Anketa:
Drienovska jaskyňa a kúpele, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
V Drienovci sa nachádzajú bývale kúpele. Tie údajne založili „červení mnísi“, ktorí sa zaoberali zberom liečivých rastlín, z ktorých potom v medených kotloch varili a pripravovali liečivé vody. Nikdy tu neboli minerálne alebo termálne pramene. Kúpele v neskoršom období slúžili pre všeobecnú hygienickú očistu a v roku 1970 bola pôvodná kúpeľná budova prebudovaná na hotel (bývalý Zlatý páv). Ten dnes slúži ako domov dôchodcov. Okrem toho je tu reštaurácia s bowlingom.
Hneď za poslednou budovou je malý rybník do ktorého vteká voda z neďalekej Drienovskej jaskyne (asi 5 minút peši) ktorá je sucasťou jaskynného komplexu a je prepojená s Jasovskou jaskyňou.
V roku 1995 bola spolu s ďalšími jaskyňami zapísaná na zoznam Svetového dedičstva UNESCO pod spoločným názvom jaskyne Slovenského krasu a Aggteleckého krasu. Od roku 1996 je národnou prírodnou pamiatkou.
Dĺžka jaskyne je 1,348 km a výškový rozdiel predstavuje 85 m. Jaskyňa bola vytvorená v druhohorných strednotriasových vápencoch silického príkrovu. Výzdobu tvoria unikátne monokryštály kalcitu a kôry kryštalického sadrovca. Tok v jaskyni vytvára podzemné jazerá a malé vodopády.
Fotogaléria:
01.10.2020 - borisKE

01.10.2020 - borisKE

01.10.2020 - borisKE

01.10.2020 - borisKE

01.10.2020 - borisKE

01.10.2020 - borisKE

01.10.2020 - borisKE

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | borisKE 05.10.2020 (09:58) |
Poloha: | N 48.623 E 20.952 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 5783 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Od dediny sem vedie rovna asfaltova cesta. Je trochu derava a neopravena ale da sa to vpohode prejst.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Rastlinný kostol a Ladislavova vyvieračka, Debraď, Slovensko | Pamiatka | 2.4 km S |
2. | Enduro trať Debraď, Slovensko | Motokrosová trať | 3.2 km SV |
3. | J.N.-MOTO s.r.o - motocykleaskutre.sk, Slovensko | Moto shop | 3.6 km V |
4. | Hatinská jaskyňa, Slovensko | Prírodný úkaz | 4.8 km SV |
5. | Reštaurácia Pod Hradom, Turňa Nad Bodvou, Slovensko | Reštaurácia | 5.9 km Z |
6. | Turniansky Hrad, Slovensko | Hrad | 5.9 km Z |
7. | Jasov - kláštor premonštrátov, Slovensko | Pamiatka | 6.6 km S |
8. | Obec Háj, Slovensko | Zaujímavosť | 7.2 km Z |
9. | Hájske vodopády, Zádielska dolina, Slovensko | Prírodný úkaz | 8.4 km Z |
10. | Lom Rudník, Slovensko | Jazero | 9.9 km SV |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!