Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 717 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28472
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16963)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11509)
Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač

Barbarian - Shaunov custom bike z ostrovov

 Zdieľať

Pridané: 09.01.2013 Autor: Romoto
Čitatelia: 8099 [Technika - Úpravy motocyklov]

Cestou na výstavu CUSTOMBIKE 2012 som si na nemeckej pumpe kúpil nemecký časopis FIGHTERS. Nie som veľkým priaznivcom týchto strojov, ale majú inšpiratívne nápady a riešenia. Časopis som zbežne prelistoval a až doma, po príchode som si ho prezrel pozornejšie.

Moju pozornosť upútal stroj s menom BARBARIAN. Na prvý pohľad príliš predkopnutá predná vidlica, nepohodlné sedadlo a potom všetko ostatné (okrem motora), čo som ešte nevidel. Pár fotiek a po nemecky písaný text (neviem dobre nemecky) ma neuspokojili . Spomenul som si, že tento stroj som už niekde videl. Bolo to v anglickom Bike Magazine, januárové číslo 2013, ako upútavka na hlasovanie pre stroje, ktoré sa dostali medzi finálovú dvanástku v súťaži o motorku postavenú – prerobenú v GB.

A tak som si sadol k internetu. Všetko som našiel na: majstrovej stránke.

Stránka je pomerne rozsiahla a podrobne zachytáva celý priebeh stavby. Kto máte čas a viete po anglicky, viete si to celé prelúskať. Pre ostatných sa to pokúsim priblížiť v skrátenej forme.

Celá motorka vznikla v dielni s rozmermi cca 5x5m. Ako píše autor, iniciátorom stavby bola jeho nevyliečiteľne chorá manželka, ktorá sa žiaľ výsledku nedočkala.

Potešilo ma, že autor nie je namyslený anglán, ale príjemný chlapík, ktorý mi dokonca pár informácií poskytol aj prostredníctvom našej e-mailovej korešpodencie. To si veľmi vážim.

Celú motorku si najprv počas jedného roka dokonale namodeloval v 3D. Do poslednej matičky a skrutky. Mal pripravených 15 verzií, čo sa týka sklonu prednej vidlice, stopy, sedadla, vidlice vpredu aj vzadu, kolies atď. Tu by som preto rád zdôraznil, že sklon prednej vidlice nie je náhoda, ale presný zámysel, akokoľvek sa nám to zdá nepravdepodobné. Tak isto aj tvar a proporcie sedadla. „Akokoľvek sa zdá nepohodlné, je pohodlnejšie ako na mojej MV Aguste F4.“ Toľko citát.

Po prípravách začala výroba, všetko až úzkostlivo v dielni 17x17 stôp. Trvala dva roky. Je až neuveriteľné, aké jednoduché strojové vybavenie u stačilo. Kvalita súčiastok nabáda k tomu, že boli použité neuveriteľne drahé stroje, zariadenia a prípravky. Niečo vyrobil na staručkom sústruhu a zbytok na CNC frézovačke. Tú dostal darom, pretože bola nepoužiteľná po havárii s vysokozdvižným vozíkom . Mala odpálenú elektroniku a 15 rokov stála niekde v kúte. Aby mohol na nej robiť, musel sa zdokonaliť v programovaní a v práci s PC. Aké jednoduché... Aby som nezabudol, všetko s presnosťou 0,005 mm!

Za povšimnutie stoja ešte zranenia, ktoré utrpel na pracovnej ceste v USA, keď ho zrazil opitý kamionista zvážajúci drevo.

Pri našej komunkácii som neodolal položiť tri tradičné otázky. Koľko to stálo, ako sa to dá postaviť na značky a ako to jazdí.
Náklady vyčíslil do 2000 £. Hliníkovú zliatinu nakúpil z bankrotujúcej spoločnosti, motor vymenil za sadu okuliarov a 200£ dal za rúrky na rám, ale tých má ešte na nejednu stavbu. Ak neráta prácu vyšlo ho to lacnejšie, ako keby niečo podobné jazdené kúpil.

Vo VB majú „Single Vehicle Authorisation”, čo je zrejme niečo ako individuálne osvedčenie a jeho stroj prešiel bez najmenších problémov. Aké jednoduché. A napríklad u nás, na Slovensku aké nemožné.

Ako to jazdí, citujem: „Ovládateľnosť je lepšia ako som očakával kvôli nízkej hmotnosti – bike váži 220kg. Dobre reaguje na zmeny smeru, drží zvolenú stopu a zodpovedajúco rýchlo reaguje na zmeny riadenia vďaka ľahkým kolesám. Viem držať krok s väčšinou športových notocyklov. Horšie to je pri mokrej vozovke, kde prichádza k prekĺznutiu zadného kolesa v dôsledku veľkej brzdnej sily veľkoobjemového dvojvalca. Dá sa to eliminovať zmenou nastavenia sklonu prednej vidlice, teda zmenšením stopy a nastavením zadnej vzduchovej pružiacej jednotky.“

Čo dodať na záver? BARBARIAN je svojský stroj. Aby sme ho lepšie pochopili, odporúčam prečítať si alebo aspoň si pozrieť fotky na Shaunovej stránke. Nemusí sa nám všetkým páčiť, ale o to autorovi evidentne nešlo. Čo ale musíme oceniť a ja dávam trikrát klobúk dolu pred celkovým dielom. Takto si do detailu naplánovať motorku a potom ju podľa toho vyrobiť, to je neuveriteľné. To dokážu iba tí najväčší a najlepší výrobcovia s takým technický zázemím, že to ani nemá zmysel rozvádzať.

Som potešený, že tento Pán Konštruktér odpovedal na všetky moje e-maily. Nešetril slovami a snažil sa mi všetko čo najlepšie popísať a vysvetliť. Veľká vďaka. V prvom e-maili mi dokonca napísal oslovenie po slovensky aj s interpunkčnými znamienkami. Skrátka perfekcionista.

V galérii sú použité fotky, ktoré mi poslal pán Shaun. Okrem toho rontgenového snímku. To je ako upútavka na nezlomného motorkára.

Pridané: 09.01.2013 Autor: Romoto Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria