Anketa:
Odišiel Tamburiniho nástupca dizajnér Sergio Robbiano
ZdieľaťPridané: 03.07.2014 Autor: Retro
Čitatelia: 6521 [Novinky - In Memoriam]
Pri motocyklovej nehode zahynul špičkový taliansky designer Sergio Robbiano. Pracoval pri vývoji Ducati 916, Cagivy Mito a pri celej rade modelov Bimoty. Bol považovaný za nástupcu Massima Tamburiniho.
Smutný deň pre taliansku moto scénu ale aj svet motocyklového dizajnu. Po tom ako skôr tohto roku prehral boj o život legendárny Massimo Tamburini zahynul teraz dizajnér, ktorý bol považovaný za jeho nástupcu. Sergio Robbiano zahynul pri motocyklovej nehode neďaleko Janova.
![]() |
07.04.2014 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 6619 [Novinky - In Memoriam]

Zomrela legenda dizajnu Massimo Tamburini
Tento víkend podľahol v boji s rakovinou 70 ročný Massimo Tamburini, legenda motocyklového dizajnu.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Ducati | Bimota | Cagiva | Aprilia |
Model: | 916 Biposto | DB5 Mille | Mito 125 | RSV4 Factory |
Rok: | 1995 | 2005 | 2007 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | |||
Kategória: | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | jednovalec (2T) | vidlicový štvorvalec (4T) |
Objem: | 916 ccm | 992 ccm | 124.63 ccm | 998.9 ccm |
Max. výkon: | 115.7 k (85.0 kW) / 9000 ot. | 85.7 k (63.0 kW) / 7750 ot. | 33.7 k (24.8 kW) / 12000 ot. | 179.5 k (132.0 kW) / 12500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 87.5 Nm / 5750 ot. | 23 Nm / 11000 ot. | 115 Nm / 10000 ot. | |
Kompresný pomer: | 10.0:1 | 7.4:1 | 12.8:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 94 x 71.5 mm | 56 x 50.6 mm | 78.0 x 52.3 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | karburátor | vstrekovanie | |
Rozvod: | SOHC (2V) | DOHC (4V) | ||
Chladenie: | vzduchom a olejom | kvapalinou | kvapalinou | |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | |||
Zdvih vzadu: | 133.5 mm | |||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová 4 piestik | jednokotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 298 mm | 320 mm | 320 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 110/70-ZR17 | 120/70-17 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 230 mm | 220 mm | |
Pneu vzadu: | 180/55-ZR17 | 150/60-ZR17 | 190/55-17 | |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 204 kg | 156 kg | 129 kg | 179 kg |
Výška sedla: | 790 mm | 800 mm | 760 mm | |
Rázvor: | 1425 mm | 1375 mm | 1424 mm | |
Dĺžka: | 1980 mm | 2050 mm | ||
Šírka: | 760 mm | 715 mm | ||
Výška: | 1105 mm | 1165 mm | ||
Svetlá výška: | 150 mm | |||
Objem nádrže: | 17 l | 14 l | 17 l | |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 230 km/h | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3 s | |||
Doplnková výbava: | ||||
Iná výbava: | Öhlins vidlica aj tlmič |
Pridané: 03.07.2014 Autor: Retro Zdieľať
Súvisiace články:
- Zomrela legenda dizajnu Massimo Tamburini - zeON
- Oberdan BEZZI - rozhovor s grafickým dizajnérom - Romoto
Ďalšie články tohto autora:
- Oldtimer Moto Show Červeník 2015
- Výstava BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
- Oldtimer 24 hodín Kunmadarás, 21. - 22. 7. 2007
- Smutný rok 1969 - Bill Ivy, František Boček a Tibor Deliman
- Rýchlostný motocykel ČZ 350 V4 typ 860
- Dvojtaktné rýchlostné motocykle JAWA

Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!