Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1269 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 32153
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 58% (18752)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 42% (13401)
Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

Moja Babetta

 Zdieľať

Pridané: Dnes Autor: Romoto
Čitatelia: 164 [Vaše stroje - Moja motorka]

Jeden z mojich 10 ujov mal moped Babetta (niekedy označovaný ako Jawa Babetta). Bol vyrobený v roku 1987 a fungoval, kým ho jeho vnuk pred pár rokmi nezničil. Používal ho ako motokrosovú motorku pri jazde po poliach za ujovým domom.

Moja Babetta
Moja Babetta

Ako nepojazdný vrak ju chcel už vyhodiť, keď mu niekto z rodiny povedal: „Daj moped Romanovi, je moto fanúšik, možno bude mať záujem.“
Keď som prišiel, moped bol mimo prístrešku, bez akéhokoľvek krytu a blato a technika boli v pomere 1:1. Bál som sa priniesť moped domov kvôli reakcii mojej manželky, tak moped strávil nejaký čas v synovej garáži, kým bola manželka ochotná a mentálne schopná prijať v dome moju novú hračku.

Potom to pokračovalo klasicky: rozobrať, vyčistiť a opraviť, čo sa dalo opraviť, a kúpiť, čo bolo kúpiť potrebné. Zábavné je, že Babetta má takmer 40 rokov, ale nie je problém kúpiť doslova všetko. Preto to nie je veterán v pravom slova zmysle. Dnes je to len trochu raritný dopravný prostriedok, ale nič do vzácnej zbierky. Tak som rekonštrukciu urobil týmto spôsobom: budem mať moped v práci a budem ho používať namiesto auta, keď budem potrebovať ísť do centra mesta. (Pracujem na okraji Trnavy). Vymenil som všetky ložiská, tesnenia, hrdzavé skrutky, lanká, plecharinu som dal opieskovať a nalakovať práškovou farbou. To by pravý veteránista nikdy neurobil, že prášková farba... Skrátka klasická generálna oprava. Dôležitý pre mňa bol motor. Samozrejme dostal výbrus a karburátor Del ´Orto, pretože ten pôvodný našťastie chýbal. Pôvodný karburátor nikdy nebol najsilnejšou stránkou mopeda. Možno som v predchádzajúcich článkoch spomenul, že ako 18-ročný som niečo vyše roka pracoval na vývojovom oddelení motocyklov v Považských strojárňach, kde sa prvá Babetta vyvinula a aj vyrábala. Boli to dôležité skúsenosti pre mladé motorkové ucho.

Moja Babetta

Maximálna rýchlosť legálnej Babetty bola nastavená na 40 km/h, ale výkon dvojtaktného motora bol vyvinutý naozaj dobre, takže túto rýchlosť bolo možné dosiahnuť len "rozladením" dĺžky výfukového potrubia. Skrátka - výfukové potrubie bolo o 60 mm dlhšie, aby sa zabránilo plynulému vypúšťaniu výfukových plynov. Bolo to kvôli takzvanému stojatému vlneniu, ktoré je pri dvojtaktných motoroch veľmi dôležité. Ladiči vedia svoje ...

Stačí však urobiť tri úpravy: skrátiť výfukové potrubie o 60 mm, vymeniť pôvodné predné 13-zubové ozubené vývodové kolečko za 14-zubové a vyvŕtať 12 mm otvor do poslednej „záslepkovej“ časti na tlmiči. A zrazu je maximálna rýchlosť cez 50 km/h. Viem, nie je to zázrak, ale v meste... som taký rýchly ako autá a vodiči sú prekvapení, keď ich predbieha tenký moped s veľkým vodičom (190 cm/92 kg). Tento typ mopedu nemá evidenčné číslo, takže na každej križovatke som v prvom rade. Pri rozjazde treba prišliapnuť do pedálov, pretože to má "dlhší" prevod, ale potom – v meste pekelná rýchlosť.

Určite sú na svete, teda na Slovensku a v Čechách aj výkonnejšie aj rýchlejšie Babetty ako je táto moja, ale toto je úprava za pár centov a funguje to.

Moja Babetta

V tom čase (v osemdesiatych rokoch) bola táto dvojstupňová prevodovka patentovaná a podľa šuškania po fabrike mali o patent záujem aj Japonci, ale súdruhovia to vraj neodklepli. V tom čase sa vyvíjali aj iné alternatívy a ja som sa zúčastnil skúšobnej jazdy po Slovensku s verziou mokick, čo je verzia bez pedálov, so stupačkami a štartovacou pákou. Viac dokumentujú fotky urobené mojim vedúcim, pánom Metzkerom, ktorý pri zrode Babetty stál od samotného počiatku.

Za šesť dní sme najazdili 1300 km a užili sme si veľa zábavy. Trať bola naplánovaná hlavne do kopcov, aby sa preverila schopnosť motora „ťahať hore“ aj bez pedálov. Babettky vyšli aj na Kráľovú hoľu (1946 m n. m.). Už v tom čase (komunistov) tam bol zákaz vjazdu, ale vedúci „to vybavil“ ako najťažšiu časť skúšobnej jazdy. Na vrchole sme prekvapili pracovníkov, ktorí sa s takýmto niečím samozrejme ešte nestretli. Pri jazde z kopca sme často ponaháňali aj osobné autá a pamätám si, že pri jazde v serpentínach zo Šturca som skúšal (neúspešne) predbehnúť autobus aj z vnútornej strany. To už sa maximálka pohybovala okolo 60 km/hod.

Pri vjazde na torzo diaľnice na Liptove nás zastavila hliadka súdruhov VB, že moped nemá na diaľnici čo robiť, lebo nedosiahne vtedy minimálnu rýchlosť 50 km/hod. Tak sme im museli dokázať, že bezpedálové Babetty idú 52 km/hod a teda že na diaľnicu môžeme.

Moja Babetta

Moja Babetta
Moja Babetta
Moja Babetta
Moja Babetta

Zázemie v podobe prívesného vozíka nám ťahal vedúci Zdenko Metzker za svojim súkromným Wartburgom. Stany, spacáky, veci na prezlečenie a samozrejme konzervy a asi aj niečo tuhšie na večer na dobrú náladu. Spávali sme v kempoch, najlepšie pri vode a keď už neboli v prevádzke sprchy s teplou vodou, aj tá svieža z jazera alebo rieky prišla vhod.

Za celú dobu sme mali jedinú poruchu – podfúknutý dekompresor. To si niekto z nadriadených presadil ako „scípák“ namiesto klasického tlačítka na riadidlách. Bolo to komplikované, drahé a nespoľahlivé riešenie. Pri zhasínaní motora stačilo, aby sa pod ventil dostal kúsok karbónu (o ktorý pri oleji M2T nebolo núdza) a kompresia bola fuč.

Môžeme povedať, že Bebetta bola posledným originálnym vozidlom vyvinutým a vyrobeným na Slovensku. Patrí k nášmu „rodinnému zlatu“. Pre mňa je to zvlášť srdcovka. Na každú jazdu sa neskutočne teším a vždy, a asi aj keď by som nechcel, mi to pripomenie môj čas strávený v kancelárii na Motovývoji, super kolegov a samozrejme aj „Jazdu okolo Slovenska“. V duchu dúfam, že sa to všetko ešte raz zopakuje, ale asi skôr už nie...

Moja Babetta
Moja Babetta

Pridané: Dnes Autor: Romoto Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

yamaha Tenere

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria