Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1393 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28526
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16990)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11536)
Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Výstava BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno

 Zdieľať

Pridané: 03.12.2014 Autor: Retro
Čitatelia: 6231 [Mototuristika - Európa - Moto-akcia]

Technické múzeum v Brne otvorilo od 4. 11. dlhodobú výstavu o histórii cestných pretekov v Brne. Vďaka Jaroslavovi Brzobohatému vám môžeme priniesť niekoľko fotiek z tejto zaujímavej výstavy, ktoré vás možno nalákajú na návštevu.

S motocyklovým športom a pretekmi sa Brno stretlo prvýkrát už v roku 1903, kedy sa na ceste z Brna do Viedne išli tri dištančné preteky motocyklov. Bolo to dokonca o rok skôr než s automobilovým športom...

Najdôležitejším bodom v histórii cestných pretekov v Brne bol vznik Masarykovho okruhu (1930). Aj keď sa do jeho histórie motocykle nezapísali hneď od začiatku, od roku 1950 sa stali jeho neoddeliteľnou súčasťou. Masarykov okruh sa počas svojej histórie premenil celkom päťkrát, tieto etapy sú čiastočne zachytené už v stálej expozícii "Ako sme jazdili". Zámerom novo chystanej dlhodobej výstavy je predstaviť nielen slávnu éru motocyklov na Masarykovom okruhu, ale aj nemenej živú súčasnosť.

BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno

BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
Vľavo Karel Abrahám a Jaroslav Brzobohatý - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
Zľava Ján Dobiáš, Karel Hanika, Miloš Sedlák - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno

Masarykov okruh prezentuje Brno s niekoľkými malými prestávkami už vyše 80 rokov. Od začiatku hral veľmi dôležitú úlohu nielen vo vývoji automobilizmu, inšpiroval konštruktérov a výrobcov automobilov a motocyklov na hľadanie nových koncepcií. Ich snaha o dosiahnutie vyšších mét ovplyvnila v konečnom dôsledku tiež vývoj motorov, motocyklov a automobilov vyrábaných nielen v Brne, na Morave, ale v celom Československu. Prostredníctvom Masarykovho okruhu sa preslávilo nielen Brno, ale aj Československá republika. Cieľom výstavy je predovšetkým zložiť hold všetkým nadšeným jazdcom, konštruktérom, mechanikom a ostatným, ktorí stáli pri zrode brnenského okruhu a okruhového pretekania vôbec. Boli to hrdinovia, ktorí sadali za volanty či riadidlá hocikedy nespoľahlivých strojov a vydávali sa v ústrety dobrodružstvu doslova s vetrom o závod. Len vďaka ich odvahe sa skúšali nové koncepcie a mohli tak byť vyvíjané ďalšie moderné, dokonalejšie a rýchlejšie stroje.

Benelli 500 1974 - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
Yamaha 250 TD - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno

Jawa 250 Junior 1970 - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
FTR M210 Moto2 2010 - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno

Základ výstavy "Brno na dvoch kolesách" tvoria exponáty zo súkromnej zbierky Václava Svobodu. V rámci výstavy sa teda predstaví zahraničné i slovenské cestné pretekárske motocykle rôznych kategórií. Veľmi atraktívne sú motocykle, ktoré boli stavané súkromne hocikedy len v niekoľkých kusoch, a napriek tomu dosiahli veľmi dobré výsledky (napr. FB Ravo 125, perte 80 etc.). Návštevníci si budú môcť okrem iného tiež pozrieť dva motocykle z produkcie Metalexu, ktoré v súčasnej dobe sú k videniu už len veľmi zriedka. Vďaka aktívnej spolupráci s Automotodrome Brno sro budú vystavené tiež moderné stroje ako napríklad FTR M210 Cardion AB 2010 brnenského jazdca Karla Abraháma.

Yamaha 350 TZ 1978 - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
Honda 125 RS 1993 - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno

Neoddeliteľnou súčasťou výstavy budú tiež dva Infopoint a filmová projekcia (záznamy zo Závodov družby národov, Veľkých cien ČSSR i zo súčasnosti). Prvý Infopoint ponúkne návštevníkom hlbší pohľad do histórie okruhu, zaujímavé okamihy a fotografie zo závodov i zákulisia. Druhý Infopoint bude využitý pre webovú aplikáciu s 3D modelmi vystavených motocyklov a podrobnejšími popiskami.

Tatran 50 1970 - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
Tatran 50 1970 - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno

Vzhľadom k tomu, že výstava je plánovaná ako dlhodobá, bude sa časť motocyklov priebežne obmieňať s unikátnymi strojmi zo zbierok ďalších súkromných majiteľov, vždy k príležitosti významného výročia.

Napríklad v roku 2015 oslávime 85 rokov Masarykovho okruhu
- 65 rokov od prvej Veľkej ceny motocyklov v Brne
- 50 rokov od prvého majstrovstiev sveta motocyklov v Brne

MTX 250 3-04 1986 - jazdil Michal Puškár - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
MTX 250 3-04 1986 - jazdil Michal Puškár - BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno

Info www.technicalmuseum.cz
Foto: Jaroslav Brzobohatý

Pridané: 03.12.2014 Autor: Retro Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria