Anketa:
Žarnovica videla dvadsať jázd tej najvyššej úrovne
ZdieľaťPridané: 27.05.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3832 [Šport - Plochá dráha]
Žarnovická plochá dráha určila včera piatich postupujúcich do Challenge Majstrovstiev Európy jednotlivcov, ktoré je naplánované do maďarského Debrecenu. Preteky ponúkli poriadnu dávku adrenalínu a je len škoda, že rozjazdy o postup na záver pretekov zmietol z dráhy dážď, ale najmä rozhodnutie rozhodcu z Poľska a pretekárov, ktorí mali istý postup v prípade ich neodjazdenia.
Predpovede počasia hovorili o daždi okolo obeda, ten však prišiel na záver pretekov pred 17. hodinou. Dovtedy však ponúklo 16 pretekárov z 10 krajín strhujúce plochodrážne divadlo. Bojovalo sa o každý bodík a centimeter na dráhe. Pretekári ukázali svoje majstrovstvo a vďaka dobre pripravenej dráhe sa predbiehalo a jazdilo po celej jej šírke. Najmä poľský kolega Maťa Vaculíka z extraligového Tarnówa Janusz Kolodziej jazdil pár centimetrov od nafukovacích mantinelov.
![]() |
Od začiatku za ukazovali ako favoriti pretekov Poliaci Kolodziej, Miedziński a Dáni Kildemand, Larsen, ktorí vyhrali svoje úvodné jazdy. Potom prišla jazda s poradovým číslom šesť a v nej sa ocitli všetci štyria víťazi. Diváci boli svedkami najlepšej jazdy dňa, kedy do cieľa nebol istý nielen víťaz, ale ani poradie na ostatných miestach.
![]() |
V ďalšom priebehu pretekov sa ukazovali ďalší adepti nielen na postup ale aj víťazstvo v pretekoch. Hľadať bolo treba u Švédov Zetterstroma a hlavne Davidssona, Čecha Aleša Drymla. No aj ostatní pretekári ukázali, že nepredajú svoju kožu lacno. Pekné súboje zvádzal so súpermi Fín Nieminen, Angličan Hall, či Nemec Huckenbeck.
![]() |
![]() |
Z víťazstva sa nakoniec tešil Janusz Kolodziej, ktorý mal od začiatku pretekov veľkú podporu žarnovického publika. Za ním na druhom mieste skončil Peter Kildemand a tretí v poradí mával zo stupňov víťazov Jonas Davidsson. Na posledné dve miesta bolo až päť adeptov, čo svedčí o vyrovnanosti pretekov. Cez prestávku, kedy mali byť určené štyri rozjazdy a z nich dvaja postupujúci, sa pustila poriadna búrka trvajúca takmer hodinu. Aj napriek tomu sa však vďaka enormnej snahe usporiadateľov podarilo dať dráhu do regulérneho stavu. To si však nemyslel poľský rozhodca a bohužiaľ ani niektorí pretekári, ktorí mali postup istý v prípade neodjazdenia dodatkových jázd. Zbytočné boli dokazovania trénera Jána Daniela, hospodára Jozefa Daniela a ďalších, ktorí Žarnovickú dráhu poznajú dlhé desaťročia, že dráhe nič nie je. Zbytočné boli tvrdenia, že dva týždne predtým na oveľa viac rozmočenej dráhe trénovali maďarskí veteráni a 60-ročný László Meszáros jazdil výjazdy s nohou v pravom uhle k motorke..... Zbytočné bolo poukazovanie na fakt, že na tribúnach skoro dve hodiny čaká asi 2 500 divákov, bohužiaľ žiadny z týchto argumentov na spomínaných neplatil. A tak o 19.00 hod. boli preteky oficiálne ukončené a pristúpilo sa k vyhlasovaniu výsledkov.
![]() |
Výsledky - www.smf.sk/plocha-draha-vysledky/
Autor: Martin Búri
www.speedwayclub.sk
Pridané: 27.05.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Majstrovstvá Európy na plochej dráhe v Žarnovici - 24. 5. 2014 - Redakcia
- 51. Zlatá prilba SNP 2014 sa stala korisťou Martina Vaculíka - Redakcia
- Martin Vaculík už na 3. mieste v priebežnom poradí ME na Plochej dráhe - Redakcia
- Posledný aprílový víkend 2014: country cross, motokros a plochá dráha - Redakcia
- 52. ročník Zlatej Prilby už pozná svojho víťaza – Martina Vaculíka - Redakcia
- ME speedway v Žarnovici - dramatické preteky vyhral Jurica Pavlic - Redakcia
- Finále Majstrovstiev Európy s Martinom Vaculíkom už túto sobotu! - Redakcia
- V piatok Martin Vaculík zabojuje o obhajobu Európskeho titulu - Redakcia
- Martin Vaculík vyhral prvý pretek série Majstrovstiev Európy jednotlivcov 2016 v plochej dráhe - Redakcia
- Svetová plochodrážna elita zavíta 8. 6. 2019 do Žarnovice - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- Customs of Slovakia 2025 – 15. výročie 13.-16. marec 2025 Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!