Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2090 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28800
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17135)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (17 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (31)  [Verzia pre tlač] Tlač

Najlepšie motorky všetkých čias 1/2

 Zdieľať

Pridané: 02.08.2006 Autor: Mishko
Čitatelia: 61222 [História]

Produkčný team Discovery Channel v roku 2005 natočil jeden diel relácie s názvom „Greatest Ever“ venovaný najlepším motocyklom všetkých čias.

Na programe sa podieľali motocykloví historici, konštruktéri, závodníci, testovací jazdci a fandovia ako Hugo Wilson, Kevin Cameron, Glynn Kerr, Kenny Roberts, Paul Garson, Charley Boorman a známy moderátor, motoristický zberateľ a fanúšik Jay Leno. Konečný rebríček je teda kompromisom rôznych názorov týchto odlišných ľudí, s ktorými určite nebudú všetci súhlasiť a asi by bolo chybou brať ho úplne vážne - veď koľko ľudí, toľko chutí. Faktom ale zostáva, že tento zoznam obsahuje stroje, ktoré významným spôsobom zasiahli do motocyklovej histórie.

Miesto č. 10 - Harley-Davidson (1903 - dodnes)

Na desiatej priečke sa namiesto konkrétneho stroja umiestnila značka - Harley Davidson. So svojou viac ako sto ročnou históriou (datuje sa od r.1903), vzostupmi a pádmi učite medzi legendy právom patrí, aj keď po technickej stránke by sa jej stále dalo veľa vytknúť. Má však oddaných priaznivcov na celom svete a kult HD nájdete prakticky po celej našej planéte.

Miesto č. 9 - Moto Guzzi V8 (1954)

Predposledné miesto si vybojovala talianska značka Moto Guzzi a ich revolučný stroj V8 z roku 1954, prvý závodný osemvalec v motocyklovom ráme s neuveriteľne kompaktnými rozmermi: celý stroj vážil iba 135 kg, vŕtanie a zdvih boli iba 44 mm x 42 mm.

 Moto Guzzi V8
Moto Guzzi V8

Bol však veľmi zložitý a poruchový a z pretekárskych okruhov ho vytlačili spoľahlivejšie radové štvorvalce.

Miesto č. 8 - Vespa (1946)

Miesto číslo osem - slávny taliansky skúter Vespa, ktorú na podnet Erica Piaggia v roku 1946 vymyslel a skonštruoval Corradino D'Ascanio, letecký konštruktér ktorý paradoxne neznášal motocykle. Prvá Vespa, čo po taliansky znamená osa, mala 98-kubíkový dvojtaktný motor o výkone 3,5 k pri 4500 ot. Dosahovala rýchlosť 60 km/h a mala 3-stupňovú prevodovku.

 Vespa
Vespa

Ihneď po uvedení dosiahla obrovský úspech, každému skútru sa po čase začalo hovoriť Vespa. Vyrába sa pri množstve variácii dodnes. Produkcia dosiahla 17 miliónov kusov.

Miesto č. 7 - Brough Superior SS100 (1925)

Štvrtý od konca sa umiestnil Rolls-Royce medzi motorkami, Brough Superior SS100 z roku 1925. Traduje sa historka, že reklamný slogan „Rolls Royce na dvoch kolesách“ pobúril majiteľov RR natoľko, že sa vybrali do Broughovej továrne. Keď sa George Brough o chystanej návšteve dozvedel, prikázal zamestnancom továrne obliecť si biele rukavice. Návšteva dopadla nad očakávanie a RollsRoyce oficiálne dovolil používať Brough-ovi jeho reklamný slogan.

 Brough Superior SS100
Brough Superior SS100

Vyrobilo sa iba 69 kusov SS 100 a cenou nezaostávali za svojou reklamou. Stáli 170 libier (treba si však uvedomiť, že v tom čase sa v Londýne zarábalo priemerne 1,5 libry na týždeň, takže cena tejto motorky predstavovala zhruba 2,5-ročný britský príjem). Brough tvrdil, že na jeho SS100 sa dá ísť rýchlosťou 160 km/h bez držania riadidel, čo bolo v roku 1925 priam nepredstaviteľné. V programe to odskúšali na zrenovovanom originále s pozitívnym výsledkom.

Miesto č. 6 - John Britten V1000 (1990)

Šiesta priečka patrí géniovi z Nového Zélandu, Johnovi Britten-ovi a jeho stroji V1000. Prvý (a asi aj posledný) krát v motocyklovej histórii sa stalo, že jednotlivec sám skonštruoval v garáži vlastný motocykel tak revolučnej koncepcie a jazdných vlastností, že s ním zotrel všetky japonské a talianske koncerny s miliónovými rozpočtami na výskum a vývoj.

 John Britten V1000
John Britten V1000

Britten V1000: 985 cm3, 60° dvojvalec, 155 k pri 12 400 ot., 5 resp. 6-stupňová prevodovka, reťazový prevod, 145 kg.

lbs

 John Britten
John Britten

V roku 1990 Britten skončil so svojím strojom v Daytone, USA v Battle of Twins tretí, v tom istom roku založil vlastnú spoločnosť Britten Motorcycle Company. Až do roku 1999 jeho stroje vyhrávali takmer všetky preteky. John Britten podľahol rakovine 5. 9. 1995 vo veku 45 rokov.

>

Pridané: 02.08.2006 Autor: Mishko Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (17 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (31)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »