Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1700 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28513
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16981)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11532)
Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Fotoreport: Výstava CIMAmotor 2013, Chongqing, Čína 1/2

 Zdieľať

Pridané: 30.10.2013 Autor: peter44
Čitatelia: 12209 [Novinky - Reportáž]

“Existujú zdroje, ktoré tvrdia že viac ako 50% motoriek jazdiacich vo svete, bolo vyrobených v Číne”

Po tejto neoverenej informácii začnem trošku netradične a úplne osobne – po dvoch rokoch pravidelných služobných ciest do Číny som sa rozhodol prijať pracovnú ponuku, ktorá pre mňa znamenala zbaliť si veci a presťahovať sa nadlho z rodnej „hrude“ do veľkej, krásnej, no aj komplikovanej Číny.

Pred odchodom zo Slovenska som predal svoju Hondu Deauville (model NTV 700) s ktorou som k plnej spokojnosti za 6 rokov navštívil viac ako 30 štátov a začal som plánovať, čo si kúpim tu v Číne, pretože bez motorky som nevydržal doma, a nechcem byť bez nej ani tu. Moja prvá úvaha o kúpe smerovala ku väčším kubatúram. Kúpiť sa dá v Číne skoro všetko, doviezť tiež, podobne ako „za peníze v Praze dům“, lenže okrem vysokých dovozných poplatkov by tu väčšina mašín nemala šancu na normálny servis. Začal som teda vlastné hľadanie silných kubatúr „made in China“. Po pár dňoch mi prišla prvá „skvelá“ ponuka:

CJ750

Vďaka výdatnej sovietskej pomoci prežila čínska verzia pred- či medzivojnového BMW boxera R71 (?), vylepšeného či spŕzneného (za) Uralom a v najpriateľskejších soc-časoch ďalej prevezeného do Číny. Dodnes sa zrejme bez zmien vyrába vo firme Chang Jiang v jedinom modeli CJ750 so sajdkárou. Asi sa tu stále nájde dosť nostalgikov čo ju kupujú, osobne poznám niekoľkých cudzincov majúcich tento stroj ako zábavku na voľné chvíle. Nostalgia ani sajdkáry nie sú mojim koníčkom, hľadal som niečo normálne a hlavne použiteľné na čínskych vidieckych cestách a preto som aj ponuku s vďakou odmietol.

 CJ 750 dodnes vyrabane BMW Ural
CJ 750 dodnes vyrabane BMW Ural

Jialing JH600

Google mi pri jeho používaní ešte na Slovensku stále ukazoval na model Jialing JH600, cestné enduro s jednovalcovým motorom, vraj licenčným Rotaxom, ktorý sa už roky vyrába tak v prevedení so sajdkárou ako aj bez nej. Poslúžil mi ako pekný príklad na to, aký rozdielny je reálny svet a svet videný cez Google. Alebo inak povedané, motorky JH600 v realite a detailoch vyzerajú rovnako staromódne ako vyzerá celá politika štátom vlastnenej firmy Jialing. Po skúšobnej jazde a pár rozhovoroch s jeho majiteľmi tu v Číne som vypustil Jialing JH600 z výberu ako prvý. Odradilo ma aj to, že napriek viacerým pokusom som nebol schopný od firmy celé týždne dostať jedinú odpoveď na moje dotazy. V oblasti marketingu a komunikácie výrobcu smerom k zákazníkovi sa nielen Jialing ale aj niektorí iní čínski výrobcovia majú ešte veľa čo učiť...

 Jialing JH 600 so sajdkou
Jialing JH 600 so sajdkou

Benelli CB600GS

Nielen na Slovensku, ale aj v Číne sa stretávajú motorkári aj v krčmičkách, jedna z tých tunajších má krásny čínsky názov “Bratwurstblätzla” a patrí nemcovi Kurtovi, ktorý je okrem vášnivého motorkára aj futbalovým fanúšikom a stretáva sa u neho celá nemecky hovoriaca komunita z okolia. Odkedy som mu priniesol ako suvenír aj futbalový šál “bílých andelú” z Trnavy, mám k nemu “povolený” VIP vstup aj ja. Sedem jeho nemeckých štamgastov tu k plnej spokojnosti vlastní a jazdí práve čínsku Benelli CB600GS. Je to slušná štvorvalcová 600ka so 60kW/81HP a maximálkou 218 km/h a je tu k dostaniu za vcelku atraktívnu cenu (vrátane všetkých daní, spolu so značkami a ročným poistným za menej ako 5000 Euro). Jej výrobca Qianjiang Group predáva svoje motorky vo svete pod značkou KEEWAY a pred pár rokmi prevzal podiely vo firme Benelli. V Číne vyrába okrem iného práve model Qianjiang QJ600GS alias Benelli BJ600GS. Vyskúšal som motorku na 300km testovacej jazde po dobrej diaľnici, bolo to výborné zvezenie sa, no nie je to turista na dlhé jazdy, ktorého hľadám ja.

 Benelli made in CN
Benelli made in CN

CFMoto 650TR

V podobnej kubatúre ale vyššej cenovej hladine sa pohybuje aj značka CFMoto so svojimi modelmi CF650. Motor je DOHC radový dvojvalec s výkonom 52kW/70HP, firma už pár rokov vyváža do okrem iného do USA, Austrálie a na Nový Zéland, kde turistický model 650TR má celkom dobrú reputáciu aj cenu 9999 NZD = 6000 Euro (http://www.stuff.co.nz/motoring/bikes/8848935/Chinese-tourer-worth-taking-away). Je to asi model najbližšie mojej “bývalej” motorke, určite vhodná voľba na exportných trhoch, no zjavne nič na vidiecke čínske cesty.

 CFMoto TR650
CFMoto TR650

a teraz realita...

V úvode som zabudol dodať, že Čína neuznáva žiadne iné vodičské preukazy, ani medzinárodné, iba svoje vlastné a nepovedal som ani to, že že mesto v ktorom pracujem, je na zozname čínskych miest, ktoré majú v programe značné reštrikcie pri registrácii motoriek (bez rozdielu kubatúr) a ktoré nevystavujú rezidentom vodičské preukazy na (veľké) motorky. Dôvodov je veľa, kto má záujem, môže si prečítať jednu zo štúdií k téme (v angličtine) http://www.itdp.org/documents/Guangzhou%20Case%20Studies%20-%20Motorcycles%2015-Sep-08.pdf . Pre pár týždňami môjmu nemeckému kolegovi naozaj odmietla vydať miestna polícia vodičský preukaz na veľké motorky odvolávajúc sa na platné zákony. Tak, ako všetko v Číne, aj toto sa dá obísť, ale stojí to zbytočné peniaze, čas a je to spojené s istou dávkou rizika.

Po počiatočnom váhaní v triede nad 500ccm som začal pozerať aj na kategóriu dovtedy pre mňa (v Európe) z viacerých dôvodov nemysliteľnú – teda 250 ccm.
Hoci pracujem v automobilovom priemysle, nie som špecialistom na miestne moto-pomery ani moto-výrobcov, preto som si chcel urobiť prehľad trhu predtým, ako sa pre niečo rozhodnem.
Už samotné získavanie informácií z internetu je tu v Číne pre cudzincov orieškom. Google už dávnejšie upadol do nemilosti čínskej vládnej garnitúry a tá ho v značne okresanej funkcionalite trpí iba v jeho hongkongskej verzii. Zabudnite aj na hľadanie videí na Youtube alebo informácií cez Faceboo, ani jedno v Číne oficiálne nefunguje.

Keď už aj niekto cez čínsky Baidu.com alebo hoci aj Google niečo nájde, rýchlo zistí, že anglická verzia stránky výrobcu je buď iba zlomkom z čínskej verzie stránky, alebo už celé veky nebola aktualizovaná.

Rád som preto využil možnosť osobne navštíviť výstavu CIMAmotor 2013 v centre čínskeho motopriemyslu - v meste Chongqing v centrálnej Číne - aby som si pozrel, čo tunajší trh ponúka. A bola to dobrá voľba. Výstava možno nebola tak honosná, ani tak veľká a ani tak dobre organizovaná ako iné renomované výstavy vo svete, ale poskytla dostatočný prehľad a hlavne skvelé možnosti testovacích jázd, ktoré som v tejto podobe inde nezažil.

Verní návštevníci Motoride sa možno spomenú na fotoreportáž z minulého ročníka výstavy CIMAmotor 2012 v Chongqing-u. Tá bola síce obrazovo bohatá, ale s minimom textu.
Ponúkam vám preto na tohtoročnú výstavu svoj pohľad.

Hneď prvý „dvoj“-stánok v prvej hale patril firme Zongshen, ktorá pre pár rokmi vstúpila do spoločného podniku s talianskou značkou Piaggio ( viď skvelý úvod z ich stránky tu: http://mx.piaggio.com.cn/english.aspx ). Produktovo aj marketingovo je stratégia spolupráce oboch výrobcov jasne čitateľná. Na svojej stránke prezentuje Zongshen plán pre Piaggio ako OEM nielen v Číne vyrábať, ale aj dovážať a predávať 100.000 ks “Piaggio made in China” v Európe. Pôsobivý bol pohľad na nastúpenú šikmookú „squadru azzuru“, človek sa hneď cítil ako v Taliansku 

Zongshen Cyclone RX3

Oveľa zaujímavejším exponátom však bol „čisto“ čínsky model Zongshen Cyclone RX3. Tourer, zjavne hľadajúci inšpiráciu v BMW 650GS alebo aj Suzuki V-Strom. Zongshen Cyclone RX3 má jednovalcový vodník štvorventil s 18,5 kW ( 25 PS) a 22.5 NM, DELPHI EFI vstrekovanie, katalyzátor, nastaviteľné tlmiče, 16 litrovú nádrž, spotrebu pod 3,5 l/100km, 6 stupňovú prevodovku, váži 163 kg bez a 175 kg vrátane padacích rámov a kufrov... V skoro 50-stranovom katalógu v perfektnej angličtine sa uvádzajú aj prednosti typu: antifog úprava predného svetlometu, trojvrstvový lak, vodeodolné konektory, reťaz s 10-násobne dlhšou životnosťou, atď. Všetko znie pekne, najlepšie však bolo vyskúšať si... Po polhodinovom jazdení/bláznení sa na testovacej dráhe som svoj názor na túto kubatúru začal meniť. Motorka je naozaj obratná, stabilná, motor aj živý aj pružný, v prevedení  detailov sa určite nemá za čo hanbiť. Ďalší inšpirujúci moment prišiel pri pohľade do cenníka. Podľa stupňa výbavy sa tu motorka predáva za ekvivalent 2200 resp 2500 Euro. Komunikácia výrobcu je pre Čínu netypicky ústretová, skoro až príkladná. Ešte trošku preverím servisné zázemie a možno práve RX3 bude stáť na jar pre mojim bytom.

 Zongshen RX3
Zongshen RX3

Suzuki GW250S

Neďaleko bol k zahliadnutiu a vyskúšaniu ďalší štvrťliter - Suzuki GW250. V  Číne je model vyrábaný firmou Haojue a po minuloročnom poodhalení prototypu bola GW250 najskôr uvedená na trhy v Číne a Japonsku ale od začiatku s jasným cieľom exportu do ostatných krajín vrátane Európy (pod názvom Inazuma): Je to tiež motorka so slušným motorom (radový dvojvalcový vodník so vstrekovaním 18kW/24HP, 13 litrová nádrž, váha 183kg) , ponúkaná vo viacerých variantách vrátane cestovne-turistickej GW250S s ochranným plexi, padákmi, sadou kufrov. Články o nej sa dajú nájsť už aj na slovenských motoserveroch, vrátane predajnej ceny na Slovensku.

Jazdila sa fajn, nevyzerá zle, je k nej už aj bohaté príslušenstvo a určite si nájde svoj okruh zákazníkov. Ja ale hľadám motorku postavenú na turistiku, GW250S však je len jeden z derivátov modelovej rady a preto zostal vo mne pocit, že to nie je ten pravý turista.

Lifan LF250-3P

Jeden z ďalších pekných exponátov štvrťlitrového tourera, s neuveriteľne nízkou uvádzanou váhou (140 kg) a 19litrovou nádržou, jednovalcovým štvorventilovým vodníkom s výkonom 14kW/19HP a 19NM, teda parametrami najslabší z konkurentov, hoci prevedením aj dizajnovo na úrovni, vrátane pekných modeliek. Žiaľ jediné informácie o motorke boli dostupné na priľahlom stojane, žiadne plnohodnotné prospekty ani testovacie jazdy sa nekonali a zástupcovia firmy na stánku nerozumeli mojej kuchynskej čínštine a  ja som nemal ako rozumieť ich neexistujúcim iným rečiam... Takže možno niekedy nabudúce dámy a páni. A možno som bol iba ja nie vhodným návštevníkom ich expozície, lebo podľa niektorých zdrojov bol Lifan vraj tretím najväčším čínskym výrobcom v minulom roku a stihol vyrobiť a predať okolo 1,4 milióna kusov motoriek. A ja si dovolím miernu kritiku...

Kawasaki

Zaujímavým bol stánok Kawasaki, jedného z japonských výrobcov, ktorí neprepadli čínskemu ošiaľu a svoje modely tu v Číne ani kooperačne ani inak nevyrábajú. Na relatívne malej ploche vystavovali prierez svojim sortimentom a ako som sa dozvedel, Kawasaki sa snaží vrátiť na čínsky trh po približne 15 rokoch, začína opäť budovať svoju dealerskú sieť v najväčších mestách a dúfa v zaujímavé predajné čísla. Na začiatok mali podľa mňa aspoň šťastnú ruku pri výbere viacerých ninja modeliek.

>

Pridané: 30.10.2013 Autor: peter44 Zdieľať

Súvisiace články:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: