ISSN 1336-6491 | Online: 1224 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30255
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17848)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12407)
Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dakar 2010 s dvojicou Slovákov

 Zdieľať

Pridané: 26.11.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3914 [Šport - Rally]

Niečo vyše mesiaca nás delí od štartu 32 ročníka najpopulárnejšej rally na svete - Rally Dakar 2010. Presne 1. januára sa v uliciach Buenos Aires začne púštne šialenstvo a jeho účastníci budú mať pred sebou 15 etáp v náročných podmienkach.

Trať súťažiacich zavedie naprieč Argentínou do Chile, kde pretekári strávia sedem dní v púšti Atacama, ktorá je považovaná za najvyprahnutejšie miesto na svete.

Cieľ pretekov je naplánovaný na 17. januára v Buenos Aires. Jazdci ho uvidia až po absolvovaní 9 000 kilometrov. Rally Dakar má pre Argentínu a Chile i slávnostný podtón. V roku 2010 tieto krajiny oslavujú 200. výročie nezávislosti a Dakar považujú za začiatok národných osláv. Aj keď sa Dakar udomácňuje v Amerike v budúcnosti by sa mohol opäť prinavrátiť na africký kontinent. "Pracovali sme veľmi tvrdo na organizácii tohtoročnej Raly v Argentíne, do budúcnosti však počítame aj s Afrikou, avšak už v iných lokalitách ako v minulosti," uviedol riaditeľ podujatia Lavigne, ktorý si vie predstaviť aj striedanie Dakaru medzi Amerikou a Afrikou.

Na púštnom dobrodružstve v Argentíne bude mať zastúpenie aj Slovensko, keď na štart sa v kategórii motocyklov postavia dvaja jazdci. Svoju techniku v stredu nakladali do aút, ktoré nabrali smer Le Havre vo Francúzsku, kde ich v týchto dňoch čaká preberanie a nakladanie motoriek i ďalšej batožiny do trajektu, ktorý to všetko prepraví do Argentíny. Celkovo tretí štart na Dakare, druhý v Južnej Amerike čaká na Ivana Jakeša (št. č.42 - KTM). Podobne ako v tomto roku aj na budúci bude jazdiť vo farbách českého KM Racing teamu. Druhým Slovákom na tejto súťaži bude Štefan Svitko (št. č. 128 - KTM), ktorého čaká veľký krst. Úradujúci majster Európy v E3 bude jazdiť za HANT LOGOMOTION SLOVAKIA team.

Program Rely Dakar 2010:

Deň:Etapa:
1. januára Buenos Aires - Colón (317 km)
2. januára Colón - Cordoba (pre motocykle 652 km/ meraný úsek 219 km)
3. januára Cordoba - La Rioja (pre motocykle 626 km/ 294km)
4. januára La Rioja - Fiambala (441 km/182 km)
5. januára Fiambala - Copiapo (629 km/203 km)
6. januára Copiapo - Antofagasta (670 km/483 km)
7. januára Antofagasta - Iquique (598 km/418 km)
8. januára Iquique - Antofagasta (641 km/ 600 km)
9. januára voľný deň
10. januára Antofagasta - Copiapo (568 km/472 km)
11. januára Copiapo - La Serena (547 km/338 km)
12. januára La Serena - Santiago (586 km/238 km)
13. januára Santiago - San Juan (434 km/220 km)
14. januára San Juan - San Rafael (796 km/476 km)
15. januára San Rafael - Santa Rosa (725 km/368 km)
16. januára Santa Rosa - Buenos Aires (707 km/ 206 km)

Zdroj: Enduro aktuál motoride

Pridané: 26.11.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »