Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1129 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28444
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16947)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11497)
Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (36)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tisíci a ďalší krát - Honda CB600F Hornet

 Zdieľať

Pridané: 03.10.2011 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 26372 [Testy a predstavenia - Test]

Tisíc a ďalší krát, no pre mňa predsa po prvý raz. Hornet je pre všetkých určite dobre známa strojovňa, taká stálica naháčovskej triedy. Motorka, na ktorú počuješ len chválu. Či už podvozkovo, motoricky, posedom, skrátka motorka skoro pre každého. A čo ja? Mysleli aj na mňa? Kto si myslí, že vie odpoveď, dajte ju do diskusie a až potom si dočítajte :-)

Predstavenie?

Tak teraz som až na smrť presvedčený, že ani nie je čo predstavovať. Kto by nepoznal Horneta? Zrejme najpredávanejší a najoblúbenejší naháč, ktorý tu máme od roku 98. Sem tam niečo pomenili, v 2007 ho prekopali komplet na komplet a teraz znovu trochu dizajnovo pomenili. Hlavne predné svetlo a následne na to aj „budíky“. Tie sú integrované pod malým veterným štítkom schované za zatmaveným sklom. Kto to prosím vymyslel? Už tak zle čitateľný digitálny otáčkomer a oni tam dajú tónované sklo. Toto bola vec, ktorá ma doslova rozhnevala ako prvá. Prepáčte ten výraz, ale je to strašné. Pod tmavou rúškou sa skrývajú klasické funkcie ako tripy, odo, hodiny teplota motora a menej používané, ako kilometre na liter (alebo litre/km) a palivomer, ktorý mi trochu poopravil dojem z tohto ani nie tak zle spraveného kokpitu, ako zle zvoleného skla.

Miernych zmien sa dočkala aj podsedlovka, má teraz integrované skryté madlá, ale to si možno ani nevšimnete. Nebyť predného svetla, mne pripadá stále ako z roku kedy bol predstavený. A to sa mi zas ale ráta, že zostáva verný nejakej tradícii.

Letmý pohľad na ostatok

Už keď som pri tej kritike, dovoľte mi maličkosť. Prečo dávate na naháča chrómové veci? Riadidlá, skrutky, matice... Bože otče, to vyzerá ako z roku sedem. Nemôže tam byť niečo ako opieskovaný hliník? Viem, je to vec názoru, tak vlastne prečo si ho nepovedať.

Zvary na zvodoch. To snáď aj učni v prvom ročníku zvaria lepšie autogénom... Blikače, tie asi nie sú ani z tejto motorky. Ako to môžete dať k tomuto svetlu? Ale dobre, sú to prkotiny na ktoré sa nejazdí a ja už si asi moc vymýšľam. Poďme radšej jazdiť.

Motor, priznám sa že prekvapil

Hneď po naštartovaní a to príjemne. Zvuk je jemne bublavý, skoro ako liter. Ozaj milé prekvapenie po toľkých preklepoch. Ak tak aj budeš jazdiť ako si bubleš, tak budem spokojný a zabudnem na chrómové veci. Zabudol som, alebo nie?

No je to tak trochu zložitejšie. Síce motor nejde ako liter, čo je aj pochopiteľné, takže chrómy odpúšťam pre niečo iné. A to je charakter. Motor je tak kultúrny, že s kľudom a najčistejším svedomím ho môžem odporučiť začiatočníkom. A to až takým, ktorý sadajú na Horneta ako na úplne prvú moto.

Zato na druhej strane, keď budeš mať trocha trpezlivosti a potočíš motor do vyšších otáčok, dokáže popreťahovať aj skúsenejšieho jazdca. Vlastne, ono tej trpezlivosti bude treba viac ako trochu. Zaujímavejšie veci sa dejú niekde nad 9 až 10 tisíc. Ale ako som sa neskôr utvrdil vo svojej teórii o určení bajku, je to v poriadku. Motor je presne taký, ako má byť. Nevystraší, nevystresuje, v postate môžeš točiť plynom koľko chceš a ty si stále v kľude. Začínajúci alebo slabší jazdec sa aj tak nedostane nad desať tisíc, pretože to čo očakáva, dostane už aj v stredných točkách, takže je to paráda.

A čo ja? Neradím sa medzi paličov ani rejserov, ale toto mi bolo ozaj málo. Asi mám teda málo trpezlivosti.

Brzdičky brzdy

Kde sú prosím radiálky? Pýtam sa sám seba a odpovedám si už o chvíľku. Načo? Vlastne nie načo, ale skôr, že sem určite nie. Je tu C-ABSko, čo viac ešte chcieť na tento bajk. Zvlášť keď som ho už zaradil do skupiny skôr začiatočníci a mierne pokročilí jazdci. Keby som to porovnával s niečím ako má Street Triple, poviem že čaj. Keď s eRkovým Zedom (a tam som mal určité výhrady k brzdám), poviem slabota. Ale tu je to tak ako motor. Čitateľné, neagresívne a hlavne s ABSkom. K tomu teda prirátajme dual, takže tí čo používajú vo väčšej miere zadnú, budú len radi. Zapáčilo sa to aj mne, pri kľudnejšej jazde pribrzďovať pred zátačkou zadnou a motorka sa krásne „učupila“ vďaka dvom pribrzďujúcim piestikom vpredu. Pri trochu rezkejšom štýle zapojiť ešte predné dalšie štyri piestiky a v pohode aj nadoraz. ABSko nech to rieši za mňa, čo sa budem stresovať a namáhať odhadnúť kedy ešte tlačiť na páčku a kedy už polaviť.

Posed ako všetko ostatné

Niekto povie, že pre vyšších je problém poskladať sa za rajdy. Mojej postave to bolo jedno. Nie som síce vysoký, taký európsky priemer (176 cm), a taký sa mi zdal aj posed. Vôbec nič ma pri usadení za rajdy nenapáda, nič ma neirituje a ani mi nič nezavadzia. Všetko je to také možno až neosobné. Netlačí ma ani sedlo, nebolia ma ruky, v pohode sa mi v zákrutách vysadá... je to také dobré, až mi to vadí. A začína už niečo čuchať. Chceš si ma ty veru získať na svoju stranu a snažíš sa vyžehliť aj tie „budíky“. Je mi to už jasné.

Turistika, šport, či len prkotačka?

Myslím, že nie som ďaleko od pravdy, keď poviem: je to šuma fuk. Prkotať si len tak na šestke, či po meste a či mimo, nebudeš ty banovať, potrebovať pridávať a keď áno len si pridaj, neboj sa ti len mu daj, vyber sa aj ďalej pozrieť, nebude ťa zadok bolieť.

Kde sa to len uberám? Rýmy vám tu ja skladám.

No keď si zmyslím na tú jazdu, takto nejako to prebieha v mojej hlave. Skoro ako doktor v tom filme: „Pane doktore, že vy ste se zase kochal?

Nie je to ani turista, ani palič dokonca ani žiadny pohodlný plkotáč. A predsa to zvláda všetko. Podvozok nie je tak isto žiadny radikál, či už na tej, tamtej alebo onej strane. Nevytrasie pri dlhších presunoch, ale ani nerozhádže pri nejakej nakladačke. Aj keď si zmyslím na uchytenie predne upsidedownky, objímka s jednou skrutkou, síce sa smejem, že je to také hračkárske, ale dobre fungujúce, tak a čo?

Jasné že nič na sto percent, ale možno to je pravý dôvod, prečo je tak obľúbený. Dokáže poskytnúť skoro každému niečo.

A aby som nezabudol, otáča sa na „pjetňíku“, takže keď vás bude niekto fotiť a budete prechádzať jeden úsek šestnásť krát, určite to oceníte. Zatiaľ najlepší otoč. Motorka sa otočí takmer len na polovičke cesty. Tak to nemala zatiaľ žiadna, ktorú som jazdil.

Názor druhého jazdca::

Peťo (polepetko) Pavlovič:

Horneta preberám v centre mesta a pomaly sa predieram von. A okamžite spracovávam prvé dojmy.

Hmmm... ak som minule o Triumphe vyhlásil, že s trochou zveličenia sa dá povedať, že StreetTriple má ovládateľnosť porovnateľnú s horským bicyklom, tak o Honde Hornet to platí aj bez toho zveličenia. Naozaj, takto ľahko sa neovláda žiadny iný naháč. Navyše zvuková kulisa jemne basového výfuku navodzuje dojem litrového motora a ja sa nestačím diviť ako sa mi táto motorka začína napriek mojím zakoreneným predsudkom páčiť.

Blíži sa koniec mesta a ja už sa teším ako Hornetke hneď za značkou riadne naložím. Naposledy si vychutnávam ten prekvapivo mohutný zvuk výfuku v nízkych otáčkach, vychádzam mimo obec, prudko otáčam rukoväťou plynu a... a... a... a nič. "Ná, to co, toto." Žeby Honda vyrobila svoj prvý motocyklový diesel? Alebo som omylom zaradil osmičku?? To asi nie keď Hornet má len šesť rýchlostí. A prvotné očarenie razom prechádza do rozčarovania.

Ja sa ale len tak odradiť nenechám, podradím a predbieham kamión. Predbieham kamión. Ešte stále predbieham kamión. Ale aby som nebol taký hnusný, treba si uvedomiť, že na rozdiel od ostatných testovaných naháčov má Hornet najmenší objem motora a navyše ja som jazdec, ktorý je lenivý často radiť. A zvyknutý na dvojnásobne veľký motor. V momente keď začnem viacej pracovať s prevodovkou sa celkový dojem z motora zlepší, ale aj tak to bolo dnes prvý krát čo sa mi na motorke stalo, že "mi lepilo" či stihnem dokončiť predbiehací manéver.

Po tomto zážitku schádzam na vedľajšie úzke cesty s množstvom zákrut a znovu si vychutnávam úžasnú ľahkosť ovládania. A trochu oneskorene až teraz objavujem aj "parádňácke" brzdy. Nieže by boli nejako ostré, silné, nekompromisné či podobne nadupané, ale sú to Dual CBS, ktoré sú pre mňa niečím úplne novým, lahodne kontrolovateľným a ja začínam byť znovu očarený. Neskôr ma očarenie zasa prejde keď premýšľam, či mi displej náhodou nepripomína palubovku starého Moskviča, potom sa znovu nadchnem pre podvozok, ktorý je tak zvláštne mäkký až je dobrý a takto to ide stále dookola podľa toho, ako sa v detailoch postupne vynárajú jednotlivé plusy a mínusy.

Výsledný ortieľ? Sú motorky, ku ktorým pristupujete s bázňou a rešpektom. Po jazde na nich ste vyklepaní, pretože to brutál jazdilo, brutál brzdilo, brutál všetko. A potom sú stroje ako Honda CB600F Hornet, ktoré sú už po prvom dni vaším otrokom, vašou gejšou. Môžete si s nimi robiť čo chcete - bezhlavo točiť plynom, skákať po brzdách, do bezvedomia klopiť - a nič sa vám nestane. Ja osobne by som si Hornet pravdepodobne nekúpil, ale byť tak ministrom dopravy, tak hneď a bez výberového konania tento motocykel povinne naordinujem všetkým autoškolám, pretože aj úplný novic si musí na tomto stroji pripadať ako Pán jazdec.

ovládanie, brzdy, zvuk dizajn, motor

Konkurencia

Po tretí krát a znova: Jazdili sme Horneta, eRkového Zeda sedempade, Triumpha StreetTripla a potom ešte bude od Suzuki GSR 750. Pripojím aj FZ osmu od Yamahy, aj keď tú zrejme nepojazdím. Takže už len jeden článok a potom sľubovaná porovnávačka.

Záver

Tak ako tisíc krát už povedané tak aj ja musím len zopakovať. Hornet je motorka, ktorá dokáže širokej mase ludí ponúknuť niečo, prečo si ju kúpia. Malé percento z nich bude pokukovať po niečom inom a to len preto, že ešte nemali vyhranený štýl. Ale aj tak budú radi, za to čo ich Hornet naučil. A keď pozriem na cenovku, kašlem na tie budíky aj chrómy...

Plusy, mínusy

brzdy, ovládateľnosť pre mňa osobne prehnaná masovosť

Video

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Názov motorky a ročník:

Servisný interval 12 000 km
Spotreba 5,5 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva 18,7 l (4,2 l rez.)
Dojazd (po kontrolku rezervy) 260 km
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh 2300 ot. / 4300 ot. / 6000 ot.
Cena motorky 7 150 eur

Ceny vybraných doplnkov:

Príplatok ABS 600 EUR
Vyhrievané rukoväte 350 EUR
Turistické plexi 109,80 EUR
Zadná brašňa 63,72 EUR
Ochrana motora 87,10 EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 47,71 EUR
Stupačka 73,66 EUR
Spätné zrkadlo 40,53 EUR
Smerovka 58,19 EUR
Svetlomet 276,47 EUR

Text: Milan Mikulík - mikulec, polepetko
Foto: Filip Kalka

Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Honda CB 600 F Hornet 2011 Kawasaki Z 750 R 2011 Triumph Street Triple R 2012 Suzuki GSR 750 2011 Yamaha FZ8 2011
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaKawasakiTriumphSuzukiYamaha
Model:CB 600 F HornetZ 750 RStreet Triple RGSR 750FZ8
Rok:20112011201220112011
Novinka:NOVINKA 2011NOVINKA 2011
Kategória:NaháčNaháčNaháčNaháčNaháč
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)radový trojvalec (4T)radový štvorvalec (4T)štvorvalec (4T)
Objem:599 ccm748 ccm675 ccm749 ccm779 ccm
Max. výkon:102.0 k (75.0 kW) / 12000 ot.105.7 k (77.7 kW) / 10500 ot.106.1 k (78.0 kW) / 11700 ot.107.4 k (79.0 kW) / 10200 ot.106.2 k (78.1 kW) / 10000 ot.
Max. krútiaci moment:63.5 Nm / 10500 ot.78 Nm / 8300 ot.68 Nm / 9200 ot.80 Nm / 9000 ot.82 Nm / 8000 ot.
Kompresný pomer:12 : 111.3:112,65:1
Vŕtanie x Zdvih:67.0 x 42.5 mm68.4 x 50.9 mm74.0 x 52.3mm68 x 53.6
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (5V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm120 mm130 mm
Zdvih vzadu:134 mm130 mm130 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvoj kotúčová, 4 piestikdvoj kotúčová, 4 piestik, radiálnadvojkotúčová, dvojpiestikdvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:296 mm300 mm308 mm310 mm
Pneu vpredu:120/70-ZR17120/70ZR17M/C120/70-ZR17120/70 ZR1
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová, 1 piestikjednokotúčová, 1 piestikjednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm250 mm220 mm267 mm
Pneu vzadu:180/55-ZR17180/55ZR17M/C180/55 ZR 17180/55 ZR1
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:211 kg
Hmotnosť s náplňami:198 kg224 kg189 kg211 kg
Výška sedla:800 mm825 mm805 mm785 mm815 mm
Rázvor:1435 mm1440 mm1400 mm1460 mm
Dĺžka:2085 mm2085 mm2030 mm2140 mm
Šírka:760 mm795 mm755 mm770 mm
Výška:1090 mm1070 mm1110 mm1065 mm
Svetlá výška:135 mm165 mm140 mm
Objem nádrže:19 l18.5 l17.4 l17.5 l17 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.2 l/100km5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 274 kmcca 261 km

Pridané: 03.10.2011 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (36)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria