Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 5642 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26423
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15932)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10491)
Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (36)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ducati 848 na SlovakiaRingu

 Zdieľať

Pridané: 05.11.2009 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 8179 [Testy a predstavenia - Test]

25.10.2009 som sa konečne dočkal. Vyskúšam ešte čerstvučký prvý slovenský okruh. Síce nedokončený, ale spôsobilý na jazdu. Chýbajúce obrubníky, číselné tabule pred zatáčkami, vysoké napätie nad dráhou. Ale ani to mi nepokazilo moju radosť. Tešil som sa o to viac, že ho budem jazdiť na Ducati 848, vďaka pozvaniu od importéra Ducati Slovensko.

Počasie bolo priam ako na objednávku. Slnko vyhrialo a vysušilo mokrú trať z predchádzajúcich upršaných dní, 21 stupňov celziových v tieni, skoro ideálna teplota. Atmosféra sa už od rána začala niesť v duchu „využi posledné krásne dni v tomto roku jazdou na okruhu“. Parkovisko pred boxmi sa začalo rýchlo plniť a o chvíľu aj trať.

Ešte nemám povypisované ani potrebné formality a už sa súkam celý nedočkavý do kombinézy. Na zahriatie a zoznámenie s okruhom dostávam sprievodcu Monster 696. Pekne pomaličky vyrážame na dlhú púť po okruhu.

Prvá pravá nezákerná pohodová, po ktorej nasleduje mierne stúpanie, na vrchole sa málilinko zatáča doprava. Ďalšia pravá, teraz dlhá, ktorú idete okolo dvojstovky. Druhé stúpanie, hneď pod ním ostrá pravá. Tá dokáže prekvapiť, keďže asfalt pokračuje rovno a zvádza teda brzdiť dosť neskoro. Preklápačka doľava, nasledujú dve pravé, ktoré sa dajú isť jedným oblúkom, pričom ho treba v tej druhej dobre zavrieť, aby ste mohli prehodiť motorku na ľavý vnútorný okraj a strihnúť to na pravý vonkajší ľavej ostrej. Z tej vypáliť zas na vonkajšiu časť trate a pomaly začať klopiť do ľavého stúpania. Na vrchole sa nachystať na ďalšiu ostrú ľavú, držať ju na vnútri, aby si mal jednoduchší výjazd do pravej a následne ľavej, ktorá sa opäť dvíha nad horizont. Ten pokračuje dlhou rovinkou z kopca, kde máš pred brzdami okolo 260. Posledná pravá dlhá vracačka, potom už len mierna ľavá a držať plný radiť na hore a sme v cieli.

 Pri týchto voľných jazdách sa jazdila sa verzia okruhu číslo 4
Pri týchto voľných jazdách sa jazdila sa verzia okruhu číslo 4

Predstavu o trati máme ako tak za sebou, poďme na 848mu. Myslím, že Ducnu netreba ani opisovať. Nie je to žiadna horúca novinka, vrhnime sa rovno na jazdu po okruhu. Ešte malá karate vsuvka pred nasadnutím (nohu totiž treba prehadzovať ponad vysoko položené sedlo spolujazdca). Privíta ma tvrdá školská lavica, navyše na vysokých nohách. Pri mojej výške 176 centi dočahujem iba špičkami na matičku zem. Riadidlá uložené presne ako potrebujem. Ani vysoko, či nízko, ani ďaleko či blízko. Páčky v správnych uhloch, zostáva už len toto všetko vyskúšať na trati.

Klasické radenie, jednotka dole... Bol by som radšej, keby bolo opačné. Nielenže som na opačné zvyknutý, ale navyše je na okruhu aj praktickejšie. Ako sa mi aj neskôr v ľavých náklonoch potvrdilo. Spojka ide typicky natvrdo, rýchlosti tak nejako po ducatisticky. Keď sa budeš flákať, ľahko trafíš neutrál medzi päťkou a šestkou. Už po prejdení prvých nerovností sa zoznamujem s tvrdým podvozkom. “Ale vitaj, to sem rád že seš tu. Dúfam, že mňa neskaj nesklameš a podržíš to fšade.“

Do horizontu otáčam dlhým skoro nekonečným plynom, ktorý si treba prechytávať. Motor má lineárny priebeh výkonu, žiadne pomalé prebúdzanie, ale ani nervózne nakopnutie. Povedal by som, že je vhodný aj pre začiatočníka. (Ale nie je som si tým až taký istý, keď som videl ako na tom jazdia začiatočníci, alebo doterajší štvorválisti.) V dlhej pravej za horizontom ani neviete, že ste v náklone. Motorka nie je nervózna ani pri rýchlych prejazdoch. Dáva toľko istoty, že moje obavy z nejakého pádu sú razom preč. Zapájam päťku, šestku a vzápätí brzdím všetkým čím sa dá. Predná, zadná, podraďovačky... Osobne by som na ňu chcel lepšie brzdy. Trochu „drsnejšie a brutálnejšie“. Nie že by tieto boli zlé. Vlastne sú až veľmi dobré! Výborne dávkovateľné, s čitateľným nástupom, čo určite ocenia menej skúsení jazdci. V bežnej premávke by postačovali určite aj mne, ale na okruh by som chcel niečo čo zabrzdí silou jedného prsta.

Zvládame prvú menšiu záludnosť okruhu, no a obavy z nežiaducej kolízie sú opäť tu. Pomalšia pravá odhaľuje tendenciu motorky padať do zákrut. Preklápam mierne doľava a práve teraz by som už potreboval opačné radenie. Chcem si preradiť... zvládam to len-tak-tak. V ďalších kolách už radím radšej o čosi skôr. Motoru to neprekáža, pretože sily je v ňom dostatočne už od nízkych otáčok. V podstate sa v tomto scenári odjazdí celý okruh. Rýchle zákruty prechádzate s istotou a presnosťou, vďaka stabilnému a tvrdému podvozku. Bohužiaľ, pomalé sa trochu treba potrápiť, ale zase na výjazde sa vám opäť motorka odvďačí ukážkovým výjazdom ako po koľajniciach. Na ovládateľnosti sa určite podpísala aj dobre tvarovaná nádrž, ktorú ľahko zovriete nohami a minimalizujete tak tlak na ruky pri brzdách. Sedlo je síce tvrdé, ako aj zvyšok motorky, ale vďaka tomu viete, čo sa pod vami práve deje. Chcieť niečo iné od tohto typu by bol hriech.

Síce som na nej odjazdil dve polhodinovky, čo je dosť málo, ale 848 je určite silný adept na okruhovú civilnú motorku. Po menších úpravách priam ideálna voľba. Silnejšia ako 4valcové šestky a menej brutálna ako litre, či diabolské dvanástky.

Ešte stále sa stretávam s mýtusom o povesti kazovej či nespoľahlivej značky. Myslím, že obavy nie sú na mieste. Jednu som mal staručkú, zaslúžilú dôchodkyňu, ktorá mala minimálne 6x stočený tachometer, čo som sa dozvedel až po predaji. Mala zanedbanú údržbu od predchádzajúcich majiteľov, ale nikdy ma nesklamala. Najazdil som na nej spokojných 7000 km, niečo aj na okruhu. Druhú mám ako funglovku, má najazdených niečo málo nad 18 tisíc a všetko je v pohode. (Ťuk, ťuk, ťuk na drevo.) Mám dosť známych s Ducatkami a všade to funguje. Takže ak vás srdce ťahá na juh, máte radi cestoviny a ryža vám moc nechutí, choďte bez obáv do toho. Ako bonus sa ocitnete vo veľkej rodine, plnej pohody a bezprostrednosti.

Na záver chcem poďakovať majiteľovi Lubošovi Gréčovi za ústretovosť, celému týmu Ducati Slovakia jeho dcére za požičanie sprievodcu v podobe jej Monstra 696 a Richardovi za požičanie jeho súkromnej 1098. Niekedy snáď napíšem aj niečo o nej. No a určite aj Peťovi Duchyňovi, za odborné rady.

Ešte raz veľké ďakujem!

Video

Technická špecifikácia:

Foto:
 Ducati 848 2009 Ducati 1198 2009
Všeobecné informácie:
Výrobca:DucatiDucati
Model:8481198
Rok:20092009
Novinka:NOVINKA 2009
Kategória:SuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:849 ccm1198.4 ccm
Max. výkon:134.0 k (98.5 kW) / 10000 ot.170.0 k (125.0 kW) / 9750 ot.
Max. krútiaci moment:96 Nm / 8250 ot.131.4 Nm / 8000 ot.
Kompresný pomer:12:112.7:1
Vŕtanie x Zdvih:94x61.2mm106x67.9mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:Desmodromický rozvod (4V)Desmodromický rozvod (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:127 mm127 mm
Zdvih vzadu:120 mm127 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová radiálne strmenedvoj kotúčová radiálne monobloky
Priemer bŕzd vpredu:320 mm330 mm
Pneu vpredu:120/70-ZR17120/70-ZR17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:245 mm245 mm
Pneu vzadu:180/55 ZR17190/55 ZR17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:168 kg171 kg
Výška sedla:830 mm820 mm
Rázvor:1430 mm
Dĺžka:2100 mm
Výška:1100 mm
Objem nádrže:15.5 l15.5 l

Pridané: 05.11.2009 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (36)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: