Anketa:
FIM v roku 2014 oslavuje 110. výročie založenia
ZdieľaťPridané: 24.04.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2942 [História]
Medzinárodná motocyklová federácia FIM predstavila logo k 110. výročiu svojho založenia, ktoré sa bude pri príležitosti tohto výročia používať v priebehu celého roka vo všetkých komunikačných platformách FIM.
![]() |
FIM bola založená 21. Decembra v roku 1904 v priestoroch reštaurácie Ledoyen v Paríži pod názvom Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes.
Dňa 25.9.10904 organizoval Motocyklový klub Francúzska na juhozápade Paríža motocyklový pretek nazvaný International Cup in Dourdan (Medzinárodný pohár v Dourdane), na ktorom sa zúčastnili zástupcovia Rakúska, Dánska, Francúzska, Nemecka a Veľkej Británie. Víťazom pretekov sa stalo Francúzsko, avšak práve na týchto pretekoch vyvstala potreba, aby v prípade rôznych nezhôd bola prítomná nejaká medzinárodná športová autorita. Z tohto dôvodu motocyklové kluby piatich krajín založili the Fédérartion Internationale des Clubs Motocyclistes Medzinárodnú federáciu motocyklových klubov (FICM). V júli 1906, pri príležitosti Medzinárodného pohára v českej republike, zástupcovia zúčastnených krajín – Rakúsko, Francúzsko, Nemecko a Veľká Británia – jednohlasne rozhodli o zrušení FICM. Priamo na podujatí FICM nebola oficiálne anulovaná ale zostala nečinná pre nasledujúcich 5 rokov.
Následne prevzala iniciatívu Motocyklová únia Veľkej Británie (The Auto-Cycle Union of Great Britain) a zorganizovala dňa 28.11.1912 v Olympii (výstavné centrum) v Londýne stretnutie delegátov z Belgicka, Dánska, Francúzska, Veľkej Británie, Talianska, Holandska a USA. FICM bola znovu obnovená za účelom kontroly a rozvoja športových aspektov motocyklového športu a za účelom asistencie priaznivcom motocyklového športu. O dva týždne neskôr sa konal v Paríži kongres, na ktorom sa, okrem menovaných krajín zúčastnilo i Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko. Týchto desať krajín je považovaných za oficiálnych zakladateľov FICM. Na tomto zasadnutí bol markíz z Mouzilly St. Mars zvolený za patróna FICM a za prezidenta bol zvolený Sir Arthur Stanley. Nasledujúci rok sa pod záštitou FICM konalo prvé medzinárodné podujatie: the International Six Days Reliability Trial – predchodca dnešnej medzinárodnej šesťdňovej súťaže enduro.
Krátko pred vypuknutím druhej svetovej vojny mala FICM 30 členov. V roku 1936 sa na štadióne Wembley konalo prvé svetové finálové podujatie plochej dráhy. Boli to prvé oficiálne FI(C)M majstrovstvá sveta a titul prvého majstra sveta získal austrálsky jazdec Lionel van Praag.
V roku 1937 bola medzi FICM a AIACR (International Association of Recognised Automobile Clubs – predchodca FIA) podpísaná zmluva, ktorá definovala ich vzájomné vzťahy a poskytnutie veľmi úzkej spolupráce medzi oboma organizáciami.
Po vojne, FICM obnovila svoju činnosť v roku 1946. V roku 1947 sa v Holandsku konalo podujatie „crosscountry“ za účasti jazdcov z Veľkej Británie, Belgicka a Holandska. Bol to prvý „motokros národov“. V roku 1949 sa z FICM stala „the Fédération Internationale Motocycliste" Medzinárodná motocyklová federácia – FIM. V ten istý rok bola zahájená veľmi prestížna svetová motocyklová súťaž – majstrovstvá sveta Grand Prix cestných pretekov motocyklov.
Zdroj: SMF
Pridané: 24.04.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!