systémom tzv. "trhačka". V tomto prípade je neprípustné použité papiere vyhadzovať do prírody, ale je nutné ich odložiť do vrecka a vyhodiť do kontajnera v cieli závodu.
UPOZORNENIE - bezpečnosť nadovšetko!
Sledovanie roadbooku, prípadne jeho prevíjanie odpútava jazdcovu pozornosť! Uvedom si, že jazdíš v teréne a aj okamih nepozornosti môže znamenať pád. Preto odporúčam na každej križovatke zastaviť, pozrieť sa do roadbooku na aktuálny prejazd, pozrieť si vzdialenosť do ďalšieho bodu a prečítať inštrukcie, prípadne previnúť roadbook a vynulovať kilometre. Vyhni sa sledovaniu a prevíjaniu roadbooku za jazdy.
Cieľom rally je sa zabaviť, užiť si jazdu v neznámom teréne a vrátiť sa do cieľa celý! Veľa šťastia.
Pridané: 03.06.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!