Anketa:
King of the road two times - test Honda Gold Wing Tour 2018 manuál aj automat 2/2
ZdieľaťPridané: 28.05.2018 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 11087 [Testy a predstavenia - Test]
Názor druhého redaktora:
Matej Mularčík:
Už pri prvej zoznamovačke doma v garáži si všímam, že bezkľúčový systém funguje bezchybne. Pri priblížení sa vám podsvieti biely krúžok na otočnom ovládači Ignition, kde uvádzate motorku do života, ale bez štartovania. Na sedempalcovom TFT dispeji vás pekne privíta logo Goldwingu a rozsvietia sa svetlá a kontrolky, Golďas je pripravený na štartovanie. Hrám sa s nastaveniami, aby som si spároval telefón, najmä kvôli hudbe, ide to veľmi jednoducho a intuitívne. Už po pár sekundách mi hrá hudba, ktorú mám v telefóne a peckujem si ju na maximum, teda to má riadne grády.
Menu je prehľadné a nie je problém sa v ňom orientovať aj bez manuálu. Skúšam si pozrieť aj iné nastavenia, ako je nastavenie podvozku pre dvoch pasažierov, prípadne batožinu a podobne. Zoznamujem sa aj so spiatočkou, ktorá funguje tak, že musíte mať neutrál a stlačenú brzdu, stlačíte tlačidlo R (spiatočka) a potom stláčate páčku vedľa tlačidla R, aby sa Goldwing hýbal smerom dozadu. Keď cúvate, znie to ako autíčko na ovládanie :) Dvojspojková verzia má takýto pomalý pohon aj smerom dopredu.
Skúšam ešte bezkľučový systém, ako naň reagujú kufre. Funguje samozrejme na jednotku, už po menšom vzdialení sa od motorky sa kufre uzamknú. Tu už ozaj netreba vyťahovať kľúčik a používať ho, všetko sa deje samo a funguje ako má. Jediné čo musím vytknúť je malá priehradka pred jazdcom, ktorú má Goldwing s manuálnou prevodovkou (automat tam má airbag). Táto priehradka má trošku obtiažnejšiu manipuláciu a nie vždy funguje.
Sedadlá sú široké a veľmi pohodlné. Obrovským plusom je vyhrievanie oboch sedadiel, ktoré oceníte pri náhlom znížení teploty. Rukoväte sú, samozrejme, taktiež vyhrievané. Sedadlo pre spolujazdca je jedno z najlepších aké môžete ľadvinke ponúknuť. Dajú sa tam oprieť ruky, vzadu je obrovská chrbtová opierka, takže počas dlhej jazdy si môže ľadvinka aj pospať. V zadnej časti sú krásne zapracované zadné svetlá a veľké koncovky výfuku, ktoré sú chrómové a veľmi pekne vyniknú keď sú čistučké. Musím priznať, že teraz je to prvýkrát, čo sa mi páčia na motorke aj bočné oranžové odrazky. Sú zakomponované tak, že nekazia celkový vzhľad Goldwingu.
Skúšam ako sa narába s hlavným stojanom vzhľadom na váhu 379 kg (pohotovostná hmotnosť s manuálnou prevodovkou), ale nie je to nič náročné, podarí sa mi to celkom ľahko. Ďalším detailom sú padáky, a to hneď na oboch stranách dvojmo, jeden na motore a jeden na koncovke výfuku, to sa zíde najmä ak sa človeku niečo pokazí pri manipulácii a nedajbože mu motorka padne na stranu.
Menu sa ovláda počas státia na paneli, ktorý je pred vodičom a za jazdy sa dá ovládať na ľavej rukoväti. Poviem vám, že na ľavej rukoväti je tých tlačidiel vcelku dosť (ovládanie hlasitosti, telefón, trúba, smerové šípky pre ovládanie v menu a potvrdenie, hlavné menu, vrátenie sa späť, smerovky, výber Source, či chcete rádio FM/AM, Bluetooth, AUX a spiatočka). Keď som chcel prvýkrát trúbiť, tak som musel chvíľu hľadať medzi tými tlačidlami to správne tlačidlo, ale zvykol som si a časom to išlo hladko. Pravou rukou máte ovládanie na prepínanie módov, čo sa dá aj za jazdy, len je potrebné ubrať plyn, keď zmeníte mód. Ďalej je tu ovládanie tempomatu, štartovacie tlačítko a štvorblinker. Verte, že si zvyknete rýchlo a pri používaní tlačidiel už ani nespustíte zrak z cesty. Do nastavení podvozka a celkovo motorky je potrebné stáť na mieste, pri pohybe je to nemožné okrem spomínaných módov.
Prejdem ale k samotnej jazde. Ráno štartujem Goldwing, ktorý ma privíta príjemným zvukom šesťvalca. Výfuk má síce utlmený zvuk, ale na tomto type motorky mi to neprekáža, veď je to cestovateľ a neviem si predstaviť pri presúvaní stoviek kilometrov, že by mi hučal výfuk. Ešte nastavím podvozok pre dvoch a hor sa na výlet. Vyberám si na výlet Rakúsko, majú o niečo krajšie cesty ako my. Najprv sa prepletám Bratislavou a som prekvapený ako ľahko sa pohybuje takýto kolos ulicami. Ale až mimo mesta začína byť priestor na zisťovanie pre koho je Golďas určený. Zdvihnem si predné plexi najvyššie a zisťujem, že nepotrebujem mať ani zaklopené sklo na helme, vôbec mi nefučí do očí. Hudba sa krásne ozýva zo štyroch reprákov a so stupňujúcou sa rýchlosťou automaticky prispôsobuje hlasitosť, takže aj pre toto je lepšie mať plexi hore, aby ste si vychutnali muziku bez obtekajúceho vzduchu okolo helmy. Záťah motora je neskutočný a krásne ťahá už odspodu, takmer ako dieselový motor v autách. Keď sa dorútite za auto, tak doslova vidieť, že vodič pred vami má rešpekt a snaží sa pustiť vás.
Podvozok je famózny, nerovnosti doslova žehlí. Aj vo dvojici je komfort na nadštandardnej úrovni. Prekvapivé je aj správanie sa v zákrutách, podvozok sa nepohupuje, nevlní a drží si pekne stopu. Takýto komfort je nevídaný, najmä vďaka novej prednej vidlici, ktorá je v tvare písmena ypsilon otočeného naopak. Jediná nevýhoda je, že nemáte žiaden cit v riadidlách. Pri brzdení sa ale tak neponára predok, čo oceňujem vzhľadom na to, že sa vezieme vo dvojici.
Predsalen sa mi podarí nájsť aj v Rakúsku cestu v horšom stave, teda z panelov, ale ja ich cítim minimálne. Kamarát na druhej motorke sa mi sťažuje, že to s ním nepríjemne trasie, to ja som ako v bavlnke. Naspäť sa vraciam cez Záhorie a prechádzam kompou na slovenské územie. Už po prejdení hraníc viem, že sme doma, vďaka našim rozbitým cestám, no tentokrát majú smolu, ja mám v rukáve tromf v podobe Gold Winga. Vyberám si cestu cez Pernek a Pezinskú Babu, nedá mi to, aby som ju nevyskúšal aj tu. Už v druhej zákrute chytám stupačku o zem, a tak sa krotím. Manévruje sa mi ale pohodlne a s ľahkosťou, ťah smerom hore je neuveriteľný. Využívam tu naplno aj 6-piestikové brzdy Nissin vpredu a som vďačný akou silou sa dokážu s hmotnosťou moto vyrovnať. Miestami mám pocit, že idem na oveľa menšej motorke a bez ľadvinky.
Na druhý deň beriem Gold Wing do práce, chcem si vyskúšať ako sa s ním jazdí po preplnenom meste a v zápche. Už pri prvom kontakte so zápchou som zneistel, najmä kvôli rozmerom, ale nechce sa mi stáť, a tak to vyskúšam stredom. Predieram sa dopredu a naberám na sebavedomí, rozmery sú síce väčšie, ale vodiči si už pomaly zvykajú na motorky jazdiace v zápche stredom. Samozrejme, že mi v tom pomáha aj rešpekt, ktorý Gold Wing vzbudzuje, a prezradím vám, že aj keď sa našli arogantní vodiči, ktorí sa mi snažili schválne zatarasiť cestu, tak som použil naozaj silnú trúbu, a oni sa potom popratali k boku.
Do práce prídem s vypeckovanou muzikou a zisťujem, že cesta mi trvala ako aj na menších, v meste šikovnejších motorkách. Po práci rozmýšľam, že pôjdem domov menšou „skratkou“, opäť cez Záhorie a Pezinskú Babu. Vyberám si kus diaľnice do Lozorna, tu si skúšam maximálku, ktorá je 180 a ani za nič viac, vyzerá, že je elektronicky obmedzená. Skúšam aj tempomat, ktorý funguje bezproblémovo, na diaľnicu je ako stvorený. No ja sa aj tak teším na zákruty, nastavenie mám na jedného jazdca bez batožiny a SPORT. Odozva na plyn je ostrejšia, reaguje takmer hneď, aj podvozok je tvrdší, a to je dôvod dovoliť si na ceste viac. Vyrážam z Perneku hore na Babu a v zákrutách klopím až na stupačky, je až zarážajúce ako ma baví Gold Wing na Babe, sám som z toho prekvapený.
Hore parkujem na parkovisku a stretávam azda prvého majiteľa dvojspojkového Gold Winga na Slovensku. Začneme sa obaja smiať. Vymieňame si skúsenosti a názory a porovnávame, čím sa líši manuál od automatu. Ako tak idem dole z Baby smerom na Pezinok, tak dole sa otáčam a musím si to dať ešte raz, športovosť tejto motorke rozhodne nechýba. Svojho majiteľa bude Gold Wing rozmaznávať komfortom na dlhých cestách a v prípade zákrut v si môže vychutnať aj jeho športovú stránku.
podvozok, ťah motora, bohatá výbava | otváranie priečinku na nádrži, možno trochu vyššia cena |
Konkurencia
Zlaté krídlo nikdy nemalo veľa konkurentov, a nie je ich veľa ani dnes. Najbližším rivalom je celkom určite BMW K 1600 GTL, ktoré je tiež šesťvalec, ibaže radový. Roluje na klasických 17-palcových kolesách, má značne vyšší výkon než Honda a aj nižšiu hmotnosť. Áno, má aj nižšiu cenu, ale v základe aj podstatne mešiu výbavu než Gold Wing, treba si priplácať trebárs za bezkľúčové ovládanie, centrálne uzamykanie či dokonca spiatočku. Tu si treba uvedomiť, že GTL je značne športovejší stroj než Gold Wing.
Charakterovo odlišný a takmer úplne nešportový je potom druhý konkurent, Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited, prípadne Road Glide Ultra. Na prvý pohľad sa to nemusí zdať, ale Electra aj Road Glide majú veľmi modernú výbavu ako napríklad LED svietenie, bezkľúčové ovládanie, alarm, farebnú dotykovú obrazovku, navigáciu či tempomat. Ide však o dvojvalec, ktorý nemá žiadne športové ambície. Aj estetika je ladená veľmi klasicky, pričom cena je v podstate rovnaká akú má Gold Wing.
Záver
Tak čo, na ktorej sa nám lietalo lepšie, manuál či dvojspojka? V našom prípade vyhral manuál. Je to jednoduché - za cenu o tri tisícky nižšiu dostaneš praktickejšiu motorku. Ak to mám vysvetliť celkom pragmaticky, radšej budem mať pred sebou v kastlíku mobil a peňaženku než airbag, ktorý aj tak vybuchne až vtedy, keď ja sa už dávno budem váľať v priekope. Radšej budem pri otáčaní sa na ceste spojkovať, než sa otáčať na dvakrát. Výhody dvojspojky sa viac ukážu napríklad v Amerike, kde je všetko také veľké, že motorku vlastne nemusíš parkovať alebo presúvať, ale ju iba odstaviť.
Cena nového Gold Winga začína na 23 900 eurách. Základná verzia je vlastne bagger a nástupca modelu F6B, čiže bez zadného kufra a zadných reproduktorov, a len s nízkym plexi. Všetko ostatné je však rovnaké ako na vyšších verziách, teda aj bezkľúčové ovládanie či farebná obrazovka s navigáciou. U nás sa však nedá objednať s dvojspojkovou prevodovkou. Za majestátny Gold Wing ako ho poznáme už veky, v tomto prípade teda s manuálnou prevodovkou (ale bez airbagu) bude musieť majiteľ vysypať takmer rovných tridsať tisíc eur. Jeho cena sa vždy pohybovala v plus mínus tejto hladine, ibaže teraz vidím výhodu v tom, že novinka je za túto cenu neporovnateľne lepšie vybavená než ktorýkoľvek jej predchodca.
Najvyššia verzia s airbagom a automatickou dvojspojkovou prevodovkou stojí o tri tisícky viac: 32 900 eur. Je to nielen najvybavenejší Gold Wing aký kedy doteraz Honda vyrobila, ale je to aj motorka, ktorá vo svojej triede nastavila nový štandard. Pekne vysoký štandard!
Plusy, mínusy
športovosť, prejav motora, konečne moderná výbava | niektoré lacné detaily, nízka maximálka |
Video: Honda GL1800 GoldWing 2018 - manuál či DCT?
Pozadie / Wallpaper
Čo by ťa mohlo zaujímať:
Honda GL1800 Gold Wing 2018
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 6,5 l/100 km |
Objem nádrže | 21 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 270 km |
Počet dealerstiev u nás | 8 (BA, TT, NR, TN, ZA, KE, PO) |
Cena motocykla (základ) | 23 900 eur (manuál, bez kufra, nízke plexi) |
Cena motocykla (stred) | 29 900 eur (manuál) |
Cena motocykla (plná výbava) | 32 900 eur (DCT + airbag) |
Ceny vybraných dielov
Páčka brzdy | 108 eur |
Stupačka | 49 eur |
Spätné zrkadlo | 264 eur (komplet) |
Svetlomet | 1020 eur |
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť, 188 cm, 76 kg), Matej Mularčík
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motors Europe Ltd. Redaktori jazdia v oblečení Klim, Rev'it a prilbách Touratech Aventuro a AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o..
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Honda | BMW | Harley-Davidson |
Model: | GL 1800 Gold Wing Tour | K 1600 GTL | Ultra Limited |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | ||
Kategória: | Cestovná | Cestovná | Cestovná |
Motor: | |||
Typ motora: | šesťvalcový boxer (4T) | šesťvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1833 ccm | 1649 ccm | 1745 ccm |
Max. výkon: | 126.5 k (93.0 kW) / 5500 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 7750 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 170 Nm / 4500 ot. | 175 Nm / 5250 ot. | 152 Nm / 3250 ot. |
Kompresný pomer: | 10,5 : 1 | 12.2:1 | 10:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 73 x 73 mm | 72 mm x 67.5 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová + spiatočka | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm | ||
Zdvih vzadu: | 135 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | |
Pneu vpredu: | 130/70 R18 | 120/70-ZR17 | 130/60B17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 316 mm | 320 mm | |
Pneu vzadu: | 200/55 R16 | 190/55-ZR17 | 180/65B16 81H |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 321 kg | 398 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 365 kg | 350 kg | 414 kg |
Výška sedla: | 745 mm | 750 mm | 740 mm |
Rázvor: | 1695 mm | 1680 mm | 1625 mm |
Dĺžka: | 2475 mm | 2489 mm | 2600 mm |
Šírka: | 925 mm | 1000 mm | |
Výška: | 1340 mm | 1465 mm | |
Svetlá výška: | 130 mm | 135 mm | |
Objem nádrže: | 21.1 l | 26.5 l | 22.7 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Max. rýchlosť: | 180 km/h | ||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 282 km | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | za príplatok | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | za príplatok | |
Zákrutové svietenie: | za príplatok | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||
Štart-stop funkcia motora: | áno, v sérii | ||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Quick-shift: | za príplatok | ||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | za príplatok | |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vyhrievané sedlo: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Elektronicky nastaviteľné plexi: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | za príplatok | |
Audio systém: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Spiatočka: | áno, v sérii | za príplatok | |
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena: 29 900 eur (5/2018) (základná verzia bez kufra a plexi: 23 900 eur) | Cena od: 24 200 eur (5/2018) | Cena od: 29 650 eur (5/2018) |
Pridané: 28.05.2018 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora