Anketa:
Tornyos Borház Étterem, Maďarsko - Bod záujmu - Jedlo
Príjemné miesto na oddych pri ceste maďarskom. Parkovanie motoriek vo dvore. Možnosť posedenia vonku pod prístreškom s pekným výhľadom. Dobré jedlo a možnosť platby kartou. Oplatí sa zastaviť.
Jedálny lístok: www.tornyosborhaz.hu/etlap.htm
Detaily:
Krajina: | Maďarsko |
Región: | Borsod-Abaúj-Zemplén |
Typ: | Reštaurácia |
Pridal: | PISTI 15.09.2012 (16:31) |
Poloha: | N 48.201 E 21.384 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10656 |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Po - Ne 11:00 - 21:00
tel/fax: +36 47 309 007
Kormány László: +36 20/9516942
tornyosborhaz2010@gmail.com
kormanylaszlo@citromail.hu
3918 Szegi, Alkotmány út 59.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Kamenný lom s jazerom nad dedinou Tarcal, Tokaj, Maďarsko, Maďarsko | Pláž | 8.4 km J |
2. | Socha Krista nad dedinou Tarcal, Tokaj, Maďarsko | Zaujímavosť | 8.6 km J |
3. | Tiszavirág Camping, Maďarsko | Kemping | 9.3 km J |
4. | Kemp Spori Sport - Tokaj, Maďarsko | Kemping | 9.5 km J |
5. | Vinárske mestečko Tokaj, Maďarsko | Zaujímavosť | 9.7 km J |
6. | Gombos-hegyi Kálvária, Maďarsko | Vyhliadka | 18.2 km SV |
7. | Hrad Boldogkő, Štastný kameň, Maďarsko | Hrad | 19.6 km SZ |
8. | Hrad Regéc, Maďarsko | Hrad | 19.9 km S |
9. | Jazero v skale - Megyer-hegyi tengerszem, Maďarsko | Jazero | 22.2 km SV |
10. | Pieskovcový lom, Vizsoly, Maďarsko | Baňa | 23.0 km SZ |
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!