Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1375 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26193
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15827)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10366)
Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

V roku 1994 sa začala produkcia jednovalcov s názvom KTM Duke

 Zdieľať

Pridané: 31.12.2014 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 6874 [História]

"Štatisticky povedané, strávite 22,37 roka svojho života v posteli. Ďalších 16,63 roka v práci, a chorý budete zhruba 4,29 roka.... Takže vám zostáva asi 5,2 roka pre jazdu na KTM Duke. Tak či tak, nie príliš zlý pohľad na štatistiku. Just Duke it!" Táto reklama sa pred 20 rokmi zdala byť veru neobvyklá, ale to aj bike, ktorý prezentovala.

 Just Duke it!
Just Duke it!

V roku 1992 po páde KTM Motor-Fahrzeugbau AG, bola značka KTM obnovená pod novým vedením. Oddelenie vývoja vtedy naplno pracovalo na novej koncepcii biku pre budúcnosť. Jedným z týchto projektov, ktorých cieľom bolo priniesť zábavu na dvoch kolesách na asfaltové cesty, bol stroj poháňaný vodou chladeným motorom LC4, teda jednovalcom zo súťažného endura. Názov projektu bol "Terminator". Návrh rátal so 17-palcovými kolesami, predným brzdovým kotúčom s priemerom 300 mm a kvalitným odpružením značky WP.

 Projekt Terminator 1992
Projekt Terminator 1992

Dva týždne pred oficiálnou prezentáciou novinky nebolo stále jasné aké meno nakoniec ponesie. Vtedajší projektový manažér Wolfgang Felber mal ako favorita zvolený názov Quasar. V zozname návrhov bol aj názov Duke, tam bol zahrnutý na počesť jazdca menom Geoff Duke, šesťnásobného majstra sveta jazdiaceho v 50. rokoch. O názve nakoniec rozhodla náhoda, keď na schodoch narazil Wolfgang Felber do pracovníka zodpovedného za návrhy názvom menom Kalman Cesh, ktorý mu vtedy ukázal zoznam návrhov. Obaja sa zhodli, že Duke bude tým správnym názvom, aj keď Kalman mal na mysli názov Duke ako vojvoda, nie ako meno pretekára.

 Rozhodlo sa pre názov Duke
Rozhodlo sa pre názov Duke

Veľká časť komponentov motora LC4 pochádzala priamo z endura, avšak boli upravené tak, že charakter motora mal mať od toho z endúr ďaleko. Skosená predná maska s dvojicou okrúhlych svetlometov a vlastne celý zovňajšok vtedajšieho „vojvodu“ , boli dielom Geralda Kisku, mladého rakúskeho dizajnéra, ktorý vyhral výberové konanie KTM a odvtedy stojí prakticky za každým modelom KTM určeným na cesty.

Model KTM Duke teda vstúpil do sériovej výroby, čo sa udialo v roku 1994, teda už pred 20 rokmi. Objem jednovalca LC4 stúpol na 609 ccm a s výkonom 50 koní bol Duke 620 najsilnejším sériovým jednovalcom na trhu. Podvozok značky WP bol nastaviteľný a vpredu mal USD vidlicu. O brzdenie sa vpredu staral štvorpiestik od Bremba a 320 mm kotúč. Hmotnosť biku bola 143 kg a obúvali sa naň pneumatiky o rozmeroch 120/70-17 vpredu a 160/60-17 vzadu.

Vtedajší Duke bol dostupný aj s jednovalcom o objeme 400 ccm a bol určený pre začínajúcich jazdcov. Celkovo sa vyrobilo 500 kusov tejto prvej verzie modelu Duke pričom 50 kusov malo motor o objeme 400 ccm.

Od roku 1996 sa majitelia modelu Duke mohli vytešovať z elektrického štartéra. V roku 1997sa pozmenil prívod vzduchu do motora a do výfukového systému bol pridaný katalyzátor pre zníženie emisií. V roku 1998 bol upravený motor LC4, ktorý mal teraz objem 640 ccm a ktorý sa objavil aj v nasledujúcej generácii modelu Duke. Dokopy sa vyrobilo 4000 kusov modelu Duke prvej generácie.

Mimochodom, prvá generácia modelu Duke bola dostupná vždy iba v jednej farbe. Pre rok 1994 to bola oranžová, 1995 čierna, 1996 žltá, 1997 čierna a pre rok 1998 opäť oranžová.

Prvý Duke otvoril významnú kapitolu v histórii značky KTM. Fascinujúci bike, určený a vyladený nekompromisne pre potešenie z jazdy. Od roku 2012 tu už máme štvrtú generáciu modelu Duke a súdiac podľa toho aký sú „vojvodovia“ od KTM dnes, je možné povedať, že sa veru riadne zmenili. Hladký priebeh výkonu, dostatočný priestor pre cestujúcich, určitá vhodnosť aj pre dlhšie jazdy... Avšak po vzore prvej generácie, Duke je stále strojom, ktorý má v prvom rade prinášať radosť z jazdy na motocykli. Ľahký, rýchly, ovládateľný a vhodný pre každodenné použitie. Takže verdikt amerického magazínu Cycle World z minulosti stále platí: „Duke je jednovalcovým kráľom ulíc.“

 Najnovší jednovalcový Duke 2014
Najnovší jednovalcový Duke 2014

Zdroj: www.ktm.com

Pridané: 31.12.2014 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Dzešec učinkoh šľivovici na hlopoh :...
1.- Perše poldeci : - prestaňe ci šmerdzec zos papuľi ...
2.- Druhe poldeci :- prestaňu ce ozjabac nohi ...
3.- Trece poldeci :- prestaňe ce boľec bruh ...
4.- Štrvarte poldeci :- prestaňu še ci kľepac ruki ...
5.- Piate poldeci :- prestaňu ci ciskac boganče ...
6.- Šeste poldeci :- prestaňeš še mračic ...
7.- Šedzme poldeci :- začňeš špivac ...
8.- Osme poldeci :- začňeš mladnuc....
9.- Dzevjate poldeci :- začňu še ci pačic druhe ženi ...
10.- Dzešate poldeci :- začňe še ci pačic Tvoja manželka ..

Ďalšie vtipy »