Anketa:
Najuniverzálnejšia motorka súčasnosti? Triumph Tiger 800 XCA 2018! 1/2
ZdieľaťPridané: 16.10.2018 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 27418 [Testy a predstavenia - Test]
Osemstovkový Tiger bol spolu s tisícdvestovkou najdôležitejšou triumpháckou novinkou na tento rok. Už sme si zvykli, že vývojári v tejto fabrike odvádzajú svoju prácu dobre a prinášajú skutočne užitočné zmeny. Konkrétne na tomto modeli ich bolo viac ako dvesto - a všetky sa nám páčili. UPOZORNENIE: tento test je brutálne pozitívny, aj keď nám z Triumphu ešte neprišli žiadne petrošekelové úplatky.
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 77 kg)
Foto: Tomáš Hajduch - Awia (výška a hmotnosť: 182 cm, 76 kg)
Video: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Na minuloročnej výstave EICMA priviezol na pódium tohto nového Tajgra Charley Boorman. Už pri prvom študovaní technických údajov mi udrelo do očí, že na osemstovku je tento model až neuveriteľne nabombovaný. A to sa vo fabrike ešte museli pravdepodobne krotiť, aby sa tento menší brat nepriblížil tisícdvestovke až príliš, pretože by jej priveľmi konkuroval. Mnoho jeho fičúriek nemajú ani väčšie litrové endurá. Veď uznaj: kompletné LED osvetlenie, TFT prístrojovka, šesť jazdných módov vrátane špeciálneho enduráckeho, vypínateľné ABS aj trakčná, plexi posúvateľné rýchlo a jednou rukou, tempomat, vyhrievané obe sedadlá, možnosť mať vpredu 21-palcové vypletané alebo 19-palcové odlievané koleso... A tak by som mohol pokračovať ďalej.
Ok, väčšina vyššie spomenutých vecí neplatí pre základnú verziu s prívlastkom XR, ale od ďalšej verzie, ktorá je o 1 650 eur drahšia, ich tam už veľa je. Triumph ponúka až päť výbavových verzií, a viem si predstaviť, že nejeden záujemca sa bude dlho predlho škrabať za uchom nad katalógmi. My sme sa s tým veľmi nekašľali a vzali sme tú "najfullovejšiu" XCA, čo je vlastne najvyššia výbava terénnej verzie.
Video: Triumph Tiger 800 XCA 2018
Ej veru, múdro hovorí šéfko vo videu, múdro. Malého Tigra sme testovali spolu s veľkým, a nedá sa povedať, že by sme sa obaja chceli voziť iba na veľkom a malého pritom brali len ako taxík. V presnosti ovládania je osemstovka lepšia, a teraz pozor, v presnosti rezania zákrut poráža aj športové naháče. Zabite ma, hejtujte ma po internetoch, ale v tej dobe som vyskúšal niekoľko čistokrvých naháčov so športovým obutím, a zákruty na Babe nedával žiaden z nich tak dobre. Obrovskú zásluhu na tom má plne nastaviteľný podvozok WP (čisto mechanický, žiadna elektronika) a až nevšedne pohodlná jazdecká pozícia. Keby mi niekto predtým povedal, že na 21-palcovom vypletanom prednom kolese s dušovou pneumatikou sa budem hádzať do náklonov radostnejšie než na bezdušových sedemnástkach so športovými gumicami, asi si zaťukám na čelo. Gentle remider for guys at Hinckley: please transfer the rest of the petroshekels to my account SK98 1100 0000 0026 1234 8765. Thanks in advance!
Ani nechcem vedieť ako veľmi budete peniť keď sa dozviete, že táto motorka vlastne ani nemá negatíva. Ale to už predbieham. Veď sme si ešte ani nepovedali základné dáta - tak aha: trojvalec s objemom presne 800 kubíkov dáva 95 koní pri 9 500 otáčkach a 79 Nm pri 8 050. To je rovnako veľa ako predchodca, ibaže v nižších, príjemnejších otáčkach. Že je to trojvalec sem nepíšem len aby som zabral viac miesta, tým je jednoducho daná jeho jemná charakteristika. Podobne ako tisícdvestovka, ani táto osmička sa nedá nejako extra unaviť. Je veľmi kultivovaná v meste a vypaľuje také rýchlosti mimo neho, že by to bolo aj na trojcifernú pokutu začínajúcu štvorkou.
Pri teste veľkého Tigra som si pochvaľoval, aká je tá motorka veľká. Osemstovka je podstatne chudšia a kompaktnejšia, ale ešte stále je to stroj, na ktorý sa nemusíš báť vziať aj spolujazdca a vyraziť na dlhú cestu. Hmotnosť posádky a nákladu môže byť až 222 kíl, čo oficiálne nemajú ani niektoré veľké cestovné endurá. Všetko je tu tak pekne pri sebe, je vidieť, že jednou z priorít je aj ľahká prejazdnosť terénom. A úplne žeriem to, že Tigra môžeš mať v cestnej alebo terénnej verzii - nech sa páči, bezdušová devätnástka vpredu, normálne stupačky, ochranu pod motor nepotrebuješ... Alebo vypletaná dušová 21, zubaté stupačky a páčky, veľmi solídny hliníkový šusplech, atď atď. Tiger 800 je jedna z najuniverzálnejších motoriek vôbec, pretože ťa kvalitne povozí po prašných cestách, aj so spolujazdcom po diaľniciach, alebo samého v hlbokých náklonoch v zákrutách. Pre zobákofobikov dávam do pozornosti, že cestné verzie Tajgra sú bez zobáka!
Je vôbec niečo, čo nám na nej vadí? Dvanástke som vyčítal takú dizajnovú striedmosť, pri ktorej je zadné koleso príliš utopené, a celý zadok bol taký nejaký čudný, akoby ho dokončovali v piatok pred fajrontom. Ale na tejto štíhlejšej osemstovke nič z toho neplatí, aj keď zadná guma má šírku 150. Neviem, možno prístrojovku by som spravil trochu prehľadnejšiu, ale to sú také drobnosti... Triumph napríklad v základnom prehľade uvádza palivové mapy v piktogramoch, nie názvami. Kým si to človek v hlave spojí, že čo je čo, chvíľu to trvá. Na druhej strane, prístrojovku si môžeš prepínať v niekoľkých módoch zobrazovania údajov a viaceré z nich si môžeš prioritizovať. Automatické vypínanie blinkrov má asi tri možnosti, môžeš si nastaviť aj automatické nulovanie tripov, silný alebo slabý kontrast obrazovky a podobne, dobrou vecou je aj jeden čisto užívateľský mód nastavenia motora a elektroniky. Podotýkam, že viaceré opisované funkcie sa týkajú nami testovanej najvyššej verzie, resp. zákazník ich nájde až od druhej výbavovej verzie alebo vyššie.
Už od základu tu však nájdeme výškovo nastaviteľné sedlo, ktoré sa upravuje rýchlo a bez náradia. Náradie a dokonca ani druhá ruka nie sú potrebné ani pri zmene výšky predného plexi - stačí ho mierne vytlačiť dopredu a zmeniť výšku. Aké jednoduché! Poteší aj taká drobnosť, že vyhrievanie rukovätí a aj sediel má svoje vlastné hardvérové tlačidlá, takže sa netreba hrabať v menu. Pod sedlo sa aj reálne vojdú nejaké veci, to sa dnes už len tak nevidí. A napríklad spolujazdcove madlá sú naozaj pohodlné a v kombinácii s rúrkami podsedlového rámu sú vynikajúcimi prvkami na upevnenie batožiny.
Priznám sa, že popri chrochtaní a slintaní nad novým Tajgrom som si úplne zabudol pozrieť koľko žerie. Ročníkov 2018 ešte po svete nebehá toľko, aby nám gúgeľ vyhodil nejaké rukolapné dáta, ale predošlá generácia majiteľom reálne žrala okolo 5 až 5,5 na stovku, čo je rozumné číslo. Môžeme si predstaviť, že nový Tiger je na tom ešte lepšie; Triumph oficiálne uvádza 4,7. Ale ja by som ho miloval aj keby žral viac ako moje bývalé karbesové Varadero :)
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 16.10.2018 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Triumph Tiger 800 XC - adventure po Anglicky - Awia
- Nenápadný fešák Triumph Tiger 1200 XRT 2018 dáva dole ostrieľaných konkurentov - Herghott
- Video: Triumph Tiger Explorer 1200 - Grand touring v rytme trojvalca - Awia
- Triumph Tiger 800 - turistická šelma z ostrovov - Awia
- Triumph Tiger 800 XCx 2015 - prítulné zvieratko na cesty aj necesty - datadive
- Prvé dojmy - Triumph Tiger Sport 2013 - prekrstená šelma v okolí Barcelony - Awia
- Test rakúskej športovkyne KTM 990 Adventure - Herghott
- Svižný Triumph Tiger Sport 660 (2022) v portugalských zákrutách - Awia
- Vyskúšali sme trojvalcovú šelmu - Triumph Tiger 1050 - mikulec
- Triumph Scrambler 1200 XE 2019 - konečne poriadny retro offroad - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora