Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2464 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28565
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17009)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11556)

Enduroškola, aneb jak nato - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuEnduroškola, aneb jak nato - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti.

20.09.2014 18:20

Enduroškola, aneb jak nato

HoGo80
 Edvenčr 

Ikona

Keďže je tu zrejme kopa skúsenejších endurákov, ako ja (zrejme každý, kto má nejaké enduro dlhšie), zišlo by sa mi pár rád a možno by aj iný rád čítal odpovede.
S čím mám momentálne problém je ako cez brod alebo väčšiu kaluž s blatom.
Bežné je počas offroad stáť na stupačkách, napriek tomu pri prechode cez brod vidím väčšinu v sedle. Chápem, nižšie ťažisko, väčšia stabilita a možnosť odkopnúť sa od zeme ak by sa motorka šmykla.

Ale kde je potom tá hranica, keď sa človek postaví na stupačku aj v blate? Čo vo väčšom blate, ktorý sa ťahá aj kilometre? Alebo čo ak je blato na prudšom výjazde, kde by sa asi malo fakt stáť?

Samozrejme by som bol zvedavý na spôsob jazdy na väčších kubatúrach, nie na 125-ke ostrej kroske, ak je tam rozdiel.


20.09.2014 19:52

Re: Enduroškola, aneb jak nato

Tomáš Hajduch - Awia
Darca Krvi  Edvenčr 
Správca
Ikona

V stupačkách vždy, hlavne na veľkej ťažkej krave. Keď to nejde tak treba do stupačiek... :-)

Brod a blato sú tie najľahšie terény. Do stupačiek (ale nestáť tam ako stĺp) a pri prejazde pekne pod plynom, vždy v zábere.

No a na záver otrepané: Keď je problém, riešiť to plynom :-) Viac v Kechneci osobne :-)


20.09.2014 20:00

Re: Enduroškola, aneb jak nato

Khadartsev
 Kávičkár 

Ikona

Awia, na tych stupackach mas vystrete nohy alebo mierne pokrcene ? Ja ked idem na moto a na stupackach uplne vystriem nohy tak sa musim dost ohnut v pase, ako keby mi bola ta moto "mala" A pri tom niesom velmi vysoky, mam 188 cm. A to uz nehovorim o tom ze nedokazem v takej polohe radit.


20.09.2014 21:32

Re: Enduroškola, aneb jak nato

HoGo80
 Edvenčr 

Ikona

Awia: dík za rady, na tú eškolu som myslel, už sa teším, ale na všetko ani tam nebude čas, chcem jazdiť aj do vtedy a určite sa nájde niekto, kto tu rady ešte prečíta a poteší sa.

Khadartsev: ak príde Awia alebo niekto iný, odo mňa skúsenejší, tak ma možno opraví, ale mierne ohnuté kolená. Podstata je, aby si tlmil nárazy čo zostanú od podvozku a to nepôjde, ak máš nohy priame. Ináč 188 je už dosť, čo som počul, tak sa to rieši s dvíhaním riadidiel.

S radením mám momentálne problém tiež, zvykám si na tvrdé čižmy, ktoré som ešte nikdy nenosil :D.


20.09.2014 22:10

Re: Enduroškola, aneb jak nato

Tomáš Hajduch - Awia
Darca Krvi  Edvenčr 
Správca
Ikona

Na takmer každom cestovnom endure sú riaditka v sérii nízko na pohodlnú jazdu v stupačkách. Treba zvýšiť nadstavcami. 188 si už dosť vysoký... tak sa v stupačkách jazdí naozaj zle.

Nohy pokrčené mierne, nie je to len o tlmení vibrácií ale hlavne o prenášaní ťažiska a práci s moto celým telom.

Na radenie treba dvihnúť radičku trochu hore, aby pod ňu vošla čižma keď stojíš v stupačkách. Na ceste ti ti až tak vadiť nebude.

Inak kľudne sa pýtajte, diskutujte... aspoň budem mať inšpiráciu na čo na enduroškole nezabudnúť [dobre] [dobre] [dobre]

Awia


21.09.2014 2:30

Re: Enduroškola, aneb jak nato

HoGo80
 Edvenčr 

Ikona

Napadla ma ďalšia vec, čo ma dnes dosť spomalilo (ustál som to, ale prešiel krokom): ostrá vracačka s hlbokým prachom.
Na crf125-ke to šlo na tréningu tak, ak sa dobre pamätám, že plná zadná brzda + spojka, šmykom do polovičky zákruty, potom plný plyn, pustiť spojku a driftom von.

To isté platí aj na ťažšie stroje, či je na to lepší/bezpečnejší spôsob pri tejto váhe?


21.09.2014 9:56

Re: Enduroškola, aneb jak nato

Menton
 Skútrista 

Ikona

HoGo80: na nete najdes kopec kvalifikovanych rad od skutocnych Panov motokrosarov. Na niektorych weboch si mozes objednat aj sadu DVD, alebo pozriet videa zadarmo, napriklad tu: www.gsmxs.com/category/free-mx-riding-tips
Kazdopadne par hodin s Katrosom, ci Maxom ti da viac 8-)


21.09.2014 9:56

Re: Enduroškola, aneb jak nato

RacerP
 Bahniak 

Ikona

HoGo80 - v podstate princípy ovládania ľahkej MX alebo EN motorky platia aj na ťažkej. Len ich musíš prispôsobiť oveľa vyššej hmotnosti stroja a nie všetko ti fyzika dovolí. Napríklad otočka okolo nohy s 200+ kg motorkou nie je najlepší nápad :-). Na youtube nájdeš veľa MX a EN škôl, kde sú podrobne vysvetlené prejazdy zákrut, držanie tela, nastavenie ovládacích prvkov motorky atď....
Napríklad prejazd zákruty:
[
Video: www.youtube.com/watch?v=nXVNITiaaTQ ]


21.09.2014 10:33

Re: Enduroškola, aneb jak nato

Vela veci, na ktore som prichadzal sam a o ktorych som si myslel, ze by to tak malo fungovat som potom objavil trebars tu www.youtube.com/results?search_query=BERRT+Allroad+Trai...

Verim, ze enduroskola sa urcite oplati.


21.09.2014 20:13

Re: Enduroškola, aneb jak nato

HoGo80
 Edvenčr 

Ikona

Videí som videl kopu, ale toto akurát nie, díky. Bez nich by som asi Piliscsév neprešiel, pre amatéra ako ja to bol poriadny zaberák :D.
Snažím sa akurát vypplniť diery o veci, čo som inde nenašiel.

Ako enduroškolu začnem v Kechneci, chystám sa potom na jar za Milanom do CZ a už som si obzeral aj ten bmw tréning, ale ten je dosť drahý.


21.09.2014 20:41

Re: Enduroškola, aneb jak nato

Menton
 Skútrista 

Ikona

A co tak sem k "nasim"? www.enduropark-hechlingen.de/en/enduro-training... Asi by som sa tiez pridal... Kamos bol a chvalil... Podobne ma aj KTM...


21.09.2014 22:52

Re: Enduroškola, aneb jak nato

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Video: Škola jazdy: Techniques of enduro bikes (anglicky)


22.09.2014 7:17

Re: Enduroškola, aneb jak nato

HoGo80
 Edvenčr 

Ikona

Menton: "a už som si obzeral aj ten bmw tréning, ale ten je dosť drahý" :-D

Janoval: tento som ešte tiež nevidel, pozriem, dík!


03.10.2014 19:30

Re: Enduroškola, aneb jak nato

HoGo80
 Edvenčr 

Ikona

Dnes som skúšal zákruty štýlom blokujem zadné koleso a zbytok otáčky dokončím driftom - prudšie pridám plyn. Všetko bolo v pohode, kým som sa otáčal doľava. Nastal zaujímavý problém, keď som skúsil prvý krát na pravú stranu: ak vyložím nohu dopredu ako sa má, s čím dupnem na zadnú brzdu :-D ?


03.10.2014 20:03

Re: Enduroškola, aneb jak nato

Varan
 Jogurťák 

Ikona

HoGo: :-D toto som riesil aj ja, ale rychlosti, v ktorych driftujes (zrejme nie 0-10km/h), ti tam ta noha aj tak a hlavne pri stvrttonovej motorke ale vobec nepomoze ak by si ju chcel pouzit na odrazenie v pripade straty prilnavosti (a o presune vahy ani nemoze byt rec, ak teda nemas 50 kilovu nohu). Takze nohy pekne na stupackach [dobre]


03.10.2014 21:02

Re: Enduroškola, aneb jak nato

Milan Mikulík - mikulec
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

noha k prednému kolesu je hlavne na zmenu ťažiska a na dotlačenie väčšej hmotnosti na predné koleso. Pri driftovaní dávaj nohu na zem jak plochodráška :-D


03.10.2014 22:39

Re: Enduroškola, aneb jak nato

HoGo80
 Edvenčr 

Ikona

Tak to odrazenie na prekvapenie celkom funguje aj na mojej, tiež som to nečakal. Samozrejme nie keď je už na ceste dole, treba včas zareagovať.
Predpokladám pri brzdení na stupačkách a pri drifte pripraviť.
Na zem by som tú nohu na stálo nedával, celkom ju potrebujem aj v bežnom živote.


17.03.2015 18:26

Re: Enduroškola, aneb jak nato

HoGo80
 Edvenčr 

Ikona

Ták ešte raz, keďže LC4 má papiere v nedohľadne a možno sa u mňa ani veľmi nezohreje ešte stále cvičím na GS :-).
Otázka stále tá istá, rýchlejší prejazd "klzkou" zákrutou. To som už zistil, že ak váhu dám dozadu, nech má zadné koleso záber, tak to nemdobre dopadne, lebo predné koleso sa v momente vyšmykne. Skúšal som viackrát. Musel som zoskočiť zo stupačiek a odraziť sa nech nepadnem, ale už-už noha bola pod moto, tak ničmoc.
Takže váha dopredu, moto tlačiť pod seba, pozerať sa smerom na výjazd a pridať plyn? Varan? Ty si to ako vyriešil? :-)

Rovnaký spôsob ako na ľahkých asi nejde, lebo tam som nič neriešil, tam to akosi šlo samé :D (450 exc).


17.03.2015 19:18

Re: Enduroškola, aneb jak nato

demmoo
 Edvenčr 

Ikona

táto téma zaujíma aj mňa...tiež mám mrochtu cez 200kg, naviac s nie moc vhodným podvozkom a ani obutím (K60 Scout)..ale predsa, chcel by som sa dočítať viac..ak by sa niekomu chcelo spraviť taký menší obkec o tom, ako to robiť s ťažkou mašinou, privítal by som...

prípadne iná otázka...sme taká početnejšia partia TDM-karov a viacero z nás by malo chuť sa naučiť základy jazdy v teréne (nemyslím ťažký offroad)...našiel by sa niekto, kto by bol ochotný s nami stráviť pol dňa/deň a niečo nás priučiť? Jasne že nie zadarmo, náklady na dopravu, PHM a nejaký ten obed či pár pív večer pri ohni by nebolo problémom...
Vačšina z partie nejazdila offroad vôbec, ja a ešte asi dvaja majú čo-to polietané...

Mikulec? Menton? Lanďal? ..aalebo niekto iný?

Dôvod úpravy: úprava

Upravené 1 krát. Naposledy upravil demmoo (17.03.2015 19:19)


17.03.2015 20:24

Re: Enduroškola, aneb jak nato

RacerP
 Bahniak 

Ikona

Presne k tejto téme nedávno v Čechách vyšiel časopis ENDURO TRÉNINK. U nás som ho nezohnal, tak som si kúpil elektronickú verziu: cs.publero.com/title/endurotrenink/special-2015
Poprípade si môžeš objednať tlačenú verziu:
predplatne.cz/katalog/ostatni/motocykl-special-2015-end...


17.03.2015 20:31

Re: Enduroškola, aneb jak nato

altan
 Geriatrik 

Ikona

K ľahkému výcviku by som prispel a sa pridal.


17.03.2015 20:56

Re: Enduroškola, aneb jak nato

teplak
 Edvenčr 

Ikona

Stacilo by v klude prist na nejaku XL enduro akciu, ktore byvaju zverejnovane aj tu a v pohode si pojazdit, co to sa naucit nove... Kecami cez net sa nic poriadne nenaucite. A niekde za mestom na rovnej polnej ceste,ktoru niektori ludia povazuju za teren, detto. Ved nikto z nikoho neodkusne na tych akciach a mozte mat aj jazdenie, aj opekacku, stanovacku, pivecko pripadne aj nejake to palenô ;-)


17.03.2015 21:25

Re: Enduroškola, aneb jak nato

HoGo80
 Edvenčr 

Ikona

Trénovanie je samozrejmé, ale dobrá rada sa tiež zíde a aj takto cez net pomôže :-)


20.08.2015 12:24

Re: Enduroškola, aneb jak nato

HoGo80
 Edvenčr 

Ikona

Vonku nahovno počasie, namiesto Brezna idem na svadbu, lc8 bez špz, tento týždeň som už zmokol 4x na ceste na Slovensko a naspäť, tak si čakanie krátim s teoretizovaním. Koho to nebaví, ten to aj tak zatvorí.

Takže k veci: v pondelok som bral na Slovensko lc8, keine abs, keine elektronika. Najprv mierny dážď, potom väčší, potom prietrž, miestami sa blato lialo cez cestu. Medzi tým vyhorela žiarovka, ale to je už druhý príbeh. Keďže som sa bál, že sa na tých štuploch šmyknem, automaticky som išiel do stupačiek. Nejak mi to dalo istotu, tak som tak riešil každú ostrejšiu zákrutu a cestou naspäť som išiel rovnako na GS.

Otázka znie, či to má prakticky význam okrem frajeriny, keďže na suchom asfalte v zákrute by váha mala ísť na zadné koleso, ktoré je širšie a viac drží a takto ho práve naopak odľahčím. V nejednej zákrute mi preto aj odletelo zadné koleso, ktoré som v stupačkách vedel pekne chytiť. Keby som sedel, tak práve tam možno neodletí, ale ak predsa, alebo dokonca predné, tak tam už veľa neporiešim.
Čiže aké sú skúsenosti borcov, má to význam, alebo som sa zbytočne hral v búrke na frajera z mesta od kávičky.


20.08.2015 13:05

Re: Enduroškola, aneb jak nato

miros139
 Ľadvinka 

Ikona

hogo-ak ides na asfalte vaha na prednom kolese pomaha v riaditelnosti - predstav si traktor s vleckou co ide po oracine zatoci dolava a ked nema pritlak na naprave ide rovno---riadena naprava nema vahu na prenos sily a dojde k smyku...jazda v stupackach je na to aby si rychle useky presiel tak ze tazisko tela je v strede motorky, to neznamena ze aj cela sustava motorka clovek ma tazisko tam kde stojis....aked si v tych stupackach dokazes inak filtrovat jamy napriklad alebo prechadzat z kolaje do kolaje ako keby si sedel, a v zakrute si tak mozes dopredu vyrobit smyk ktory korigujes ty sam a smykom ides zakrutu, ale pokial mas na asfalte blato, skor naloz vajcia co najblizsie ku krku riadenia a noha ti moze pomoct-nemusis ju suchat ale ked ta mrdne do strany uz tam je a usetris cas, kdezto na kroske by si sa o nu vylozene oprel ..tak ako pise mikulec, jazda v stupackach z praktickeho vyznamu je potrebna, ale nie vzdy a vsade, naopak v istych pasazach velmi zatazuje predlaktia a nohy-napr vyjazd da sa ist aj tak aj tak, niekde je ziaduce ist vyjazd v stupackach, ale vseobecne je horekopcom lepsie ist sediacky a stiskat masinu stehnami a odlahcit tak ruky a tie drzat vystrete-kdesi na countrycross.sk je nejaky clanok, vyskusaj si to-usetris vela sily a kondicky
--a bla bla...idealne je to skusat na rozbitelnej motorke-ked jebnes tak zistis preco a kedy a ako to osetrit
--ak sa ti z nejakeho dovodu islo zle skus sa pobavit s nastavenim podvozku napr.,

--smyk predneho kolesa povacsine konci padom, smyk zadneho ta pootoci, tam kde prilozis viacej hmotnosti je koleso menej nachylne smykat sa,....zatazit zadne v stupackach sa robi v hlbokom blate a podobne aby malo koleso zaber, a nevadi ze predne tancuje, alebo pri zjazde dole kopcom-rit na zadne koleso aby brzdenie malo vyznam a odlahceny predok nemeni az tak razantne smer.....bla bla, naopak rychly prejazd strkovovou cestou sediacky-rit na zadne-pritlak na kolese zadnom vacsi pruzenie sa stlaci a neodskakuje, predok plava normalne s nim zakyves ale motorka ide rovno, pride zakruta, ked vybrzdis hodis vajcia na nadrz, pokial sedis vycapis nohu kuknes na konec zakruty a gazujes, pokial stojis naklonis sa na predne koleso a gazujes, predok ide tam kde chces rit ide bokom ale nasleduje predok - tym naklananim robis motorku ako pretacave alebo nedotacave auto...

Upravené 1 krát. Naposledy upravil miros139 (20.08.2015 13:11)


20.08.2015 13:24

Re: Enduroškola, aneb jak nato

miros139
 Ľadvinka 

Ikona

hogo tym celym som chcel povedat na priklade, ze nema zmysel ist na stuploch v zakrute do stupaciek na asfalte, na asfalte jazdi ako na asfalte na cestaku, maximalne tam priprav nohu a sklop ked tak motorku dovnutra zakruty a telo von,ziadne stupacky,skor mrdnes vplyvom vysokeho taziska...to ze sa nam zda ze na stuploch placneme na zem je z velkej miery v nasej hlave,



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.