Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3284 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28534
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16994)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11540)
Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (35)  [Verzia pre tlač] Tlač

6. sezóna alebo ako som prišiel k ďalším 600 ccm

 Zdieľať

Pridané: 06.04.2010 Autor: Cistic
Čitatelia: 10215 [Vaše stroje - Moja motorka]

V prvom rade sa ospravedlňujem všetkým, ktorý čakali, že prídem so šiestym pokračovaním sezóny strávenej so Suzuki VZ800 Marauder. Hold čas plynie a nároky sa menia aj u mňa, ako ortodoxného zástancu Marauderov. Nech som sa bránil akokoľvek, neubránil som sa a muselo dôjsť k zmene.

Čo ma k tomu viedlo? Určite si veľa z vás spomína na svoje motorkárske začiatky. Prvá veľká motorka, prvé výjazdy, nech bolo akékoľvek počasie, či už len 10 metrov do obchodu alebo na dlhšie výjazdy. Jazdenie prakticky každučkú chvíľku kedy sa len dalo pokým boli peniaze na benzín a čas. A tá moja motorka, tá je najlepšia a najkrajšia a nič jej nechýba, a nikdy ju nevymením. Časom však chuti na krátke výjazdy ubúdalo a začali pribúdať menej časté výjazdy ale o to vzdialenejšie. K tomu sa pridala ľadvinka ako neodmysliteľná súčasť výbavy motocykla a zrazu z ničoho nič sa začali ukazovať prvé drobné nedostatky, ktoré sa časom zmenili na neodstrániteľné žiadnymi doplnkami, ako opierka, predstúpačky, štít atď.

Boľavý zadok, vytrasené ruky, čiastočná hluchota, nedostatočný batožinový priestor, to všetko kedysi neexistovalo, ale zrazu tu bolo a pýtalo si to zmenu, nápravu k lepšiemu. Nič sa nedalo robiť. Chcelo to výmenu. Tento krát som však ku kúpe motocykla pristupoval s úplne inými prioritami ako kedysi. Vzhľad, image, kubatúra, hlučnosť ustúpili, pohodliu, nákupnej cene, nákladom na prevádzku a údržbu, kvalite bŕzd, posedu šoféra a spolujazdca, možnosti uchytenia batožiny atď. Mnohé z týchto požiadaviek si dosť odporujú, takže bolo nutné prijať aj nejaké kompromisy.

Ako prvé bolo jasné, že to bude niečo z triedy CCC a najlepšie Suzuki. Ako naschvál pohodlie a kvalita bŕzd je priamo úmerná kubatúre, takže pozrime čo tak stoja modely VL 1500. Hmmm tak v tomto sektore sa hospodárska kríza vôbec neprejavila. Uberme z nárokov a prejdime na VTX 1300 ... no nič uberme ešte XVS 1100 ... stále nič a dokonca ani cena VL 800 mi teda z ďaleka nebola po vôli. Tadiaľto cesta neviedla. 200 litrová hranica mojich úspor sa proste nechytala (prízvukujem, že som nakupoval na konci roku 2008).

Zjavne bude treba zmeniť triedu. Tu už to bolo čo sa týka cien omnoho prívetivejšie. A keďže som mal rešpekt z výkonu, ustálil som sa na dvoch kandidátoch. Honda CBF 600S alebo Suzuki DL 650 V-strom. Oba modely sa dali bez problémov otestovať v motosalónoch. DL 650 pôsobil mohutne a na posed bol ozaj veľmi pohodlný, ale ani po nasadnutí ľadvinky som oboma nohami nedočiahol na zem. Buď som stál ako baletka na prstoch oboch nôh, alebo celým chodidlom jednou nohou čiastočne vysadnutý zo sedla. CBF-ka ma prijala ako keby bola vyrobená presne pre mňa. Menšia útla, nízka ľahučká, proste mi sadla ako sa hovorí „ako riť na šerbeľ“. Takže som mal vymaľované. Ide sa do CBF-ky.

Bol však už koniec sezóny tak som si jej kúpu chcel nechať až na jar. Zatiaľ som obzeral inzeráty ako sa pohybujú ceny. Za 140 litrov sa už dal urobiť celkom slušný ročník, dokonca aj s padákmi poprípade nejakým zadným kufrom alebo dokonca s ABS. Po prečítaní nejakých tých recenzií však vo mne začal hlodať červ, či tých 600ccm na ďalekú turistiku vo dvoch a plne naložený nebude predsa len málo. Ďalej niektorý z majiteľov sa sťažovali na vibrácie v stúpačkách pri určitých otáčkach. A keď som skúsenejším cestovateľom spomenul čo chcem kúpiť a na čo to používať, každý ma varoval, že po jednej sezóne pochopím, že 600ccm je proste málo. Že nech porozmýšľam aspoň nad litrovou CBF-kou, ak nie nad niečím silnejším.

No čo? Času mám celú zimu tak poďme preštudovať výrobný segment turistických motoriek. BMW som zavrhol bez rozmýšľania vzhľadom na cenu. Z Kawasaki mám na Slovensku ešte strach kvôli nedostatočnému servisu a hlavne GTR 1400 bola cenovo nedostupná. Zato Yamaha FJR1300 sa už dala zaobstarať za 190 litrov. Síce kilometrov cez 40 000, ale pri tomto objeme by to nemal byť problém. Dosť sa mi zapáčila aj CB 1300, ale bez akejkoľvek výbavy bola stále príliš drahá. A takto som si fantazíroval a hľadal a vyberal, až zrazu, z ničoho nič, som čírou náhodou naďabil na inzerát. Suzuki GSX 1400, 2003, 5700km, Žilinský kraj, 160 litrov.

Fíííha, mužské ego vo mne zapracovalo. Jedna celá štyri desatiny litra. To znie nádherne. Zavolal som na inzerát a čo čert nechcel, na druhom konci známy z Motoride a motorka bola priamo v Žiline. Hneď som si dohodol obhliadku, však za pozretie nič nedám a kým ešte bolo sucho, bol som sa aj previesť. Ďalej už nie je o čom. Kde sú tie predsavzatia. Stačí ti niečo menšieho slabšieho nenáročnejšieho, veď si predsa skromný chlapec. GSX 1400 som ešte nikdy na vlastné oči nevidel. Čítal som si o nej na Motoride keď sa začala predávať a jej cena bola niečo málo cez 460 litrov. Vtedy ma ani vo sne nenapadlo, že raz by som ju mohol sedlať a dokonca aj vlastniť. Keď som k nej prišiel už som neprehovoril ani slovo. Kua to je obor, to je nádhera, to je delo a tie dva krásne výfuky a to gigantické sedadlo! Pre boha to čo tam je? To je motor? Však to vytiahli z auta nie? A potom okolo neho postavili motorku. A tie brzdy! Však to sú prasatá ako na aute. Piestikov som sa nemohol ani dopočítať. A to som na nej ešte stále nesedel. Rešpekt, hovorím si, rešpekt.

Chlapské ego zničilo všetky požiadavky a zábrany. Sadol som na ňu a prvý dojem bol, že som sadol do kresla. Sedadlo krásne mäkučké. Výška... No mohlo by to byť lepšie, lebo obe nohy boli mierne na špičkách. Poloha rúk a nôh bola pre mňa novinka. Každý kto presadne z čopra na iný druh motorky alebo naopak tápe nohami v prázdnote. Na počudovanie pri mojej výške boli nohy na stúpačkách v kolenách v pravom uhle. Riadidlá by mohli byť trochu bližšie, ale to sa dá nastaviť. Jooooj, to sú ale malichernosti, však to má jedna celá štyri desatiny litra. Poďme sa previesť.

Otočím kľúčom, stlačím spojku, zapíska vstrekovanie a už je to tu... Naparovacia žehlička. Ja normálne nepoznám výstižnejší názov na zvuk, ktorý sa začal ozývať z výfukov. Jáááj presne toto som chcel. Božské ticho. Žiadne holé rúry. Čo sa mi na tom mohlo kedysi páčiť? Toto je poézia pre moje uši. Ale teraz pôjde do tuhého. Idem sa previesť. Doslova a do písmena dosratý od strachu z rešpektu pred tou silou, čo z oboch strán ďaleko pretŕčala z pod obrovskej nádrže. Pampersky som si dával zbytočne. Veď to je chopper ale so štvorvalcovým motorom.

Ani som si neuvedomil, že by som ho mal točiť trochu vyššie a prevody som hádzal už pri 2500 ot./min. Žiaden protest od motora, iba tachometer ma náhle upozornil, že moja rýchlosť nie je s kostolným poriadkom a treba ubrať. Tak som zľahka pribrzdil zadnou brzdou a cítil som sa ako na Marauderi, keď som brzdil oboma brzdami súčasne. Pane bože, už chápem čo to znamená keď sa povie, tá motorka má aj brzdy. Tak som si dal skúšobnú jazdu Žilinou a stále viac a viac mi bolo jasné, že z tohto sa nevyliečim. Bez tejto motorky do jari nevydržím.

Motorku som vrátil majiteľovi a radšej som dal kľúče od auta priateľke lebo ja som sa nedokázal sústrediť. Chlapi sú ozaj malé deti. Trocha železa nejaké plasty, pár gumičiek a už majú hračku bez ktorej nemôžu vydržať. Dni ktoré potom nasledovali boli ako z nejakého čiernobieleho filmu. Stále som na ňu myslel. Nedokázal som sa na nič sústrediť. Rozum mi vravel. Počkaj do jari, možno budú aj lacnejšie a možno hospodárska kríza doľahne aj na teba. Ešte si nepredal Marauder. A podarí sa ti ho vôbec predať? A za koľko? No a do toho známa odrhovačka jedna celá štyri desatiny litra. Jedna celá štyri desatiny litra. Jedna celá štyri desatiny litra.

Potom som sa „vážne“ ako dieťa s rodičmi pozhováral s ľadvinkou, vysvetlil jej svoje pohnútky a ona mi pomohla sa rozhodnúť. Ideme do toho. Pripraviť peniaze, zmluvu dohodnúť termín a šlo sa na vec. A tak jedného škaredého decembrového večera, za dažďa a snehu, som ju viezol po vlastnej osi do garáže.

 Čistá krása
Čistá krása

No a mohlo nasledovať ďalšie trápenie. Bez jazdenia okamžite odstaviť na hlavný stojan, vybrať baterku, zakryť a vydržať nekonečné čakanie na jar. Už to bolo ale jednoduchšie. Mohol som si kedykoľvek odskočiť do garáže a presvedčiť sa, že tam na mňa ozaj čaká. A mal som kopec času prejsť všetkých možných aj nemožných predajcov dielov, doplnkov, pneumatík a pokojne si premyslieť čo kde nakúpiť. V prvom rade bolo treba vymeniť zadnú gumu, lebo tá bola od dlhého státia na jednom mieste úplne preležaná.

Podľa štýlu môjho jazdenia padol výber na Bridgestone BT21, čiže viaczložkovú športovo-turistickú pneumatiku. Kúpil som ju cez internet z Nemecka. Aj s dopravou, ktorá bola zadarmo, stála o 47€ menej ako od Slovenských predajcov. A mal som ju za 7 dní doma. Ďalej bolo treba vymeniť olej, olejový filter, dokúpiť padáky, nosiče kufrov, kufre, opierku, pre istotu náhradnú spojkovú a brzdovú páčku. Surfoval som, špekuloval, prehodnocoval ale nakoniec som všetko kúpil v Čechách od Trávnička. Celkovo som u neho nakúpil za 962€. Rovnaký nákup v najlacnejšom obchode na Slovensku bol za 1540€.

Zima nie a nie skončiť. Pri prvom náznaku oteplenia som okamžite začal pracovať na príprave na sezónu. Výmena zadnej gumy. Tu musím pochváliť, že motorka má od série hlavný stojan. Výmena oleja a filtra bez problémov. Jedine ma zaskočilo, že si vypýtala až 4,7 litra oleja Castrol GPS 10W40. Montáž padacích rámov – nakúpil som od výrobcu Fehling. Nič zložitého, všetko pasovalo, neboli treba žiadne úpravy. Montáž nosiča zadného kufra – zvolil som lacnejšieho ale všetkým veľmi známeho výrobcu Kappa. Spracovanie takmer porovnateľné s Givi, ale cena neporovnateľná. Všetko pasovalo. Zahrial som sa len pri vývode nových káblov pre zadné smerovky. Montáž nosičov bočných kufrov. Opäť všetko pasovalo presne na typ motocykla. Pri uťahovaní jednej zalisovanej matice som ju strhol a začala sa krútiť bez možnosti jej iného poistenia. Tak som ju vymontoval a nahradil dlhšou skrutkou a maticou.

Štít som premontoval z Maraudera. Sedel ako uliaty. A taktiež som použil aj predstúpačky z Maraudera. Každý kto ich zbadá na GSX-ke sa smeje, že to na čo, veď to je naháč, ale keď vyskúša, hneď chce mať tiež. Nedá sa svietiť, niektoré veci sú na CCC motorkách ozaj dobré, obzvlášť ak ide o zlepšenie pohodlia.

A potom to prišlo. Konečne jar, KONEČNE počasie vhodné na jazdenie. Jamy a štrk na cestách ma nemohli odradiť. Ja sa už musím ísť voziť. Úplne prvé dojmy boli samozrejme trochu rozporuplné. 5 rokov na čopri urobilo svoje. Nohy mi neustále končili niekde v prázdne pred stúpačkami, nástup a pôsobenie bŕzd úplne iné, posed omnoho vyšší a jemne predklonený, neustála absencia zvuku motora a hlavne úplne odlišný štýl prejazdu zákrutami. Kratší rázvor a menší sklon prednej vidly – nie raz mi do zákruty skoro priam spadla.

Čo ma na začiatku asi najviac potešilo bola odozva motora na moje veľmi skoré radenie rýchlostí. Proste zvyk z čopra. Žiadne vytáčanie a 5-ka už pri 60ke. GSX-ka mi to plne tolerovala, aj keď to určite nebolo s kostolným poriadkom. Prvých pár stovák kilometrov bolo o zoznamovaní sa a zvykaní. Ale ako sa hovorí: Na dobré, v tomto prípade na lepšie, sa zvyká ľahšie a rýchlejšie.

 Prvé výlety okolo komína
Prvé výlety okolo komína

 Alpy
Alpy

Mnohým tento pocit vydržal rok dva a už museli meniť. Ja som vydržal 5 rokov.

Moje osobné zhodnotenie technických parametrov:

  • Motor: Pri ňom ma napadá príslovie „ťahá ako hluchý“. Od 2000 ot./min už nie je žiaden problém. Čo sa deje ďalej je len stále väčší a väčší ťah. Pre šetrnú jazdu stačí jazdiť do 3000 ot./min. Od 4500 ot. je geometricky narastajúci ťah. Zatiaľ pri žiadnom predbiehaní som nepotreboval dať plný plyn. Počítam, že maximálne končím tak na druhej tretine. Raz som si vyskúšal na rovinke od jednotky plný kotol. Ani jednotku som duševne nezvládol potiahnuť až na 8000 otáčok a šiel radšej na dvojku, kde som radšej aj hneď skončil, lebo som začal strácať vedomie a ruky sa mi začali predlžovať do nekonečna. Neviem kto môže využiť takto strašne brutálne predimenzovaný motor. Pokojne by tam mohlo byť vypínanie dvoch valcov pre šetrenie paliva.
  • *Prevodovka: Nezažil som žiaden problém alebo dôvod čo by sa mi na nej nepáčilo. Jednotka a dvojka tam idú s mne veľmi príjemným rachotom. Ostatné rýchlosti sú úplne bezhlučné. Na radenie všetkých stupňov netreba nijakú silu – idú veľmi ľahko. To, či je prevodovka dostatočne odstupňovaná, nemám šancu posúdiť, lebo ten motor je taký silný, že by tam úplne stačila len jednotka.

    *Rám: Trubkový, zvarený. Žiaden výstrelok techniky. Vlnenie rámu veľmi dobre poznám z Maraudera. No tu hoc aj plne naložený diaľnica 140 km/h a nič. Pre mňa úplná spokojnosť.

    *Predná vidla: Nie je to síce Up-Side-Down, ale opäť to ako bežný smrteľník nemám šancu postrehnúť. Má toľko možných nastavovaní, že im doposiaľ nerozumiem a nechal som pôvodné fabrické, ktoré je príjemne mäkké, z čoho síce vyplýva ponáranie pri prudšom brzdení, ale pohodlie ja rád. Možno keby mi niekto vysvetlil na čo všetky tie tri nastavovania slúžia a ako ich využívať, tak by som si to urobil ešte vhodnejšie pre svoj štýl jazdy.

    *Zadná kyvka: Zvarenec z hliníkových profilov. Obrovská a mohutná ako všetko na tejto motorke. Odpruženie dvoma pružinami s tlmičmi opäť vybavené troma možnosťami nastavovania. Taktiež som ju nechal nastavenú ako bola. Nekope ma a v plnej záťaži sa so mnou príjemne pohupuje.

    *Sedlo: Obrovské, mäkké, pohodlné, proste mňam mňam. Ani po 6 hodinách v sedle ma nebolel zadok. A spolujazdec ho má ešte väčšie a pohodlnejšie. Iba pre spolujazdca by mohlo byť trochu menej sklonené.

    *Pneumatiky: Pôvodné obutie bolo Bridgestone BT14, ktoré som prakticky okamžite musel vymeniť za nové tej istej značky BT21. Zatiaľ nemám žiadne výhrady na pomer cena – štýl jazdy – opotrebenie.

    *Brzdy: Gigantické. A dávkovanie bez potreby dlhého zvykania si a učenia. Tých 6 piestov TOKICO vpredu na mňa stále pôsobí dominantne. Na zadnej je síce len jednopiestik, ale brzdí dostatočne.

    *Budíky: Dva páry, ladne tvarované, krásne súmerné a prehľadné. Opäť pôsobiace veľmi mohutne.

  • Riadidlá: Príjemne široké na výšku mojej postavy. Uvítal by som len možnosť výškového nastavenia, ale to už som asi príliš rozpišťaný.

 Naparovacia žehlička :)
Naparovacia žehlička :)

A ako býva u mňa dobrým zvykom, zopár čísel z mojej vlastnej štatistiky:
  • Počet najazdených kilometrov: 8110
  • Počet minutých litrov benzínu: 449,98
  • Priemerná spotreba: 5,26 l/100 km
  • Priemerná cena 1 km na náklady za benzín: 0,057 €
  • Priemerná cena 1 km na celkové náklady: 0,86 €

Pridané: 06.04.2010 Autor: Cistic Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Suzuki GSX 1400 2003:

Foto:
Suzuki GSX 1400 2003
Všeobecné informácie:
Výrobca:Suzuki
Model:GSX 1400
Rok:2003
Kategória:Naháč
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)
Objem:1402 ccm
Max. výkon:107.5 k (79.1 kW) / 6800 ot.
Max. krútiaci moment:126 Nm / 5000 ot.
Kompresný pomer:9.5:1
Vŕtanie x Zdvih:81.0 x 68.0 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Pneu vpredu:120/70-17
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Pneu vzadu:190/50-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:228 kg
Výška sedla:790 mm
Šírka:810 mm
Svetlá výška:180 mm
Objem nádrže:22 l

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (35)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »