Anketa:
Svetový bod pre Tomáša Svitka
ZdieľaťPridané: 28.09.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2171 [Šport - Cestné Motocykle]
Predposledné podujatie svetového pohára cestných motocyklov v triede Superstock 1000 absolvoval slovenský pretekár Tomáš Svitok, člen českého tímu SMS Racing, na legendárnom okruhu v talianskej Imole.
Počas tréningov a kvalifikácií sa Tomáš spolu s mechanikmi snažili nájsť čo najlepšie nastavenie motocykla, no aj pre zlé podmienky na trati to na viac ako 25. miesto v kvalifikácii nestačilo.
![]() |
Náš pretekár však predsa len zakončil víkend úspešne, keď po skvelom súboji šesťčlennej skupiny prišiel do cieľa nedeľných pretekov na pätnástom mieste a po podujatí v Brne získal tento rok už druhý bodový zápis do hodnotenia tohto seriálu.
![]() |
Tomáš Svitok: "S výsledkom aj samotnými pretekmi som spokojný, aj keď som celkom pokazil štart. Potom to však boli pre mňa skvelé preteky, v ktorých som bojoval s ďalšími piatimi súpermi. Do ranného zahrievacieho tréningu sme ešte trochu zmenili nastavenie motocykla a to sa osvedčilo, naďalej však strácam na maximálnej rýchlosti. Na posledné podujatie vo Francúzsku mám pripravenú novú spojku a verím, že mi to pomôže k lepšiemu štartu. Z dnešného dňa som šťastný, ale musím za to vyjadriť vďačnosť celému tímu."
Richard Karnok, Foto: Petr Štola
Pridané: 28.09.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Cassida v roce 2025
- Veľké Uherce otvárajú motokrosovú sezónu SMF 2025
- Honda prináša európsky záručný program pre motocykle a skútre
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!