Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3180 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28535
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16995)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11540)
Hodnotenie: (24 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (91)  [Verzia pre tlač] Tlač

KTM 1190 Adventure 2013 – sakra rýchly dobrodruh 2/3

 Zdieľať

Pridané: 17.05.2013 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 30678 [Testy a predstavenia - Test]

Konečne prvý dojem z tej správnej polohy

Za riadidlami chvíľu nevnímam žiadne displeje ani ma myšlienkami netrápi to ako sa motorka bude v tom ktorom režime jazdy chovať. Spokojnosť vyvoláva fakt, že z motorky dostanem bezpečne celými chodidlami na zem, že vzpriamený posed na pomerne tvrdom sedadle je pohodlný a že po stlačení štartéra sa motor prebudí k životu sprevádzaný, podľa mňa, fajnovou chrčiacou kulisou.

3 kilometre v režime Rain

Načo by si niekto kupoval 150 koňovú mašinu ak by chcel jazdiť iba so stovkou z ponúkaných? Neviem, ale na zoznámenie s mašinou to vyskúšam. Hluchá odozva motora vo mne vyvoláva pocit, že idem na voľačom podstatne menšom. Žiaden brutálny záťah aký by som od 1195 kubíkového dvojvalca očakával sa nekoná. Jazdiť v Raine je strata času, Sport vyberám si teba!

Kultivovane a pohodlne v rámci športového ducha

Nuž kto by to bol povedal, že KTM vyrobí z tohto motora čosi tak kultivované. Protestuje až keď ručička otáčkomera klesne pod dvojku aj to len tak nejako naznačí. Ani len reťazou poriadne nezatrepe (trochu ale áno)! Čakal som ostrú mrchu, ktorá chce ísť, rvať asfalt a čokoľvek iné čo sa jej ocitne pod kolesami. Nie však táto. KTM 1190 Adventure počúva ako dobre vycvičený psík a to je pre turistu dobrá vlastnosť. Nenúti jazdca byť neustále v strehu. Cítiť, že sa vývojári zamerali sa na odstránenie on/off efektu, ktorým trpel predchodca. Lepší hladký chod motora docielili vďaka montáži dvoch sviečok na valec. Rýchlosť sa dá ľahko strážiť (použitý režim Sport!) a taká legálna 90-tka je dosiahnuteľná na šestke tesne nad 3000 ot./min. Dokonca je pokoj aj od vibrácii. Je pravda, že čosi do stúpačiek prejde, no nie je to nič hrozné alebo otravné. Aj servisný interval 15.000 km vraví jasne, vyrobili sme motor pre turistu.

KTM 1190 Adventure ako spoločník turistu

Evidentne si v Mattighofene dali záležať na tom aby pripravili pohodlný cestovný bike. Posed je vzpriamený, aj keď oproti iným motorkám v segmente by som povedal, že je o čosi športovejší. Nie však nepohodlný či vyslovene skrčený. Výškovo nastaviteľné delené sedadlo je pomerne tvrdé a relatívne úzke. Rozhodne by som ho ale nehodnotil slovom nepohodlné, skôr naopak a myslím si, že jeho tvrdosť bude počas dlhých presunov skôr výhodou. Škoda len komplikovanosti jeho nastavenia. Pri zmene výšky, ale aj pri jeho odnímaní z motorky, je nutné správne sa trafiť do niekoľkých bodov, čo je fakt otravné. Zadné sedadlo týmto neduhom našťastie netrpelo, čo by bola škoda, keďže sa pod ním ukrýva dostatočne veľký odkladací priestor.

KTM 1190 Adventure 2013
KTM 1190 Adventure 2013
KTM 1190 Adventure 2013
KTM 1190 Adventure 2013

Najväčším mínusom je na tejto motorke nevhodný čelný štít. Evidentne sa jedná o dobre premyslený marketingový ťah nútiaci zákazníka siahnuť po doplnkovej výbave. Lebo ochrana proti vetru a lietajúcej hávedi v ostatných častiach je vynikajúca. O bundu 4SR Stunt, ktorej predná časť je snehobiela sa mi za celý čas zasamovraždil asi iba jediný kus hmyzu. Vzduch dobre odvádzali aj kryty rukovätí. Len ten nastaviteľný čelný štít bol pri rýchlostiach nad 100 km/h otravný a pri zrýchlenom diaľničnom presune si vyžadoval prikrčenie až "zaľahnutie". Cintorín na prilbe bol tým najmenším problémom, trepanie hlavou a ramenami neodpustiteľné.

KTM 1190 Adventure 2013
KTM 1190 Adventure 2013
KTM 1190 Adventure 2013
KTM 1190 Adventure 2013

Poteší 12V zásuvka a malý odkladací priestor na boku prístrojovky. Len si v ňom netreba nič zabudnúť, je neuzamykateľný a má taký divný tvar, že doň, napríklad mobil nedáte. A keď už sme pri nepraktických veciach, pri manipulácii s motorkou pozor na madlá pre spolujazdca. Napriek tomu, že sa s motorkou ľahko manipuluje na mieste, je dobré chytiť madlá poriadne do rúk, inak hrozí ich odlomenie, sú z mäkkého plastu. Proti turistickému potenciálu mašiny silno bojuje vyhrievanie "nádobička" medzi nohami jazdca od zadného valca.

O prenos sily motora na zadné koleso sa stará reťaz. V KTM nestavili na kardan, no na kyvke nájdeme v zadnej časti ozubený hrebeň na ktorý sa reťaz pohodlne "odloží" napríklad pri demontáži kolesa.

Predchodca 1190 Adventure bol známy aj "svojím apetítom" na čerpacej stanici. Teda 990-sa už výrazne polepšila, ale aj tak poriadna ťahanie za plyn dalo zabrať peňaženke. 1190 sľubuje zlepšenie spotreby a veru boli sme prekvapený. Priemer sa po dlhšej jazde ustálil niekde okolo 5,5 lita na stovku. Aj keď sme namerali aj hodnotu 8,8l/100km, pri naozaj športovej jazde s večne blikajúcim signalizátorom preradenia. Pri vyslovene slušnej jazde do rýchlosti 120 km/h si KTM-ka cucla 5.2 litríka na stofku. Jazda s ručičkou vo vyššej časti otáčkomera mi však voňala viac.

Off-road ako príjemné spestrenie cestovania

Ako som už písal, off-road v podaní KTM Adventure už nikdy nebude ako doteraz. Primárne určenie tejto mašiny je jasne zadané a rýchla jazda brutálnym terénom to nie je. Stačí sa trošku zohnúť a všimnúť si odhalené výfukové zvody. Strach by som mal aj o obrovskú koncovku výfuku, tá by si určite odniesla svoje aj pri obyčajnom spadnutí motorky zo stojanu. Plastové kryty rukovätí toho asi tiež veľa neznesú a nádobka s brzdovou kvapalinou mohla byť vstavaná k piestiku brzdy, takto hrozí jej ľahké ulomenie. Inak sa zdá byť všetko z hľadiska ochrany o.k., avšak dokúpiť padáky a poriadnu ochranu spodku motorky by určite nebolo na škodu. Sumár off-road mínusov by som zakončil spomenutím zlej polohy riadidiel. Riadidlá sú príliš blízko pri tele a nízko, čo robí jazdu v stúpačkách nepohodlnou.

Video: KTM 1190 Adventure 2013 - prvé zvezenie offroad

Oceňujem použitie širokých zubatých stúpačiek. Po odobratí gumenej časti vystrčia pekné zúbky ktoré sa zahryznú do akejkoľvek podrážky. Nový rozmer vypletaných kolies o priemere 19 a 17 palcov už umožňuje obuť aj bezdušové pneumatiky. V KTM vyvinuli nové patentované bezdušové kolesá, ktoré majú výplet ktorý je dobrý pre offroad – klasické offroad usporiadanie špicov a pritom je to bezdušovka. Pre vážnych off-roadenia chtivých záujemcov tu je však model Adventure R s kolesami v enduro rozmere 21 a 18 palcov.

KTM 1190 Adventure sa však na šotolinkách cíti ako doma. Nie je na škodu prepnúť si palivovú mapu do módu Off-road. Síce dôjde k úbytku koníkov to ale vôbec nevadí. Ľahučké stláčanie spojkovej pačky a výborná dávkovateľnosť výkonu umožňuje pohodlné zdolávanie aj strmších výjazdov. Zadné koleso zbytočne neprehrabuje, nedochádza k predávkovaniu výkonu na zadné koleso. Nejde to na vrub trakčnej kontroly, tá práve v tomto móde dovolí prekĺzanie zadného kolesa, ale keď zaregistruje výrazný rozdiel medzi pretáčaním kolesa a samotnou rýchlosťou tak jazdca nenechá na holičkách.

Pochvalu si zaslúži aj systém ABS, vôbec som nepociťoval potrebu ho vypnúť, dokonca bolo zbytočné ho prepínať aj do režimu off-road. Situácie kedy by som na staršej motorke kvôli nevypnutému ABS-ku letel ďalej vpred sa nekonali. Zasahovanie systému do brzdenia bolo až na samotnej hranici šmyku. Podvozok som nechal aj pri "ofroudení" nastavený na Sport, trošku tvrdšie nastavenie mi vyhovovalo. Cítil som presne kadiaľ vediem motorku, KTM-ka sa zbytočne nehúpala, skrátka všetko bolo také, aké by som to od výrazne asfaltovo zameraného turistu očakával. Ktovie aké by to bolo s modelom Adventure R.

Superšporťáci traste sa

Rýchla športová jazda tejto Adventurke proste sadla. Kombinácia výkonného motora, skvelého podvozku a perfektných bŕzd z tejto motorky spravila doslova pohodlný superšport. Motor 2v1 ktorý sa do 5-6 tisíc otáčok správal ako baránok v poriadnych točkách ukázal svoje pravé ja. Maximálny výkon aj krútiaci moment sa nachádzajú až kdesi hore a tam začína rock-and-roll. Lenivá mĺkva motorka sa razom zmení na čosi čo v sebe má práve ten "Ready To Race" charakter, bohužiaľ dosť tlmený.

Keby som chcel vyslovene športovú motorku na naše cesty. tak by som si kúpi KTM 1190 Adventure. Výkonu má prebytok, podvozok je dostatočne tvrdý, trošku škoda ponárajúcej sa prednej vidly. Naše deravé cesty žerie KTM-ka s istotou, nikdy ma nerozhádzalo ani pri prudkom brzdení, svoje si tu isto odpracoval aj tlmič riadenia. Tu som si všimol aj jediný rozdiel medzi nastavením podvozku. Pri razantnom skoku na brzdy sa motorka v nastavení Comfort trošku zahúpala, ale nijak zvlášť by som tento fakt nedramatizoval.

Video: KTM 1190 Adventure 2013 - prvé zvezenie onroad

O brzdenie sa nestará nič iné než radiálne štvorpiestiky od Bremba s 320 mm kotúčmi. Skvelo dávkovateľné aj jedným prstom v spojení s kombinovaným systémom ABS zvládajú motorku bezpečne zastaviť z akejkoľvek rýchlosti. Moderné ABS-ko, kontrola trakcie a všetka ostatná elektronika má na svedomí to, že 150 koní môže krotiť aj takmer začiatočník. Kto má trošku rozumu túto motorku v pohodičke zvládne.

Svižná jazda tejto motorke sedí. Na plyn sa po krátkom zoznámení vešiam doslova ako opica. V náklone skúšam najprv pridať iba trošku, potom viac a po rozjazdení nad ničím nerozmýšľam, skrátka plyn vždy na doraz a ručička až kamsi do neba. Pritom aj na 5-ke sa predok snažil dvíhať od asfaltu, no elektronika to dala stále do poriadku, a roztancovaniu kolesa úspešne zabránil už spomínaný tlmič riadenia. Netreba sa báť ani razantných podraďovačiek, problémy tu hasí antihopingová spojka. Jazda sa stala bohužiaľ čímsi, čo by som prirovnal k hraniu hry na počítači. Skrátka ťahám za plyn a motorka robí presne čo sa od nej dá očakávať. Skutočnému superšportu či nadupanému naháču by som toto vytkol ako najväčšie mínus, ale cestovnej motorke to pridám do plusov.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

< >

Pridané: 17.05.2013 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (24 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (91)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: