Anketa:
Jebel Al Jais - najvyšší vrch Spojených arabských emirátov, Spojené arabské emiráty - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Jebel Al Jais
Je najvyšší vrch Spojených arabských emirátov (SAE) ktorý sa nacháza 50km od mesta Ras al-Khaimah je priamo na hranici medzi Ománom a SAE. Jeho výška dosahuje 1925 m.n.m. (Jabal, Jabel alebo tiež Jebal znamená v arabskom jazyku kopec)
Moja jazda na vrch
Tak ako minule som kôli teplu cez deň vyrážal skoro ráno 3:50 aj tak už bolo 28,5°C.
V tie dni hlásili monzún cez Omán a bolo to pekne cítit bočným vetrom na prázdnej 6 prúdovej Dubajskej diaľnici Emirates Road (E 611). Celá cesta až po Ras al-Khaimah bola diaľnične nudná. Jediný svetlý bod presunu bola skoro kolízia s púštnou líškou pieskovej farby vo veľkosti mačky.Po príchode do mesta som zapol internet a cez google maps hľadám cestu cez mesto. Navigágia ma kľukato prevedie mestom a vypľuje pri značke s označením smeru do vrchov Jais. Ďalej to je jednoduché. Idete v doline kocháte sa skalnatým povrchom kopcov tesne padajúcich k ceste. Cesta je však prekvapivo nižšej kvality asi III triedy. Cestou prechádzam okolo vysušenej zbernej nádrže pre vodu z kopcov ktorá ma úctihodnu hĺbku. Za nádržou preklopím zopár zákrut plných kôz na ktoré ma upozorní aj značka pri ceste. Po kozách sa pomaly odkryje predomnou údolie.
Tak a je to tu prichádzam ku kruhovému objazdu na Wádi Bich a na náš vrch. Tento bod som aj vzal ako štartovací bod pre meranie údajov viď foto. Od tohto bodu vás prevedie novo vyasfaltovaná kľukatá cesta až na najvzšší bod vo výške 1306 m.n.m. kde je vrchné parkovisko s výhľadom na okolie. Na vrchu kopca bolo príjemných 25°C čo v porovnaní s teplotou dole 35°C bola úľava. Po ceste na vrchol je viac výhliadkových bodov kde na každom z nich je čisté WC. Na vrchnom parkovisku mali dokonca občerstvenie.Čo na záver?
Cesta je stále vo výstavbe tak do budúcna bude možný výstup viac k oblakom. Terajšie prevýšenie od yačiatku po koniec bolo 1119m. No podľa všetkého nebude prístup povolený až na vrchol lebo je tam šhejkova letná rezidencia. No nehajme sa prekvapiť. Cestu som si prešiel 2x a keď ju porovnám z vrchom Jebel Haffet tak táto cesta je rýchlejšia menej technická ale aj tak zábavná. Kladiem ju pred Haffet pre jej scenériu veľkolepých hôr.
To že cesta je obľúbená hlavne motoristami naznačovalo aj 5 kúskov Porche 911 ktoré si proti mne mierili do vrchu piatkovo zadriftovať.
PS: Po ceste nazad ešte pokus prejisť Wádi pri päte kopca no bez dobrého obutia zas len trápenie na šmykľavom riečnom štrku. Tak aspoň som cvakol foto pre potešenie. Pri návrate bolo zas tradičných 40°C. No ani to ma neodradilo po skoro 7hod. výlete si dat sprchu a s kámošmi sa ísť schladit na aute do Hatta pools v Ománe. Ale to je už iný bod záujmu.
Niečo o kopci v agličtine
en.wikipedia.org/wiki/Jabal_Al_Jais
Články:
Fotogaléria:
26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

26.06.2015 - BOSS

23.06.2015 - BOSS

23.06.2015 - BOSS

23.06.2015 - BOSS

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Spojené arabské emiráty |
Región: | Stredný východ |
Typ: | Trasa |
Pridal: | BOSS 01.07.2015 (06:59) |
Poloha: | N 25.943 E 56.142 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10588 |
Nadmorská výška: | 1270.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Dĺžka trasy: | 30.0 km |
Prevýšenie trasy: | 1119 m |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Výškový profil trasy:
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Cesta Jabal Sayh, Omán | Trasa | 6.9 km V |
2. | Zátoka Khor an Najd, Omán | Vyhliadka | 24.7 km SV |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!