Anketa:
Garmin 4x inak (Zumo 660, Zumo 350, Montana 600 Moto, GPSmaps 62ST) - Krátky užívavateľský test, časť 1 2/3
ZdieľaťPridané: 03.10.2013 Autor: zooo
Čitatelia: 13909 [Testy a predstavenia - Doplnky]
Zumo 660
Zumo 660 je momentálne najvybavenejšia navigácia pre motorkárov od Garminu. A aj napriek tomu, že je na trhu už pár rokov, stále patrí medzi naj navigácie. Na krk mu začalo dychať novšie Zumo 350 z vlastných radov.
Zumo 660 |
Vyhotovenie
Dizajn je decentný, taký univerzál na každú motorku. Zariadenie je spĺňa normu IPX7, čiže žiaden dážď mu neublíži. Dotykový displej s uhlopriečkou 4,3 palca sa dá ovládať aj v rukaviciach. Z technických parametrov ešte spomeniem slot na microSD kartu, BT s podporou A2DP a vymeniteľnú batériu. BT v prilbe často nepoužívam, takže je pre mňa doležité, aby som dobre videl na displej za každých podmienok. Prvú polovicu cesty Nórskom som bol sklamaný, keďže na priamom sĺnku som videl figu a v porovnaní s ostatnými zariadeniami bolo na tom Zumo 660 najhoršie. Až keď som začal laborovať s držiakom, našiel som tú správnu polohu. Displej bol zrazu jasnejši a dobre čitateľný aj na slnku, takže zvyšnych 5000 km no problem.
Menu
Na menu si treba zvyknút no mohlo by byť viac užívateľsky príjemnejšie. Keďže ma pomerne veľa nastavení, občas som sa v menu stratil. Na druhej strane som vedel celkom rýchlo a jednoducho naťukať smer k pumpe (aj počas jazdy). Počas navigovania je možné nastavit 3 rôzne zobrazovania dátových poli. Vyberať sa dá z množstva údajov o rýchlosti, čase, vzdialenosti, atď. Najviac mi vyhovalo zobrazovanie na pravej strane, keď neuberalo z miesta na výšku. Celkom zaujimavý je údaj o západe slnka - pri stanovani potom neprekvapí, že je zrazu tma (využitie za polárnym kruhom v lete je však diskutabilne :-) ). Jednoducho sa dá prepnut na trasový počítač a ten už zobrazuje údajov do aleluja.
Menu |
Navigovanie
Samotné navigovanie je na vysokej urovni. Cieľ je možné zadať ako adresu, súradnice, vybrať bod na mape, či vyhľadať v databaze POI. Tá je celkom rozsiahla a často som ju využíval pri hľadaní pumpy, kempu, bankomatu atď… Čo sa týka presnosti adries hodnotím na výbornú s hviezdičkou. Na zadanú adresu odnvavigovalo vždy presne. Problémové sú občas samotné inštrukcie na zmenu smeru, ktore si Garmin trochu zjednodušuje. V podstate platí, že ak nehlási žiadne odbočenie, treba sa držať hlavnej cesty. Niekedy to však nebolo až také jednoznačné a na križovatke som sa musel poobzerať, kam to vlastne mám íst. Vyhodou je, že neotravuje 100x na diaľnici "Držte sa vľavo", nevýhoda zas, že treba sem tam kuknúť na displej na križovatkách. Pri zlom odbočení, je prerátanie trasy rýchle a bez problémov sa dostanete na pôvodný smer. Zobrazovania mapy je tiež v duchu "v jednoduchosti je krása". Žiaden 3D reliéf so západom sĺnka, či iné okrasy. Vynikajúce sú fotografické výjazdy z dialnice, kedy sa na polovici obrazovky zobrazí fotografia exitu, a človek sa hneď lepšie zorientuje a zaradí do správneho pruhu.
Ďalšie funkcie
Okrem navigovania má Zumo 660 ešte zopár zaujímavých funkcii. Prevodník mier, kalkulačka, prehliadač obrázkov či prehrávač mp3. Veľkou výhodou je možnosť spárovať so zariadením telefón a prijať hovor. Najprv sa mi to zdalo zbytočné, no keď je človek na dovolenke 3 týždne a trávi celý deň na motorke, začne byť otravné vyvolávať späť a hlavne v roamingu. Okrem štandardnej cestnej mapy vie Zumo 660 pracovať aj s topomapami od Garminu.
Praktické skúsenosti
Tak a tu je zopár mojich postrehov. Displej je veľmi dobrý, ak ho porovnávam s tým, čo som používal na navigovanie pred Zumom . Inak sa však javí, ak ho porovnám s ostatnými Garmin zariadeniami. Tu získalo Zumo 660 zemiakovú medailu zo štyroch porovnávaných zariadení. O čosi lepšie je na tom novšia 350tka, ktorá ma displej o niečo jasnejší. Montana a GPSMaps 62 majú iný typ displeja, ktorý je výrazne lepší na priamom sĺnku. V menu mi chýbala možnosť vyhľadať POI popri trase či v okolí ciela ako to vie Zumo 350. Zbytočne to zdržiava napr. pri hľadaní pumpy. Ďalej mi vadilo to zjednodušovanie navigačných pokynov a trasy. Z niekolkotisicoveho mestečka je zrazu jedna hlavná cesta, čo som vyriešil priblížením mapy, aby som šiel na istotu. Chýbala mi aj možnosť výpočtu ekonomickej trasy, na výber je iba najkratšia alebo najrýchlejšia. Pokial viem, automobilové gépéeská od Garminu máju aj túto možnosť, tak prečo ekonomické trasa chýba na motocyklových (toto sa tyka aj zuma 350)? Zumo 660 zobrazuje alarm pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti, no je škoda, že sa nedá nastaviť aj tolerancia. Fungovalo to občas dobre (+- par metrov od zmeny rýchlosti), občas s väčšou odchýlkou (+- 100 metrov), hoci vo Švédsku bola maximálna povolená rýchlosť často nesprávna (70 namiesto 50). Takže ako doplnková informácia je to ok, ale občas to môže miasť a je lepšie sledovať dopravné značky.
Sobiu dopravnu zápchu Zumo 660 nehlási |
Na 100% sa nedalo spoľahnúť ani na databázu POI. Stalo sa, že sme dorazili na pumpu, ktorá však vôbec neexistovala, alebo aj naopak, našli sme pumpu bližšie ako bola najbližšia podľa navigácie. Celkovo však hodnotím datábazu výborne, 3 týždne sme podľa nej hľadali pumpy a ubytovanie a až na pár prešľapov bolo všetko ok. Pri hľadaní ubytovania som narazil aj na takú vec, že občas boli POI rozdelené do kategórii hotel, kemp atď. a občas boli všetky spolu. Takže som sa snažil uhádnuť podľa názvu, či je to kemp alebo hotel. Keď už sa bavíme o POI, chýbala mi kategória trajekty.
Zumo 660 ponúka 3 úrovne detailov mapy. Priznám sa, že som nezistil presne, čo ktorá úroveň zobrazuje, takže som si musel vystačiť s tým, či chcem viac alebo menej detailov. Ale ani pri tých najvyšších detailoch nezobrazilo vždy pumpu pri ceste, ale kopec rôznych obchodov či bankomaty tam boli zobrazené. Lenže ja chcem jazdiť, nie nakupovať!
Po pripojeni k PC sa javi Zumo ako externý disk s kapacitou necelých 4 GB. Na najnovšie mapové podklady to už nestačí a treba použiť mico SD kartu alebo nahrať iba časť máp. Tu by som upozornil, že pri pomalej karte potom môžu nastať problémy pri prekresľovaní, ako mne pred zložitejšou križovatkou v Mnichove. Kontrolujem si na displeji kam mám odbočiťa zrazu biela obrazovka, sekundu, dve nič a až potom sa prekresli celá križovatka. Toto sa našťastie stalo počas mojej dovolenky len párkrát a za vinu som to dal pomalej pamäťovej karte.
Silné stránky
Aby som len nekritizoval, podľa Zuma 660 som odnavigoval bez nejakých problemov takmer 5000 km od diaľnic cez lokálne cestičky až po veľké mestá. Ponúka výborný displej, zvláda spárovanie s telefónom aj presmerovanie hovoru do prilby, prehrávanie mp3. Čo vie však úplne najlepšie, je presne doviesť na zadanú adresu. Nestalo sa mi, aby sme došli do cieľa a ten bol o pár blokov ďalej, za toto dávam jednotku a s hviezdičkou. Mapy obsahujú mnoho ďalšich užitočných informácií o obchodoch, bankomatoch, pumpách atď. Bezproblémové je aj vytváranie trasy, či už v PC alebo priamo v navigácii.
Záverečně zhodnotenie
Ak by som mal prirovnať Zumo 660 k nejakej motorke, určite by to bola Honda Goldwing. Maximálna výbava a minimálna konkurencia. Ale kedže je na trhu nejaký ten piatok, niektoré parametre maju ine gépéeska lepšie.
Plusy a mínusy
plnohodnotný BT s možnosťou telefonovania, MP3 prehrávač, databáza POI, slot na kartu microSD | Slabší displej v porovnaní s ostatnými modelmi Garmin, komplikovanejšie menu, menšia kapacita pamäte |
Pridané: 03.10.2013 Autor: zooo Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- ATE moto days 2014, 20. - 22. júna v Kremnici a Kopernici
- Pozvánka ATE moto days 2014
- Garmin 4x inak (Zumo 660, Zumo 350, Montana 600 Moto, GPSmaps 62ST) - Krátky užívavateľský test, časť 2
- Pozvánka: ATE moto days 2013 - Žlté trabanty, Katriňák a cestovné endurá
- Pozvánka: ATE days 31.5. - 2. 6. 2013, Jasná
Moto videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!