ISSN 1336-6491 | Online: 2103 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29796
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17611)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12185)
Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

Moja Yamaha XT600E

 Zdieľať

Pridané: 29.07.2004 Autor: lkuzman
Čitatelia: 25728 [Vaše stroje - Moja motorka]

S touto motorkou som relatívne spokojný už pár rokov. :)

Už ako malý chlapec som sa vozieval na celom spektre ČS a DDR motoriek. Počas strednej školy som však pokukával po kroskách a endurách typu Rallye Paris-Dakar. Po dlhom sporení a pri prvej príležitosti som kúpil XT600E bielo fialovej farby. Vzhľadovo pekný a všestranný jednobuch, chladený vzduchom má čo ponúknuť aj v dnešnej "vodnej a +100 koňovej" dobe. Môj bol vyrobený v Japonsku v prvej tretine deväťdesiatych rokoch minulého tisícročia.

 Celkom vydarený dizajn aj na dnešnú dobu.
Celkom vydarený dizajn aj na dnešnú dobu.

Nechcem tu rozoberať klady a zápory, lebo poznám zarytých jogurťákov a taktiež aj zarytých krosákov a pre všetkých je XT ťažký a neobratný klát. Práve to, že nevyniká ani v jednej kategórii ho robí univerzálnym a všestranne použiteľným. S prehľadom zvládne 500 km etapy, len trochu bolí zadok z enduro sedla, a prilba je plná múch kôli nízkemu štítu. Počas výletov odporúčam robť si pauzu každú hodinku. Taktiež XT zvládne aj ľahší výlet v teréne a po lúkach. Kto by s ním však chcel skákať a lietať maximálkou nech sa pripraví na skoré investície do "stratených" náhradných dielov a polámaných plastov. XT je proste stroj na pohodové jazdenie.

Motor má plynulý chod už od najnižších otáčok. Rozbehnúť sa dá aj na voľnobeh . Chce to len trochu pocvičiť so spojkou. Nástup výkonu sa mi zdá lineárny a bez typického šklbania jednobuchov, no vo vyšších otáčkach stráca dych. Je samozrejmosťou, že pri jednobuchoch nie je dobré akcelerovať zo 60 km/h pod plným plynom na piatom prevodovom stupni. Takisto týrať motor za studena sa moc nevypláca. Toto všetko sa potom prejaví na skrátenej životnosti motora a reťazovej sady.

Podvozok hravo zhltne nástrahy našich skvelých ciest a väčšinu malých prehreškov s úsmevom odpustí. Motorka sa dá nakloniť na stupačky aj napriek podvozku a jeho výške a zákruta sa dá prejsť na v pohodke drifte. Dokonca sa dá zdolať 15 cm múrik aj v 40-tke, chce to len trochu cviku a hlavne nerobiť to často :) . Brzdy pri mximálnom naložení, so spolujazdcom a rýchlom tempe trochu strácajú dych, chce to len správny odhad, zvyknúť sa na to dá.

Z mojich úprav spomeniem výmenu nedostatočne dimenzovanej žiarovky predného svetla za výkonnejšiu 90/100W, inštaláciu štyroch neodstreliteľných mini smeroviek, podsvietenie budíkov bielou LED. Skúšal som aj zadné obrysové/brzdové s LED-kami, no pri brzdení tieto všeliako blikotali kôli brzdovým mikrospínačom, tak som tam dal naspäť žiarovku. Z dvojfarebnej LED som si na predný panel dorobil kontrólku obrysového/brzdového svetla. Doplnil som digitálny tachometer s 8 funkciami, ďalej sú to veľké veterné kryty riadítok z KTM950.

Na motorke mám topcase GIWI MAXIA 52l do ktorého sa vmestí...všétko. S pneumatikami Mitas E08 som celkom spokojný, dovoľujú hlboký náklon a moc sa nederú. Reťaz nového typu od ČZ zatial slúži k mojej spokojnosti. Do budúcnosti plánujem doplniť plexištít, pochrómovať kolená a výfuk, doplniť páčku na plynovú rukoväť "throttle locker" proti bolesti zápästia pri dlhších cestách a kúpu postranných kufrov. Kontrólky nahradím malým LED panelom a na ich miesto mám už rozrobený digitálny otáčkomer s jednočipákom. V zime budem pracovať na vlastnom jednočipákovom CDI s dvomi krivkami predstihu a vstavaným imobilizérom.

Priemerná spotreba mi po výmene sek. prevodu z 15/45 na 14/40 vychádza na 5,3 litra. Maximálka je s novým prevodom 140 km/h a niet šance z toho vyžmýkať viac, ani keby som sa pred jazdou najedol fazule. Moja cestovná rýchlosť sa však pohybuje od 90 do 130 km/h. Motor po toľkých rokoch nepapá žiaden olej, a aj keď je celá motorka trochu doškriabaná, naskočí vždy na prvý brnk. Bežnú údržbu si robím sám podľa originál servisného manuálu v nemčine. Chce to ale široké spektrum dielenského náradia, kde je samozrejmosťou napríklad T-imbus na vidlice, momentové kľúče, wap-ka, helicoil-súprva, montážne servisné stojany a asi ďalších sto kíl náradia na použitie raz za rok. Investícia do náradia sa mi vrátila vo forme "ušetrenia" za servis. Kto však nemá skúsenosti a výbavu, nemal by sa púšťať do väčších opráv, radšej nech tieto zverí autorizovanému servisu a má istotu, že to ešte uvidí vkope. Nalietal som na nej už vyše 40000 kilákov a nemal som vlastne žiaden problém so spoľahlivosťou. Motorku môžem len odporúčať a myslím si, že pre bežného smrteľníka je úplne postačujúca.

 Na výlete po Orave
Na výlete po Orave

Takže sa stretneme niekde na cestách, necestách, lesoch a lúkach, či už bude 30 v tieni, pršať, snežiť, alebo budú padať krúpy.

Kuzmič

Pridané: 29.07.2004 Autor: lkuzman Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Yamaha XT 600 1993:

Foto:
Yamaha XT 600 1993
Všeobecné informácie:
Výrobca:Yamaha
Model:XT 600
Rok:1993
Kategória:Enduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)
Objem:595 ccm
Max. výkon:45.7 k (33.6 kW) / 6500 ot.
Max. krútiaci moment:50.02 Nm / 5500 ot.
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňová
Brzdy vpredu:jednokotúčová
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:156 kg
Výška sedla:885 mm
Objem nádrže:13 l

Súvisiace články:

Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »