Anketa:
Ľadovec Perito Moreno, Argentína - Bod záujmu - Tip na Výlet
Ľadovec Perito Moreno je jeden z najväčších turistických lákadiel Argentínskej Patagónie.
Marek Slobodník počas svojej cesty Naprieč južnou amerikou napísal: Ľadovec ktorý sa posúva každým dňom o tri metre, láme sa a padá do priepasti. Fakt zaujímavé a krásne miesto ktoré sa oplatí vidieť. Odlomenie ľadovca sme chceli aj natočiť no zistili sme, že padá len vtedy keď nie je na ňom namierená kamera alebo fotoaparát.
Články:
- Naprieč Južnou Amerikou: Od Chile Chico do Ushuaia
- Jawa okolo sveta: 21 - Patagónia
- Jawa Jižní Amerikou ve stopách Čechů - přes konec světa k Chile
- Južná a Stredná Amerika 2023
Fotogaléria:
04.03.2017 - KafiJKP

04.03.2017 - KafiJKP

03.02.2014 - Pavel Suchý

03.02.2014 - Pavel Suchý

03.02.2014 - Pavel Suchý

03.02.2014 - Pavel Suchý

03.02.2014 - Pavel Suchý

03.02.2014 - Pavel Suchý

03.02.2014 - Pavel Suchý

15.01.2013 - Jakub Nahodil

15.01.2013 - Jakub Nahodil

Detaily:
Krajina: | Argentína |
Región: | Juh |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | Awia 15.01.2013 (20:18) |
Poloha: | S 50.473 W 73.041 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 12160 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!