Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1033 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 32845
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 58% (19100)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 42% (13745)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Pridaj nový bod alebo trasuNajnovšie body záujmu a trasy:

Tip na Výlet

Hrad Belogradčik (Kaleto), Bulharsko

Hrad Belogradčik (Kaleto), Bulharsko

MajoKE - 13.12.2025
Hrad Belogradčik je starobylá pevnosť nachádzajúca sa v...

Ramská pevnosť, Srbsko

Ramská pevnosť, Srbsko

Tomáš Hajduch - Awia - Včera
Ramská pevnosť (Ram Fortress) je stredoveká pevnosť z 15....

Hrad Šášov, Slovensko

Hrad Šášov, Slovensko

gilbert - 11.12.2025
Šášov (normovaný názov)[1] alebo Šášovský hrad sú rozľahlé...

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton), Maďarsko

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom...

Tomáš Hajduch - Awia - 10.12.2025
Őrtorony-kilátó sa nachádza na vrchu Apáti-hegy ktorý je...

Minerálka v Balatonfürede, Berzsenyiho prameň, Maďarsko

Minerálka v Balatonfürede, Berzsenyiho...

Tomáš Hajduch - Awia - 09.12.2025
Voľne dostupný minerálny prameň. Kyslá (sýtená) voda známych...

Kde si zajazdiť

Priesmyk Coll de Jou (1480 m n.m), Španielsko

Priesmyk Coll de Jou (1480 m n.m), Španielsko

Tomáš Hajduch - Awia - 24.05.2025
Priesmyk Coll de Jou (1480 m n.m) je v horskom masíve na sever...

Stará horská NH48 cesta Khandala do Lonavala, India

Stará horská NH48 cesta Khandala do Lonavala,...

Tomáš Hajduch - Awia - 21.04.2025
Na ceste do Lonavaly sme sa na motorkách samozrejme vyhli diaľnici...

Balaton Park Circuit, Maďarsko

Balaton Park Circuit, Maďarsko

Tomáš Hajduch - Awia - 02.01.2025
Balaton Park Circuit je 4 115 m dlhý motoristický okruh nachádzajúci...

Scotland NC500 - North Coast 500, Škótsko

Scotland NC500 - North Coast 500, Škótsko

aniky - 04.11.2024
Scotland NC500 je cca 500 míľová trasa po pobreží Škótskeho...

Parádna cesta SS 68 pri meste Volterra, Toskánsko, Taliansko

Parádna cesta SS 68 pri meste Volterra,...

Tomáš Hajduch - Awia - 30.09.2024
Parádna cesta na jazdenie pri meste Volterra začína už za...

Ďalšie »

Ďalšie »

Jedlo

Restaurant Poiana Bradului, Rumunsko

Restaurant Poiana Bradului, Rumunsko

Tomáš Hajduch - Awia - 07.12.2025
Na miesto nás priviedol hlad, je to veľká reštaurácia, ale...

Garage Café Goa, India

Garage Café Goa, India

Tomáš Hajduch - Awia - 06.04.2025
Ikonické miesto stretávania bikerov v Goa, Garage Café...

Penzión a Reštaurácia La Pintea Haiducu, Mara, Rumunsko

Penzión a Reštaurácia La Pintea Haiducu,...

Tomáš Hajduch - Awia - 15.02.2025
Zastavili sme sa tu na jedlo, vyzerá to tu fajn na potulkách...

Caffe del Castello, Vinci, Taliansko

Caffe del Castello, Vinci, Taliansko

Tomáš Hajduch - Awia - 09.11.2024
Caffe del Castello, skvelé posedenie kávička a fakt nadupané...

Reštaurácia a Café, Trattoria Albana, Mazzolla, Taliansko

Reštaurácia a Café, Trattoria Albana,...

Tomáš Hajduch - Awia - 29.09.2024
Maličká reštaurácia v starom toskánskom dome oplatí sa...

Ubytovanie

Bivak na divoko pod Fagarašom (bez medveďov), Rumunsko

Bivak na divoko pod Fagarašom (bez medveďov),...

Tomáš Hajduch - Awia - 05.12.2025
Ak sa vám stane, že pod Fagarašom nenájdete jediné ubytovanie...

Ubytovanie v Rumunsku (Na dvoch kolesách - Slováci) Daesti, Rumunsko

Ubytovanie v Rumunsku (Na dvoch kolesách...

Tomáš Hajduch - Awia - 03.12.2025
Ubytovanie v Rumunsku Na DVOCH kolesách sa nachádza v dedine...

Penzión a camp Casa IRIS pod Transalpinou Petrești (Sebes), Rumunsko

Penzión a camp Casa IRIS pod Transalpinou...

Tomáš Hajduch - Awia - 02.12.2025
Casa IRIS je penzión v obci Petrești, ktorá sa nachádza 3...

Casa Hoban - ubytovanie v sudoch a privát, Firiza, Rumunsko

Casa Hoban - ubytovanie v sudoch a privát,...

Tomáš Hajduch - Awia - 16.02.2025
Našli sme super ubytko, má tu chlapík aj izby, ale aj zaujímavé...

Útulňa Vjetar s Dinare, Chorvátsko

Útulňa Vjetar s Dinare, Chorvátsko

Tomáš Hajduch - Awia - 28.01.2025
Horská útulňa Vjetar s Dinare

Ďalšie »

Ďalšie »

Vyhľadávanie:

Vyhľadávanie:

Dynamická Mapa:

Prezerajte si body priamo na dynamickej mape:

Dynamická Mapa

Pridaj nový bod alebo trasu:

Nový bod môžeš pridať jednoducho tu. Zadať musíš krajinu, región, typ bodu (kemping, priesmyk, múzem, vyhliadka a podobne), povrch (asfalt, šotolina, spevnená cesta, enduro, pešo) a popis miesta. Poloha nie je povinná. Ak ju nevieš zistiť, pretože nemáš GPS prijímač, môžeš ju odčítať a akejkoľvek mapy alebo z nejakého mapového programu (napr. Google Earth). Potom to bude približná poloha. Ak polohu nevieš zistiť vôbec, napíš podrobne ako sa na dané miesto dostať a redaktori určia polohu za teba.

Dynamická Mapa:

Prezerajte si body priamo na dynamickej mape:

Dynamická Mapa

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »