Anketa:
Test Yamaha YZF-R1 - Nová hračka pre veľkých chlapcov
ZdieľaťPridané: 22.06.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 33406 [Testy a predstavenia - Test]
Tak a máme tu novinku z Yamahy. Na okruhu v Brne nám počasie neprialo, a tak sme mali možnosť vyskúšať si ju na bežných cestách...
Zoznámenie
Pekná modrá, tá mi pristane. Dizajn je svieži a pritom sa ponáša na svojich predchodcov. Názor si spraví každý sám. R1 nepôsobí dojmom veľkej motorky. Predok štíhly a agresívny, bočné plasty hladké bez zbytočných čačiek mačiek, zadok úzky, plasty ukazujú viac z dvojice podsedlových výfukov. Netreba na to odborníka, aby pochopil, že ide o nekompromisné športové náradie prezlečené do bežnej premávky.
Yamaha YZF-R1 |
Nie je to ale dizajn, ktorý sa pre modelový ročník 2007 radikálne menil. Inovovaný je rám a nádrž, zväčšili sa nasávacie otvory náporového sania a najviac viditeľnou zmenou je náhrada známych štvorpiestikov na prednej brzde za radiálne montované šesťpiestiky. Najviac sa však konštruktéri nadreli na motore a prinášajú dvojicu kúzelných skratiek: YCC-I Yamaha Chip Controlled Intake čiže elektronické riadenie dĺžky sacieho potrubia a YCC-T (Yamaha Chip Control Throttle) Elektronické ovládanie plynu. Viac o oboch systémoch sme písali už pri predstavení novej R1. Nechajme teda teóriu a poďme jazdiť.
Jazda v meste
Nuž začnem posedom. Nekompromisne športový, stupačky vysoko, ruky nízko. Nič prekvapujúce pre túto kategóriu. Budíkom dominuje veľký otáčkomer, ktorého ručička prebehne celé pásmo po otočení kľúčikom. A má čo robiť, keďže červené pole končí až na údaji 15 000 ot./min. Niekoľko kontroliek dopĺňa ešte LCD displej zobrazujúci rýchlosť a pod ním výrazný biely LED indikátor preradenia. Pri naozaj ostrej jazde tak už nebudeš musieť sledovať otáčkomer aby si vedel kedy radiť smerom hore.
Yamaha YZF-R1 |
Mesto nie je nič, čo by R1 vyhľadávala. Posed nie je pohodlný, k tomu tvrdý podvozok a tak v meste dostaneš zabrať. Naviac si veľmi nezajazdíš. Zaradíš sotva dvojku, možno trojku a pri dlhšom státí na semafore začne R1 kvalitne vyhrievať tvoje potomstvo. Myslím, že prejazd mestom bude len nutným presunom na pokrútené mimomestké cesty.
Šport
Tak toto je kapitola pre R1 stvorená. Už tvorcovia prvej generácie R1 v roku 1998 tvrdili, že ich cieľom bolo zabaliť pretekársky špeciál do nekompromisného cestného balenia. R1 je naozajstným športovým náradím, ktorého hranice sa dajú hľadať na okruhu. Využiť potenciál motora naplno znamená točiť motor do 12 500 ot./min, čo znamená že na prvom prevodovom stupni prekračuješ rýchlosť povolenú na diaľniciach. Aj keď som vždy tvrdil, že motorku ovláda jazdec, tu som už miestami zapochyboval.
Yamaha YZF-R1 |
Poďme ale k motoru. Spodné pásmo otáčok sa nevyužíva a aj na otáčkomeri je zúžené. Kľudne jazdiť sa dá v okolí 6 000 ot. kedy nie je reakcia na otočenie plynom nijako brutálna. Otáčky ale ochotne rastú, nad 8 000 začína iný tanec a 10 000 ot. je hranica, nad ktorou treba motor držať pre naozaj športovú jazdu. Práve tu zapracuje YCC-I a nad 10 400 ot. elektornika skracuje dĺžku nasávacieho potrubia o 75 mm a dodáva tak motoru dych a samozrejme výkon do vyšších otáčok. Stále však zostáva ešte 2500 ot. po hranicu max. výkonu. Žiadne šklbnutie, alebo výkonový prepad sa nekoná. Motor má vďaka elektronike naozaj ukážkový priebeh výkonu vo všetkých otáčkach.
Stádo, ktoré ťa poženie vpred je teda naozaj početné, čo ťa ale udrží "pri zemi" je podvozok. Vpredu pracuje plne nastaviteľná prevrátená vidla s priemerom 43 mm a vzadu inovovaná kyvka s centrálnym tlmičom. Naviac v sérii dostaneš tlmič riadenia, ktorý sa postará o nechcené rozkmitanie riadidiel v nepravú chvíľu. Podvozok je športovo tvrdý a pracuje na tom, aby ťa udržal na ceste. Ťažko mu niečo vyčítať. Splašené stádo koní je však nutné aj správne krotiť, na čo slúžia nové radiálne uchytené šesťpiestiky. Ak čakáš v tomto smere nejakú kritiku, budem ťa musieť sklamať. Brzdy nemôžem nič iné iba pochváliť za skvelú účinnosť a dobrú dávkovateľnosť.
Yamaha YZF-R1 |
K dobrým brzdám treba prirátať ďalšiu čerešničku na torte a to anti-hoppingovú spojku. Donedávna čisto okruhová špecialitka sa dnes dostáva do série. Jej úlohou je zabrániť tomu, aby sa pri prudkom podradení dostalo zadné koleso do šmyku alebo začalo poskakovať. Toto je dôležité hlavne pre veľko-objemové štvortakty, ktoré majú veľký brzdný moment motora. Anti-hoppingová spojka sa v sérii prvýkrát objavila v Kawasaki ZX-10R a Suzuki GSX-R1000 v roku 2005. Aj keď je to záležitosť hlavne okruhová, kde sa podraďuje do vysokých otáčok a niekde aj o dva alebo až tri stupne, mal som možnosť vyskúšať ju aj v bežnej premávke. Pracovala takmer vždy, keď som si pred zákrutou podraďoval do 10 000 ot. Asi každý, kto už zažil zablokovanie alebo ešte horšie poskakovanie kolesa pri podradení, anti-hoppingovú spojku privíta.
Ako sa mi na R1 teda jazdilo? Musím povedať, že som si to naozaj užil. Príjemne ma prekvapila ovládateľnosť aj v menších rýchlostiach a ostrých zákrutách, čakal som, že to bude skôr bike na dlhé a tiahle. V meste a na diaľnici to bola nuda a únava, zato na kopcoch a kľukatých cestách to bol čistý adrenalín. Využiť ale potenciál tohto športovca v premávke mi ale pripadá ako nemožné. Kým na okruhu nie je problém jazdiť neustále v najvyšších otáčkach a radiť až po rozsvietení indikátora preradenia, ísť ostro na brzdy a prudkým podradením dávať zabrať anti-hoppingu v premávke len málo kde siaham na rezervy tohto stroja.
Turistika
Aj keď zvyknem tvrdiť, že cestovať sa dá na čomkoľvek, tak sú motorky, ktoré sú na tento účel absolútne nevhodné. R1 medzi nich rozhodne patrí. Asi najviac trpia zápästia a prvé bolesti sa objavia už po cca 50 km. Absolvoval som aj jazdu po diaľnici. Ochrana pred náporom vetra je mizivá, ale aspoň pri rýchlosti okolo 130 km/h nápor vetra odľahčuje váhu na ruky. Jazda na diaľnici je tak striedaním medzi vzpriameným posedom, ktorý odľahčuje zápästia, ale vietor lomcuje prilbou a zaľahnutím na nádrž.
V prospech turistiky nehovoria ani možnosti uchytenia batožiny, pohodlie sedenia a ani spotreba. Myslím, že už ďalej ani netreba pokračovať, turisti už dávno pozerajú iným smerom. Ja som prešiel za jeden deň asi 450 km a mal som dosť. R1 ma vyžmýkala.
Konkurencia
Konkurencia v tejto triede je dosť nabitá. Z litrových štvorvalcov sú to najmä Honda CBR 1000 RR (starý model), Kawasaki ZX-10R (starý model) a Suzuki GSX-R 1000. Okrem Hondy už majú všetky modely v sérii anti-hoppingovú spojku. Papierovým výkonom vedie Suzuki v tesnom závese je R1. Čo sa týka hmotnosti, R1 je na tom najhoršie, aj keď rozdiely nie sú veľké. Samozrejme, budúci rok očakávame inovovanú RR-u a Ninju a všetko môže byť inak. Prehľadnú tabuľku, porovnanie technických parametrov tohto štvorlístka nájdeš na konci testu.
Za konkurentov môžeme považovať aj litrové dvojvalcové superbiky Aprilia RSV Mile, Honda VTR SP2 alebo Ducati 1098. Samozrejme dvojvalcové véčko, to je iný motor, iný priebeh výkonu a to už by mal každý vedieť čo chce. Spomenul by som ešte exkluzivitku pre "chudobných" Ducati Desmosedici RR.
Záver
R1 je superbike bez kompromisov. Ujazdiť takúto mašinu si vyžaduje skutočného jazdca. V bežnej premávke je využiteľná, no nie naplno. Táto motorka si zaslúži majiteľa, ktorý ju aspoň niekoľkokrát ročne vytiahne prevetrať na okruh. Až tam objaví možnosti tejto krásky. Môže byť tvoja za 475 000 Sk.
Plusy a mínusy
motor, anti-hoppingová spojka, brzdy | mali by na to dávať zbrojný preukaz |
Yamaha YZF-R1 |
Názor druhého redaktora:
Peter Fischer (Peter Fischer):
S erjednotkou sme už prišli do styku začiatkom roka v čisto teoretickej rovine, ale v máji sme jej mohli pekne naložiť do tela aj v pratickej rovine v rámci Yamaha dňa. Vtedy nám počasie neprialo, ale teraz sme ju mali na dlhší čas, počas ktorého bolo každý deň minimálne tridsať, takže sme sa s Awiom cerili od ucha k uchu.
Posed je fakt extrémne športový. Oproti konkurenčným litrom je toto brutalita, dokonca aj oproti vlastným minulým ročníkom. Silný predklon a zalomené zápästia, naopak stupačky nie sú až tak vzadu ani vysoko. Kľúčik, palubovková diskotéka, niekoľko bzučaní rôzneho druhu a štart. Studený motor si pýta dlhšie podržanie štartéra, inak nechytí. Potom už len tíško štvorvalcovo duní. Jednotka a hop do zákrut.
Je jasné, že motoru sa v nízkych otáčkach nechce makať. Ručičku otáčkomera treba držať v druhej polovici poľa, pre ostré športovanie samozrejme v jeho poslednej tretine - na našich cestách málokedy použiteľná oblasť. Pohotovostná hmotnosť okolo dvoch metrákov si už pýta nejakú tú prácu telom aj rukami, toto nie je žiadne šesťkilo, ale kus riadnej strojovne. Po šichte z nej budeš zosadať pekne zničený.
Yamaha klasicky myslela aj na ortodoxných okruhových strelcov a preto sú všetky zbytočnosti ako blinkre, stupačky spolujazdca, zrkadlá a držiak tabule ľahko odmontovateľné. Samozrejme, aj to môže byť niekomu málo, preto je tu aj originálny racingový kit, ktorým zo sériovky spravíš čistý pretekársky špeciál. Dámy a páni, dnes môžeme mať doma mašinu, ktorá v mnohých veciach predstihuje stroje, ktoré pred niekoľkými rokmi jazdili MotoGP či WSBK.
Záver
Erjednotka si pýta skúseného jazdca. Aby sa pod tebou aspoň trochu zadychčala, mal by si byť absolventom vysokej školy okruhovo-asfaltovej. Okruh je totiž jej domovom, inam ju radšej ani neťahaj. Ak zvládneš jej potenciál, kolegovia strelci budú pozerať iba na tvoj chrbát. Dovolím si tvrdiť, že momentálne je v rámci japonského štvorvalcového štvorlístka na prvom mieste. Honda a Kawasaki však už na jeseň predstavia nové litre, ktoré môžu poradie pomiešať. Veď uvidíme.
Plusy a mínusy
motor, brzdy, technika | ešte som nedorástol na to, aby som nejaké našiel |
Video
Pozri si erjednotku v akcii.
Video: Test Yamaha YZF-R1 - Nová hračka pre veľkých chlapcov
Dĺžka: 1:22 min
Formát: WMV a video.google.com (Shockwave Flash)
Download: Test-Yamaha-YZF-R1.wmv
Video pre motoride.sk vyrobil: Ceper studio.
Text: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer. Foto: Domino CaCao Juriš, Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia.
Motocykel na test požičala spoločnosť Yamaha Motor Czech.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Yamaha | Honda | Kawasaki | Suzuki |
Model: | YZF-R1 | CBR 1000 RR | Ninja ZX-10R | GSX-R 1000 |
Rok: | 2007 | 2007 | 2007 | 2007 |
Kategória: | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 998 ccm | 998 ccm | 998 ccm | 999 ccm |
Max. výkon: | 180.1 k (132.4 kW) / 12500 ot. | 174.4 k (128.3 kW) / 11250 ot. | 175.0 k (128.7 kW) / 11700 ot. | 187.7 k (138.0 kW) / 12000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 112.7 Nm / 12500 ot. | 114.5 Nm / 10000 ot. | 115 Nm / 9500 ot. | 113 Nm / 10000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.7:1 | 12,2 : 1 | 12.7:1 | 12.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 70 x 53,6 mm | 75 x 56,5 mm | 76.0 x 55.0 mm | 73.4 x 59.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 119 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 135 mm | 125 mm | |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 300 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17MC (58W) | 120/70-ZR17 | 120/70-ZR17 | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 190/50 ZR17MC (73W) | 190/50-ZR17 | 190/50-ZR17 | 190/50-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 177 kg | 176 kg | 175 kg | 172 kg |
Výška sedla: | 835 mm | 831 mm | 825 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1415 mm | 1400 mm | 1390 mm | 1415 mm |
Dĺžka: | 2060 mm | 2030 mm | 2065 mm | 2045 mm |
Šírka: | 720 mm | 720 mm | 705 mm | 720 mm |
Výška: | 1110 mm | 1118 mm | 1130 mm | 1130 mm |
Svetlá výška: | 135 mm | 130 mm | 124 mm | 125 mm |
Objem nádrže: | 18 l | 18 l | 17 l | 18 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 287.7 km/h | 277.7 km/h | 286.6 km/h | 290 km/h |
Zrýchlenie na štvrť míle: | 10.5 s | 10.6 s | 10.5 s | 10.3 s |
Spotreba paliva: | 7.2 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 187 km |
Pridané: 22.06.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora