Anketa:
Motokrosové špeciály Yamaha 2008 na trati
ZdieľaťPridané: 04.11.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 23229 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Prvý novembrový víkend sme mali možnosť vidieť a otestovať motokrosové modely značky Yamaha na trati vo Veľkých Uherciach.
Seriál článkov - Off-road modely 2008:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Off-road modely 2008
Čakajú na "ochutnanie" |
Akcia bola zorganizovaná hlavne pre verejnosť a pripravené boli motokrosové modely YZ85, YZ125, YZ250, YZ250F a YZ450F. Keďže sme prišli ráno trochu skôr, rýchlo sme sa nahodili do chráničov a pustili do jazdenia.
Organizátor tentoraz zabezpečil skvelé počasie. Teplomer som nemal, ale teplota bola určite niekde v rozmedzí 10 až 15 stupňov a sucho. Cez týždeň asi veľmi nepršalo, takže povrch trate bol úplne ideálny.
Yamaha YZ 250F
Pre mňa boli najlákavejšími práve štvortaktné modely. Bez váhania beriem štvortaktnú 250-tku. Prvé kolo zľahka spoznávam trať a zahrievam motor. Organizátor trať vyznačil, opáskoval a vylúčil všetky lavice a náročnejšie sekcie. Bolo však všetko, miernejšie výjazdy, zákruty, tobogán, trochu blata, tráva aj dlhšie rovinky.
Yamaha YZ 250F |
Poďme ale k motorke. Spočiatku ma zaskočilo trochu tvrdé pruženie, samozrejme je to vec nastavenia a na to tu nie je čas. Na môj vkus som musel viac pracovať celým telom a tlmiť nárazy. Treba ale povedať, že aj trať bola v niektorých úsekoch dosť hrboľatá a hlavne suchá a tvrdá. Prekvapila ma aj mäkkosť sedla, viem, na kroske sa nemá čo vysedávať, ale pri prejazdoch zákrut si predsa len na chvíľu sadneš a sedlo bolo naozaj príjemné. Motor sa mi zdal dosť vysokootáčkový so slabším spodkom, párkrát som nechal v nájazde do zákruty vyšší stupeň a už nestíhal, taktiež vec zvyku. Postupne som naberal tempo, našiel ten správny štýl a začalo ma to baviť. Po každom kole som čakal, kedy ma niekto zavolá z trate, ale nestalo sa tak. Krúžil som tak dosť dlho a zastaviť ma musel až pád. Podľa pravidla "tak dlho sa chodí s krčahom po vodu..." to prišlo v kole, keď som sa rozhodol už ísť dole. V nájazde do zákruty ma zadné koleso na hrbole nakoplo a snažilo sa ma predbehnúť. Asi sa mu to aj podarilo a rozhádzanú Yamahu som už nedokázal udržať. Nakoniec som letel cez predok a pristál na chrbte.
Motorka obstála bez viditeľného poškodenia, dokonca sa ani len nevypol motor. Až keď sme ju zdvihli zo zeme, zbadali sme prasknutú rukoväť plynu. Do depa som tak už došiel bez motora a testovanie sa pre mňa dnes predčasne skončilo.
Zmeny YZ 250F model 2008:
- Nový ľahší vysokokompresný piest - zvyšuje kompresiu na 13.5:1 oproti 12.5:1 modelu 2007
- Upravená spojka - 9 rovnakých lamiel
- Nové nastavenie zapaľovania CDI a karburátora
- Nové farby motora
- Nový výfuk - vyhovuje najnovším pravidlám FIM pre hlučnosť
Yamaha YZ 450F
Keďže moje jazdenie sa po páde skončilo, na 450 som sa už nedostal. Čas nevyšiel ani Ifkovi, ktorý medzičasom skúšal všetky dvojtakty. Napíšem teda len stručne zmeny modelu 2008.
Yamaha YZ 450F |
Zmeny YZ 450F model 2008:
- Upravené nasávacie kanály + vačkové hriadele + nastavenie karburátora
- Znížená vôľa piestu
- Nový výfuk 94 dB - vyhovuje najnovším pravidlám FIM pre hlučnosť
- Nové farby motora
- Nová hlava riadenia - znížená o 5 mm
- Prepracované zadné pruženie, pružina (titán), tlmič + odľahčenie
- Nové predné vidly Kayaba 48 mm + ľahšie protektory (- 120 g)
- Kompaktnejší a ľahší predný brzdový strneň (- 220 g) + upravená brzdová páčka
- Nový ľahší brzdový (vlnkovaný) kotúč, os a náboj predného kolesa (- 400 g)
- širšie stupačky, teraz 55 mm oproti 45 mm
- Pneumatiky Pirelli Scorpion MX MidSoft 32 v sérii
Dvojtakty skúšal Ifk0:
Yamaha YZ 85:
YZ 85 si vyberám „na rozcvičku“. Je síce pre dorastencov, ale odviezť sa na nej bude dať a aspoň sa veľmi nezadýcham a v kľude zohrejem. Vyzerám na nej síce ako hroch na bicykli a posed núti dať kolená do polohy Rossi pred zatáčkou, ale to nevadí. Radím za jedna. V pohode sa rozbieha, ďalšie kvalty idú ako majú, vôbec nemám dojem, že by nevládala. Tak to skúsim trochu roztočiť. Nejde to zle. A zrazu prekvapenie, ako keby ma zozadu chcel niekto stiahnuť, predné koleso sa odliepa od zeme, motor chytil druhý dych a neskutočne zaberá. Až sa mi nechce veriť, že to má objem iba 85 kubíkov. Fakt pecka. Takto sa správa na všetkých kvaltoch. Ťažko povedať pri akých otáčkach, bude to niekde za polovicou rozsahu. Podvozok je na môj vkus trochu tvrdý, na motokros tak akurát, skoky a nerovnosti zvláda ako má. Samozrejme, treba si ho nastaviť na seba. Napomáha tomu aj nízka hmotnosť.
Brzdeniu nie je čo vytknúť, spomaľuje intenzívne, drží priamy smer, žiadne utekanie do boku. Celkovo som z malej YZtky veľmi prekvapený. Pozitívne. To, čo som od nej čakal, splnila s obrovskou rezervou a náskokom tak veľkým, že sa mi to ešte pri žiadnej moto nestalo. Hlavne motor.
motor, brzdy | nevyrába sa aj pre „veľkých chlapcov“ |
Yamaha YZ 125:
Svojho času som vlastnil YZ 125 1992/93. Preto som veľmi zvedavý, ako pokročil vývoj. Už na prvý pohľad a omak je zmien veľmi veľa. Brzdy, prevodovka, ergonómia... Sú rovnaké ako pri YZ 250, podvozok sa mi zdá ešte o trošku lepší, hlavne pri doskokoch. Radosť jazdiť, dá sa presne čakať, čo sa stane.
Motor je úplná rozprávka a to som zarytý 4-taktista. Už vôbec neplatí, že 2T dole nič nejde a hore ide ako besný. Vlastne platí to z polovice, hore ide ako besný a možno ešte viac. Ale dosť dobre ide aj dole. Dosť dobre na kľudnejšiu jazdu, nie nudnú, iba kľudnejšiu, na to aby zvládol aj technickejšiu pasáž, aby potiahol aj keď nestihnem podradiť. Celkovo je dobre dávkovateľný, ani slabý, ani zákerne silný, presne taký, ako by som chcel. Vývoj išiel neskutočne dopredu. YZ 125 by som s radosťou privítal u seba v garáži.
motor, brzdy, podvozok, posed | nenašiel som |
Yamaha YZ 250:
Hračka pre veľkých chlapcov so skúsenosťami na mňa čaká v depe opustená. Nikto si ju nechce zobrať na začiatok, asi preto, že z nej ide rešpekt už keď stojí a ten sa ešte znásobí po nakopnutí na prvý šup. Jedno kolečko si prejdem výletným tempom, skúšam brzdy, ktoré sú veľmi dobré, ideálne dávkovateľné, predná aj zadná, moto drží aj pri intenzívnom brzdení požadovaný smer, iba na blate sa snaží trochu ujsť zadok, ale to bude skôr chybou jazdca.
Podvozok pohodovo filtruje nerovnosti, bez povšimnutia zvláda menšie skoky, je z neho cítiť že zvládne o veľa viac ako ja, ale je trochu tvrdý a posed pre mňa vysoký. Skúšam točiť motor. Na moje prekvapenie nenastane to typické nakopnutie, ktoré sa deje u dvojtaktov. Ako keby nebolo niečo v poriadku. Motor ide trhane, zaberá, nezaberá, zaberá, nezaberá... Neviem prečo, možno mám zlý štýl jazdy, ale 250-ka by tak ísť rozhodne nemala. Ani na dlhšej rovinke sa nedá úplne vytočiť. Ergonómia je stavaná na motokros, ťažko nájsť chybu. Prevodovka, spojka, brzdové páčky, všetko je tam kde má byť a funguje tak ako má.
Rovnaké správanie sa motora postrehol aj chlapec čo sa zviezol po mne, ale ja jednoducho neverím že má ísť takto. Preto veľkú YZetu neviem objektívne ohodnotiť.
podvozok, brzdy | nedá sa objektívne posúdiť |
Zmeny dvojtaktných modelov 2008:
- Motory s minimálnymi úpravami
- Upravené predné vidly + ľahšie protektory
- Kompaktnejší a ľahší predný brzdový strmeň + upravená brzdová páčka
- Nový ľahší brzdový (vlnkovaný) kotúč, os a náboj predného kolesa (- 400 g)
- Odľahčený držiak reťaze
- Nová grafika
- YZ 85 ostáva bez akýchkoľvek zmien iba s novou grafikou
Pozadie / Wallpaper
Text: Tomáš Hajduch - Awia, Ifk0
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Akciu zorganizovala firma STUROCAR-MEFOsport
Technické údaje:
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Yamaha | Yamaha | Yamaha | Yamaha | Yamaha |
Model: | YZ 85 | YZ 125 | YZ 250 | YZ 250 F | YZ 450 F |
Rok: | 2008 | 2008 | 2008 | 2008 | 2008 |
Kategória: | Cross | Cross | Cross | Cross | Cross |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 84.7 ccm | 124 ccm | 249 ccm | 249 ccm | 449 ccm |
Kompresný pomer: | 8.2 : 1 | 8.6 - 10.7 | 8.9 - 10.9 | 13.5 : 1 | 12.3 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 47.5 x 47.8 mm | 54.0 x 54.5 mm | 66.4 x 72.0 mm | 77.0 x 53.6 mm | 95.0 x 63.4 mm |
Palivový system: | karburátor(y) | karburátor(y) | karburátor(y) | karburátor(y) | karburátor(y) |
Rozvod: | DOHC (5V) | DOHC (5V) | |||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 275 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 282 mm | 315 mm | 315 mm | 307 mm | 313 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 220 mm | 250 mm | 250 mm | 250 mm | 250 mm |
Pneu vpredu: | 70/100-17 40M | 80/100-21 51M | 80/100-21 51M | 80/100-21-51M | 80/100-21 51M |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 190 mm | 245 mm | 245 mm | 245 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 90-100-14 49M | 100/90-19 57M | 110/90-19 62M | 100/90-19 57M | 110/90-19 62M |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 66 kg | 86 kg | 96 kg | 92.7 kg | 99.5 kg |
Výška sedla: | 864 mm | 998 mm | 997 mm | 997 mm | 1001 mm |
Rázvor: | 1255 mm | 1443 mm | 1481 mm | 1469 mm | 1495 mm |
Dĺžka: | 1818 mm | 2139 mm | 2148 mm | 2165 mm | 2195 mm |
Šírka: | 758 mm | 827 mm | 827 mm | 825 mm | 825 mm |
Výška: | 1161 mm | 1318 mm | 1309 mm | 1300 mm | 1306 mm |
Svetlá výška: | 351 mm | 388 mm | 385 mm | 372 mm | 375 mm |
Objem nádrže: | 5 l | 8 l | 8 l | 7 l | 7 l |
Pridané: 04.11.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Seriál článkov - Off-road modely 2008:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Off-road modely 2008
Súvisiace články:
- Ako nás na Honda Off-Road Weekende vytrápili nové CRF 2008 - Awia
- Vyskúšali sme off-road novinky KTM pre rok 2008 - Awia
- Ochutnávka KTM off-road modelov 2010 - Awia
- Vyskúšali sme KTM off-road modely 2009 už na trati! - Awia
- Vyskúšali sme: Yamaha Offroad novinky 2014 vo Veľkých Uherciach - mikulec
- Pozvánka: Testovací vikend modelov YAMAHA YZ a WR-F 2014 - Redakcia
- Pivot Pegz MK3 - otočné stúpačky pre offroad - motokros, enduro, rally či adventure - Awia
- Otestované: Čižmy Sidi Crossfire SRS - enduro, motokros ale aj touring alebo rally - Awia
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2020 vrátane novej TE150i - Awia
- Enduro deň alebo ako sme sa na Ukrajinu chystali - Andre
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora