Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1159 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28802
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17136)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11666)
Hodnotenie: (24 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (91)  [Verzia pre tlač] Tlač

KTM 1190 Adventure 2013 – sakra rýchly dobrodruh 3/3

 Zdieľať

Pridané: 17.05.2013 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 30760 [Testy a predstavenia - Test]

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch - Awia:

Ready to Race - to je filozofia KTM a inak to nie je ani v prípade nového Adventure. V KTM vsadili na v segmente jeden z najvýkonnejších motorov v spojení zo super nízkou hmotnosťou. Tieto dva faktory by mali hrať pre KTM Adventure prím. Bike na rozdiel od svojho predchodcu už od pohľadu navodzuje dojem, že nevznikol z endura, ale v KTM street bikes dielňach. Predchádzajúca LC8 sa stala legendou a právom bola považovaná sa toho najväčšieho off-road dravca, ale trh si pýtal čosi iné. A to v KTM teraz namiešali. Navyše nechali ale zákazníkovi aj možnosť voľby s modelom Adventure R na enduráckych 18-21 palcových kolesách.

 Na ceste je 1190 žralokom
Na ceste je 1190 žralokom

1190 Adventure je pre mňa čosi ako SMT posunuté o level vyššie. V prvom momente ma prekvapil motor, ako dokázali z "zúrivého" RC8 vysekať takéhoto slušňáka a ťahúňa. Jazda v pohode od 2000 otáčok to nie je niečo čo by som od KTM čakal. Prvý dojem? Kde je tých 150 koní na ktoré som bol tak namotaný? Odpoveď prišla až neskôr...

Najskôr sme sa ocitli v teréne. Tu vytiahla KTM eso a tým je podvozok a ľahkosť ovládania a spätné impulzy. Napriek zmenšeným kolesám bola jazda v teréne s KTM-kou presne to čo som čakal - pasia. Trochu sklamaním sú nízko umiestnené riadidlá, ktoré neumožňujú normálnu jazdu v stúpačkách. To je ale ľahko riešiteľná záležitosť a priznajme si, zdvíhať "rajdy" musíme dnes takmer na každom cestovnom endure. Napriek turisticky zameranému modelu Adventure som v nej vycítil, že v KTM na jazdu v teréne nezabudli - v zálohe majú model R, ktorý v čase keď vychádza tento článok už jazdím v Alpách v okolí Mariazellu, takže sa môžete tešiť ešte na porovnávačku.

 šotolinky jej sedia
šotolinky jej sedia

Z terénu sa dostávame na cestu a na moje potešenie na Šturec. Tu sa k slovu dostáva aj motor, ktorý treba len poriadne poslať do otáčok. Ak som sa v prvom momente pýtal, kde koníky sú tak sú tam hore. Ručičku otáčkomera šupni nad 6 - 7 000 otáčok a začne to pravé rošambo. Keď k tomu pridáme fakt namakaný podvozok, elektroniku ktorá stráži jazdcovu pravačku (ale aj brzdenie) a nie celkom najlepší stav našich ciest po zime z KTM Adventure sa stáva "jogurt killer." Normálny športový agresívny street bike. Točenie pravačku je sakramentsky návykové a okrem iného si zapýta aj trošku priplatiť na benzínke. Hold to je daň za športové gény.

 Pozdrav zo sedla Adventure R z Álp
Pozdrav zo sedla Adventure R z Álp

motor 2v1 pre turistu kľudas dole, pre športovú dušu ostrý vrch, plná sériová výbava, dlhý servisný interval 15 000km, offroad jazdné schopnosti, naozaj dobrá spotreba pre off-road mizivá ochrana (spodok motora, výfuk, bočné plasty a pod), zmena režimov jazdy a podvozka cez menu – treba zvyk, pre náročného turistu slabší plexištít

Konkurencia

KTM 1190 sa pustila do boja s čoraz hustejšie obsadeným segmentom cestovných endúr. Zrejme najväčším konkurentom tu bude nové vzduchom a vodou chladné BMW R1200 GS. Baworák poskytuje v príplatkovej výbave taktiež elektronický nastaviteľný podvozok, avšak Dynamic ESA poskytuje aj prispôsobovanie sa podvozku počas jazdy danej situácii. Nový motor v BMW R1200GS je však výbušnejší. Mám pocit akoby si charaktery motorov KTM s BMW z minulých rokov vymenila. Základná cena BMW je pritom menej ako 14.000 EUR, no jedná sa o GéeSu doslova iba s ABS-kom.

Ďalej tu máme Multistradu od Ducati, ktorá síce prekonáva KTM 1190 Adventure výkonovo, ale aj základnou cenou 15.900 EUR (cena bez elektronicky nastaviteľného podvozku). Honda Crosstourer prichádza s úplne iným točivým motorom V4, síce papierovo slabším, ale pocitovo oveľa viac zábavnejším. Veľkou výhodou Hondy je v tomto segmente možnosť zvoliť si za príplatok automatickú dvojspojkovú prevodovku.

Konkurencia je však oveľa rozsiahlejšia a porovnať všetkých konkurentov s KTM aspoň v teoretickej rovine by bola úloha na samostatný článok a viedla by len zbytočnej polemike. KTM sa skrátka vkliesnila niekde medzi športovejšie stroje ako Triumph Tiger Sport, Ducati Multistrada 1200, Aprilia Caponord 1200, Kawasaki Versys 1000 a pohodlnejších turistov ako BMW R1200GS, Honda Crosstourer, Yamaha XT1200Z Super Ténéré či Triumph Tiger Explorer.

Záver

Kto od novej KTM 1190 Adventure čakal "neskrotnú" povahu, excelentné jazdné vlastnosti mimo spevnených ciest a čokoľvek iné z charakteru starších 950-tok, má smolu. Adventure je v KTM od roku 2013 vnímaná úplne inak než doteraz. Pri vývoji motora konštruktéri odviedli dobrú prácu. Vytvorili srdce stroja, ktoré síce stratilo to povestné "Ready-To-Race" avšak dovolilo okolo seba postaviť stroj, ktorý zvládne to, čo sa od modernej cestovnej motorky očakáva. Pohodlné cestovanie, jazda off-road či rýchle športové šantenie, to sú veci kde je KTM 1190 Adventure doma.

Plusy a mínusy

Motor 2v1 dole kľuďas hore športovec, jazda terénom v off-road móde, brzdy, funkcia ABS a MTC, jazdné vlastnosti on-road, bohatá základná výbava, Funkcia čelného štítu, dizajn, zopár lacno pôsobiacich detailov, zraniteľnosť niektorých častí motorky, spotreba, minimálne rozdiely v nastavení podvozku

Pozadie / Wallpaper:

 KTM 1190 Adventure
 KTM 1190 Adventure
 KTM 1190 Adventure

Videá:

Video: KTM 1190 Adventure 2013 - prvé zvezenie onroad

Video: KTM 1190 Adventure 2013 - prvé zvezenie offroad

Čo by ťa mohlo zaujímať:

KTM 1190 Adventure 2013:

Servisný interval 15.000 km
Spotreba 5.6 l/100km
Objem nádrže 23 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) 308 km
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh 2000 ot. / 3200 ot. / 4500 ot.
Cena motorky 14.950,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Nosič kufra topcase 78,34,-EUR
Kufor topcase 445,26,-EUR
Kufor bočný 445,26,-EUR
Príplatok ABS v sérii
Vyhriavané rukoväte 197,34,-EUR
Turistické plexi 118,90,-EUR
Tankvak 140,60,-EUR
Ochrana motora 246,93,-EUR
Prídavné svetlá 385,76,-EUR
Držiak GPS 49,48,-EUR
Padacie rámy 246,93,-EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy zatiaľ neudaná
Stupačka zatiaľ neudaná
Spätné zrkadlo zatiaľ neudaná
Smerovka zatiaľ neudaná
Svetlomet zatiaľ neudaná

Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Cacao, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM Banská Bystrica – Motoshop Žubor. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a DANE

Foto:
 KTM 1190 Adventure 2013 BMW R 1200 GS 2013 Honda Crosstourer 2013 Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMBMWHondaYamaha
Model:1190 AdventureR 1200 GSCrosstourerXT1200Z Super Ténéré
Rok:2013201320132013
Novinka:NOVINKA 2013NOVINKA 2013
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)dvojvalcový boxer (4T)V4 76° (4T)radový dvojvalec (4T)
Objem:1195 ccm1170 ccm1237 ccm1199 ccm
Max. výkon:149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot.125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot.129.2 k (95.0 kW) / 7750 ot.110.0 k (80.9 kW) / 7250 ot.
Max. krútiaci moment:125 Nm / ot.125 Nm / 6500 ot.126 Nm / 6000 ot.114.1 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:12.5:112:111.0 : 1
Vŕtanie x Zdvih:105 x 69 mm101.0 x 73.0 mm81 x 60mm98 x 79.5 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)Unicam (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinouvzduchom a kvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová (voliteľné DCT)manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazkardankardankardan
Zdvih vpredu:190 mm190 mm190 mm
Zdvih vzadu:190 mm200 mm190 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvoj kotúčová, radiál 4 piestdvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm305 mm310 mm310 mm
Pneu vpredu:120/70-19120/70-ZR19110/80-R19110/80 19M/C 59V
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:268 mm276 mm276 mm282 mm
Pneu vzadu:170/60-17170/60-ZR17150/70-R17150/70 17M/C 69V
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:212 kg
Hmotnosť s náplňami:230 kg238 kg275 kg261 kg
Výška sedla:860 mm850 mm850 mm845 mm
Rázvor:1560 mm1507 mm1595 mm1540 mm
Dĺžka:2210 mm2285 mm2250 mm
Šírka:953 mm915 mm980 mm
Výška:1450 mm1335 mm1440 mm
Svetlá výška:220 mm180 mm205 mm
Objem nádrže:23 l20 l21.5 l23 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.6 l/100km5.4 l/100km6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 308 kmcca 277 kmcca 268 km
Servisný interval:15 000km10 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiza príplatok
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiza príplatok
Tempomat:nieza príplatok
LED denné svetlá:áno, v sériiza príplatok
El. Podvozok:áno, v sériiza príplatok
Iná výbava:v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí.za príplatok LED smerovky
Poznámka:
Poznámka:V sérii: C-ABS, MTC (Motorcycle Traction Control), Multi-function prístrojovka, denné svietenie, LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí.

Servisný interval 15 000 km

Cena 05/2013 14950,-EUR
ABS v sérii.
Doplnková výbava: dynamický systém ESA (elektronické nastavenie pruženia), ASC (automatická kontrola stability), palubný počítač, LED smerovky, tempomat, LED reflektor s integrovaným denným stretávacím svetlom, kolesá s krížovým výpletom

Cena 05/2013: 13950.- EUR
V sérii ABS, TCS, Anti-hop spojka (manuálna prevodovka)
Voliteľná dvojspojková automatická prevodovka DCT
Udávaná spotreba 6,13 km/l (v D-móde automatickej prevodovky WMTC test)

Cena 05/2013: 13 390,- EUR
V sérii: Kombinovaný brzdový systém s ABS, YCC-T, kontrola trakcie, vypletané kolesá

Cena 05/2013: 14 490,- EUR
Foto:
 KTM 1190 Adventure 2013 Triumph Tiger 1200 Explorer 2012 Ducati Multistrada 1200 2013 Aprilia Caponord 1200 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMTriumphDucatiAprilia
Model:1190 AdventureTiger 1200 ExplorerMultistrada 1200Caponord 1200
Rok:2013201220132013
Novinka:NOVINKA 2013NOVINKA 2012NOVINKA 2013NOVINKA 2013
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)radový trojvalec (4T)L-kový dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)
Objem:1195 ccm1215 ccm1198.4 ccm1197 ccm
Max. výkon:149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot.137.4 k (101.0 kW) / 9000 ot.150.0 k (110.3 kW) / 9250 ot.129.9 k (95.5 kW) / 8500 ot.
Max. krútiaci moment:125 Nm / ot.121 Nm / 6400 ot.118.7 Nm / 7500 ot.116 Nm / 6500 ot.
Kompresný pomer:12 : 1
Vŕtanie x Zdvih:105 x 69 mm85 x 1.4106x67.9mm106 x 67.8
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)Desmodromický rozvod (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazkardanreťazreťaz
Zdvih vpredu:190 mm190 mm170 mm167 mm
Zdvih vzadu:190 mm194 mm170 mm150 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestikdvoj kotúčová, 4 piestikdvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm305 mm320 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70-19110/80 R19120/70-ZR17120/70-17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová, 2 piestikjednokotúčová, 2 piestikjednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:268 mm282 mm245 mm240 mm
Pneu vzadu:170/60-17150/70 R17190/55 ZR17190/55-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:196 kg
Hmotnosť s náplňami:230 kg259 kg224 kg
Výška sedla:860 mm837 mm850 mm840 mm
Rázvor:1560 mm1530 mm1530 mm1565 mm
Dĺžka:2248 mm2240 mm
Šírka:962 mm
Výška:1410 mm1456 mm
Svetlá výška:220 mm
Objem nádrže:23 l20 l20 l24 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.6 l/100km6.1 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 308 kmcca 245 km
Servisný interval:15 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nieáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sérii
El. Podvozok:áno, v sériiáno, v sérii
Iná výbava:v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí.
Poznámka:
Poznámka:V sérii: C-ABS, MTC (Motorcycle Traction Control), Multi-function prístrojovka, denné svietenie, LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí.

Servisný interval 15 000 km

Cena 05/2013 14950,-EUR
Trakčná kontrola (3 režimy), ABS (vypínateľné), Tempomat v sérii
servisný interval až 16 000 km (alebo jeden rok)
Cena 05/2012: 13 360,00 €
Cena: 02/2013 15 900 EURCena 08/2013: 14.890,- EUR
Foto:
 KTM 1190 Adventure 2013 Kawasaki Versys 1000 2013 Triumph Tiger Sport 1050 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKawasakiTriumph
Model:1190 AdventureVersys 1000Tiger Sport 1050
Rok:201320132013
Novinka:NOVINKA 2013
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)radový štvorvalec (4T)radový trojvalec (4T)
Objem:1195 ccm1043 ccm1050 ccm
Max. výkon:149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot.118.0 k (86.8 kW) / 9000 ot.125.1 k (92.0 kW) / 9400 ot.
Max. krútiaci moment:125 Nm / ot.102 Nm / 7700 ot.104 Nm / 4300 ot.
Kompresný pomer:10.3 :111.7:1
Vŕtanie x Zdvih:105 x 69 mm77 x 56 mm79 x 71.4mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie, hrdlo 38 mmvstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:190 mm150 mm140 mm
Zdvih vzadu:190 mm150 mm150 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvoj kotúčová, 4 piestikdvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik
Priemer bŕzd vpredu:320 mm300 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70-19120/70ZR17M/C120/70 ZR 17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, 2 piestik
Priemer bŕzd vzadu:268 mm250 mm255 mm
Pneu vzadu:170/60-17180/55ZR17M/C180/55 ZR 17
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:230 kg239 kg235 kg
Výška sedla:860 mm845 mm830 mm
Rázvor:1560 mm1520 mm1540 mm
Dĺžka:2235 mm2150 mm
Šírka:900 mm835 mm
Výška:1405 mm1310 mm
Svetlá výška:220 mm155 mm
Objem nádrže:23 l21 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.6 l/100km5.2 l/100km5.3 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 308 kmcca 302 kmcca 283 km
Servisný interval:15 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sérii
Tempomat:nie
LED denné svetlá:áno, v sérii
El. Podvozok:áno, v sérii
Iná výbava:v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí.
Poznámka:
Poznámka:V sérii: C-ABS, MTC (Motorcycle Traction Control), Multi-function prístrojovka, denné svietenie, LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí.

Servisný interval 15 000 km

Cena 05/2013 14950,-EUR
V sérii ABS a KTRC - tračný systém 3 módy + voľba 2. palivových máp
Cena 02/2013: 11 995,- EUR
ABS v sérii
Cena: 02/2013 11 440 EUR

<

Pridané: 17.05.2013 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (24 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (91)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: