Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3069 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26255
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15856)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10399)

Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov. - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuTlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov. - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Pneu.

24.07.2013 13:18

Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

sasos69
 Turista 

Ikona

Z vlastnej skúsenosti viem, že rôznych rád ako nahustiť pneu na okruh je ako maku. Vzhľadom k mojej malej skúsenosti s motorkou sa mi to stále akosi mieša. Keďže podobnú neistotu vidím aj u mojich boxkamošov ale aj u rôznych známych hobíkov zo SVKringu, rozhodol som sa podeliť s názorom na túto tému, ktorý prezentuje chlapík od Pirelli pre pneu Pirelli Supercorsa (profíci možno majú iné názory a postupy, toto by mala byť taká prvá pomôcka pre nás nevedomých ale jazdychtivých) a ešte pridať pár svojich amatérskych postrehov:

www.diabloracer.com/phpBB3/viewtopic.php...

Tlak pre jazdenie na okruhu je zväčša výrazne odlišný od odporúčania výrobcu pneu (maximálny tlak uvedený na pneu) a výrobcu motocykla (prevádzkový tlak uvádzaný zväčša na zadnej kyvke). Tak isto je výrazne odlišný tlak v studenej a v zahriatej pneu, čo môže v extrémnom prípade zapríčiniť stratu priľnavosti pneu pri brzdení alebo náklonoch. V opačnom prípade pri nedostatočnom tlaku dochádza kvôli deformácii pneu k horšiemu ovládaniu motocykla, ako aj k vyššiemu opotrebovaniu pneu.

Pre tých, ktorí nemajú jasno v konverzii medzi psi a bar pripájam tabuľku:

harvill-ind.com/wp-content/uploads/2013/02...

Pre iné pneu je potrebné si obstarť konkrétne odporúčané tlaky na okruh, ako príklad pre Dunlop som našiel na fóre:

www.dunlopracing.com/Pressures.pdf

Zhrnul by som postup nielen pre neanglosanov do nasledovných krokov (tlak je v psi vždy najprv pre prednú a potom zadnú pneu):

1. Na studených pneu nastaviť tlak 29/26.
2. Zohriať gumu (nahrieváky, zahrievacie kolo - dve) a nastaviť tlak 30-34/25-28.
3. Hneď po jazde skontrolovať/ upraviť tlak na požadovanú úroveň.
4. Po vychladnutí zmerať výsledný tlak už pre budúce použitie.
5. Pre jazdu späť po vlastnej osi treba nastaviť opäť prevádzkový tlak!


24.07.2013 13:51

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

dvenohy
 Turista 

Ikona

nedavno som cital ze Karel Taborsky (sefredaktor motohausu) dal na S1000RR Brno za 2.12 a tlak mal 2.5vpredu a 2.9vzadu - proste seriovy odporucany tlak.

Z vlastnej skusenosti (a to som strasna lama a amater) som na Michelin Pilot Road 3, na Ninji zx6r, daval Slovakiaring za +- 2.45 na tlakoch 2.5/2.9. Ked som na tychto pneu siel Brno (asi 2.50) tak som dal tlak 2.1/1.9 a zodpovedne ti poviem ze to bolo strasne zle, hned v prvej jazde sa na vyjazde zo zatacky tak strasne zavlnila motorka ze som sa s toho skoro posral.

Na power 2CT alebo power pure som fukal na okruh zvycajne 2.1/1.9 a mozem povedat ze tento tlak sa mi osvedcil.

Teraz mam motorku kde fukam 2.2/2.2 a proste neriesim na okruh aj na cestu rovnako. A funguje to v pohode.

Cize univerzalna prirucka ako nafukat gumy neexistuje. Vzdy to zalezi na viacerych faktoroch ako napriklad : Motorka, Pneu, Teplota, Typ Asflatu, Typ Okruhu

A este dodam ze vsetky tlaky su udavane za studena.


24.07.2013 13:56

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

tak ako pise dvojnoha, vsetko zalezi od gumy, teploty, asfaltu....


24.07.2013 17:43

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

hako
 Edvenčr 

Ikona

A záleží aj na váhe jazdca ,je rozdiel keď má niekto 70kg a niekto 100kg...


24.07.2013 19:05

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

barlac
 Jogurťák 

vaha,povrch,zlozenie gumy,teplota. ale amater nema skoro co riesit.


24.07.2013 21:24

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

JayKey
 Jogurťák 

Ikona

dakde som cital, ze guma by mala byt krasne hladka bez zmolkov na povrchu, cize by sa nemala trhat, to je priznak, ze je vsetko vratane tlaku ok.


24.07.2013 23:06

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

pandatn
 Geriatrik 

Ikona

keď ideš plynulo, tak áno


24.07.2013 23:25

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

Varan
 Jogurťák 

Ikona

Další častá debata mezi "motorkářema" - tlaky v gumách a podfukování na menší tlaky, aby to líp drželo.... Stručně - dokud nejedete HODNĚ RYCHLE (Brno pod 2:20), neni třeba měnit doporučené tlaky výrobce - prostě nejedete tak rychle, aby jste to gum dostaly potřebnou teplotu, vzduch se v nich ohřál a výsledný tlak byl adekvátní! NA SILNICI JE TO NAPROSTÁ HOVADINA!! A když gumy klouznou - je to stejně většinou chyba řidiče! Ti co podfukují na tlaky, které jezdí závodníci - by si měli uvědomit, že Ti jezdí opravdu o hodně rychleji a svou jízdou do gum teplo dostanou! Carlos z Motohousu jel v Brně 2:12,6 na sportovně - cestovních Continentalech - na BMW S1000RR - s tlakama 2,5 a 2,9 (p+z) - bez sebemenšího problému! A slicky nebo směsový gumy do provozu - další píčovina! Opět - fungujou, až když jsou ohřáté na cca. 80stupňů - a vážně si někdo myslí, že jede na silnici takovou palici, aby je ohřál a dostal do nich teplo? Jaké tlaky foukáte do svých gum? Jo - a nejvíc jsou "nejhustější taviči na slickach s centimetrovejma poserproužkama" a odřenýma kolenama z kruhových objezdů :-D

Pepa Sršeň

Upravené 1 krát. Naposledy upravil VaranDriver07 (24.07.2013 23:27)


24.07.2013 23:34

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

pandatn
 Geriatrik 

Ikona

Amen. >:-) :-D


24.07.2013 23:44

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

osobne tomu neverim ze v tych continentaloch bolo 2,5-2,9


25.07.2013 8:41

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

pandatn
 Geriatrik 

Ikona

doyebaný merák? :-D ;-)

cs.wikipedia.org/wiki/Merlin :-~


25.07.2013 9:01

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

dunlopracing.com/tires-products/d211gp/ :-)
odporucany tlak za studena 21PSI co je asi 1,45bar a potom je tam poznamka :-D
For street riding, follow the motorcycle owner’s manual for air pressure recommendations. cize ak pojdem na cestu mam ich nabombovat na 2,9? :-D
ked som prvy krat s takouto gumou vybehol na okruh tak som ich mal nafukane ako "bezne" gumy (ccanieco cez 2) ked som po prvej jazde mierne osedivel z toho ako sa guma smykala a zistil ze za tepla je v nej 2,5baru tak mi bolo jasne preco sediviem. nejazdil som ziadnu palbu bolo to na "lenivom nahaci"


25.07.2013 9:21

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

sasos69
 Turista 

Ikona

"profíci možno majú iné názory a postupy"

Upravené 1 krát. Naposledy upravil sasos69 (25.07.2013 9:23)


25.07.2013 13:36

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

Lorenzo
 Jogurťák 

hlavný rozdiel je v tom, či je to race pneu, alebo street pneu!!!! nič viac, nič menej.
po zodpovedaní tejto otázky sa rieši ďalej.


25.07.2013 14:32

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

Marosu
 Kávičkár 

Ikona

Mna by zaujimalo ako to riesia ti co cestuju na ohruh na moto? Znizite tlak az ked dorazite na okruh a cestou domov na prvej pumpe dofukate? Ja to zatial riesim tak ze cestu na okruh dam cca 2,4/2,8 ked dorazim na okruh tak uberem na 2,2/2,1. Po jazde na okruhu tam mam asi 2,4/2,5. S tymto tlakom potom idem aj cestu domov cca 60km. Pneu mam conti sport attack2.

Ide mi hlavne o zivotnost pneu aby mi stred rychlo neubudal, ma zmysel dofukovat to na vyrobcom doporuceny tlak na cestu domov z okruhu? Ma vobec zmena tlaku o 0,3-0,8 vplyv na opotrebenie, ze ci tu neriesim blbosti? :-D


25.07.2013 18:50

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

sasos69
 Turista 

Ikona

Marosu Ja konkrétne prídem na okruh so štandardným tlakom 2,3/2,5 na Pirelli Supercorsa SP. Potom sa prihlasujem a pneu vychladnú. Potom to spustím na 2,0/1,8 za studena a hneď po dojazde to skontrolujem a upravím na požadovaný tlak za horúca, ak treba 2,3-4/1,7. Toto mám po konzultácii s jedným pretekárom z okruhu a je to v súlade aj s mnou spomínaným článkom. Potom sa balíme a gumy vychladnú, boxcrew má kompresor, tak to dám podľa odporúčania výrobcom bikeu a mám pokoj a nemusím nič riešiť pri výletoch mimo okruh.

Pre teba som našiel len odporúčané tlaky pre okruhovky ale na nejakú predstavu to bude stačiť a ostatné googli, diskutuj.

www.conti-online.com/www/motorcycle_de_en...
www.s1000rrforum.com/forum/s1000rr-hp4-suspension-setup...

Keď pneu nedofúkaš, jazdíš na podhustenej, lebo pri ceste domov ju určite adekvátne nezahreješ, takže v tom ideálnom prípade viac derieš gumu a horšie sa ti motorka ovláda. Ak by to bolo výraznejšie, môže sa ti guma aj zdeformovať ale to je asi extrémny prípad.

Tie desatiny ťa asi nezabijú ale nie je to úplne nezanedbateľné. Pozri článok, ktorý platí pre autopneu ale zase taký veľký rozdiel tam nebude.

[klub www.spravnytlakpneu.sk/index.php?page=clanky...]


26.07.2013 0:34

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

pandatn
 Geriatrik 

Ikona

na trať 2,1/1,9 za studena a pre nás dôchodcov to stačí :-}


25.03.2014 22:28

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

Vavro
 Kávičkár 

Na ringu som mal na supercorse sp tlak 2,25pred /2,5 zad ako je predpisany za studena ,kedze nebol kompresor jazdil som tak ako bolo a guma bola hodne zozmolkovana.Po dvoch 30 minutovkach som sa pobral domov a zadna guma hadzala jak hovado.
Teraz vas prosim o radu ci ste mali podobny problem.Mohlo sa stat ze guma je poskodena?? (vysoky tlak,zahrievanie-chladnutie,ziadne nahrievaky) alebo staci vybalancovat a bude OK? Zial vtedy som uz viac casu na moto nemal z pracovnych dovodov.Dilemu mam z toho ci ich radsen nemam vymenit a mat pokoj ako lahnut v zakrute a narobit si skodu .A este k tomu zahriatiu gum.Mam v pneu monitor teploty vzduchu ,nie povrch .Na ringu po 30 min jazde ukazoval 60 C zadna a 50 C predna.Ked som isiel po normalnej ceste pohodovo 70 - 80 km/h v 30 stupnovej horucave jul 2013 ukazoval teplomer 50 zadna a 40 predna. Takze je mozne zahriat aj kludnou jazdou na vyzsiu teplotu ak je horuco.
Dakujem za kazdu radu.


25.03.2014 23:35

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

pandatn
 Geriatrik 

Ikona

Podľa mňa je dosť smerodajný údaj, ako rýchlo si chodil. Lebo ak sa tam niekto motá napr. 2:37, tak tomu môže byť skoro jedno, čo má obuté a aké má tlaky...


26.03.2014 0:25

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

PETOrf
 Turista 

Ikona

mne sa to zda moc nafukane,na gsxr u pisu tusim 2,5 a 2,9.ja bezne jazdim 2,0 a 2,2 ,na okruhu aj 1,8 a 1,9.


26.03.2014 5:53

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

Vavro
 Kávičkár 

Ako rychlo som isiel to neviem, lebo som si nemeral cas.


26.03.2014 8:11

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

barlac
 Jogurťák 

a velmi dvolezite je aj mat kvalitny merak. riesit tlak ,ked tvoje "vykony"
su o nicom, nema skoro zmysel.
ked sa chodis na okruh len vozit, tak je to fuk. ako aj nastavovat podvozok. poznam ludi co mal ,napr odpalene zadne tlmenie a chalan ani nevedel a brno zmakol 2:30.
a poznam ludi co im ladil podvozok haslacher a k lepiemu casu sa ani nepriblizil.
a haslacher je pan ladic, ktoremu malokto siaha po clenky.


26.03.2014 8:49

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

Vavro
 Kávičkár 

Barlac-Nechcem sa porovnavat ako a za kolko, len sa pytam ohladom tych zmolkov a hadzania pneu po 1hod jazdy.Nabuduce zalozim tramsponder ale relax jazda to nebola ;-)


26.03.2014 10:10

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

moc by som neriesil ake ma vykony. Ked na slovakiaringu idem s 600ccm stabilne 2.38 tak je to dobry alebo slaby vykon? Ja myslim, ze to nie je nic extra (chcem 2:30, a teraz bez II. horizontu by to mohlo byt jednoduchsie :-) )
Avsak po obuti D211 zmes endurance som pocas prvej 20minutovky uplne novu zadnu gumu dost dodrbal :-(
Pozri obrázok

riesil som to s kompetentnymi a ti mi povedali: prehustena guma (mal som cca 1.9 za studena, ma byt ~1.4) a mozno aj zle nastavene pruzenie (prilis malo kompresie) vzadu.
Budem skusat tuto sezonu.

takze ako poradili mne posuvam dalej: pridaj 2-3 kliky na kompresii a zisti si u ludi, ktori jazdia okruhy, aky ma byt tlak. Na nejake meranie vo vnutri gumy sa vybodni, tomu by som okrem merania straty tlaku vobec neveril.


26.03.2014 18:35

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

sasos69
 Turista 

Ikona

matus, Vavro - kašlite na tých umelcov, čo vravia, že nič netreba riešiť a vám gumy odchádzajú pred očami. Mňa ide roztrhnúť od jedu, keď sa pýtam lepších na okruhu a oni len krčia plecami a na fóre ťa zdrbú, že sa nesmieš pýtať, kým nejazdíš pod x:y. Presne Vavrove žmolky sú z prehustenej gumy. Tiež som minule nespustil tlak, lebo som prišiel neskoro na ring a mal som to ešte horšie za 4 kolá na novej gume. Čermo mi to spustil a ďalšie kolo bola už guma pekne najemno obrúsená. To nastavenie podvozku by som nechal tak. Ak tomu nerozumieš, tak to ešte asi nepotrebuješ.


26.03.2014 19:45

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

no, lenze ja som na druhu jazdu uz tlak spustil a toto bola fotka po druhej jazde... tak neviem ci sa to zlepsilo, preto som tu kompresiu spomenul - doma som to naklikal ale odvtedy som uz na ringu nebol.


26.03.2014 21:59

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

pandatn
 Geriatrik 

Ikona

Nastav si sériové nastavenie a nafúkaj podľa obutých gúm a dosahovaných časov. Ak nejazdíš pod 2:30, tak zbytočne obúvaš D211, ja som s Power Pure alebo na Diablo Rosso Corsa bol pod na 848. Tlaky som mal 2,1 a 1,9. Teraz jazdím D211 a fúkam za tepla 2,1 a 1,5, ale mal som 2:23 na SP. Gumy, tlaky a nastavenie som začal riešiť pri 2:28. To znamená, že som predok pritvrdil o 3 otáčky, obul D211 a nafúkal podľa pneuservisáka na trati a chalanov z LV. Hentak "zjebať" gumu pri 2:38 musí byť "umenie". ;-) Skôr by som povedal, že máš malú rýchlosť v zákrute a potom moc naložíš. Ak pri 2:38 nastavíš dokonale podvozok, obuješ okruhové pneu, nafúkaš na dokonalý tlak, tak myslíš, že ťa to posunie o 15 sekúnd??? Poznám chalana (Laki46), sadne na sériovú R6 a dá 2:20...
Treba si uvedomiť, že v plynulosti je krása, umenie a nie brzda, plyn. Takže sa vyserte na internetové tliachanie, jazdite na nerozbitých, nevyhonených hnojoch a dobrých pneu, vnímajte okolie, motorku, jej správanie a musí to prísť... >:-)


26.03.2014 22:07

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

podobne info som mal aj od inych chalanov. Lenze ja sa v zakrutach drzim rychlejsich. V porovnani s nimi stracam na brzdach a vo vyjazdoch.


26.03.2014 22:19

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

pandatn
 Geriatrik 

Ikona

Rýchlejších v skupine C? ;-)


26.03.2014 22:22

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

rychlejsich na volnych jazdach :-)


27.03.2014 8:35

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

dando
 Bahniak 

rozhodne svojim laborovanim zistis viac ako inzinieri v tovarnach ktori tu gumu dizajnovali. mal by si im napisat svoje zistenia aby sa poucili a mozno ti daju aj nejaku tu odmenu :-D


27.12.2015 17:19

Re: Tlak v pneumatikách na okruhu a jeho meranie pre hobíkov.

Caba
 Kávičkár 

Ikona

Podla zistení z tohto roku a info, ktore som sa dozvedel tak dunlop su vseobecne nachylnejsie na nastavenie podvozku. Pirelli su v tomto pripade benevolentnejsie. Podla info som fukal pirelli superbike sc2 po nahriati na nahrievakoch na tlaky 2,4/1,9 a pneu fungovala super. Nie som strelec a slovakiu robim za 2,36 ale chcem si dobre zajazdit a vydrz a vykon pneu su dolezite aj pre mna.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.