Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 808 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30053
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17741)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12312)
Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dvojtaktné rýchlostné motocykle JAWA 5/6

 Zdieľať

Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro
[História]

Posledný špeciál v histórii bol vyrobený v r.1976. 250-ka s vodným chladením a rozvodom rotačnými šupatkami dosahovala výkon 60k (13 000 ot./min.) a vychádzala z konštrukcie Rampoucha a 4-valca. Kolesá už boli použité liate a brzdy kotúčové. Jazdcami boli Angličan Dave Hickman, Bohumil Staša a Peter Baláž. Keď továrenský tým zanikol, s nimi súkromne jazdili Oldřich Kába a Jan Bartúněk. Kába sa na tejto JAWE zabil a Bartúněk ho svojimi haváriami a úpravami prakticky zlikvidoval. Bol použitý anglický rám Maxton, valce Yamaha atď. V tomto prevedení to ale bol veľmi rýchly a dobrý stroj.

 Posledný továrenský špeciál Jawa 250
Posledný továrenský špeciál Jawa 250

 Jawa 250
Jawa 250

 Motor šupatkovej Jawy 250
Motor šupatkovej Jawy 250

< >

Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »