Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 431 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Anketa:

Mal by sa podľa teba Dakar vrátiť do Afriky?

Spolu odpovedi: 3147
Áno, to sú terény kam patrí: 58% (1825)
Nie, južná amerika je super: 42% (1322)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač

V sedle KTM 1190 Adventure R 2013 do Mariazellu - aká je verzia R vs. Adventure? 2/2

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 23.01.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11410 [Testy a predstavenia - Test]

A čo OFF-ROAD?

Jazdenie v Mariazelli a okolí bolo pripravené úplne dokonale. Načo však neposkytlo odpoveď bolo to ako sa s Advetúrou jazdí v teréne. Jazdili sme vyslovene iba asfalt a striedali motorky. Rozdiely sa teda dali pekne vstrebať ale zaradená nebola ani jediná šotolinka. Dôvodom boli hlavne pneumatiky. Všetky adventúrky sú z výroby obuté do spomínaných pneumatík Continetal Trial Attack 2, ktoré sú ako jediné na túto motorku homologované (vrátane rýchlostného indexu 240 km/h +) Conti má síce v ponuke TKC80 vo vyhovujúcich rozmeroch, ale tieto nemajú takýto index a to bol dôvod prečo sa zatiaľ na KTM neponúkajú. (Pozn. v r. 2014 už KTM ponúka aj off-road pneumatiky na Adventure R)

S cestnými gumami teda nemalo zmysel ťahať Advíka do náročnejšieho terénu. Bolo to pre mňa veľké sklamanie, ale napriek tomu som cestou z Mariazellu znovu zvolil tie šedivé cestičky a skratky a využil odbočku na nejednú šotolinku. ERko som potestoval na podobných šotolinkách ako základný model na Slovensku - viď video 1190 Adv. zo Šturca. ERko je o poznanie lepšie vďaka väčším kolesám aj zdvihom. Malé plexi v teréne neprekáža vo výhľade a celkovo sa lepšie jazdí. Podvozok je skvelý ako sme u KTM zvyknutí, ale tu moje nadšenie končí - budem dosť prísny a budem ju totiž porovnávať s predchodcom - 990 resp 950 LC8 Adventure.

KTM 1190 Adventure R 2013
KTM 1190 Adventure R 2013

Na prvý pohľad je zrejmé, že kým LC8 bola rally motorka odvodená z dakarského špeciálu a bola postavená do terénu a potom "upravená" na cestovanie, pri 1190 to už neplatí. A je to škoda. Motorka nabrala na váhe, motor narástol, ale hlavne výfukové zvody sú vedené totálne nešťastne popod motor. Znižujú svetlú výšku a pod motorom sa ešte spájajú do katalyzátora, ktorý vytŕča. Prednú časť motora chráni pred odletujúcimi kameňmi len plastový chránič. Pre niekoho, kto vyznáva ostrejšiu jazdu, niečo nepredstaviteľné. Zadná kyvka je síce krásny odliatok z hliníka, ale je to už diel viac z cesťáku ako z endura. Zadná koncovka výfuku je rovnako obrovská, vytŕča a je poriadne na rane. Zdvihy 220 mm sú síce lepšie ako nič, ale kde sú tie časy naozaj dlhonohej 950 Adventure S? Poteší ale tlmič riadenia, ktorý predchodca v sérii nemal. Riadidlá som už spomínal, sú síce širšie ako na základnom modeli, ale sú nízko pre jazdu v stupačkách. Je fajn, že KTM ponúkla svojim zákazníkom aj ostrejšiu verziu a ako jediná značka aj veľké cestovné enduro na 21 a 18-palcových kolesách, ale mohli podľa môjho zájsť aj trochu ďalej. Minimálne tú ochranu spodku motora považujem za "odfláknutú".

Aby som ale len nekritizoval, treba povedať, že KTM stále ponúka najradikálnejšie off-road zamerané cestovné enduro. Hmotnosťou je na tom stále najlepšie, ale už sa nebezpečne priblížila k hlavnému konkurentovi BMW 1200GS. Najväčším lákadlom pre off-roaďákov budú kolesá s možnosťou obutia ostrých enduro gúm (napriek širšiemu zadnému ráfku). KTM dobre zvolila aj v oblasti podvozku, elektronika v teréne nie je potrebná. ABS aj trakčná kontrola je vypínateľná, tak jazdca nelimituje. Vyskúšal som aj off-road režim týchto systémov a fungovalo to veľmi pekne, umožňovalo to krásne drifty na šotolinke, ale stále niekde v pozadí niekto strážil keď sa 150-koňový motor utrhol z uzdy. Vyhovovalo mi aj užšie sedlo a výhľad za biku. Myslím, že po malých úpravách sa dá 1190 Adventure R upraviť aj na poriadného off-roadového zurvalca.

KTM 1190 Adventure R 2013 - budeme si v teréne rozumieť?
KTM 1190 Adventure R 2013 - budeme si v teréne rozumieť?

Konkurencia

Ak sa zameriam na eRkový model, tak budem za konkurentov považovať hlavne tie modely, ktoré to myslia s jazdou v teréne aspoň trochu vážne. Hneď si tam môžeme škrtnúť Multistrady, Versysa či Tiger Sport a podobne. BMW R 1200 GS, resp. jej verzia Adventure je klasický boxer konkurent. Rovnako inovovaný s novým výbušnejším motorom, narvaný elektronikou. Hmotnosťou sa obe k sebe neskutočne priblížili a to BMW má kardan. KTM-ka má určite navrch klasickým podovozkom a endurovými kolami. Vlastne v tomto smere Adventure R najviac vytŕča oproti všetkým konkurentom. Športovo zameraná je určite aj Yamaha XT1200Z Super Ténéré s klasickým podvozkom, ale oproti KTM zaostáva hlavne výkonom a hmotnosťou. Triumph Tiger Explorer je z úplne iného cesta s poriadne výkoným trojvalcom, trpí ale podobne ako Honda Crosstourer oproti KTM nadváhou. Crosstourer sa ale nehraje na off-road a vie zákazníkovi ponúknuť ako jediný motor V4 a automatickú prevodovku.

KTM 1190 Adventure R 2013
KTM 1190 Adventure R 2013

Záver

KTM 1190 Adventure R 2013 je na jednej strane najšportovejšie zamerané cestovné enduro na trhu, ale na druhej strane v teréne trochu stratilo oproti svojmu predchodcovi. Ja ako nadšenec off-roadu by som privítal radikálnejšie rozdiely od štandardnej 1190. Veľmi dobre rozumiem trhu a tomu, čo zákazníci v tomto segmete požadujú a čo na svojich motorkách jazdia. ERko je určené pre človeka, pre ktorého cesta nekončí na konci šotoliny a nebude sa báť zobrať Advíka aj do terénu. Jednoduchými úpravami si ho prispôsobí na svoje požiadavky a môže si užívať 150 zdutých koní v teréne.

KTM 1190 Adventure R 2013
KTM 1190 Adventure R 2013

Pri jazde na ceste majiteľ nič závažné nestráca. Sedlá stále poriadne výkonného turistu, kľudasa aj športovca, ktorý s prehľadom a gráciou zvláda pohodlne turistiku v dvojici. Turistu poteší aj skvelá spotreba a dlhý servisný interval.

Plusy, mínusy

motor slušňák aj športovec, veľké enduro kolesá (21-18), plne nastaviteľný podvozok, vypletané kolesá s bezdušovkami, skvelé brzdy na ceste nízke plexi, v teréne nechránený spodok motora, nízko položené riadidlá, trčiaci výfuk a hmotnosť

Pozadie / Wallpaper

KTM 1190 Adventure R 2013
KTM 1190 Adventure R 2013
KTM 1190 Adventure R 2013
KTM 1190 Adventure 2013
KTM 1190 Adventure R 2013

Čo by ťa mohlo zaujímať:

KTM 1190 Adventure R 2013:

Servisný interval 15.000 km
Spotreba 5.6 l/100km
Objem nádrže 23 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) 308 km
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh 2000 ot. / 3200 ot. / 4500 ot.
Cena motorky 15 300,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Nosič kufra topcase 78,34,-EUR
Kufor topcase 445,26,-EUR
Kufor bočný 445,26,-EUR
Príplatok ABS v sérii
Vyhrievané rukoväte 197,34,-EUR
Turistické plexi 118,90,-EUR
Tankvak 140,60,-EUR
Ochrana motora 246,93,-EUR
Prídavné svetlá 385,76,-EUR
Držiak GPS 49,48,-EUR
Padacie rámy 246,93,-EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy zatiaľ neudaná
Stupačka zatiaľ neudaná
Spätné zrkadlo zatiaľ neudaná
Smerovka zatiaľ neudaná
Svetlomet zatiaľ neudaná
Text: Tomáš Hajduch - Awia Foto: Tomáš Hajduch - Awia, David M. Bodlák, www.DMBfoto.cz

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 KTM 1190 Adventure 2013 KTM 1190 Adventure R 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKTM
Model:1190 Adventure1190 Adventure R
Rok:20132013
Novinka:NOVINKA 2013
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1195 ccm1195 ccm
Max. výkon:149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot.149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot.
Max. krútiaci moment:125 Nm / ot.125 Nm / ot.
Vŕtanie x Zdvih:105 x 69 mm105 x 69 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:190 mm220 mm
Zdvih vzadu:190 mm220 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70-1990/90-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:268 mm268 mm
Pneu vzadu:170/60-17150/70-18
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:230 kg235 kg
Výška sedla:860 mm890 mm
Rázvor:1560 mm1580 mm
Svetlá výška:220 mm250 mm
Objem nádrže:23 l23 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.6 l/100km5.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 308 kmcca 308 km
Servisný interval:15 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nienie
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:áno, v sériinie
Iná výbava:v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí.v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí.
Poznámka:
Poznámka:V sérii: C-ABS, MTC (Motorcycle Traction Control), Multi-function prístrojovka, denné svietenie, LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí.

Servisný interval 15 000 km

Cena 05/2013 14950,-EUR
Cena 05/2013 15300,-EUR

<

Pridané: 23.01.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia pošli na vybrali.sme.sk

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač
HD-10-2019-main

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria