Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1486 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26122
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15791)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10331)
Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač

Honda CB600F Hornet 2003 - moja "nultá" motorka

 Zdieľať

Pridané: 13.04.2020 Autor: Nozdormu
Čitatelia: 12531 [Vaše stroje - Moja motorka]

Príbeh o tom ako sa z učebnej pomôcky a mojej „nultej“ motorky stal môj miláčik alebo aj ako sa jazdí na starej motorke v novom svete.

Ako som sa dostal k motorkám

Ešte pár rokov dozadu pre mňa boli motorkári darcovia orgánov a nikdy som si nemyslel že budem ja na nejakej pekelnej mašine jazdiť. V celej mojej rodine, medzi kamarátmi, medzi spolužiakmi zo základnej strednej a vysokej sa nenašiel žiadny motorkár. Keď som začal jazdiť na aute a robiť si na ňom výlety stále viac som si všímal počas výletov nejakých motorkárov ktorí išli okolo. Nelietali ako blázni ani nedrali kolena v zákrute ale užívali si pohodu s úsmevom zastavovali na vyhliadkach a tak nejak sa vo mne zrodila túžba po motorkách.

Fajn, cieľ je jasný chcem cestovať na motorke namiesto auta. No len čo s tým veď nepoznám ani jediného motorkára. Ujo google mi poradil nejaké motorkárske fórum motoride.sk tak som sa zaregistroval, že veď sa tam snáď niečo dozviem. Bol nejaký november, kurzy začínali na jar, tak som mal čas čítať, pozerať a premýšľať. Do jari som mal prečítané komplet všetky cestopisy a recenzie motoriek na motoride a už som presne vedel čo chcem. Chcel som pekné veľké cestovné enduro. A ešte nejakého čopra na buľkotanie sa po ceste. A ešte superšport na učenie sa na okruh. K tomu nejakú peknú klasiku a ešte veterána. Moderný ľahký naháč do mesta, motard na učenie sa volovín a do istoty nejaké ľahké endurko keby ma chytil terén. Už len vyhrať eurojackpot a je vybavené.

Prvý kontakt s motorkou

Na jar mi začala autoškola. Na cvičisku mi inštruktor ukázal základné veci na moto a prvé inštrukcie. Vodičák som robil na honde cb600f hornet 01 ročník. Ukázal mi kde je radička, brzda, spojka, sytič...Počkať...sytič? čo je sytič? „No táto mašinka ma môj zlatý ešte karburátory a tu sa ovláda sytič.“ „Karb čo?“ „Si vravel že si ajťák že?“ „Jop“ „Tak kec pojdzeš štartovac ta pocahneš pačku dolu a kec začne ryčic motor ta ju vycahneš hore, pochopenô?“ Na parádu. Vysoká škola štartovania za mnou a môžeme ísť na prvé kolečko okolo cvičiska. Prvýkrát v živote som sedel na motorke a úprimne bol som totálne posratý. Prvé kolečko opatrne na jednotke, bez plynu, po zakrúžení hovorí inštruktor nech zastavím. Tak teda stlačím spojku a v momente keď idem potiahnuť prednú brzdu omylom otáčam plynom. Motorka zareve, ja pustím do gatí, v panike púšťam všetko čo som držal alebo stláčal a našťastie sa nedeje nič lebo inštruktor držal svoju spojku stlačenú. Keby som bol sám asi už ležiac na zemi sledujem motorku letieť na mesiac.

Výber mojej „nultej“ motorky

Popri vodičáku som začal riešiť teda dilemu akú si kúpiť prvú moto. Veľa ľudí vravelo nech pozerám jazdenky aj keď ja som chcel novú najviac sa mi páčil Tiger 800ka. Keď som začal pozerať jazdenky tak som si uvedomil, že tie ceny sú naozaj celkom fajn a že by možno bolo fajn raz za čas počúvnuť skúsenejších a teda kúpiť jazdenku a ďalej šetriť na novú. Pozeral som hlavne transalpy ale páčili sa mi aj cb500xky a podobné motorečky. Niektoré sa mi celkom pozdávali len boli krížom cez Slovensko a to sa mi nechcelo až jeden deň nabehol nový inzerát. Honda CB600F hornet 03 skoro rovnaká na akej som v tom čase robil autoškolu. A dokonca z Košíc. Najazdených 35t km cena 2300euro. Pozrel som ceny zvyšných hornetov a prišlo mi to ako fér ponuka tak som napísal email s otázkami predajcovi. Na všetko mi odpovedal a pozval na prehliadku že mi na mieste všetko čo ma zaujíma ešte ukáže a že pokecáme. Lenže ja viem o motorkách kulové. Tak som poprosil na fóre či sa nenájde niekto kto by ju so mnou prišiel pozrieť a ponúkol sa cruelbody. Dohodli sme termín čas a spolu pozreli motorku. Predávajúci mi na nej ukázal menšie škrabančeky po celej ľavej strane. Vraj pád v garáži. Nemám dôvod tomu neveriť, naozaj po celej ľavej strane na všetkých vyčnievajúcich miestach je vidno znaky pádu a rozhodne to nebol veľký pád. Jedine čo vyzeralo, že bude nutná investícia tak rozeta s reťazou inak bolo všetko OK. Cenu som nemal dôvod zjednávať a tak sme si rovno podali ruky dohodli deň na formality prepis atď a motorka bola doma.

Takto som ju našiel na predaj
Takto som ju našiel na predaj

Hlavný dôvod prečo som si túto motorku kúpil bol ten, že som to bral ako také rozšírenie vodičáku. Nemusel som si na nič nové zvykať. Narodeniny som mal až koncom augusta takže prvé km prišli ešte bez papierov. Tešil som sa veľmi z toho že už mám motorku, že konečne si zajazdím ale samotný vzťah ku motorke bol taký...nijaký. Bral som ju ako nástroj na učenie chcel som si kúsok pojazdiť prvé km možno prvý pád a potom ju v zime predať preč a konečne si kúpiť nejakú originál prvú motorku. moju milovanú vysnívanú peknú atď. Ale ako to už býva človek mieni... Po mojej dovolenke potom inštruktorovej dovolenke potom nejakým prieťahom som úspešne absolvoval skúšku a 22.11.2019 som držal v ruke kartičku, ktorá mi dovoľovala ísť sa legálne povoziť na moto. Prvý výjazd z dediny radím tam nejakú trojku, štvorku, točím plynom rútim sa jak čistý blázon až kým ma nezačne obiehať nejaký starý ford a ja pri pohľade na tachometer zisťujem že sa „rútim“ 80 km/h. Necelé dva týždne po obdržaní vodičáku sa v Košiciach konala Mikulášska jazda. Kartička VP bola ešte teplá z tlačiarne, na motorke natočených doslova pár km vonku poloblato polosneh do toho kopec štrku, no bolo to všetko len nie ideálne na vozenie sa ale išiel som aj tak a nebanujem. Nakoniec som na motorke prejazdil celú zimu. Ku 20.3. som sa prehupol cez 5000km a aj keď je to ešte málo, povedal som si, že sem spíšem možno aj pre seba také „prvé dojmy“ a kto vie možno sa na tom po pár rokoch dobre pobavím že ako som „za mlada“ vnímal svet.

Ako a prečo som sa do nej zaľúbil

Keďže som s motorkami nikdy nebol v kontakte, na rad prišlo naučiť sa aj základné veci. Také, ktoré každý považuje za samozrejmosť. Takže začalo štúdium toho ako nastaviť a čistiť reťaz. Ako vymeniť olej s filtrom. Ako zapojiť nové smerovky, keďže predtým tam boli nejaké čudné ledkové a ja som chcel klasické. Youtube sa stal okrem fóra mojím pomocníkom a síce s trápením a pomocou od Vás sa mi podarilo porobiť čo som chcel. Osobitná vďaka cruelbody a Retro za kopu odpísaných emailov a hovorov. Tu by som vyzdvihol prvé pozitívum tohto stroja a to je jednoduchosť na údržbu a základné úkony. Naozaj neexistuje silnejšia pečiatka než tá, že som to dokázal spraviť ja.

Dočasné vznášadlo :D
Dočasné vznášadlo :D

Pri prvých jazdách som sa na všetko maximálne sústredil a snažil sa ísť lepšie a lepšie. Veľmi skoro som zistil ďalšiu dobrú vlastnosť tohto stroja a to že dokáže odpúšťať začiatočnícke zaobchádzanie aj drobné chyby. Veľakrát som v zákrute nechtiac nešetrne zatvoril a otvoril plyn alebo pri podradzovaní pustil prudko spojku a motorka mi stále jasne povedala že toto nebolo správne ale nikdy mi to nejak zákerne nevrátila a dokázala to zvládnuť v pohode. Spočiatku mi chýbal ukazovateľ zaradeného prevodu a často som buď neúspešne preradil slabým stlačením radičky alebo proste len nedával pozor na kvalty a vychádzal zo zatáčky so zaradenou 4kou a podobne čo mi zase dala motorka najavo ale zároveň ma prekvapilo ako dokáže taký točivý štvorvalec naozaj od nejakých 2400 otáčok krásne chytať ťah pri jemnom plyne. Pri prudkom otočení v nízkych otáčkach sa motor riadne zatrasie začne cukať kým nevyskáče na nejakých cca 3200 otáčok a potom už začne brať poriadne. Motor je čistý sameťák a dokáže ísť naozaj jemne pokiaľ od neho chcete, rovnako neprotestuje keď mu začnete nakladať. Rozhodne by som teraz po 5000km povedal že motor, ako taký aj s prevodovkou, je to najlepšie na tej motorke. Dokáže ísť presne tak ako po ňom chcete.

Čo sa týka rýchlosti a toho že to je naháč tak rýchlosti okolo 120-140 kmh tacho sú úplne v pohode na brázdenie ciest. Do tých 160tacho(150 podla GPS) sa dá ísť normálne vo vzpriamenej uvoľnenej pozícii. Okolo tých 180 tacho (165 GPS) už začína byť ten vietor a turbulencie dosť výrazne a nie je to príjemne na jazdenie. V prípade žeby sa s tým niekto chcel hrať na Rossiho, tak po zaľahnutí na nádrž sa dokáže s mojími 130kg rozgúlať na 220 tacho (200 GPS) a motoricky by možno ešte kúsok išla ale už je to dosť nepríjemné a kto má rád vyššie rýchlosti, asi by mal siahnuť po inej moto. Brzdy sú podľa mňa dostatočné na moto nikdy som nemal potrebu mať tam niečo lepšie. Konkrétne moja motorka je bez ABS. S posedom je to také zvláštne. Ja meriam 178cm takže som skôr široký než vysoký a pri dlhšom jazdení mi viac vyhovuje nezastavovať. Ak zosadám z moto robím pauzy stále po nasadnutí ma bolí riť aj stehná a je to nepríjemne kým si znova nájdem polohu. Keď jazdím vkuse tak je to úplne OK čiže za mňa len tankovať a jazdiť. Denný trip do 500-600km bez najmenších problémov. Toto je jedna typická ukážka výletov po východnom Slovensku. Moto krásne zvláda každú jej časť. Preplietanie sa mestom, rovinaté okresky, zákruty a kopce a kľudne aj cestu domov naspäť po diaľnici.

Vylet
Vylet

Ako pribúdali kilometre menil sa aj môj názor na motorku. Zo starej hajtri, ktorú som chcel hneď predať a ani nepovažoval za „svoju“ sa to presúvalo cez to, že je to fajn motorka ale predám ju a doložím prachy na novú. Neviem ani kedy ale zrazu som sa na ňu rád pozeral či už v garáži alebo niekde na výlete na parkovisku. Zmenil sa aj môj prístup k nej. Neplánoval som na nej robiť nič len ju hneď predať. Nakoniec dostala nový olej, olej. Filter nové gumy, nové smerovky, nový olej do tlmičov a vymenene simeringy, pôvodne späťáky, nové brzdové doštičky, chladiacu kvap, brzdovu kvap, rozetu, reťaz, reťazové kolečko a na ceste sú centrálny stojan, 12v zásuvka, držiak topcase-u, kufor, padacie rámy...ak Vám to náhodou nedošlo, tak áno, zaľúbil som sa do nej :))))))) Do tejto obyčajnej nudnej starej motorky s ktorou som chcel natočiť pár km a predať ju preč...

Moja láska :))))))
Moja láska :))))))

Nie je však dokonalá

Rozhodne sa nájdu aj veci, ktoré by mohli byť lepšie. Vec, čo mi na moto chýba asi najviac je trakčná kontrola. Veľakrát sa mi stalo, že som išiel prudšie pridať plyn a na ceste bol nejaký kúsok prachu alebo podobne a mi tak prešmyklo koleso že som sa skoro posral. To isté v daždi na snehoblate v zime na štrku alebo len na električkových pásoch alebo prechodoch v meste. Ďalšia vec taká dôležitá čo mi vadí je veľmi slabé osvetlenie. Výzorovo sa mi veľmi páči to predné svetlo ešte klasické okrúhle ale ani keď mam zapnuté diaľkové svetlá nie je to dosť na to, aby som išiel aspoň predpísanou rýchlosťou a to ani po cestách čo poznám. Nie je to neriešiteľný problém, určite sa dačo bude dať vymyslieť ale asi je fér to spomenúť. Nevýhodou je aj vyslovene nulový odkladací priestor pod sedlom. Nie je tam miesto naozaj že doslova na nič len na lekárničku a to je celé čiže buď bunda s vreckami alebo kufor. Takisto riadidlá sú veľmi krátke, hrubé a zahnuté čiže je problém tam niečo len tak namontovať alebo pripevniť. Niektoré držiaky na telefón sa tam nezmestili ani pri max roztiahnutí čiže si treba poriadne všetko premyslieť a premerať a v prípade žeby ste tam chceli toho dať viac napríklad držiak na telefón alebo navigáciu k tomu zásuvku pripadne držiak na kameru alebo hodinky tak už máte problém. Asi to tak bude pri väčšine starších motoriek ale spomeniem aj to, že je trochu problém nájsť ku motorke originál nove diely a príslušenstvo. Ešte by som spomenul, že neviem síce porovnať s inými motorkami, keďže som jazdil len na svojej ale mám takú predstavu, že by mohla kúsok lepšie zvládať rozbitú cestu. Viem že to je proste naháč a nie nejaké enduro ale aj tak si myslím, že modernejšie stroje by dokázali kúsok lepšie žehliť horší asfalt. Asi posledný bod čo by som spomenul, je, ani neviem ako to správne nazvať, dlhá dráha plynu. Proste ma veľký rádius ako veľmi sa dá otáčať plynová rukoväť, čiže keď niekedy dostanete chuť pridať fakt plný plyn tak treba prechytávať alebo tak čudne ohnúť ruku. Na druhú stranu je to bezpečnejšie v zákrutách a ľahko dávkovateľné čo je fajn pre začiatočníkov ako ja.

Romantika musí byť
Romantika musí byť

Záver

Po odjazdení 5000km s motorkou z nej mám pocit, že to je mašina ku ktorej keď pristúpite s chladnou hlavou a s chuťou sa naučiť jazdiť tak vás vezme za ruku a ukáže vám čo sa dá na ceste s motorkou robiť. Bude sa s vami len tak presúvať, naučí vás klopiť a dôverovať jej v zákrutách a ak budete chcieť, rada si s vami aj zapreteká a pokiaľ to budete mať na srdci, tak aj dovolí zdvihnuť predné koleso do vzduchu. V ničom z toho ale nebude excelovať. V každej z tých kategórii nájdete motorku na to viac určenú a lepšiu. Dokáže odpustiť chyby nováčikom a pokiaľ s ňou budete narábať s rešpektom k jej výkonu tak vás ani nevystraší svojími reakciami. Ja, ako úplný začiatočník, ktorý nikdy nesedel na moto pred vodičákom, som si s jej 71kW(niekde sa uvádza 70 alebo 72) dokázal poradiť bez vážnejších problémov a to rozhodne nie som nejaký moto talent skôr naopak. V čase, keď som motorku kupoval, sa ceny hýbali pre dané ročníky od zhruba 1500e pre neprihlásene kusy do 3000 pre novšie verzie alebo s menším nájazdom.

Náklady na prevádzku a servis mi prídu celkom normálne, náhradné diely ľahko zohnateľné s dobrou cenou (platí pre použité nie nové). Spotreba sa u mňa hýbe okolo 5 litrov čo je tiež asi taký priemer a pri 17L nádrži má dostatočný dojazd aby som nemusel vkuse premýšľať nad tým kde natankujem. Zároveň je to veľmi rozšírená motorka a teda ľahko nájdete iného majiteľa ktorý poradí. Ešte je krátko na to hodnotiť jej spoľahlivosť nato sa asi nájdu iné recenzie no ja z nej mám pocit že keď sa o ňu budem starať tak nebudeme mať spolu žiadne problémy a zatiaľ ma nikdy nesklamala. Pre väčšinu ľudí je to taká obyčajná motorka, ktorú mal každý druhý človek a nie je ničím výnimočná. No mňa po čase veľmi oslovila a keď som si k nej našiel cestu tak teraz aj otvorene priznám, že podľa mňa je aj svojím spôsobom krásna :))))) Rozhodne to už nie je „nultá“ motorka ale moja prvá :)))))

Večerné Košice
Večerné Košice

Čo viac dodať. Ostáva mi už len dúfať, že mi odpustí to, ako som k nej na začiatku pristupoval a že si spolu užijeme ešte veľa krásnych kilometrov. Peniaze sú už našetrené na novú, viac turistickú motorku ale jednu vec už som si v hlave ujasnil. Táto kráska nie je na predaj a miesto v garáži aj srdci sa určite nájde pre dve mašiny. Niekto strávi výberom a hľadaním milovanej motorky celé mesiace ak nie roky. Mne sa to s veľkým šťastím podarilo behom pár minút v jeden náhodný deň aj keď som o tom vtedy ani len nechýroval. Rozpísal som sa viac ako som mal v pláne ale tak je teraz hnusné počasie von, tak aspoň budete mať čo čítať. Ďakujem každému z Vás kto ste si prečítali môj prvý (a verím že nie posledný) článok na motoride a nabudúce sa snáď vidíme v kategórii cestopisy.

Pridané: 13.04.2020 Autor: Nozdormu Zdieľať

Súvisiace články:

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria