Anketa:
Moje motozačiatky - Jawa 21, Jawa 250/353, Jawa 350 Pérak
ZdieľaťPridané: 22.02.2006 Autor: Spirig
Čitatelia: 47699 [Vaše stroje - Moja motorka]
Ako väčšina aj ja som začínal na Jawách. Na rozdiel od väčšiny som pri nich zatiaľ aj zostal...
Moja prvá motorka bola Jawa 21 Pionier, ktorý ešte stále stojí v mojej garáži. Prvé rady do moto života mi dával môj verný kamo JuraRacing, ktorému vďačím za úspešné naučenie púšťania spojky.
Celú sezónu som jazdil na mojom úspešne zrenovovanom pionieri až na pár porúch a jedným dotykom s pionierom, ktorý riadil jeden nepozorný fagan a rozbil mi celý zadok.
![]() |
Celá zima tvrdej driny |
Môj úspech celej sezóny bol 120km test. Bola sobota a s kamošom sme sa rozhodli ísť na motozraz-TOMKY. Dokopy 120km za jeden deň. Než sme prišli domov tak som bol vytrasený jak motokrosový jazdec po celom závode.
Moja druhá motorka bola Jawa 250/353, s ktorou som si ani tak moc neužil, iba pár jázd.
![]() |
Po kúpe |
Jedna jazda bola nevydarená, lebo po kúpe som musel ísť na prepis do Malaciek. Vyšiel som z domu riadil otec "lebo ja nemám vodičák" išiel na odklepy asi 40km/h jemne sme hupli do jednej jamy a zrazu strašná rana a nás hodilo ku krajnici. Otec vypol motor, a v prvej chvíli ma napadlo že sa nám utrhol výfuk. Ale po obhliadnutí pravej strany som zistil že nám padla reťaz a rozsekala celý kryt na reťaz. Poskytol by som aj novšie obrázky môjho stroja, ale je práve u lakírnika. Moja posledná motorka teda aj najnovšie je Jawa 350 Pérak vo veľmi zachovalom stave na svoj vek r.v.195?.
![]() |
Tá zelená |
Už sa teším na leto keď ju budeôcť odskúšať a vychytať jej muchy. Moja najbližšia kúpa motorky bude za 2 roky "keď na ňu našetrím" A to Yamaha R1 ktorú vyskúšam na Pezinskej Babe.
Prajem veľa šťastných kilometrov a úspešnú sezónu.
Pridané: 22.02.2006 Autor: Spirig Zdieľať
Súvisiace články:
- JAWA 250 - model 353 - Omladzovacia kúra - Carlos
- Cesta k prvej motorke .. ako som to skoro vzdal - Formaggi
- Jawa 350/632 - Bagira
- Jawa 350/634 a Suzuki GSX 1100 EZ - maco
- Prestavba Jawy 350/638 na Jawu 640 Sport - johny99
- Moja Yamaha YBR 125 - egres
- Jawa 350-634 - Herghott
- Honda CB600F Hornet 2003 - moja "nultá" motorka - Nozdormu
- Začiatky na staršej, cenovo dostupnej motorke - Suzuki GSX600F 1998 - Kilowat
- Jawa 350 639, alebo dá sa z Jawy 639ky urobiť normálna motorka - Redakcia

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!