Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1501 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28801
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17136)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (53)  [Verzia pre tlač] Tlač

Systém mazania reťaze CLS200µ - Skúsenosti

 Zdieľať

Pridané: 12.10.2005 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 14680 [Testy a predstavenia - Test]

Počas sezóny som mal k dispozícii systém mazania reťaze CLS200µ, ktorý bol namontovaný na motocykli HONDA CBR 1000F. S týmto systémom som na motocykli najazdil takmer 10000 km a overil som jeho schopnosti v praxi.

Čo je systém CLS200 µ

CLS 200µ - je mikroprocesorom riadený systém mazania reťaze. Viac informácií o systéme samotnom ako aj montáži nájdete v článku: Systém mazania reťaze CLS 200µ - Montáž.

 Inštalovaný systém, mazacia tryska
Inštalovaný systém, mazacia tryska

Po nainštalovaní systému sa prejavili prvé problémy a to v podobe nesprávneho nastavenia (v mojom prípade to bolo priveľké množstvo oleja) Musel som teda znovu regulovať ventil hrubého nastavenia. Žiaľ, pri inštalácii systému som ventil hrubého nastavenia umiestnil trochu nešikovne a bolo potrebné znovu zhodiť podsedlovú kapotáž. Na druhý pokus sa mi to však podarilo nastaviť správne a systém bol pripravený do prevádzky. Po správnom nastavení už nie je potrebné ventilu venovať žiadnu pozornosť.

Pred samotným testom som dokonale vyčistil reťaz a zadné koleso, aby bolo možné dobre rozpoznať ako systém CLS200 maže reťaz a znečisťuje koleso. Počas môjho testu som najazdil 9800 km na cestách nielen po Slovensku, ale aj v zahraničí, vrátane dovolenky vo Francúzskych Alpách. Počas celej doby nebola reťaz nijako doplnkovo mazaná a koleso nebolo potrebné čistiť.

Skúsenosti so samotným systémom

Po namontovaní mi ubudlo množstvo starostí a nemusel som stále dávať pozor na reťaz, či náhodou nie je suchá alebo znečistená a to nielen za sucha, ale aj v daždi. Motorka ako keby bola odrazu vybavená kardanom. Aj keď som predtým motorku s kardanom nemal, nenápadne som sa zaradil to tejto skupiny jazdcov. Odpadol klasický večerný (u niekoho ranný) rituál mazania reťaze v kempe na dovolenke.

Systém funguje naozaj spoľahlivo a po správnom nastavení maže reťaz podľa očakávania, reťaz nikdy nebola suchá. Funkciu systému nebolo treba ani veľmi kontrolovať pomocou prepínača v kokpite. Pridával som niekoľko stupňov len v daždi alebo pri rýchlych presunoch na diaľnici.

Dodaný olej je dostatočné lepkavý a má dobru priľnavosť na reťazi. Po nastavení správneho množstva olej odlietava z reťaze len minimálne. Pravdu povediac, pri použití každého spreja na reťaz, isté množstvo oleja sa dostalo na koleso. Veď to poznáte. Špinenie kolesa olejom teda môžem úplne porovnať s bežnými sprejmi na reťaz. Počas celého testu som koleso vôbec nečistil.

 Spotrebovaný olej na 9800 km (fľaša má objem 1 liter)
Spotrebovaný olej na 9800 km (fľaša má objem 1 liter)

Nedostatkom, ktorý som počas testu spozoroval bolo mazanie iba jednej strany reťaze, ale aj to iba pri rýchlych presunoch po diaľnici, to znamená 130 km/h a viac. Vtedy bolo badať, že je hlavne mazaná tá strana reťaze, kde je nasmerovaná tryska a druhá strana bola suchšia. Riešenie spočívalo v zvýšení dávky oleja.

 Demontáž systému
Demontáž systému

Demontáž

Jednou z propagovaných vlastností CLS 200 je aj jeho jednoduchá demontáž. Výrobca tvrdí, že CLS nie je investíciu pre jeden motocykel. Pri predaji môžete systém ľahko odmontovať a neskôr inštalovať na Vášho nového miláčika. Demontáž som absolvoval aj ja. Zabrala mi neuveriteľných 30 minút a systém bol zbalený naspať v originálnej škatuli. Takto systém putoval na západ do rúk kolegu Herghotta, ktorý ho následne namontoval na motocykel Honda XL 1000 Varadero s cieľom overiť jeho schopnosti aj mimo spevnených ciest. O svoje skúsenosti sa s nami podelí na jar budúceho roka.

 Demontovaný systém
Demontovaný systém

Záver

V závere článku sa sústredím na jednotlivé výhody systému CLS 200 tak, ako ich propaguje výrobca. Tieto skonfrontujem s mojimi skúsenosťami.

Čo systém CLS 200 sľubuje:

  • výrazné predĺženie životnosti reťaze vďaka neustálemu mazaniu;
    • nižšie opotrebenie - ťažko overiť. Na potvrdenie tohto bodu by bolo potrebné systém dlhodobo testovať na dvoch identických motocykloch za rovnakých podmienok;
    • samočistiaci efekt (stále čistý olej) - tento je evidentný. Vizuálne reťaz dostáva starostlivosť akú bežný sprej na reťaz nemôže nikdy zabezpečiť. Reťaz je vždy mastná a bez nánosov špiny. Pri prevádzke v prašnom prostredí je možne dávku dočasne zvýšiť a očistiť tak reťaz. Počas testu nebolo potrebné reťaz ani raz čistiť;
    • nižšia teplota reťaze - teplotu reťaze som v teste nemeral;
    • vyšší výkon - výkon motora som v teste nemeral;
  • množstvo - dávkovanie môže ovplyvniť jazdec podľa štýlu a spôsobu jazdy - dávkovanie je vhodné zvýšiť hlavne pri dlhodobej jazde vysokou rýchlosťou alebo v daždi. Naopak zníženie dávky príde vhod v meste (presuny nízkou rýchlosťou, dlhé čakacie doby na semaforoch);
  • elektronika prispôsobuje dávkované množstvo oleja podľa teploty vonkajšieho prostredia - nie je potrebné upravovať prietok hlavne pri kolísaní teploty - Naozaj systém fungoval spoľahlivo aj v letných horúčavách aj na chladných jarných alpských priesmykoch. Nikde som nespozoroval zmenu správania systému vplyvom teploty;
  • systém je možné používať pri motocykloch s karburátorom i vstrekovaním - Samozrejme, keďže systém sa nepripája na sanie (regulácia podtlakom) ako konkurenčné riešenia;
  • pri inštalácii nie je potrebný zásah do elektroniky motocykla - pripojenie do elektrického systému je jednoduché. Žiadny zásah nebol nutný;
  • systém je možné jednoducho vymontovať a použiť na inom motocykli - môžem iba potvrdiť, demontáž mi zabrala 30 minút;
  • čistenie kolies je menej náročné ako pri klasickom spreji - počas celého testu som nepotreboval koleso ani raz čistiť. Jeho znečistenie bolo porovnateľné s klasickými sprejmi na reťaz;
  • veľmi nízke prevádzkové náklady (1 liter oleja vydrží viac ako 30 000 km) - moja spotreba oleja bola 2,5 dcl na 9800 km;
  • výrobok spĺňa technické normy Európskej únie;
  • úspora finančných prostriedkov (reťazové sady, spreje a servis). - Úspora za reťazové spreje je ľahko preukázateľná (pri mazaní každých 500km by som na rovnaký počet kilometrov spotreboval asi 5 ks reťazových sprejov ~ 1250 Sk) Úsporu za reťazové sady nemôžem potvrdiť, pretože by bolo potrebné systém testovať dlhšie. Systém som však nainštaloval na reťaz, ktorá mala cca 15 000km. Na konci testu mala reťaz teda najazdených 25 000 km a nikdy nebola napínaná a nebola ani vyťahaná.

Vaše otázky

Prešiel som si diskusiu k predchádzajúcemu článku a vytiahol som otázky, ktoré ste položili. Pokúsim sa ich zodpovedať:

  • Držiaky vedenia oleja sú len prilepené? Vydrží to otrasy??? - Samozrejme. Tieto držiaky nie sú nijako silovo namáhané. Pri demontáži mi dalo najviac zabrať ich odstránenie.
  • Maže sa iba jedna strana reťaze? (podľa obrázka to tak vyzerá...) - Mazacia tryska je nasmerovaná na rozetu iba z jednej strany. Jedine pri dlhých presunoch pri vyššej rýchlosti som spozoroval, že druhá strana reťaze bola mazaná menej. Vyriešil som to zvýšením dávky oleja na diaľnici.
  • Nastavuje sa tok oleja aj podľa typu motocykla? - Hrubé nastavenie spravíte podľa typu reťaze a priemernej rýchlosti, ktorou jazdíte s využitím priloženej tabuľky. Z kokpitu potom môžete nastavenie doladiť podľa podmienok (diaľnica, dážď = viac oleja, mesto = menej oleja).
  • Ináč, nepredávajú aj prídavnú trysku namazanie druhej strany reťaze? - Pokiaľ viem k systému CLS nie je druhá tryska k dispozícii.
  • Ešte by ma zaujímala cena, nech si viem spočítať koľko fľašiek reťazových sprejov sa do nej zmestí - Cena v čase vzniku tohto článku: 8 199,- Sk.

 Zbalený systém po demontáži
Zbalený systém po demontáži

Systém CLS 200µ ma teda presvedčil. Nevýhodou ostáva vyššia nákupná cena (približne porovnateľná s cenou jednej reťazovej sady). Návratnosť tejto investície je však reálna pri vyššom počte kilometrov. Okrem úspory však získate aj nezanedbateľný komfort. Nakoniec, pri ktorom motocyklovom doplnku môžete vôbec počítať s návratnosťou investície. Systém môžete jednoducho demontovať a inštalovať na nový motocykel, čo je nespornou výhodou.

Systém CLS 200µ zapožičala na test firma Touranbike z Popradu.

Pridané: 12.10.2005 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (53)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »