Anketa:
Je ľahké motorkára prehliadnuť? Zbadáš ho ty?
ZdieľaťPridané: 06.06.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
[Bleskovky - Novinky]
Nový plagát z anglickej kampane, ktorý má motivovať vodičov aby sa lepšie pozerali na motorkárov v premávke. Pozrite sa aj vy či zbadáte motorkára?
Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách | Nasledujúci
Nový plagát z anglickej kampane, ktorý má motivovať vodičov aby sa lepšie pozerali na motorkárov v premávke. Pozrite sa aj vy či zbadáte motorkára?
![]() |
![]() |
| a zväčšenie... |
04.06.2014 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 20984 [Novinky - Oznam]
Predstavujeme bezpečnostnú kampaň "Pozri dvakrát, zachrániš život!"
Bezpečnosť motorkárov nám nie je ľahostajná, aj preto sme už rozbehli viacero kampaní na túto tému. Teraz pri príležitosti desiatich rokov Spomienkovej jazdy na Šturci chceme osloviť vás, motorkári, aby ste sami spravili niečo pre osvetu a vašu vlastnú bezpečnosť! Idete do toho?
Pridané: 06.06.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Bezpečnosť jazdy na motocykli - 1. časť Mali by ste jazdiť na motorke? - kizuna
- Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto, bezpečný odstup - kemo
- Predstavujeme bezpečnostnú kampaň "Pozri dvakrát, zachrániš život!" - Awia
- Čo by sme mali pre našu motorku spraviť pred prvou jarnou jazdou - Awia
- Europoslanci chcú zakázať motocykle - Awia
- Aktuálne: Koronavírus: Otvárajú sa motoshopy - Môžem jazdiť na motorke alebo sedieť radšej doma? - Redakcia
- Potvrdené: Motorkári sú najbezpečnejší účastníci premávky - Awia
- Pozvánka na jubilejnú 10. jazdu za zosnulých motorkárov - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- EICMA 2025: Benda trojica cruiserov a prelomový hybridný P51 Concept kombinuje boxer motor s elektromotorm
- EICMA 2025: Benelli predstavil úplne nové TNT 550, modernizoané TRK 602 X a dve verzie vlajkového modelu – TRK 902 Xplorer a TRK 902 Stradale
- Ducati DesertX 2026: kompaktnejšia, ľahšia a výkonnejšia
- Morbidelli prichádza na EICMA 2025 s technológiou budúcnosti EyeLights HUD a novým customom
- EICMA 2025: Moto Morini návrat legendy a nový dual-adventure Kanguro 300
- Honda V3R 900 E-Compressor: sila pod absolútnou kontrolou
- EICMA 2025: Voge predstavilo svoj prvý custom CU625 a adventure skúter SR450X
- EICMA 2025: Moto Guzzi prichádzajú v nových farbách a modernizovanom štýle
- EICMA 2025: Vespa oslavuje jubileum výročnými modelmi Vespa 80th
- EICMA 2025: KOVE prináša nové MX Enduro, 800X GT a športovú 450RR
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!










