Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3298 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28534
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16994)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11540)
Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rallye Budapesť - Bratislava 2012

 Zdieľať

Pridané: 04.06.2012 Autor: Landal
Čitatelia: 4301 [Šport - Rally]

Trochu pokecu pre tých, čo by chceli vedieť, aké to bolo... Aj s videjkom...

Rallye Budapešť –Bratislava bol vzácny počin. V samotnom srdci Európy, v oblasti, kde motorkári túžiaci po off-roade sú považovaní za neľudské bytosti hodné opľutia a uväznenia (na poradí nezáleží...), sa niekto snaží organizovať skutočnú rallye. Dávno pred akciou sa tu na Motoride spustila hojná diskusia na tému : čo to bude? ako to bude? bude to stáť za to? bude to vôbec rallye? Týmto príspevkom by som chcel tieto otázky zodpovedať.

 Horony a Elefantino
Horony a Elefantino

V piatok som mal byť v dohodnutom kempe prvý, aspoň som to mal v pláne. Ale moje veľkohubé reči o tom, ako budem od piatej s pivom v ruke čakať ostatných členov Motoride, museli byť náležite potrestané. V piatok nič nejde podľa plánu a o šiestej sa ešte len horúčkovito balím. Nestíham a preto si neberiem adresu ani súradnice kempu, vyriešim po ceste. Pred Budapešťou riešim súradnice kempu, tie prichádzajú, ale v inom formáte ako potrebujem, a tak moja polovička posiela adresu. Tú, ale zadávam do GPS v blbom tvare a problém zisťujem až pri príjazde do domnelého cieľa. Maďarský taxikár ma vyvádza z omylu – som na opačnom konci Budapešti, cca 30 km od kempu. Prichádzam hlboko posledný. Začať orientačnú off-road rallye brutálnym on-road zablúdením je typický „laňďalizmus“.

Silným plusom akcie boli je účastníci. Noc predtým som prakticky nespal, chcel som prísť do kempu a ísť ihneď do hajan. Zábava je ale taká dobrá, že všetci ideme spať po pol druhej ráno. Špeciálne poďakovanie patrí dvom vodičom sprievodných dodávok – bez nich by vôbec nebolo možné si Rallye BB užiť.

Itinerár obsahoval GPS súradnice prejazdových bodov, pričom na každom bode bola nejaká úloha. Výsledok úlohy je potrebné značiť do itíku (napr. číslo nasprejované organizátorom a pod.), každá úloha má svoje bodové hodnotenie. Na každý deň je časový limit, príjazd pred časovým limitom nie je bonifikovaný. Príjazd po časovom limite znamená penalizáciu 1 mínusový bod za každú minútu až do maxima 60 minút. Príjazd hodinu a viac po limite znamená anulovanie všetkých nazbieraných bodov daného dňa. Poradie sa určuje počtom nazbieraných bodov.

 Budha na štarte prvého dňa
Budha na štarte prvého dňa

Výkon organizátora treba úprimne pochváliť. Uprostred prudko urbanizovanej krajiny pripravil trať, ktorá bola z cca 85% skutočne offroadová a rozhodne záživná. Prekvapil najmä prvý deň, kedy sa striedali rôznorodé a najmä nečakané terény. Chvíľu sme šli po rumunským kopcoch, chvíľu okolo chorvátskych skál, chvíľu očakávanými maďarským pasienkami. Požičiam si hlášku jedného českého účastníka: „Já sem jenom čekal, odkud vyskočí Winnetou!“

Trať bola skutočne rýchla. Dlhé úseky širokých ciest, kde 90-ka v stupačkách nebola žiadny problém, boli bežné. V nedeľu bol terén rovinatejší a užili sme si mnohé široké šotolinky, ktoré hravo umožňovali aj súťaženie plechovkárov a ich vzájomné predbiehanie. Celá trasa bola namotaná na zrejmých používaných cestách, mimo súkromných, resp. ohradených pozemkov. Žiadne hromženie okoloidúcich, žiadny pocit ilegálnej činnosti.

Počasie je základ úspechu každej takejto akcie a organizátorom bolo skutočne dopriate. Prehánka prišla len v sobotu neskoro večer, kedy už boli účastníci v kempe.

Jednoznačne treba uviesť, že Rallye BB bola skutočná rallye, s veľkým počtom off-road kilometrov. Pretekanie spočívalo v tom, že čím rýchlejšie jazdec išiel, tým viac úloh mohol stihnúť a tým viac bodov nazbierať. Systém ako taký určite správny bol, pretože spolu s Budhom a maďarským kolegom, ktorý skončil na prvom mieste, sme boli objektívne najrýchlejší jazdci a obsadili sme prvé tri miesta.

 Malá ukážka lahôdkových terénov
Malá ukážka lahôdkových terénov

Išlo o prvý ročník tejto akcie, preto som ani neočakával, že by nebolo čo vylepšovať. Ďalšie hodnotenie by som chcel spojiť s podnetmi pre organizátora na vylepšenie ďalších ročníkov, a to výlučne z pohľadu motorkára.

  • 1.Treba vychádzať z toho, že motorkár musí byť navlečený v komplet MX chráničoch, čižmách, prilbe... Tieto veci sú „príjemné“ počas jazdy, kedy je jazdec prirodzene chladený. Na stojato na priamom slnku je to peklo, nehovoriac o tom, že sa v tom ťažko behá po lese. Preto by plnenie všetkých úloh malo byť bez problémov riešiteľné zo sedla motorky alebo aspoň bez behania medzi stromami (t.j. napríklad čísla by mali byť nasprejované tak, aby boli jasne viditeľné a nie na zadných stranách stromov a pod.).
  • 2.Navigačné body by nemal jazdec dostať 20 minút pred štartom v papierovej podobe. Alebo by ich mal mať čas nahodiť do GPS, alebo by mali byť naloudované organizátorom do GPS súťažiacich. Riešiť v plnom výstroji na každom prejazdnom bode nahadzovanie súradníc ďalšieho bodu nie je OK.
  • 3.Body 1. a 2. možno nie sú problematické pre posádky plechoviek, kde navigátor výrazne pomáha, zároveň plechovkári jazdia v civile, a preto všetky tie úkony zvládajú lepšie a pohodlnejšie.
  • 4.Vzdialenosť medzi bodmi s úlohami by mala byť väčšia. Skutočnú rallye jazdu sa dá vychutnať pri dostaní sa do tempa a zahriatí. Ak jednotlivé úseky nie sú dostatočne dlhé, alebo daná úloha zdrží jazdca príliš dlho (napr. musí hľadať písmeno alebo nápis veľmi dlho), tak prirodzene zachladne.
  • 5.Všetky úpravy a vylepšenia by mali smerovať k tomu, aby jazda bola plynulejšia a plnenie úloh neznamenalo prekážku (aspoň teda nie veľkú) pre plynulosť jazdy. Je možné, že si to bude vyžadovať mierne rozdiely medzi systémom pre plechovkárov a motorky (neviem celkom posúdiť, nie som plechovkár...)


Počet úloh bol nastavený na nesplniteľnú úroveň – t.j. v danom časovom limite nebolo možné ich všetky zvládnuť. Spočiatku som nechápal, ale spätne súhlasím s organizátorom: ak by bolo možné ich všetky splniť, bolo by reálne, aby v cieli mali viacerí jazdci rovnaký počet bodov. Bolo na každom jazdcovi, aby si sám stanovil, ktoré úlohy bude a ktoré nebude plniť. Po prvom dni, keď sme tento systém pochopili, sme na druhý deň nastúpili výrazne taktickejšie, stanovili si úlohy, ktoré chceme bodovo „pozbierať“, a potom aj jazda bola svižnejšia a príjemnejšia.

Aká teda bola Rallye BB:
- Skvelá! Trať bola výborná a išlo o skutočnú rallye.
- Rýchla! Dobré umiestnenie si vyžadovalo jazdu v pretekárskom tempe.
- Bolo treba zapojiť hlavu pri navigovaní aj pri taktickom prístupe k plneniu úloh.
- Povaha preteku zostala zachovaná, tí najrýchlejší jazdci boli najúspešnejší.
- Organizátor preukázal výbornú znalosť terénu a organizačné schopnosti.
- Podujatie má veľký potenciál, treba na ňom pracovať, vychytať muchy systému v
motorkárskej časti a podľa mňa to bude veľmi obľúbená a hojne navštevovaná
rallye.

Osobitne ma teší, že som spoznal nových skvelých ľudí rovnakého založenia, s ktorými sme spolu strávili pekný víkend, a ktorým musím poďakovať za pomoc a podporu pri riešení mojich problémov či už s chýbajúcim pivom... a stanom... a náradím... a vodou... a....

Fotografie z akcie nájdete tu.

Video

Video: Rallye Budapesť - Bratislava 2012

Pridané: 04.06.2012 Autor: Landal Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »