Anketa:
Test moto zámkov Master Lock – jeden zo štyroch otvorený 2/2
ZdieľaťPridané: 27.01.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 44926 [Testy a predstavenia - Test]
Test č. 1: zámok M8218 – oceľové splietané lano priemeru 10 mm chránené kovovými valčekmi, nainštalované na prednom kolese a okolo stĺpa
Dovozca nastavil zámok tak, že jeho uzamykacia časť bola prístupná veľmi obtiažne a bez rizika poškodenia motocykla sa dalo s lanom narábať iba pri stĺpe. Len čo sa prvý dobrovoľník dotkol lana, bola spustená časomiera. Ako prvý bol použitý nôž na odstránenie ochrannej bužírky, hneď potom pákové nožnice. Na prvý pohľad bolo jasné, že valčeky sa ľahko poddali, stratili svoj tvar, rozostúpili sa a splietané lanko bolo obnažené. Nasledovalo niekoľko sekúnd nahrievania lanka led-lampou a ochladenie tekutým dusíkom. Po ochladení bolo lanko znova namáhané nožnicami a krátko na to sa roztrhlo. Celkový čas nepresiahol tri minúty.
VERDIKT: PREKONANÝ
Prvý zámok podľahol do troch minút |
Test č. 2: zámok M8156 – oceľové splietané lano priemeru 20 mm, nainštalované na zadnom kolese
Dovozca nastavil zámok na zadné koleso bez zabezpečenia stĺpom tak, že pri jeho prekonávaní by jednoznačne bol poškodený motocykel, preto sme sa o jeho prekonávanie nepokúšali.
VERDIKT: NEPREKONANÝ
Násilné otváranie tohto zámku pri tomto nainštalovaní ohrozovalo motorku |
Test č. 2: zámok M8156 – oceľové splietané lano priemeru 20 mm, nainštalované na prednom kolese a okolo stĺpa
Ten istý zámok dovozca teraz nainštaloval na predné koleso so zabezpečením o stĺp podobne ako pri prvom teste. Uzamykacia časť nebola ľahko prístupná, preto dobrovoľník znova zvolil časť zámku obopínajúcu stĺp. Postup bol v podstate rovnaký ako pri prvom teste – rozrezávanie húževnatej bužírky bolo ťažké, preto dobrovoľník krátko potom použil pákové nožnice. Pramene splietaného lana postupne praskali. Lano bolo nahriaté led-lampou, následne ochladené tekutým dusíkom a znova namáhané nožnicami, ale do určeného limitu piatich minút sa ho nepodarilo otvoriť. V tomto čase bola asi polovica prameňov splietaného lana roztrhnutá. Treba však uznať, že pri použití lepších nožníc by prekonanie lana do piatich minút bolo reálne.
VERDIKT: NEPREKONANÝ
Ten istý zámok na prednom kolese by pravdepodobne podľahol, avšak po viac než piatich minútach |
Test č. 3: zámok M8293 – reťaz zo zliatiny ocele, titánia a bóru, priemer oka 11 mm, nainštalovaná provizórne na pracovnom stolčeku
Túto reťaz sa dovozcovi nepodarilo uzamknúť okolo predného kolesa a stĺpa preto, lebo bola krátka. Reťaz je veľmi pevná už na prvý pohľad a dotyk – zvlášť po tom, čo okúsiš jej váhu v rukách. Uzamyká sa zámkom z vrstvenej ocele, ktorý sa veľmi podobá na masívny visiaci zámok.
Provizórne sme teda reťaz uzamkli okolo pracovného stolčeka pod podmienkou, že nebude manipulované s jej zámkom a o jej násilné prekonanie sa bude dobrovoľník pokúšať iba na jednom mieste, za ktoré by sa dal považovať predošlý stĺp, ak by reťaz bola dlhšia.
Dobrovoľník sa rozhodol reťaz na jednom mieste najprv ochladiť nalievaním tekutého dusíka. Po približne minúte použil kladivo a zopár ranami sa pokúsil reťaz roztrhnúť, no neúspešne. Potom si pozval aj pomocníka, no ani s ním sa nepodarilo reťaz prekonať. Treba uznať, že po silných ranách ťažkým kladivom oká neutrpeli žiadnu viditeľnú ujmu, nestratili svoj tvar ani pevnosť. Do stanovených piatich minút sa reťaz nepodarilo prekonať, dokonca ani v ďalších piatich minútach, počas ktorých bola nahrievaná led-lampou a ochladzovaná dusíkom.
VERDIKT: NEPREKONANÝ
Reťaz je skutočne silná |
Test č. 4: zámok M8305 – zámok na brzdový kotúč, pochrómovaná tvrdená oceľ, priemer strmeňa 5,5 mm, inštalovaný na starom brzdovom kotúči uchytenom vo zveráku (nereálna simulácia)
Konštrukcia zámku jasne určuje spôsob a miesto jeho umiestnenia a uzamknutia. V tomto prípade sme použili starý nepoužiteľný brzdový kotúč, ktorý sme uchytili do pevného dielenského zveráku – takéto podmienky samozrejme žiadny zlodej na parkovisku nebude mať. Dobrovoľník zámok ochladil liatím tekutého dusíka a následne sa ho snažil rozbiť kladivom. Tento postup je nerealizovateľný na parkovisku, pneumatika aj kotúč by boli tekutým dusíkom poškodené, na rany kladivom by nebol dostatok miesta, hrozilo by poškodenie kotúča a ostatných častí.
Treba uznať, že zámok sa ani po niekoľkých ranách kladivom, kedy sa kotúč vyšmykoval zo zveráka, nepoddal. Strmeň prechádzajúci kotúčom sa zohol a tým znemožnil odstránenie zámku aj po jeho odomknutí.
VERDIKT: NEPREKONANÝ
Kotúčový zámok sa ani nepohol, všetko naokolo bolo obúchané kladivom |
ZÁVER
Nuž, 2000 Sk padlo raz a takmer aj druhý raz. Pri prvom zámku aj napriek tomu, že zámok bol inštalovaný podľa odporúčaní výrobcu, pri druhom, za rovnakých podmienok, to už bola iba otázka času. Tretí zámok (reťaz) by s použitím spomínaného náradia nepodľahol. Ak náhodou áno, iba po dlhom čase a pri veľkom hluku. Kotúčový zámok je iná kategória a ako ste sa dočítali, pokus o jeho násilné odstránenie sa takmer rovná poškodeniu motorky.
Z testu vyplýva, že pri kombinácii niekoľkých zabezpečovacích prvkov a pri dodržaní odporúčaní výrobcu je celkom reálne, že ráno si svoju motorku nájdete tam, kde ste ju večer zaparkovali.
Samozrejme nás zaujímalo, ako dlho budú zámky odolávať elektricky poháňanému náradiu či celkovému kúpeľu v dusíku. Zámky č. 1 a 2 (ich uzamykacie časti) sa po celkovom kúpeli v dusíku a asi troch ranách kladivom rozleteli na päť metrov do každej strany. Zámok č. 3 (reťaz) odolával 220-voltovej karbónovej brúske presne 55 sekúnd a jeho rozrezané oko sa po dusíkovom kúpeli zlomilo vo zveráku. Štvrtý zámok (na kotúč) sa nám nepodarilo otvoriť. Takéto podmienky však žiadny zlodej na parkovisku nikdy nebude mať.
Testu sa zúčastnilo asi dvanásť ľudí (Demo, Duggo, Šaňo Alfonz z TA3, vedúci servisu Ján Gajdoš, traja pracovníci spoločnosti Atrimex, traja pracovníci servisu a dvaja Herghottovci), plus nemenovaný "sekundový otvárač zámkov", s ktorým bol dohodnutý ďalší test - otváranie vložky zámku bez násilia a na čas.
Pridané: 27.01.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora