Anketa:
Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2016
ZdieľaťPridané: 30.08.2015 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 11859 [Testy a predstavenia - Test]
Husqvarna Motorcycles si pre nás tentokrát pripravila testovací deň na domácej, aj keď pre väčšinu jazdcov, možno vlastne pre všetkých, neznámej pôde. Všetko plné otáznikov a prekvapení až do poslednej chvíle. Musím priznať, že som bol nakoniec prevelice spokojný. Nielen s výberom trate a všetkým zabezpečením okolo, ktoré bolo skôr komorné, ale aj s novými endurami od žltomodrej Husky.
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Martin Matula
Dlhý a hlavne zaujímavý príjazd k trati dával tušiť, že to bude niečo, čo bude skôr také to „domáce“ jazdenie v jednokoľajke medzi stromami. Možno by sa dalo čakať, že to nebude veľmi vhodné na testovanie, ale opak bol pravdou. Dráha parádna, namotaná po jarkoch a výmoľoch so strmými výjazdami a ešte strmšími zjazdami. Dva prejazdy cez vodu, dlhá lúčna rovinka na vypaľovanie a pár umelých lavíc. K tomu zdatný sprievodca, ktorý nás povodil kade-tade a ťahal za sebou čo to šlo. A niekedy aj nešlo. Nakoniec sme sa nestratili, všetci skoro všetko prešli a motorky sme, myslím, preskúšali presne tak, ako ich bude väčšina jazdiť. Jasné, pretekári im dajú nažrať viac a hlavne v každých podmienkach. My sme mali neskutočne sucho, chvalabohu. Niektoré, vlastne väčšinu úsekov, si neviem moc za mokra predstaviť.
Husqvarna pre nás pripravila dve dvojtaktné TEčka a tri štvortaktné a ráno stáli v rade nachystané žltomodré špeciály v tomto poradí: TE125, TE300, FE250, FE350 a FE450. Presne v takom poradí som ich aj skúšal. Zdalo sa mi to logické, ale len dovtedy, kým som po obede nesadol na triapolku. No a na 450 som sa len dorazil.
Kým ale spomeniem, ako sa mi na ktorej jazdilo, treba napísať pár zmien, ktoré sa na modeloch 2016 usadili. V prvom rade sa zmenila farba bočných plastov. Chrániče vidlice okrem toho, že sú biele, tak sú „odľahčené“ a hlavne s lepším prístupom pre čistenie klzákov. Každé enduro dostalo eloxované rozety Superprox a nové chrániče páčok. Dokonca tie, čo sme jazdili my, mali hliníkové celo chrániče. Ako posledné spomeniem nový poťah sedla s drsným nekĺzavým povrchom.
Ďalšie zmeny sú už v technike a buď znížili hmotnosť, zvýšili pevnosť, alebo v neposlednom rade prispeli k ľahšej a rýchlejšej jazde. Predné koleso dostalo o 4 mm užšiu osku, ktorá má teraz 22 mm. Zmien sa dočkalo aj nastavenie podvozku prednej štvorkomorovej vidlice WP 4CS, ako aj zadný tlmič s prepákovaním. Modely 2016 majú teraz frézované okuliare a nastavenie riadítok do štyroch polôh a okrem malej 125 majú ostatné endurá štandardne prepínač máp na riaditkách. Nové sú aj šesťkvaltové prevodovky a upravený systém mazania na FE 250 a 350, upravená spojka na FE 450 a 501 plus pár úplných drobností, ako nové kotúče a ľahší výplet.
TE125
TE125, najslabšia zástupkyňa z radov endurových mašín a jediná, ktorá nemá el. štartér. Možno sa zdá byť slabá, ale vôbec tomu tak nie je. Bohužiaľ si vyžaduje zvláštny prístup k spojke a plynovej rukoväti. No a samozrejme treba radiť. A to všetko často a veľa. Veľa plynu, veľa spojky a veľa radenia. Píšem „bohužiaľ“, lebo je to podľa mňa vec, pre ktorú po nej siaha málo jazdcov. No ale ovládateľnosť a hmotnosť je bezkonkurenčná medzi ostatnými endurami. Preplietačky medzi stromami zvláda bravúrne bez náznaku zaváhania. Samozrejme to má na svedomí aj prejav motora, ktorý po ubratí plynu nebrzdí, a teda motorka sa nechá krásne viesť za rajdami. Pred strmým výjazdom treba zvoliť správny kvalt a už len držať plyn. Ak je to niečo krkolomnejšie, poprípade je na vrchu ešte pár krízoviek, preklápačiek či prepletačiek medzi stromami, motorka sa vám znova odvďačí neskutočnou agilitou. Presne toto sú jej pozitívne vlastnosti, pre ktoré si túto kubatúru treba vyberať. Výkon motora nie je slabý, len prejav a krivka krútiaceho momentu je trochu iná než na zvyšku ponúkanej enduro rady. To ale neznamená, že nedokáže súperiť na takejto technickej trati. Skôr by som povedal, že ak jazdec nemá vyslovene preferovaný typ, teda mu je jedno či 4T alebo 2T, tak na tomto sa vyblázni a pojazdí si najlepšie.
Husqvarna TE125 je skrátka čistá radosť a zábava z jazdy v tej najčírejšej podobe. Z tejto ponuky je to pre mňa jasný víťaz. A to už rok jazdím enduro s dvojtaktnou trojstovkou v ráme.
TE300
Preto ako druhú spomeniem testovanú TE300. Odkedy som začal čuchať do terénu v lesoch a pár moto vyskúšal aj tu, mal som jasne určené, čo chcem sedlať. Dvojtaktná trojstovečka bola jasná voľba. Takže aj na jazdenie tejto som bol zvedavý a tešil som sa, jak sa patrí. Ťuk do štartéru a už sa ozýva krásny, ostro bublavý zvuk, z ktorého ide vážny rešpekt. Nie je to také urevané, upišťané ako pri malej dvacke, tu je počuť objem s jeho neskutočnou silou. A tá sa neskrýva ani po prvom pohnutí na jednotke. Už pri minulých ročníkoch som si všimol, že sú Husky v trojstovke dosť ostré. Radšej budem teda po lese menej plynovať. Síce som si to zaumienil , ale to sa tuším ani nedá. Toto je vážny stroj pre pretekára. Žiadna hobby kochačka. Dá sa jazdiť aj relatívne pijánko, ale motorka si stále a stále pýta fullgas. Zdá sa mi, že je trošku hrr aj do zákrut. Nevedie sa tak ľahko ako malá dvacka. Môže to byť síce spôsobené tým, že v každom úseku idem o dosť rýchlejšie, čo je zapríčinené neskutočným výkonovým prebytkom, a preto mám pocit, že sa nedokážem dobre triafať do stopy. Prepnutie mapy na menej ostrú to máličko porieši, aspoň teda minimálne v hlave jazdca. Potom sa zdá, že je trojkilo zjazdnejšie. Všimol som si, že na malej stodvadsaťpäťke boli brzdy úplne jemné a zaberali hneď na začiatku a na trojstovke boli ako keby viac obrzdené. Hneď som si to vysvetlil, že predsa len na malej málo ľudí ide poriadnu pilu ako sa patrí, ale na tejto mašine stačí pridať trochu a už je to veľa, tak treba aj veľa brzdiť. Škoda, že som sa neopýtal, či nie je viac jazdená, a tak toto zostáva len ako moja hypotéza.
Každopádne ale pravdou zostáva, že ak by som mal voliť dvojtakt, tak volím TE125 pre jej hravosť a neskutočnú ovládateľnosť. Trojstovka je veľká potvora pre veľkých chlapov.
FE250
Presedlám na FE250, všetko sa mi páči, dokonca aj zvuk po naštartovaní. Skoro každý keď kúpi mašinu, dáva hneď druhú koncovku alebo niečo zo sériovej vyberie, len nech to hučí. Reže mi to strašne uši, preto je táto sériovka pre mňa veľmi potešujúca. Cvak jedna, dva, tri motor klepoce skoro na voľnobeh a ja sa musím presviedčať, aby som gazoval. Neviem prečo, ale štvortaktné blatostroje ma tak nejak uspávajú a ja potom necítim potrebu držať plyn. Motor ťahá odspodu, a tak mi to pripadá, že to stačí. Ale to nie je vôbec pravda. Obzvlášť pri tejto malej dvapade. Teda, aby som to uviedol na správnu mieru, motor ponúka nejakú tú silu už na spodu otáčok, dá sa s tým jazdiť, určite lepšie ako na dvojtaktnej dvacke, ale to, čo ponúka hore, je predsa len lepšie. Preto teda točím šúlcom, sem tam prespojkujem, snažím sa ísť ako na dvacke a vtedy to funguje. Motorka ide veľmi dobre, ťahá a vodí sa aj relatívne dobre medzi stromami. Treba si len trochu zvyknúť na brzdenie motora po ubratí plynu. Taktiež podvozok pracuje o málinko inak ako na dvojtaktoch. Trochu sa mi zdá motor ako keby „gumový“, čo má na svedomí, samozrejme, nastavenie „striekačky“ a je to úplne iné ako karbecové dvojtakty. Po prudkom pridaní nedostanete taký kopanec ako od karbecovky, príde len jemný plynulý záťah. Niekomu to potom pripadá slabé, no menej to unavuje, a teda v cieli po spočítaní časov ste zrejme rýchlejší na striekačke. Nakoniec som sa povozil celkom dobre aj na tejto, ale asi by som si ju nevybral. Nie je to kvôli nej, ale som dvojtaktný jazdec a keď štvortakt, tak nech má silu. Skôr by som asi siahol po 350. Predsa len sľubuje vyšší výkon a aj viac využiteľnejšie spektrum otáčok.
FE350
Sadám teda na FE350 a hneď sa utvrdzujem, že som sa nemýlil. Ten rozdiel vo výkone je markantný. Toto musí vidieť aj slepý a počuť aj hluchý. Motor je silnejší, lepšie sa zberá od spodu, viac brzdí motorom, ale zdá sa mi, že sa mi na tripade manévruje trochu ťažšie ako na jej menšej sestre. Je pravda, že je o dve kilá ťažšia, ale nechce sa mi veriť, že to tak poznám. Skôr to bude zase v tom, že idem na tejto o niečo rýchlejšie v každom úseku, a preto je to o niečo ťažšie. Začínam byť už celkom unavený, a tak sa mi dá testovať moto aj v takzvaných krízovkách. Krkolomný výjazd na konci zakončený vyhrabanou jamou s koreňmi s mierne zatočenou drážkou a za ňou padák. Stojím, sedím, ledva sa držím a už sa dokážem vcítiť do tých chalanov, ktorých vídame na videách, ako na vrchu kopca zahadzujú moto a oni padajú dole. Doteraz som nechápal, že ten kúsok nevedia dať. A je to tu. Je to zlomok sekundy a už mám pocit, že sa tiež zapisujem do tohoto klubu. Nechápem ako, ale zvládam to, cez spojku s nohami na zemi a uzamknutým zveračom medzi polkami. Idem radšej do depa a na štyri pade už vôbec ani nemyslím.
Som unavený, ponížený a rešpekt pred týmto kladivom mi nechce dovoliť sadať a už vôbec nie vyraziť do tých výjazdov.
FE450
Nakoniec ale po plechovke redbulu a výčitkách od Filipa sadám aj na tento krompáč, ako ho familiárne volajú v tejto zemepisnej šírke. No a nechápem, čoho som sa bál. Výkon je o niečo vyšší ako na tri pade, to je cítiť, ale je tak nejak lepšie ovládateľný. Dá sa akosi lepšie dávkovať. Všetko prechádzam absolútne v pohode, pocitovo ľahšie ako na tripade aj dvapade. Hmotnosť je síce poznať, sem tam lížem ramenom strom, sem tam blastrom len tak tak míňam, ale nezdá sa mi, že to bolo kritické. Pravá ruka už začína protestovať, no tu netreba spojkovať skoro vôbec. Iba tak dole pod zjazdom, nech si nezašlapnem motor a hore tesne nad koncom výjazdu. Dať tu reklusse spojku a nie je o čom. Toto je štvortakt, ktorý si viem predstaviť. Takže výber je jasný a bez výčitiek či ústupkov by som zo štvortaktnej ponuky dňa volil presne tento krompáč. Zachraňuje každé jedno zlé preradenie, motor brzdí v zjazdoch nad očakávania, čo by som ale neriešil a po domontovaní reklusky neviem, prečo by som volil niečo menšie, niečo iné.
Nakoniec krásne strávený deň v príjemnej atmosfére s grilovaním, v dobrej partii, bez úrazu či pádu. Husqvarna ma znova utvrdila, že toto robiť vedia a dúfam, že tak skoro neprestanú. Z celej ponúkanej endurovej rady, ktorú sme mali možnosť pojazdiť, by som teda volil TE125. Nielenže je najlacnejšia, najovládateľnejšia, ale ponúka aj najkrajšie zážitky a radosť z jazdy. Aspoň teda pre mňa.
Inak je zaujímavé, ako by som volil tentokrát. Naposledy, keď sme jazdili vo Sverepci, bolo moje rozhodovanie trochu iné. Buď to bolo traťou, alebo malými rozdielmi v ročníkoch, poprípade sa len vyvíjam ako jazdec. Nič to ale nemení na tom, ako by som tentokrát vyberal.
Video: Husqvarna Enduro 2016
Akciu pripravilo zastúpenie značky Husqvarna pre krajiny Central East Europe, no o trať a výbornú grilovanú klobásu sa postarali chlapci z predajne Husqvarna Pneumoto Horná Streda.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna |
Model: | TE 125 | TE 300 | FE 250 | FE 350 | FE 450 |
Rok: | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 |
Novinka: | NOVINKA 2016 | NOVINKA 2016 | NOVINKA 2016 | NOVINKA 2016 | NOVINKA 2016 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.8 ccm | 293.2 ccm | 249.91 ccm | 349.7 ccm | 449.3 ccm |
Kompresný pomer: | 54 x 54.5 | 12.8 : 1 | 12.3 : 1 | 11.8 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 72 x 72 mm | 78 x 52,3 mm | 88 x 57.5 mm | 95 x 63,4 mm | |
Palivový system: | Keihin PWK 36S AG | Keihin PWK 36S AG | Keihin EFI 42mm | Keihin EFI 42mm | Keihin EFI 42mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | OHC (4V) | OHC (4V) | ||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 330 mm | 330 mm | 330 mm | 330 mm | 330 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 120/90-18 | 140/80-18 | 120/90-18 | 140/80-18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 95.8 kg | 104.4 kg | 107.3 kg | 109 kg | 112.8 kg |
Výška sedla: | 960 mm | 960 mm | 970 mm | 970 mm | 970 mm |
Rázvor: | 1471 mm | 1482 mm | 1482 mm | 1482 mm | 1482 mm |
Svetlá výška: | 355 mm | 355 mm | 345 mm | 345 mm | 345 mm |
Objem nádrže: | 11 l | 11 l | 9.5 l | 9.5 l | 9 l |
Doplnková výbava: | |||||
Iná výbava: | Vidlica: WP Suspension Up Side Down 4CS, vzadu tlmič WP s prepákovaním | Vidlica: WP Suspension Up Side Down 4CS, vzadu tlmič WP s prepákovaním | Vidlica: WP Suspension Up Side Down 4CS, vzadu tlmič WP s prepákovaním | Vidlica: WP Suspension Up Side Down 4CS, vzadu tlmič WP s prepákovaním | Vidlica: WP Suspension Up Side Down 4CS, vzadu tlmič WP s prepákovaním |
Pridané: 30.08.2015 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Súvisiace články:
- Test nových modelov Husqvarna 2014 - Redakcia
- Husqvarna 2014 offroad test vo Sverepci - mikulec
- Príď vyskúšať a priamo porovnať enduro od Bety a Husqvarny - mikulec
- Test Husqvarna modelová rada motokros a enduro 2015 - Sverepec - mikulec
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2020 vrátane novej TE150i - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Vyskúšali sme Husqvarna enduro biky na rok 2017 na trati v Kopernici
- Vyskúšali sme motokrosové Husqvarny 2017 v Beckove
- Štefan Svitko - Dolaďovanie dakarskej formy na Záhorí
- Vyskúšali sme: KTM 450 EXC Six Days 2015 v slovenských farbách
- Dunlop Geomax MX52 – Pneumatiky na stredný až tvrdý povrch
- Porovnávačka alpine bikov - 3x Beta - Alp 4.0, Alp 200 a Urban Special
- Čižmy Forma Dominator Comp – Spolu už štyri roky
- Slovakia MX & QUAD Championships – MOTOCORSE CUP 2015
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Jak vážne to myslím?
- SealSkinz – To fakt že tulenia koža?
- ... zobraz všetky články od tohto autora