Anketa:
K125 – Prológ, alebo ako motorkári pešo chodili
ZdieľaťPridané: 22.04.2009 Autor: Pilgrim
Čitatelia: 9595 [Mototuristika - Východné Slovensko - Výlet]
Myslím, že dobré časy bežia okolo. Pokračujú a predpokladám, že budú pokračovať naďalej. /Dave Gilmour, Pompeje 1971/
![]() |
Hornádska dolina ako na dlani |
Každý si občas potrebuje pretiahnuť kosti aj myseľ. Preto som sa ešte pred prvým výjazdom Klubu 125 rozhodol do programu zaradiť prológ s troškou pešej turistiky.
Stretli sme sa v sobotné popoludnie v Kysaku, obci ležiacej asi 16 kilometrov severne od Košíc. Kysak, okrem toho že je dôležitým železničným uzlom a jeho písomná história siaha do roku 1289, je aj vhodným východiskom túr a výletov do oblasti Čiernej hory – východného cípu Slovenského rudohoria. Prechádza ním červene značená turistická magistrála, známa ako Cesta hrdinov SNP, vedúca z Dukly na Devín. Na tomto chodníku leží aj štyri kilometre vzdialená Janošíková bašta, ktorá bola cieľom nášho pochodu a miestom opekačky.
![]() |
Cestou sme minuli rozvaliny Kysackého hradu, ktorý v 13. a 14. storočí strážil vchod do "kamenného klina" – úžiny tvorenej príkrymi kamennými svahmi, strmo padajúcimi k brehom Hornádu. Po kamennom kline, maďarsky Kőszeg, dostala obec aj svoje meno.
![]() |
Odpočinok na vrchole |
Nie je ale dôvod zaoberať sa podrobne dejinami, keďže z hradu sa do súčasnosti zachovalo iba torzo severnej steny a studne. Z toho dôvodu sme sa na hrade ani my nezastavili. Hlad nás hnal ďalej a po hodine chôdze sme sa už kochali výhľadom do slnkom zaliatej Hornádskej doliny.
Janošíková bašta, v nadmorskej výške 523 m.n.m., je vápencový útvar tvoriaci dominantu doliny, východne od Veľkej Lodiny. Skala na tomto mieste vystupuje z inak zalesneného kopca a práve táto skutočnosť umožňuje nádherný a neopísateľný výhľad do doliny. S obľubou ju ako cieľ svojich výletov využívajú turisti, opekači aj horolezci.
Pri našom príchode jej kolmé steny zlaňovali mladí skauti, zatiaľ bez plánovaných strát. Keďže svoj oheň nechali neuvážene bez dozoru, využili sme ho na opečenie doneseného všeličoho. A popri opekaniu sa pustili do odvážnych plánov na novú sezónu.
Na tomto mieste nastal čas aj na vysvetlenie, čo to ten Klub 125, alebo v skratke K125 vlastne chce byť.
Ako fanúšik nízkoobjemovej turistiky som sa podujal tento rok organizovať pravidelné výjazdy pre majiteľov 125ccm motocyklov a pre všetkých, ktorí pred adrenalínom dávajú prednosť dohodovej jazde v príjemnom prostredí. Ktorí okrem jazdenia chcú aj niečo vidieť a niečo nové sa dozvedieť.
Klub 125 chce byť otvorenou neformálnou skupinou ľudí. Každý je vítaný. Nikomu sa nič nevnucuje, ničím sa neobmedzuje. Slušnosť, ohľaduplnosť k menším a slabším, dochvíľnosť, dodržiavanie zásad skupinovej jazdy nepovažujem za obmedzovanie, ale za samozrejmosť.
![]() |
Janošíková bašta – prístup z hrebeňa |
Výjazdy sa budú konať od mája do októbra, vždy v prvú nedeľu v mesiaci. Nevylučujem špeciálne zamerané akcie mimo týchto termínov. (napr. púte) Podrobnosti nájdete v mojom profile, tak 10 dní pred termínom. Skalným záujemcom budem posielať na požiadanie propozície mailom.
![]() |
Opekačka pri skoutskom ohníčku |
A ako dopadla opekačka? Vrátili sme sa v plnom zdraví späť do Kysaku a spoločnou jazdou sa cez Ružin a Jahodnú presunuli na Stopku, kde sme za akciou dali konečnú bodku v podobe kofoly.
Nechce sa mi tu viac a tom rozpisovať. Ak si zvedavý, čakám ťa na štarte 1. výjazdu a všetko zažiješ na vlastnej koži.
Pilgrim
/Foto: Pilgrim, ©2009/
Pridané: 22.04.2009 Autor: Pilgrim Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Púť do Compostely, alebo moja cesta do „Ixtlanu“ 3/4
- Púť do Compostely, alebo moja cesta do "Ixtlanu" 2/4
- Púť do Compostely, alebo moja cesta do „Ixtlanu“ 1/4
- Ako Hondy na prázdniny išli – Alpy 1/2
- K125 – 1. časť, alebo archanjel Michael na ďalekom východe
- Honda Dylan – transkontinentálny spoločník
- Johanka z Arku, alebo cesta tam a späť
- Karpatská odysea, alebo cesta vytiahnutá z koša
- Na mopedu k beduínům – 15.časť
- Na mopedu k beduínům – 14.časť
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!