Anketa:
Betliar, Dobšiná, Dobšinská Ľadová jaskyňa
ZdieľaťPridané: 03.06.2003 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 23218 [Mototuristika - Východné Slovensko - Výlet]
Tip na celodenný výlet z Košíc. Navštívime nádherný kaštieľ, povozíme sa na jednom z najlepších a najkrajších Slovenských kopcov a navštívime jednu z najvýznamnejších ľadových jaskýň na svete.
Ako už z nadpisu vyplýva trasa je jasná. Vyrazili sme z Košíc smerom na Rožňavu. Na Soroške sme si dali malú pauzu a obzreli sme si miesto, kde sa prednedávnom zrútil s útesu kamión s nákladom vaní. Priepasť hlboká 150 metrov bola plná vaní, ktoré ešte nestihli odtiaľ vyniesť. Veru nechcel by som byť v koži šoféra toho kamióna. Tesne pred vstupom do Rožňavy odbočujeme doprava smerom na Betliar. V dedine nemôžete minúť odbočku ku kaštieľu. Parkovné 20 Sk za motorku je primerané a tak môžeme v kľude vyraziť na prehliadku. Hneď na začiatku odporúčam pozrieť si informačnú tabuľu s mapou, ktorá sa nachádza naľavo od vstupu do areálu kaštieľa. Mimochodom za vstup do tohto areálu sa neplatí. Okrem cien vstupného (kaštieľ 70 Sk) tu zistíte čo sa v areáli nachádza a môžete si vybrať dokonca z predpripravených trás tu vašu (od 25 min až po 75) Keďže my sme tu boli už druhý krát tohto roku, dlho sme sa nezdržiavali a vyrazili sme ďalej...
Tak tadiaľ vyletel ten kamión do tej priepasti... |
Po krátkej jazde smerom na Poprad dorazíme do dedinky Dobšiná za ktorou začína motorkársky raj: Dobšinský kopec. Nádherná príroda, neskutočne dlhý kopec, plný tých správnych zákrut a relatívne kvalitný asfalt nám dáva možnosť dobre sa vyblbnúť. V Poslednej ľavotočivej zákrute sa dá zaparkovať, je tam aj nejaký prameň. Po lesnej ceste sme sa spustili cca 50 m na veľkú lúku, kde sme sa rozhodli naplniť žalúdky. Potom prišiel čas na fotografovanie a filmovanie prejazdu tej poslednej zákruty. Celkovo 3 objektívy sledovali moju CBR a otcovu VTR, ale len časť fotografií sa vydarila. Počasie nám totiž veľmi neprialo, bolo pod mrakom a dlhší expozičný čas spôsoboval rozmazanie fotografií. Okrem toho je dosť problematické zachytiť motorku v rýchlosti okolo 80-90 km/h z krajnice... Veru profesionálny fotograf by sa hodil :-))).
Kaštieľ Betliar |
Keď sme sa už dostatočne vyblbli vyrazili sme ďalej smerom na Stratenú do Dobšinskej Ľadovej jaskyne. Touto dolinou som hádam ešte nikdy neprešiel suchý a rovnako to dopadlo aj teraz. Dážď aspoň zmyl mušky z kombinéz... Parkovné 40 Sk pred jaskyňou sa mi zdalo najprv veľa, ale čo už. Aspoň bolo strážené. Po výstupe k jaskyni (cca 25 min) sme kúpili vstupenky (120 Sk/os) Počkali sme do 15:00 a pozreli sme si túto výnimočnú jaskyňu. Bolo to fakt zaujímavé. Objem ľadu je vyše 110 000 kubických metrov. Sprístupnená je od roku 1871. Patrí medzi prvé elektricky osvetlené jaskyne nielen v Európe, ale aj vo svete. Prvé pokusy s elektrickým osvetlením sa datujú do roku 1881, riadne elektrické osvetlenie inštalovali v roku 1887. Z celkovej dĺžky 1232 m je sprístupnených 495 m. Jaskyňa je zaradená do svetového prírodného dedičstva UNESCO.
Dobšinská ľadová jaskyňa |
Cestou z jaskyne sme ešte pozmenili trasu návratu. Kvôli horšiemu počasiu sme sa rozhodli pre síce dlhšiu ale rýchlejšiu trasu cez Poprad. (Trasa cez Mlynky, Dedinky, Nálepkovo a Gelnicu je síce zaujímavá, ale kvalita asfaltu je dosť nízka.) Po ceste sme šli striedavo v búrke a striedavo v suchu. Do Košíc sme dokonca prichádzali celkom suchý, avšak búrka ktorá nás chytila pri Hypermarkete Tesco nám nedala žiadnu šancu. Keby sme dorazili o 5 minút skôr, tak teraz nemám o čom písať :-)))
Záver: Super výlet, najazdili sme približne 285 km, aj sme čo to videli aj sme sa dobre povozili...
Pridané: 03.06.2003 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- 142 km 100%-ného adrenalínu - s CBR-ou na Hungaroringu - Awia
- Systém mazania reťaze CLS200µ - Skúsenosti - Awia
- Košice - Budapešť - MajoKE
- Praëm SP3 - zaujímavá reinkarnácia Hondy VTR - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora