Anketa:
Hviezdy sa v Žarnovici predviedli v plnej veľkosti
ZdieľaťPridané: 09.05.2017 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3001 [Šport - Plochá dráha]
Mimoriadne kvalitatívne nabité žarnovické kolo kvalifikácie do Grand Prix pre rok 2018 videli fanúšikovia v sobotu 6. mája na jedinom slovenskom plochodrážnom štadióne v Žarnovici. Preteky ponúkli napínavé súboje a prakticky každá jazda by sa mohla označiť smelo ako finálová jazda, v ktorej ide o všetko. Kto prišiel, neoľutoval.
Vďaka členom a sympatizantom Speedway Clubu Žarnovica, mestu Žarnovica a podpore zo strany Banskobystrického samosprávneho kraja, Slovenskej motocyklovej federácie, sponzorov, sa takéto veľké podujatie mohlo uskutočniť v takom malom mestečku.
Predpovede počasia boli opäť tie, čo najviac trápili organizátorov, nakoniec, ako to je už zvykom, to meteorológom nevyšlo a 4 500 divákov videlo strhujúce preteky za príjemného počasia. Trojtýždňové prípravné práce organizátorského Speedway clubu Žarnovica tak nevyšli nazmar.
Opisovať priebeh pretekov a všetky súboje, by zabralo poriadne veľa miesta a naplnilo aj brožovanú knižku. Výstižným je asi povedať, že išlo o jedny z najnapínavejších a najdramatickejších pretekov, ktoré žarnovická plochá dráha vo svojej histórii ponúkla. Kto očakával prvé jazdy, kde sa budú pretekári "oťukávať" sa poriadne prerátal. Súboje na ostrie noža sa zvádzali od prvej jazdy a bojovalo sa o každý jeden bod. To sa ukázalo ako veľmi dôležité, veď rozdiel medzi tretím v poradí a ôsmym, ktorý nepostúpil bol iba jediný bod! Tam kde väčšina pretekárov zatvára plyn - pri mantineloch, sa poriadne iskrilo a nikto z účastníkov nebol ochotný uberať.
Ukázalo sa majstrovstvo svetových hviezd, keď aj napriek tvrdým súbojom nikto nepadol. Od začiatku bolo jasné, že to nikto nemá isté. Veď reálne na postup mohlo pomýšľať okolo desať jazdcov. Ako sa ukázalo aj medzi tými slabšími (inak majstrami svojich krajín, víťazmi Zlatej prilby SNP, majstrami Slovenska... to boli tí "slabší" v týchto pretekoch), každý z nich predviedol aspoň jednu jazdu, kde dokázal vyfúknuť body hviezdam bojujúcim o pódium.
Role favorita sa najistejšie ujal Martin Vaculík. Ten nakoniec prišiel o svoju neporaziteľnosť až v poslednej jazde, na pozícii, keď mal viac menej isté celkové víťazstvo. Na druhé miesto siahol Matej Žagar. Slovinská hviezda však nebola taká suverénna ako by sa mohlo očakávať. Niekoľko slabších štartov nútilo Mateja predbiehať a to bolo to najlepšie pre divákov. To sa dá povedať aj o ďalších siedmich v poradí. O tretie miesto sa nakoniec musela ísť rozjazda. Najlepším sa ukázal Adrian Miedziński (PL), keď vyhral pred Patrykom Dudekom (PL) a Ukrajincom Andrijom Karpovom. Práve posledný menovaný predvádzal počas pretekov doslova raketové štarty. Aj o posledné dve postupové miesta sa musela ísť dodatková jazda. V nej si najlepšie počínal Rus Grigorij Laguta, ktorý doplatil v pretekoch na slabší úvod a vďaka tomu si musel užiť poriadne nervy, aby sa dostal do postupovej sedmičky. A opäť z toho profitovali diváci, ktorí ho videli v nádherných súbojoch. Posledné postupové miestečko si na poslednú chvíľu vybojoval Dán Leon Madsen, ktorý nebyť jeho víťazstva v poslednej sérii jázd, by domov cestoval ako vyradený. Čierneho Petra si z dodatkovej jazdy odniesol mladý Lotyš Andžejs Lebedevs.
Sklamaním bol výkon Troy Batchelora z Austrálie. V silnej konkurencii nenašiel recept na víťazstvo v ani jednej jazd.V silnej konkurencii sa nestratili ani ostatní pretekári. Česi Suchánek, či Krčmář sa snažili využiť znalosť žarnovickej dráhy. 42-ročný Maďar Magosi zase profitoval z raketových štartov. Nemec Riss a Talian Castagna bojovali o každý bodík a nevypustili ani jednu jazdu. U Slovinca Škorju nebyť absencie skúseností, to mohlo byť aj lepšie. Domáci Patrik Búri sa taktiež predviedol bojovným výkonom, vďaka ktorému sa nestratil ani v jazdách so silnými súpermi. Nebyť slabších štartov, mohol na jeho konte svietiť ešte nejeden bodík navyše.
Na záver treba len spomenúť, že aj na zasadaní Jury pretekov, delegovaní činovníci hodnotili podujatie na vysokej organizačnej úrovni a ocenili nielen organizátorov, ale aj výborných fanúšikov na tribúnach.
Výsledky kvalifikácie GP speedway 2018:
1. Martin Vaculík, Slovensko 14 bodov
2. Matej Žagar, Slovinsko 13
3. Adrian Miedziński, Poľsko 11+3
4. Patryk Dudek, Poľsko 11+2
5. Andrij Karpov, Ukrajina 11+1
6. Grigorij Laguta, Rusko 10+3
7. Leon Madsen, Dánsko 10+2
------------------------------------------
8. Andžejs Lebedevs 10+1
9. Tomáš Suchánek, Česká republika 7
10. Troy Batchelor, Austrália 7
11. Eduard Krčmář, Česká republika 5
12. Norbert Magosi, Maďarsko 4
13. Mark Riss, Nemecko 3
14. Michele Castagna, Taliansko 2
15. Nick Škorja, Slovinsko 1
16. Patrik Búri, Slovensko 1
Náhradníci
17. Ján Mihálik, Slovensko – neštartoval
18. Jakub Valkovič, Slovensko - neštartoval
Text: M. Búri, speedwayclub.sk
Sekretariát SMF, 09. 5. 2017
Pridané: 09.05.2017 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Žarnovica videla dvadsať jázd tej najvyššej úrovne - Redakcia
- Žarnovica bola svedkom strhujúcich súbojov špičkových plochodrážnikov - Kvalifikácia MS Grand Prix 2019 - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!