Anketa:
Štyri body z Nürburgringu pre Tomáša Svitka
ZdieľaťPridané: 10.09.2012 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2149 [Šport - Cestné Motocykle]
Slovenský pretekár Tomáš Svitok absolvoval cez víkend ôsme podujatie svetového pohára cestných motocyklov v triede Superstock 1000. Na slávnom nemeckom okruhu Nürburgring bolo jeho cieľom rozšíriť svoje bodové konto v priebežnom hodnotení seriálu.
Tomáš na motocykli Ducati slovenského tímu SK Energy postupne zrýchľoval, v tréningoch sa umiestňoval okolo 15. miesta a tá istá pozícia mu patrila aj na štarte nedeľných pretekov. Tam po boji s Brazílčanom Thirietom nakoniec obsadil dvanáste miesto a do priebežného hodnotenia si pripísal štyri body.
![]() |
Tomáš Svitok: „Veľa času sme v tréningoch venovali nastaveniu podvozku. Mojou túžbou bolo štartovať najhoršie z tretieho radu, ale nakoniec mi to nevyšlo. Podľa vyrovnanosti časov som však vedel, že v pretekoch sa bude bojovať a v dúfal som aj v umiestnenie v prvej desiatke. Štart pretekov mi vyšiel, ale vzápätí som klesol na sedemnáste miesto. Nasledovala dlhá naháňačka s Philippom Thirietom, ktorý sa mi na spodných rovinkách vždy trochu vzdialil a ja som to musel v technických pasážach doháňať. Ako sme sa ale zdržiavali vzájomným súbojom, tak to dokázal využiť Maďar Györfi, ktorý sa prehnal okolo nás. Hoci som potom Philippa definitívne predbehol, tak Györfiho som už nedostihol. Napokon z toho bolo dvanáste miesto, navyše bodovali aj moji kolegovia Ježek a Bussolotti, takže v tíme vládla spokojnosť. Moja vďaka patrí majiteľovi tímu Ľubošovi Gréčovi, takisto celý tím pracoval výborne a teraz sa už sústredím na ďalšie preteky, ktoré sa pôjdu o dva týždne v Portugalsku.”
![]() |
Pridané: 10.09.2012 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Body a Trasy v tomto článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!