Anketa:
Motokrosová KTM SX 144 – taká malá raketa!
ZdieľaťPridané: 02.04.2008 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 30296 [Testy a predstavenia - Test]
Firma KTM ako jedna z prvých zareagovala na nový predpis UEM, ktorý upravil hornú objemovú hranicu dvojtaktných motorov pre motokros v triede MX2 a v modelovom rade pre rok 2008 uviedla model SX 144.
Aj keď nemôže očakávať nejaké vysoké predajné čísla u tohto modelu, je to správne rozhodnutie, ktorým vhodne dopĺňajú modelový rad o motorku vhodnú hlavne pre mladých jazdcov, ktorí tak vďaka lepším výkonovým parametrom a rovnako dobrej ovladateľnosti ako u 125 – ky môžu úspešnejšie konkurovať stále sa zlepšujúcim štvortaktom. KTM venuje svojej „dvojtaktnej“ modelovej rade rovnakú starostlivosť ako „štvortaktnej“.
![]() |
Nablýskaná KTM 144 SX pripravená na test – ešte netušila, čo ju čaká |
Dvojtakty totiž stále majú svoje miesto na pretekárskych tratiach, mnoho jazdcov totiž ich stále preferuje pre svoju lepšiu ovládateľnosť v náročnom teréne a v neposlednom rade aj pre ďaleko nižšie náklady na nákup a údržbu motorky.
KTM SX 144 pôsobí už na pohľad veľmi ľahkým dojmom, a tento dojem neklame. Necelých 91 kg sľubuje viac než dobrú ovládateľnosť. Motokrosová KTM-ka je takmer identická so svojou menšou sestrou – okrem nálepky s číslom 144 rozdiel nenájdete. Aj motor je zvonku taký istý, rozdiel je len v o pár milimetrov väčšom vŕtaní a zdvihu. Tvarové riešenie a ergonómia je typické pre KTM - teda výborné. Motorka je v oblasti sedla primerane štíhla a dá sa dobre stisnúť kolenami pri jazde po sediačky, príjemné je mierne sa rozširujúce sedlo. Ovládanie spojky a bŕzd je veľmi presné a ľahké, účinok bŕzd je (aj vzhľadom k hmotnosti motorky) fantastický. Čo ma však mimoriadne fascinovalo, bola štartovateľnosť motora – motorku sme skúšali skutočne v tvrdých podmienkach, v nepriaznivom počasí s mimoriadnym množstvom blata na trati. Aj keď motorka bola obalená hrubou vrstvou blata a štartovaciu páku som pomaly nevedel nájsť, stačilo malé „drcnutie“ do nej a motor zakaždým spoľahlivo naskočil.
![]() |
144-ka je tvarovo zhodná s menšou 125-kou |
Poďme však k jazdným vlastnostiam. Mojím zvykom sa stalo, že každú novú motorkou ktorú testujeme, idem prvý krát popreháňať po lesných cestách. Rovnako som urobil aj s SX-kou, no už po chvíli som zistil, že to až taký dobrý nápad nebol. Tvrdý podvozok rozhodne nie je stvorený na víkendové výlety. Na hladkých poľných cestách problém nie je, podvozok spoľahlivo drží stopu a ovládanie je veľmi jednoduché. No ako náhle som sa dostal do ťažšieho terénu s množstvom koreňov a kameňov, SX-ka sa prestala cítiť isto (a ja som zneistel ešte viac). Tvrdo naladený motokrosový podvozok od malých nerovností príliš odskakuje a v spojení s ostrým dvojtaktným motorom je jazda v ťažkom teréne náročnejšia ako by sa mohlo zdať. Musíte sa totiž o dosť viac sústrediť na terén, na odhadnutie správnej rýchlosti a otáčok. A to si vyžaduje samozrejme aj nemalé skúseností. Takže pravdu povediac som sa v ťažkom teréne trochu potrápil a preto som hneď radšej zamieril na upravenú motokrosovú trať.
![]() |
Motor sa zvonku tiež nelíši. O prívod paliva sa stará karburátor Keihin s úctyhodným priemerom difuzóra – spotrebu radšej nemerajte! |
Test sme robili koncom októbra, kedy bolo počasie nevyspytateľné, a na trati bolo vody a blata požehnane. Ale počasie sa objednať nedá, a tak som nelenil a začal "krúžiť" po trati. Už po pár kolách, keď som sa trochu oťukal mi bolo jasné, že písmená SX v názve KTM-ka nemá len tak pre nič za nič. Je to skutočne čisto motokrosový špeciál stvorený na uzavreté trate. Podvozok bol veľmi istý aj na klzkom povrchu, trvdé pruženie perfektne tlmilo nerovnosti a aj keď nie som motokrosár, na motorku som si rýchlo zvykol a z kola na kolo som sa cítil príjemnejšie. Brzdy ako obvykle u KTM hodnotiť ani netreba, perfektný účinok spojený s citlivou ovládateľnosťou. No a motor? To je jednoznačne najväčšia novinka tejto motorky. Nový objem priniesol samozrejme aj vyšší výkon, ale v nízkych otáčkach je to predsa len "malý dvojtakt". To znamená že pokiaľ chcete jazdiť aspoň trochu rýchlo, musíte motor držať v stredných otáčkach a vyššie. Prechod z nízkych otáčiek do stredných je sprevádzaný výrazným nástupom výkonu, avšak potom výkon rastie takmer plynule s otáčkami. Samotný vrchol otáčkového pásma prináša určite vyšší výkon, ako u 125-ky. No priznám sa, že pre mňa nebolo jednoduché jazdiť stále s plným plynom. Často sa mi stalo, že v ostrých zákrutách som podradil o dva, a nestačilo. Motor sa síce do otáčiek dostal pomerne rýchlo, ale bolo cítiť, že si pýtal držať v otáčkach už v zákrute. A práve to nie je na takejto motorke jednoduché odhadnúť, chce to neustále radiť a sústrediť sa na to, aby ste mali vždy dostatočné obrátky. Oproti štvortaktnej 250-ke si jazda na SX 144 určite vyžaduje viac skúseností, avšak musím sa priznať, že jazdiť na 144-ke ma bavilo oveľa viac i keď voči mne nebola tak zhovievavá ako štvortakt, každú moju chybu mi dala najavo a nič neodpustila. Aj napriek tomu som mal z tejto motorky vynikajúci pocit, myslím, že ma naučila viac ako iné.
![]() |
Ako som už uviedol v úvode, malé motokrosové dvojtakty rozhodne majú svoje uplatnenie hlavne pre mladých a začínajúcich jazdcov. Sú ľahké, vynikajúco ovladateľné a ich prevádzkové náklady sú relatívne nižšie. Jazda s malým dvojtaktným motorom má však vzhľadom k charakteru motora, svoje špecifiká, úskalia a nie je jednoduchá. Kto to však hneď nevzdá a naučí sa využívať potenciál malého motora, dokáže držať na trati krok s omnoho väčšími kubatúrami. No a po prechode na väčší dvojtakt alebo štvortakt bude mať nenahraditeľné skúsenosti a návyky.
Autor: Peter Vencel ml. pre Enduro Aktuál 1/2008.
![]() |
Blata si KTM-ka počas testu „užila“ neúrekom |
Pridané: 02.04.2008 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Technické parametre z Moto DB:
KTM 144 SX 2008:
Foto: | |
![]() | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | KTM |
Model: | 144 SX |
Rok: | 2008 |
Kategória: | Cross |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (2T) |
Objem: | 143.6 ccm |
Kompresný pomer: | 12,8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 56 x 58,4 mm |
Palivový system: | karburátor |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 335 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
Pneu vzadu: | 100/90-19 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 90 kg |
Výška sedla: | 925 mm |
Rázvor: | 1471 mm |
Svetlá výška: | 390 mm |
Objem nádrže: | 7.5 l |
- NOVÉ Porovnaj 'KTM 144 SX' s ďalšími motocyklami
- Hľadaj 'KTM 144 SX' na motoride.sk
- Hľadaj obrázky 'KTM 144 SX 2008' na www.google.com
- Hľadaj obrázky 'KTM 144 SX' na www.google.com
Ďalšie články tohto autora:
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- Customs of Slovakia 2025 – 15. výročie 13.-16. marec 2025 Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!