Anketa:
Test všestranného transkontinentálneho krížnika BMW R 1200 GS Adventure 2018 2/2
ZdieľaťPridané: 21.11.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 21877 [Testy a predstavenia - Test]
Názor druhého redaktora:
Matej Mularčík
Celé leto som sa tešil na moment, kedy sa mi dostane do rúk BMW R 1200 GS. Moje nadšenie bolo teraz znásobené tým, že to je modelový rok 2018 Adventure s novou „palubovkou“. Po stránke dizajnu je to pre niekoho skvelý, pre iného nie až tak atraktívny dizajn. Zoberme si to ale postupne. Svetlá na GS vyzerajú perfektne a ich svietivosť je jedna za najlepších. Je tu väčšia 30-litrová nádrž. Opticky to celý stroj ešte viac zmohutní. Farebná kombinácia bielej a modrej dáva vyniknúť tvarom, a je to veľmi podarená kombinácia + modrý rám je krásnym dizajnovým doplnkom.
Padací rám, ktorý siaha spod boxera až po vrch, je na nezaplatenie, dodáva vám väčšiu istotu, že aj v prípade pádu sa motoru a kapotáži nemá čo stať. Koncovka výfuku je príplatkový Akrapovič, takže zvuk si viete vychutnať naplno. Keď postavím GS na centrálny stojan, tak pôsobí na mňa ako plnokrvník, ktorý je pripravený nechať sa osedlať za pomoci rebríka. Mám pocit, že moja výška okolo 184 cm je takmer hraničná na došliapnutie na zem celým chodidlom. Musím sa vám priznať, mne sa GS páči ako dizajnom, tak najmä schopnosťami a všestrannosťou, ktorou disponuje.
Prvý deň si beriem bavoráka počas pracovného dňa do mesta. S rešpektom si zvykám na rozmery, ale po chvíli sa už prepletám pomedzi autá ako so skútrom. Ľahkosť, akou zvláda jazdu medzi autami a užšími prejazdmi, som vážne nečakal. Možno je to aj tým, že celková šírka nie je o nič väčšia ako vám trčia kolená (+ pár centi). Je už polovička novembra a plechovkári si už dávno zvykli na cesty bez motoriek, a tak si musím raziť vlastnú cestu a bojovať o rešpekt. Tu vás ale trochu prekvapím, svojim výzorom, svetlami, ktoré svietia ako na vianočnom kokakolovom nákladiaku a zvukom, ktorý vydáva Akrap, si rešpekt vybuduje GS takmer samo, chce to len trošku viac odvahy a drzosti, ostatné za vás spraví bavor. Je to návykové, a tak sa nebojím v zápche ísť medzi autami.
Poobede vyrážam na Záhorie, samozrejme pred predĺženým víkendom chytám na výjazdoch z Bratislavy zápchy. Pre mňa žiadny problém, o chvíľku som mimo mesto. Smerujem, ako inak, na Pezinskú Babu. Užívam si silu motora pri predbiehaní. Obojsmerný quickshifter je skvelým pomocníkom, ale je potrebné to kopať tvrdšie ako napríklad pri S 1000 XR. Vonku je celý deň 6 stupňov, a tak si pred Pezinskou Babou prepínam na displeji zobrazenie tlaku v pneumatikách. Keď som vyrážal z mesta, tak som mal vpredu 2,5 a vzadu 2,9 baru, no za Pernekom je to 2,6 vpredu a 3,0 baru vzadu, čo znamená, že sa mi mojou jazdou gumy aj pri 6 stupňoch podarilo pekne zohriať, keďže vzrástol tlak. Za týchto okolností si užívam zákruty plnými dúškami. Vždy som obdivoval jazdcov na GS, ako dokážu krásne klopiť alpské priesmyky, a už aj viem prečo. Ťažisko je pekne nízko, a tak sa v zákrutách pracuje s GS ľahko. Prehadzujem si ju zo strany na stranu akoby mala 100 kíl. Neuveriteľné, v Pezinku pri Pinelovej nemocnici mám úsmev tak široký, že keby ma videli zamestnanci, tak si ma tam určite nechajú.
Druhé ráno počas voľného piatku vstávam skoro ráno, lebo musím ísť niečo vybaviť. Obliekam sa poriadne, veď vonku hlásia nulu a vychádzam do garáže k motorke. Vonku zistím, že je aj mokro, fuj, to sa bude šmýkať. Pozriem do búdy na psa, ani hlavu nezdvihne, keď ma započuje. Už viem, čo znamená počasie pod psa :) Sadám do sedla, púšťam si vyhrievanie rukovätí na maximum a pomaly vyrážam. Zvuk motora aj koncovky ma hneď naštartuje a zabúdam aj na dážď, aj na teplotu. Pripomína mi to až preklzujúce zadné koleso a blikajúci trojuholník na displeji. Nevenujem tomu nejakú pozornosť, lebo elektronika moje nadšenie stráži a robí svoju prácu na jednotku. Ľudia z áut na mňa pozerajú ako na zjavenie, ale keď sa človek dobre oblečie, tak nemá problém ani v takomto nečase, samozrejme mi k tomu pomáha aj GS :)
Neskôr sa vyberám aj trochu do terénu, skúsiť ako sa správa na nespevnenom povrchu. Opíšem to jedným slovom: tank. Prepol som na režim enduro a poď ho! V teréne žehlí všetky nerovnosti ako tank. V prípade, že sa postavíte do stupačiek a začnete ťahať za plyn, nepozná prekážku. Cítim sa takmer ako na štvorkolke, to snáď nie je ani možné. Stále pridávam viac a napriek mokrej tráve, blatu a kameňom som úplne pokojný. Samozrejme, hmotnosť vám pri menších skokoch ukáže ako pracuje gravitácia, a tak som viac menej stále pri zemi, čo je vlastne aj dobre. Zastavujem pri vrchole, kochám sa výhľadom a nasávam čistý vzduch do pľúc. Cestou dole sa už krotím a pozerám sa na svoju stopu, ktorou som sa škriabal hore, neverím vlastným očiam že som to zanechal ja, vyzerá to akoby tadiaľ preletela nejaké kroska.
Na ďalší deň hlásia osem stupňov a jasno. Teším sa opäť do sedla a vyberám sa opäť na Babu. Na prístrojovke volím režim Dynamic. Už cestou tam cítim, že som svojou svižnejšou jazdou gumy zas zohrial, a do zákrut sa púšťam akoby bol prelom júla a augusta. Tak ľahko padá do zákrut, že to až nie je možné. Točím sa hore a vyzerá to tak, že všetci už zazimovali. Musím pochváliť skvelo pracujúce brzdy Brembo, s ktorými v zákrutách brzdím aj s takto ťažkou motorkou pomocou jedného prsta. Quickshifter dá občas do výfuku strelu, veru, je to pekná symfónia.
Z Baby sa vyberám cez rôzne dedinky, kde si skúšam aj tempomat, aj rýchlosť po ktorú dokáže ťahať. Vzhľadom na to, že som si odskočil do Nemecka :) tak vám môžem povedať, že maximálku mi ukázalo 215 km/h. Je to poriadna nálož, všestrannosť GS je nekonečná. V meste sa netreba báť rozmerov, mimo mesta sa vie pokojne hrať na športovca, no a plusom je, že sa nestratí v teréne. Veľká nádrž vám povolí dlhšie jazdy medzi tankovaním, a tak si uvedomíte, že sedíte v sedle bez prestávky aj dvojnásobok času oproti ostatným motorkám. Pre mňa to bola vysnívaná motorka, na ktorú som si vytvoril v hlave neskutočné nároky, a verte, splnila mi ich do bodky. Kto chce absolútne univerzálny stroj, tak práve toto je to pravé orechové.
stabilita v teréne, ochrana pred vetrom, brzdy, podvozok | že nie je moja :) a ťažšia manipulácia na mieste |
Konkurencia
Ty kokso, tu je to dnes tesnejšie než to bývalo v triede superšportov pred desiatimi rokmi! Mal som rozpísané dlhosiahle porovnanie konkurentov v tejto triede, ale nakoniec som ho zhodil - kto by sa tu orientoval iba podľa výhodnosti? Tu sa hrá hlavne na sociálny status a imidž. A všetky štyri hlavné značky, zhodou okolností iba európske, sú v tejto hre úspešné, ale! Je tu jedno veľké ale... Všetci konkurenti vznikli práve preto, aby konkurovali megapredajnému GS a aj jeho verzii Adventure. Sú nimi Ducati Multistrada 1200 Enduro (pre maximalistov rovno verzia Pro), KTM 1290 Adventure S alebo T a čerstvo predstavený Triumph Tiger 1200 2018.
Všetci spomínaní majú TFT prístrojovky a aj možnosť semiaktívneho podvozku. GS zaostáva výkonom a nemá pritom o nič nižšiu cenu, ale treba povedať, že v niektorých aspektoch tu supluje oveľa silnejší a športovejší model XR. Koniec koncov, najsilnejším konkurentom verzie Adventure je podľa mňa základný model R 1200 GS. Ten je o 1 600 eur lacnejší, a okrem veľkej nádrže a vyšších zdvihov si naň vieš nabúchať všetko to, čo má aj Adventure.
Záver
Uf, čo napísať do záveru testu GS Adventure? Nie je to test bežného GS, nie je to ani test bežnej motorky. Adventure je zrkadlom samotného BMW - je to motorka veľmi špecifická, žije takpovediac vo svojom vlastnom svete. Na to, aký je veľký, je až pozoruhodne ovládateľný, a s novou prístrojovkou sa nielenže prehupol do modernej doby, ale ju tak trochu aj predbehol a načrtol trend, akým sa pôjde ďalej. Som si istý, že páni inžinieri z Mníchova majú na nás v ďalších rokoch prichystané ďalšie technologické chuťovky.
Základná cena BMW R 1200 GS Adventure 2018 je 16 850 eur. Jasné, nikto si nekúpi takúto holú verziu, ale už okolo magickej "dvacky" môžeš mať nadmieru užitočný stroj, ktorý ti poslúži dlhé roky bez ohľadu na to, ktorým smerom povedú tvoje dovolenky. Jediným dôvodom na výmenu môže byť z môjho pohľadu to, že by si chcel niečo športovejšie, ale potom už treba prestúpiť do vyššej triedy.
Plusy, mínusy
pružnosť a kultivovanosť motora, užitočná výbava v základe, pohodlie a ochrana pred vetrom, výborná ovládateľnosť, NESKUTOČNÉ brzdy, príplatkový semiaktívny podvozok, príplatková TFT prístrojovka | takpovediac nepoužiteľný odkladací priestor na nádrži, žiadny odkladací priestor pod sedlom, elektronika občas zasahuje až príliš |
Video: Predstavenie novej TFT prístrojovky pre modely BMW R 1200 GS a GS Adventure
Video: BMW - nová TFT prístrojovka - režim navigácie
Čo by ťa mohlo zaujímať:
BMW R 1200 GS Adventure 2018
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 5,2 l/100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 30 l (3 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 520 km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 km/h | 1 900 ot. / 3 100 ot. / 4 550 ot. |
Počet dealerstiev BMW na Slovensku | 4 (BA, BB, ZA, KE) |
Cena základného modelu | 16 850 eur |
Cena testovaného modelu | 22 285 eur |
Ceny vybraných doplnkov:
Alarm | 227 eur |
Rýchloradenie | 424 eur |
Nosič bočných kufrov | 297 eur |
Vyhrievané rukoväte | 217 eur |
Tempomat | 338 eur |
Hmlovky | 343 eur |
LED svetlomet | 706 eur |
Semiaktívny podvozok | 812 eur |
Bezkľúčové ovládanie | 267 eur |
Viac v online konfigurátore. |
Ceny vybraných ND:
Páčka brzdy | 72,50 eur |
Stupačka | 73,20 eur |
Spätné zrkadlo | 81,55 eur |
Smerovka | 40,45 eur |
Svetlomet halogénový | 342,67 eur |
Svetlomet LED | 1 381 eur |
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 82 kg)
Text: Matej Mularčík (výška a hmotnosť: 184 cm, 84 kg)
Foto: Michal Meško - Cuba
Motocykel na test poskytla spoločnosť BMW Motorrad Slovenská republika. Redaktor jazdil v oblečení REV'IT, prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o. a čižmách TCX od spoločnosti Styx.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | BMW | BMW | Ducati | KTM | KTM |
Model: | R 1200 GS | R 1200 GS Adventure | Multistrada 1200 Enduro | 1290 Super Adventure S | 1290 Super Adventure T |
Rok: | 2018 | 2018 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalcový boxer (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | L-kový dvojvalec DVT (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1170 ccm | 1170 ccm | 1198.4 ccm | 1301 ccm | 1301 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot. | 160.1 k (117.7 kW) / 9500 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 125 Nm / 6500 ot. | 125 Nm / 6500 ot. | 136 Nm / 7500 ot. | 140 Nm / 6750 ot. | 140 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 12.5:1 | 12.5:1 | 12,5 : 1 | 13.1 : 1 | 13.1 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 101.0 x 73.0 mm | 101.0 x 73.0 mm | 106 x 67.9mm | 108 x 71 mm | 108 x 71 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom a kvapalinou | vzduchom a kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 190 mm | 210 mm | 200 mm | 200 mm | 200 mm |
Zdvih vzadu: | 200 mm | 220 mm | 200 mm | 200 mm | 200 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová, radiál 4 piest | dvoj kotúčová, radiál 4 piest | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 305 mm | 305 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR19 | 120/70-ZR19 | 120/70 R19 | 120/70-19 | 120/70-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 276 mm | 276 mm | 265 mm | 268 mm | 268 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-ZR17 | 170/60-ZR17 | 170/60 R17 | 170/60-17 | 170/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 225 kg | 215 kg | 215 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 244 kg | 260 kg | 254 kg | ||
Výška sedla: | 850 mm | 890 mm | 870 mm | 860 mm | 860 mm |
Rázvor: | 1507 mm | 1510 mm | 1530 mm | 1560 mm | 1560 mm |
Dĺžka: | 2207 mm | 2255 mm | 2190 mm | ||
Šírka: | 953 mm | 980 mm | 1000 mm | ||
Výška: | 1450 mm | 1495 mm | |||
Svetlá výška: | 220 mm | 220 mm | |||
Objem nádrže: | 20 l | 30 l | 30 l | 23 l | 30 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.6 s | 3.75 s | |||
Spotreba paliva: | 5.2 l/100km | 5.6 l/100km | 5.6 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 432 km | cca 308 km | cca 401 km | ||
Servisný interval: | 10 000km | 10 000 km | 15 000km | 15 000km | 15 000km |
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | ||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | |
Vyhrievané sedlo: | áno, v sérii | ||||
Asistent rozbehu do kopca: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | |
Farebná TFT prístrojovka: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Iná výbava: | za príplatok vypletané kolesá | vypletané kolesá | v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí. | v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí. | |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 10/2017: 15 250 eur | Cena 10/2017: 16 850 eur | Cena 02/2017 19 790,00 € Touring pack (hliníkové bočné kufre 85L, vyhrievané rukoväte, taška na volant) Sport pack (homologovaná titánová koncovka výfuku Termignoni, čierny, hliníkový kryt vodného čerpadla, hliníkový kryt spojkovej nádržky a nádržky prednej brzdy) Urban pack (hliníkový zadný kufor 38L, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, kryt vodného chladiča, kryt olejového chladiča, padací rám, kryt zadného brzdového kotúča, spodný kryt reťaze) | Cena 2/2017: 16 190 EUR | Cena 2/2017: 17 950 eur |
Pridané: 21.11.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora