Anketa:
Slovenská JAWA a F.I.M. Rally 1971
ZdieľaťPridané: 22.07.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 7980 [História]
Bez propagácie nefunguje obchod. To vedeli aj v Považských strojárňach. Preto jednou z činností bola aj činnosť obchodno-technických služieb (OTS), ktoré pre jednotlivé motocykle zabezpečovali okrem propagácie hlavne dokumentáciu - návody na obsluhu, servisné príručky, manuály, katalógy náhradných dielov, školenia pracovníkov servisov nielen doma, ale i v zahraničí.
Servisní inšpektori pôsobili v mnohých štátoch sveta, zabezpečovali úlohy pre dobrý predaj motocyklov. V kontakte so zákazníkmi riešili množstvo otázok, niekedy aj nepopulárnych vecí a reklamácií.
Export motocyklov Jawa a ČZ na zahraničných trhoch v 60.rokoch a začiatkom 70.rokov predstavoval významnú položku najmä v americkej oblasti, ale i v oblasti Kanady, Anglicka, NSR, Egypta, Vietnamu, Poľska a ďalších krajinách a tým táto činnosť kládla náročné úlohy na všetkých, ktorí tieto úlohy zabezpečovali.
Popri propagovaní výrobkov zabezpečovali pracovníci OTS pomoc pri organizovaní motoristických podujatí a servis na týchto podujatiach. Jednalo sa o množstvo domácich súťaží – populárnych skútrových rally, motocrossov, výstav, veľtrhov doma i v zahraničí.
Najlepšou propagáciou však bola aktívna účasť motocyklov na rôznych podujatiach. Takouto príležitosťou bývala účasť na najstaršej súťaži F.I.M. rally, ktorá sa s malými prestávkami organizuje od roku 1936 a od roku 1950 nepretržite a vždy v inom štáte. Motocykle a skútre z Považských strojární sa rally zúčastnili niekoľkokrát.
Vráťme sa ale k roku 1971, kedy sa rally konala v holandskom Middelburgu v dňoch 29.6 – 1.7.1971. Z Považských strojární sa Československej výpravy zúčastnil 7 členný tím v zložení: Cingel Jozef, Dorinec Ondrej, Hunčík Rudolf, ktorý sa podieľali na vývoji motocyklov, Makaj Ivan – pracovník skúšobne motorov a pracovníci OTS – Vlčanský Karol, Hála Viktor (na motocykloch) a Lupták Milan (sprievodné vozidlo). Jazdci prvýkrát išli na motocykloch JAWA Roadster 90 v žlto-čiernej farebnej kombinácií. Išlo o skúšku nového motocykla v náročných podmienkach na takmer 3000 km dlhej výprave.
Časť výpravy na námestí v Middelburgu |
Celú Československú výpravu tvorilo 70 účastníkov – továrenské tímy JAWA Týnec nad Sázavou, Považské strojárne Považská Bystrica, AMK Kovona Karviná a AMK nepočujúcich Ostrava. Spolu s továrenskými tímami sa závodu zúčastnilo aj niekoľko súkromných jazdcov a 10 motocyklov JAWA 20/21 z Domu pionierov a mládeže Praha.
Výprava štartovala 25.6. z Karlových Varov na prvú etapu do Eisenachu. Ďalšia etapa viedla do Dortmundu, kde pokračovala do holandského Amsterdamu, odkiaľ výprava smerovala do Rotterdamu a cieľového mesta Middelburgu. Prvé tri dni jazdenia sprevádzal vytrvalý dážď, ktorý komplikoval najmä cestu na diaľniciach.
Celkovými víťazmi rally sa stali motocyklisti z Talianska. Výprava z Považských strojárni spolu s pražskými pioniermi obsadila v kategórií do 100 cm³ pekné 3. miesto. Závod prebiehal bez väčších problémov alebo porúch, čo prospelo propagácií značky JAWA na svetovej scéne.
Spiatočná cesta výpravy viedla cez Antverpy, Brusel, Nancy, Štrasburg, Würzburg až na Považie. V mestečku Narden pri Amsterdame výprava položila kvety k hrobu Jána Amosa Komenského a navštívila jeho múzeum v Nardene. Po náročných troch tisíckach kilometrov sa výprava úspešne vrátila domov.
Porada pred štartom etapy v Amstredame |
Na zážitky z výpravy sme sa opýtali jedného z jazdcov, Karola Vlčanského a ten nám porozprával o priebehu výpravy priamo z centra diania.
K.V : „Keď sme sa vydali na cestu, začalo pribúdať aj zážitkov. Medzi prvé väčšie zážitky patrilo uvítanie výpravy v Middelburgu, kde sme za sprievodu policajných motocyklov BMW dorazili na krásne historické námestie, teda miesto konania uvítacieho ceremoniálu. Nás potešilo, že nielen naše motocykle prešli celú cestu bez problémov, ale takisto aj motocykle Pionier 20/21 z Pražského domu pionierov.
Večer po príjazde bolo slávnostné otvorenie 3-dňového programu vo veľkom stane za účasti všetkých výprav a vrcholných predstaviteľov FIM-u. Keďže Slnko nezapadlo až do pol 3 v noci, bolo dosť času na výmenu skúseností a vzájomné otestovanie motocyklov.
Nezabudnuteľná bola plavba po prístave Rotterdam a výlet na more, kde sa lode riadili na vodných cestách semaformi, rovnako ako u nás autá.
Nedá sa mi nespomenúť jedného člena našej výpravy z Považských strojární Rudolfa Hunčíka, bývalého jazdca rýchlostných i terénnych súťaží, ktorý jednotlivé etapy absolvoval s najnižšou spotrebou. Úspech však bol v tom, že sa „vešal“ na kamióny a išiel za nimi aj niekoľko hodín. Raz však znova išiel za kamiónom po diaľnici a prehliadol odbočku na Würzburg a zastavil sa až pri českom Rozvadove. Cesta späť ho potom stála všetky ušetrené pohonné hmoty.
Jedným z najväčších problémov, ktorý sa vyskytol, bol prechod z Luxemburska do Francúzska. Policajti vykonávali kontroly náhodne a to sa stalo osudné druhej polovici výpravy. Pri kontrole bolo zistené, že cez daný hraničný prechod na územie Francúzska vstúpiť nemôžeme. Stálo nás to niekoľko hodín vybavovania a telefonovania na veľvyslanectvo. Keď sme v noci dorazili do Nancy všetci ostatní už spali.
Veľmi náročné a vyčerpávajúce boli prejazdy veľkými mestami ako Dortmund, Amsterdam, Rotterdam alebo Brusel. Niekedy nájsť cieľ etapy vo veľkom meste bolo náročnejšie ako absolvovať danú etapu. Keď už nebolo východiska, vždy sme to riešili najmä s miestnymi motorkármi, ktorí keď videli na motocykloch označenie rally FIM, nám veľmi radi pomohli nájsť daný kemp, kde bola výprava ubytovaná.
Veľký obdiv si zaslúžili jazdci AMK nepočujúcich z Ostravy. V plnej sile a optimizme absolvovali všetky etapy.
Takisto nebola núdza o kolízie. Najmä prejazdy veľkými križovatkami, kde sa jazdci snažili, aby sa výprava nerozpadla, museli niektorí riskovať aj jazdu na červenú. Jednému členovi výpravy z AMK Kovona Karviná to nevyšlo a domov dorazil v sprievodnom vozidle so zlomenou nohou.
Celá rally bola jedným veľkým zážitkom a po 3000-kilometroch sme v zdraví dorazili domov.“
Pamätná medaila |
Zdroj: Súkr. archív K.V
Pridané: 22.07.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Moped Jawa 359 - gilbert
- História Pionier: Laminátový prorotyp Pioniera 555 - gilbert
- História Pionier: Reklamné skúšky Jednohrbov Pionier 550 - gilbert
- História Pionier: Oskútrovaný Pionier 555 s reumaplechmi - gilbert
- História Pionier: Nový Pionier 05 - gilbert
- Mini na báze Pionier 05 - gilbert
- História Pionier: Doplnky na Pionieroch 05 - gilbert
Ďalšie články tohto autora:
- Cez víkend štartuje seriál ME enduro 2024 v Taliansku
- Harley-Davidson® predstavuje kolekcie motocyklov Icons a Enthusiast 2024
- Pozvánka: Výstava Motocykel 2024: rekordný počet značiek, najočakávanejšie novinky, ale aj prestavby a veterány
- Moto Guzzi predstavuje V7 Stone Ten na počesť 10. výročia klubu The Clan
- Harley-Davidson rozširuje rad CVO o Street Glide a Road Glide a prekvapivo aj Pan America
- Kúp si motocykel Husqvarna a vyhraj enduro tréning v Portugalsku!
- Veľký predvianočný výpredaj až do 80% + vyhraj bicykel v Motoshope Žubor
- Pozvánka na vianočnú Vespa Santa jazdu v Bratislave a Košiciach
- Príšera 2.0 - znovuzrodená KTM Super Duke R 1390 (2024) - kam až môže ísť objem?
- 97.ročník ISDE v Argentíne ovládli jazdci USA, náš medzinárodný klubák 16-ty
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Dzešec učinkoh šľivovici na hlopoh :...
1.- Perše poldeci : - prestaňe ci šmerdzec zos papuľi ...
2.- Druhe poldeci :- prestaňu ce ozjabac nohi ...
3.- Trece poldeci :- prestaňe ce boľec bruh ...
4.- Štrvarte poldeci :- prestaňu še ci kľepac ruki ...
5.- Piate poldeci :- prestaňu ci ciskac boganče ...
6.- Šeste poldeci :- prestaňeš še mračic ...
7.- Šedzme poldeci :- začňeš špivac ...
8.- Osme poldeci :- začňeš mladnuc....
9.- Dzevjate poldeci :- začňu še ci pačic druhe ženi ...
10.- Dzešate poldeci :- začňe še ci pačic Tvoja manželka ..