ISSN 1336-6491 | Online: 1746 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29873
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17648)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12225)
Hodnotenie: (17 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (76)  [Verzia pre tlač] Tlač

Päť bodov výroby "bižutérie" na Keeway Landcruiser250

 Zdieľať

Pridané: 08.01.2008 Autor: RAON
Čitatelia: 8179 [Vaše stroje - Moja motorka]

Priebeh výroby padacích rámov a operadla s nosičom.

V nedávnom článku Rande s motorkou, som sľúbil ,že „priateľke“ dorobím rôzne okrášľujúce časti a čo som sľúbil, som dodržal. Pozriete sa na to?

Nevedel som, ale zrazu to bolo. Uvedomil som si, že som zručný. Vedel som murovať, zvárať, opracovať drevo, opracovať kov, vytvoriť grafický nákres, vedel som nalepiť bilboard, vedel som managerovať, jednoducho pri zahladení sa na nejakú vec som videl ako to bude vyzerať keď to bude hotové. Keď chcete niečo spraviť, to je jedno či to je v podnikaní, či to je vo vyrábaní niečoho, musíte mať dosť veľkú predstavivosť a fantáziu. Niečo ako na rontgene, keď vás presvieti, tak si musíte danú vec premietnuť v mysli ako to bude vyzerať. A tak rozhodol som sa sám pustiť do vyrábania škrášľovaco-užitočných dielov na motorku. Trocha to opíšem. Nebude to podrobný návod ako to vyrobiť, ale bude to len formou jemného nakuknutia ako to prebiehalo. Zámerne aj fotografie sú trocha neostré.

Bod č. 1: nápad a predstavivosť

Niektoré moje v mysli načrtnuté nápady som si ujasnil a odklepol prezretím rôznych fotografii na internete. Tvar, možností uchytenia, a pod.

Bod č. 2: vizuálny nákres

Ten som vytvoril v grafickom programe Coreldraw. Fotomontáž vo Photoshope. Keďže v tom robím v podstate každý deň, bola to hračka.

 Bavenie sa v grafických programoch
Bavenie sa v grafických programoch

Bod č. 3: vyhľadanie firiem, ktoré sa budú podielať pri výrobe a malú domácu dielňu

Samozrejme že všetko nespravím doma v garáži a treba firmy, ktoré sa zaoberajú napr. skružovaním rúr, alebo laserovým vypálením častí z plechu, chrómovaním a pod. Keď že pracujem v jednej nemenovanej firme na reklamu, všetko toto mi odpadlo, pretože je to niečo ako keď si odbehnete do špajze. Máme tu asi všetko. Mailom som poslal firme na skružovanie nákres padákov a za dva či tri dni mi to doviezli priamo do kancla hotové. Vyzeralo to na prvý pohlaď, že stým bude veľa práce, pretože to bol kus ohnutej doškrabanej rúry, celej od oleja alebo čo to bolo.

Predný padák som dal vyrobiť z tenkostennej, priemer 30 mm rúry. Zadné padáky som dal s priemer 25 mm rúry. Kolegovi „laseristovi“ som poslal mail so súborom, v ktorom boli pripravené veci na laser. Tam už výroba trvala dlhšie, pretože som chcel niektoré časti zo 4 mm plechu a niektoré z 10 mm plechu. Dal som vypáliť všetky časti na operadlo s nosičom a uchytenie na padáky. Musel som čakať, keď bude mať aj iné zákazky z rovnakého materiálu, aby nemal zbytočný odpad. Keď som už mal všetok potrebný materiál, mohol som v garáži pracovať.

Bod č. 4: pamätať si

Pamätať si preto, pretože prídete do garáže, pozriete na motorku a vidíte ju celú. Človek by povedal, že keď ide prirobiť padáky a operadlo, že to tam priložíte a naskrutkujete. Ono to je tak, že musíte odstrojiť pol motorky, lebo jedno na druhé nadväzuje. Chcete odskrutkovať nejakú skrutku, ale zavadzia tam iný diel. Tak musíte zhodiť aj ten diel a až potom tu skrutku. A nakoniec máte škatuľu, v ktorej je strašne veľa skrutiek, matiek, podložiek, rôznych dielov a pod.

Bod č. 5: byť kľudný, nenerváčiť

Vyrábate niečo nové na motorku, ktoré aj keď mate pocit, že ste to namerali správne, je to úplne nafigu. Fungujú Murphyho zákony, že nič nikde nepasuje. V takom prípade musíte jednotlivé časti dať vylaserovať ešte raz. Samozrejme nebude to na druhý deň a tým pádom z motorky je ďalšie dva týždne kostra na kolesách s motorom. Čo sa týka operadla s nosičom, tak to pasovalo na prvý šup. To som len zoskrutkoval, pasovalo a tak som to rozobral a nasledovalo brúsenie a brúsenie, a nekonečné leštenie. Bolo to také, že som uvažoval, že načo to mám dať vôbec chrómovať.

Prešiel čas, keď už som mal opäť všetko čo bolo potrebné, a tak som pokračoval. Nahodil som (základ uchytenia padáka) to je vylaserované časti k rámu, ohnutú rúru, v tom čase pripomínajúci akože budúci (dúfam, že nikdy neotestovaný) padák. Konečne to pasovalo a tak som doniesol zváračku a pribodol som časti tak, že keď som to zhodil, tak to držalo len na heslo a v robote som si to dal zvariť poriadne CO-čkom. Všetky časti padacieho rámu, zadných padacích rámov a operadla s nosičom som mal dostatočne zvarené. Nasledovalo posledné nahodenie na moto, či sa náhodou niečo nepohlo. Pasovalo to dobre, a tak dva dni som zasa brúsil a brúsil a leštil. Pripravené to bolo dostatočne a tak som si vybavil chrómovanie v Dolnej Breznici pri Púchove. Vtom som našiel foto na internete takzv. predstupačiek, ktoré sa umiestňujú na padací rám na takzv. „čoprovskú“ jazdu z vyloženými nohami. Sa mi to zapáčilo a tak si hovorím, spravím aj to. Celé tieto predstupačky som „zbúchal“ za jeden večer. Ráno som to naložil a zaviezol na chrómovanie.

 V noci a cez deň
V noci a cez deň

 Trochu detajlov
Trochu detajlov

Po dvoch týždňoch som si šiel pre hotové veci. Doma som to nahodil, nalepil na predstupačky reflexnú nálepku a vyumýval moto, namastil, zalial nádrž doplna benzínom.

 Zhruba asi takto
Zhruba asi takto

Na operadlo som ešte prilepil molitánovú opierku, ktorú som obalil do koženky. Napadlo mi ešte, že keď budem jazdiť na dlhšie trasy, budem predsa voziť zo sebou viac vecí a pod. Tým pádom bude treba aj dáky ďalší kufor alebo čo. Tak pozerám v garáži ako sa mi v rohu povaľuje stará debna na náradie. Primeral som ju, (blik) pasovala. Použil som znova Bod č. 1 a vedel som čo robiť. Z firmy som si zasa zobral koženku a nity, a matka mi pomohla ušiť takzv. návlek na tú debnu. Nasunul, prilepil, dorobil nasúvací systém na nosič s jednoduchým odnímaním. (ohnutý plech, skrutka, samolepiaci filc aby sa nepoškriabal chróm) a výsledok je snáď dobrý. Ajhľa. Myslel som, že to bude lepšie ale dajme tomu.

 Jednoducho a lacno :-)
Jednoducho a lacno :-)

Keď som to zrátal, koľko ma táto dorábka stála, tak to bola úplne že smiešna suma. Jedna z najväčších položiek bol poplatok 60 Sk na pohotovosti, kde mi šili tvár. Jednu radu k záveru. Keď budete niečo doma takto vyrábať akože KUTIL s. r. o., tak používajte správne náradie a náčinie a hlavne ochranné prostriedky, lebo môžete si vyrobiť úraz, ktorý nemusí vždy dopadnúť nazvem to šťastne ako u mňa. A človek mohol ostať buď ako „Žofré de Pejrak“ z Angeliky alebo v tom najhoršom prípade „Pirát z Karibiku“. Opísal som to v tomto príspevku.

Z roboty som si ešte zobral plátno a keďže viem aj šiť na šijacom stroji, tak som si ušil prikrývku. Moto som zakryl a uložil na zimný spánok. Predpokladám a verím, že na jar nabehnem na novú sezónu pripravený a „zarandíme“ spolu v poriadku ďalšie obdobie.

Pridané: 08.01.2008 Autor: RAON Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (17 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (76)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »