Anketa:
Oprava strhnutých vnútorných závitov
ZdieľaťPridané: 10.12.2008 Autor: Cistic
Čitatelia: 43292 [Technika - Dobré Rady]
Alebo ako skoro k najhoršiemu došlo.
V prvom rade by som vám všetkým poradil – urobte všetko preto aby ste si nikdy žiaden závit nestrhli. Aby sa predišlo polemizovaniu budem hovoriť o závitoch na miestach kde sú najslabšie. Jedná sa o závity v mäkších materiáloch akým je materiál skrutky – rôzne zliatiny hliníka (predovšetkým na blokoch motora, hlavách valcov, karburátoroch atď.) a plastov.
Ako tomu predchádzať? Pri doťahovaní používať momentový kľúč a nie brutálnu silu. Vždy pred doťahovaním skontrolovať oba závity na prípadnú špinu alebo poškodenie. Pri odťahovaní ozaj zapečených spojov skôr než použijem ozaj brutálnu silu vyskúšať WD40 alebo často krát stačia chemikálie ako brzdová kvapalina, nafta, Coca-Cola atď.
Nie vždy však naše úsilie a trpezlivosť budú korunované úspechom. Niektorým spojom bolo totiž už pri konštrukcii súdené že raz sa na nich závity strhnú. A práve to sa stalo aj mne (alebo niektorému z mechanikov, ktorý servisovali moju motorku). Na záver sezóny som si nechal zoradiť ventily a karburátory, aby bola motorka pripravená na sezónu 2009. Po jednom zo záverečných víkendových výjazdov som si všimol, že mám špinavú pravú nohavicu od oleja. Okamžite ma trhlo a po obhliadke motorky som zistil, ako je pravý blok motora (kryt spojky) zaprskaný od oleja. Nevedel som odkiaľ to ide, tak som to poutieral a šiel sa previesť. Bublinky vychádzajúce spoza tesnenia pri jednej zo skrutiek ma utvrdili o čo sa jedná. Myslel som si, á pustilo tesnenie. Mal som ho radšej pri oprave spojky vymeniť za nové a nie použiť staré. Tak som si kúpil papier z ktorého sa robí tesnenie, silikón a poďho odstrániť túto malú chybičku krásy. Pri odťahovaní skrutiek ma však prekvapila tá pri ktorej olej presakoval. Bola úplne voľná a mala na sebe dve škaredé neoriginálne podložky (preto aj to tvrdenie že tu sa pohral nejaký mechanik, lebo ja by som si škaredé podložky na chrómový kryt nikdy nedal). Snažil som sa ju teda dotiahnuť ale márne.
Strhnutý závit |
Vtedy ma ozaj oblial pot. Čo teraz? Nemal som absolútne žiadnu šajnu o tom čo sa v daných situáciách robí. Napádali ma veci ako nový závit a väčšia skrutka, alebo zavariť a nechať narezať nový závit, poprípade nový blok motora. :( No mráz mi behal po chrbte. Našťastie pracujem v strojárskej firme, konkrétne na úseku konštrukcie a montáže jednoúčelových strojov a zariadení. Porozprával som svoj problém starým majstrom a zrazu sa objavilo na konci tunela svetielko nádeje. Existuje viacero spôsobov ako závit opraviť no a u mňa vzhľadom na to, že v mieste strhnutého závitu bolo málo mäsa (rozumej materiálu, do ktorého by sa dala uchytiť klasická opravná vložka) mi navrhli použiť opravnú sadu Würth s vložkami s vonkajším závitom typu Helicol.
Opravná sada |
Daná sada sa bežne nepredáva v normálnych obchodoch a jej cena je podľa veľkosti niekoľko tisíc až desať tisíc. Našťastie som sa k nej rýchlo a ľahko dostal. Teda osobne som si požičal iba časť na opravu závitu M5. Jednalo sa o vrták so špeciálnym priemerom, zahlbovacia fréza, závitník so špeciálnym závitom Helicol, opravná vložka s vonkajším závitom Helicol a vnútorným M5, rozpínací závitník a vratidlo. Pre úplnosť vám odporúčam zabezpečiť si ešte vŕtačku, lieh, lepidlo pod skrutky a väčšiu injekčnú striekačku, handru + magnet (dôležitý pre nešikov ako napr. ja).
Postup práce:
Ako prvé je potrebné vyvŕtať do pôvodného závitu nový otvor špeciálnym vrtákom. Keďže sa jednalo o vŕtanie do hliníkovej zliatiny ako reznú kvapalinu som použil lieh. Otvor je potrebné vyvŕtať čo možno najrovnobežnejšie s osou pôvodného závitu. Pomôže aj ďalší pár očí ktorý bude kontrolovať zboku či vŕtate správne. Následne je potrebné otvor vyčistiť od triesok z vŕtania. Ja som použil injekčnú striekačku ktorou som otvor vyfúkal (najlepší by bol stlačený vzduch). Pri vŕtaní a čistení lietajú kade-tade drobné piliny. Pozor, aby sa nedostali do priestoru motora a prevodovky. Ja som to riešil prekrytím okolia handrou.
Vyvŕtaný otvor |
Po druhé je potrebné na otvor nasadiť frézku a vyfrézovať do otvoru drážku pre zapustenie vložky.
Po tretie treba narezať do otvoru závit so špeciálnym stúpaním. Opäť som ako reznú kvapalinu použil lieh. Pri rezaní postupovať nanajvýš opatrne, aby nedošlo k zalomeniu závitníka a aby bol závit opäť rovnobežný s osou otvoru do ktorého závit režeme. Po narezaní otvor opäť dokonale očistiť a odmastiť.
Po štvrté. Na odmastenú opravnú vložku z vonkajšej strany naniesť kvapku lepidla pod skrutky a vložku zaskrutkovať do práve vyrezaného závitu a nechať vytvrdnúť aspoň 10 minút.
Po piate. Formovacím závitníkom, ktorý má prierez nafúknutého trojuholníka :) zalisovať opravnú vložku do otvoru a je vymaľované.
Opravený závit |
Zo začiatku som mal strach či to vyjde, ale výsledok bol taký dokonalý, že som hneď opravil takto aj ďalšiu skrutku na protiľahlej strane, ktorá sa mi rovnako prestávala páčiť. Práca je to podľa mňa dosť jednoduchá ak máte správne náradie, dostatočne pripravené miesto, ktoré budete opravovať a demontované okolie pre lepšiu manipuláciu s vratidlom. Na mojej motorke to znamenalo komplet dole výfuky, pravú stúpačku a ešte aj atrapu nasávania vzduchu. Čistú prácu by som bol zvládol behom hodiny, ale keďže som zabudol na záver použiť zalisovací závitník a namontoval všetko na miesto a musel opäť všetko demontovať mi to trvalo dve hodiny a to som pracoval v garáži bez svetla len s baterkou na kľúčik, ktorú som celú dobu držal v ústach. :D Týmto pozdravujem porno herečky, lebo na druhý deň ma teda pekne bolela sánka. :DDD
No a čo dodať na záver. Dávajte si ozaj pozor aby sa vám nestalo čo mne a ak náhodou áno, dúfam, že tento článok vám pomôže a poradí a pamätajte nádej zomiera posledná.
P.S.: Tí ktorí takéto servisné zásahy bežne prevádzajú a dávno poznajú, ďakujem za pochopenie a odpustenie môjho laického prístupu.
P.S.2: Pozornejší z vás sa určite pýtajú na čo som použil ten magnet? Nuž pri montáži atrapy nasávania vzduchu mi spadla jedna skrutka. A spadla tak nešťastne že zletela rovno do priestoru spojky a aby to bolo napínavejšie, pri vyberaní mi zaletela cez jediný voľný otvor až priamo do prevodovky. Hold kto umí, ten umí. Našťastie som mal skrutkovač, ktorý mal v sebe teleskopický držiak s magnetom a skrutka sa mi podarila vytiahnuť a infarkt, ktorý bol na ceste bol zažehnaný :D
Skrutka v prevodovke |
Pridané: 10.12.2008 Autor: Cistic Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- 6. sezóna alebo ako som prišiel k ďalším 600 ccm
- Suzuki VZ800 Marauder vs. piata sezóna.
- Suzuki Marauder vs. štvrtá sezóna
- Marauder vs. tretia sezóna
- Marauder VZ800 vs. sezóna 2005
- BSM V-Line pre Suzuki VZ 800 Marauder
- Prvá sezóna na 800-kubíkovom Marauderi
- Suzuki Marauder 800 - Môj 800-kubíkový Maroš
Redakčné videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!