Anketa:
Žarnovica bola svedkom strhujúcich súbojov špičkových plochodrážnikov - Kvalifikácia MS Grand Prix 2019
ZdieľaťPridané: 14.06.2019 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2630 [Šport - Plochá dráha]
V sobotu 8. júna sa žarnovická plochá dráha opäť odela slávnostným šatom, aby privítala to najlepšie čo ponúka tento šport v jedenástich krajinách. Súboje špičkových pretekárov, ktoré môžu žarnovickí fanúšikovia vidieť každoročne vďaka Speedway Clubu Žarnovica, ponúkli adrenalínový zážitok pre každého, kto si našiel cestu na jediný slovenský plochodáržny ovál.
Medzi kvalitnou konkurenciou sa nestratila ani absolútna slovenská jednotka Martin Vaculík, no z víťazstva sa tešil jeho dánsky súper Anders Thomsen.
Už tretiu sezónu za sebou sa o žarnovický vrchol plochodrážnej sezóny postarala Kvalifikácia do Grand Prix. Aj tentoraz mal kvalifikačný systém tohto šampionátu štyri kolá, z ktorých iba tí najlepší postupovali do pretekov Challenge, ktoré sú naplánované na 24. augusta do chorvátskeho Goričanu. Zo Žarnovice, francúzskeho Lamothe Landeron, škótskeho Glasgowa a nemeckého Abensbergu postúpilo nakoniec 15 pretekárov, ktorých doplní Chorvát Jurica Pavlic ako nasadený organizátorom Challenge.
V Žarnovici išlo teda o veľa. Iba štyri miesta prémiované postupom mali viac ako dvojnásobok reálnych kandidátov. Niekoľko dní pred pretekmi vypadol Švéd Andreas Jonsson, ktorý patril medzi horúcich adeptov na postup, no zdravotné problémy ho eliminovali skôr ako by mohol do Žarnovice prísť. Aj napriek tomu niekoľko tisíc divákov videlo zaujímavé preteky, kde sa o postupe rozhodovalo do posledných jázd.
O preteky bol celkom dobrý záujem už pred ich konaním aj zo strany médií. Okrem platenej reklamy na rádiách Anténa Rock a Vlna to bola RTVS, ktorá dva dni pred pretekmi okrem iného nielen odvysielala pozvánku na podujatie v rámci relácie z regiónov, ale aj po pretekoch už v ten večer priniesla v Góloch, Bodoch, Sekundách čerstvé informácie a zábery z ich priebehu. Taktiež rozhovor s Martinom Vaculíkom v Novom Čase, ktorý vyšiel deň pred pretekmi hovoril o ťažkej úlohe žarnovickej plochodrážnej hviezdy, ako si poistiť účasť v GP 2020 cez postup zo žarnovických pretekov. Záujem o Kvalifikáciu do GP prejavili aj štyri najväčšie slovenské stávkové kancelárie, ktoré vystavili zaujímavé kurzy nielen na konečné poradie, ale aj výsledky niektorých súbojov medzi dvojicami súperov v jazdách.
Už samotný začiatok pretekov ukázal, že ani domáca hviezda Martin Vaculík to nebude mať ľahké. Vo štvrtej jazde sa márne snažil dostať cez Poliaka Hampela. Ten mal jednoducho najlepšie nastavenie svojho motocykla v úvode pretekov. Aj v ďalšej jazde pomerne ľahko zvíťazil. Martin si v druhej svojej jazde pripísal cenný skalp Dána Andersa Thomsena, ktorý využil možnosť vyskúšať si žarnovickú dráhu počas Extraligy tri týždne predtým, keď pomohol domácemu tímu k historicky prvému víťazstvu v tejto súťaži na žarnovickej dráhe. Práve Anders mal v hľadisku po Maťovi najväčšie sympatie a nezabúdal sa za to odvďačiť nádhernými súbojmi a predbiehaním. Pomerne ľahko sa podarilo vyhrať Maťovi Vaculíkovi aj dvanástu jazdu, kde sa mu márne snažil sekundovať majster Európy z roku 2017 Lotyš Andžej Lebedevs. Trochu viac práce malo naše eso v štrnástej jazde, kde mu na chrbát dýchal Švéd Peter Ljung. Práve on sa postaral o asi najväčšie prekvapenie, keď si bojovným výkonom vyjazdil postup do Challenge, čo skrášlil tretím
miestom v pretekoch, keď v dodatkovej jazde nielen nevzdal skoro stratenú pozíciu, ale dokázal nádherným súbojom poraziť Mateja Žagara. Ten sa predviedol v Žarnovici už tradične dobre. On je práve mužom, ktorý sa predstavil v Žarnovici vo všetkých troch Kvalifikáciách do GP organizovaných v posledných troch rokoch SC Žarnovica. A opäť postúpil. Práve v jazde s ním sa postaral o horúce chvíle maďarský veterán Norbert Magosi. Pretekár, ktorý je známy svojimi rýchlymi štartmi, ale aj tvrdou jazdou, si to dokonca namieril na prvé miesto v jazde so spomínaným Žagarom. Ten sa ho márne snažil dve kolá predbehnúť, aby v treťom kole razantne takmer odstrčil Magosiho a ukoristil tri body za víťazstvo.
Keď už je reč o tvrdosti, poriadnu dávku adrenalínu a nádherný súboj na lakte predviedol aj náš Maťo Vaculík v devätnástej jazde. Tu jazdil dokonca až na treťom mieste, keď svoju najlepšiu jazdu predviedol mladý Švéd Joel Kling. Maťo sa s ním dostal do súboja na lakte, v ktorom predčil švédskeho súpera a dostal sa na druhé miesto. No na prvého Žagara už nevyzrel a bolo jasné, že z víťazstva v pretekoch sa bude tešiť Dán Thomsen.
Aj ďalší pretekári predviedli svoje umenie. Vyslovene o sklamaní sa nedalo v tak silnej konkurencii povedať o nikom. O vyrovnanosti hovorí aj zaujímavá štatistika, keď päť bodov nazbieralo až šesť pretekárov a tak ako pre Eduarda Krčmářa to znamenalo deviate miesto, jeho krajan Josef Franc skončil s rovnakým počtom bodov až štrnásty.
Zaujímavosťou je aj fakt, že tak ako v Žarnovici, ani vo Francúzsku, Škótsku, či o dva dni v Nemecku si postup do Challenge nevybojoval žiadny poľský pretekár. Je to určite šok pre našich severných susedov, veď práve Poľsko je hnacím motorom svetovej plochej dráhy a keby sa jazdili majstrovstvá sveta družstiev, ešte aj jeho "D" tím by mohol reálne získať svetový titul.
Pre tých, ktorým sa sobotné preteky páčili bude zaujímavou aj informácia, že hneď po ich skončení bol dohodnutý na žarnovickú Extraligu 14. júla, ich víťaz Anders Thomsen, ktorý sa spoločne s Martinom Vaculíkom a ďalšími pokúsi zopakovať výsledok z prvého žarnovického kola.
Záverom možno už len dodať, že preteky mohli byť zorganizované najmä vďaka generálnemu sponzorovi GT Power, Slovenskej motocyklovej federácii, ďalším sponzorom a samozrejme početnej diváckej kulise.
Výsledky: 1. Anders Thomsen, Dánsko 14; 2. Martin Vaculík, Slovensko 13; 3. Peter Ljung, Švédsko 12+3; 4. Matej Žagar, Slovinsko 12+2; 5. Andžej Lebedevs, Lotyšsko 10; 6. Jaroslaw Hampel, Poľsko 9; 7. Krzysztof Buszkowski, Poľsko 8; 8. Andrej Kudriašov, Rusko 7; 9. Eduard Krčmář, Česká republika 5; 10. Gleb Čugunov, Rusko 5; 11. Daniel Bewley, Veľká Británia 5; 12. Oleg Michailovs, Lotyšsko 5; 13. Andrij Karpov, Ukrajina 5; 14. Josef Franc, Česká republika 5; 15. Norbert Magosi, Maďarsko 3; 16. Joel Kling, Švédsko 2; 17. Jakub Valkovič, Slovensko 0 (náhredník); 18. Ján Mihálik, Slovensko NS (náhradník)
Zdroj: speedwayclub.sk (M. Búri)
Pridané: 14.06.2019 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Svetová plochodrážna elita zavíta 8. 6. 2019 do Žarnovice - Redakcia
- Ťažké chvíle jedinej plochej dráhy na Slovensku - Redakcia
- Lindgren víťazom škandinávskej Speedway GP 2019, Vaculík šiesty - Redakcia
- Žarnovica videla dvadsať jázd tej najvyššej úrovne - Redakcia
- Hviezdy sa v Žarnovici predviedli v plnej veľkosti - Redakcia
- MS juniorov Žarnovica 2015 bola svedkom Dánskeho víťazstva - Redakcia
- Historický úspech Martina Vaculíka na majstrovstvách sveta Speedway GP - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!