Anketa:
Tretie podujatie ESX CUP-u v Širokom diktoval Sebastián Tököly
ZdieľaťPridané: 21.06.2017 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3073 [Šport - Motocross]
Tretie podujatie ESX CUP-u a zároveň tretie podujatie seriálu Slovenského pohára sa odohralo pod organizátorskou taktovkou Cross teamu Široké. Skvelé počasie, množstvo divákov a 167 jazdcov bolo v Širokom zárukou kvalitných pretekov.
Nechýbali ani atrakcie ako napríklad fotenie sa s dakarským špeciálom Števa Svitka, prelety ponad trať vo vrtuľníku, či súťaž v jazde na zadnom kolese do strmého výjazdu. Vrelo to u divákov aj na plných rampách. Nikto si netrúfol na odvážne tempo najrýchlejšieho jazdca, Sebastiána Tökölyho (MX2), ktorý bol vždy na čele absolútneho poradia.
Spoločné rozjazdy MX OPEN, MX2, MX2 Junior, MXjun.125
Štyri kategórie naplnili štartovaciu rampu, z ktorej najrýchlejšie vyletel v ústrety strmému výjazdu hneď po štarte do prvej zákruty Tomáš Ondria z Víťaza. Trať v Širokom mu je blízka a to dokázal aj výborným štartom s holeshotom, za ktorý si odniesol finančnú prémiu od promotéra ESX media, tričko od 3b a motokozmetiku od Motomixu. Tempo však neudržal a skončil na 4. mieste v MX OPEN.
V druhej jazde holeshot získal Jaroslav Antalič, víťaz kategórie MX OPEN. Štefan Svitko sa taktiež zapájal do súbojov o prvenstvo, avšak len v prvej finálovej jazde, ktorú vyhral. V druhej odstúpil kvôli defektu a stupienok víťazov mu ušiel úplne. V MX OPEN Zvíťazil Antalič pred druhým Martinom Tóthom a tretím Markom Palom.
Fantastické rýchle jazdy predvádzal MX2-kový jazdec, Sebastián Tököly, ktorý okrem dvoch víťazstiev vo finálových jazdách sa nenechal predbehnúť ani absolútne a bol vždy na čele celého pelotónu. Radoslav Matula obsadil druhé a Kamil Kvasnička tretie miest v kategórii MX2.
Juniorské kategórie vyzerali nasledovne. Lídrom medzi MX JUN 125 bol Samuel Struk a MX2 Junior zasa Jaroslav Dubóczi.
Spoločné rozjazdy MX65, MX85
Najmladší účastníci motocrossu v Širokom si nič nedarovali zadarmo. Stankovi Koptákovi vyšiel výborne prvý štart, kde dal holeshot, no svoju výhodu nezúročil a skončil mimo pódia, na 4. mieste. Tretie miesto v MX 85-ke patrilo Patrikovi Imrichovi, druhé Krisztiánovi Vincze Dóka a zvíťazil maďarský jazdec, Jakob Kristóf. Pódium MX 65-ky patrilo Máriovi Hadovi na treťom, Čechovi Zimekovi Přemyslovi na druhom a Jarkovi Katriňákovi na prvom mieste.
MX LADY
Dievčenská kategória sa opäť tešila hojnej účasti desiatich dievčat, a preto dostali privilégium mať aj vlastný štart. Tým pádom sa z odmien za holeshoty mohla tešiť najlepšia štartérka v oboch jazdách, Mária Klimčíková. Tak ako na doteraz každých pretekoch ESX Cup-u, jej najväčšou rivalkou bola Anna Piarová. Tá však nedokázala Máriu predbehnúť a skončila druhá. Treťou bola Laura Smoľarová.
MX2 Hobby
V najpočetnejšej kategórii podujatia, MX2 Hobby, si hloleshoty rozdelili Gorek s Kuklom. Ani jeden z nich nepremenil šancu po štarte na pódiové umiestnenie. Tretie miesto si vzal Silvester Lipjanec, druhé Matej Penták a suverénny víťaz bol Tomáš Ballo.
Spoločné rozjazdy MX4, MX4+, Twinshock
Motocross v Širokom píše svoju históriu už od 50.tych rokov a vyrástli tu takí majstri ako Ladislav Katriňák či Jozef Drozda. Mnohí z veteránskych kategórii si ich pamätajú a radi sa na trať v Širokom vracajú. Výborný štart mal Róbert Flendrovský, no o prvé miesto sa zvádzali súboje medzi inými pánmi, Zoltánom Vörösom a Ukrajincom Shelestayom Konstantinom. Keďže druhá jazda je rozhodujúca, a v nej vyhral Vörös, miesto najvyššie na pódiu pre MX4 patrilo jemu. Druhý bol teda Shelestay a tretí Flendrovský.
O dekádu starší páni v kategórii MX4+ mali nastolený klasický súboj dvoch titanov: Uličný verzus Pipich. Peter Pipich vyhral prvú finálovú jazdu, Jankovi Uličnému sa však podarilo dať v druhej jazde holeshot a túto výhodu zúročil na prvenstvo v cieli. Stupienok víťazov MX4+ nakoniec patril Uličnému pred Pipichom a tretím Petrom Faltanim.
MX1 Hobby
Od začiatku sezóny dominuje kategórii MX1 Hobby jedno meno: Samuel Sedlák. Ani v Širokom nepreťal šnúru svojich víťazstiev. Holeshoty mu síce vyfúkol výborný štartér Milan Tekeľ, no obidve rozjazdy vyhral s prehľadom. Do cieľa za ním dorazili Radovan Bernát na druhom a Miloš Sekerák na treťom mieste.
Ďalšie podujatie - 6. 8. 2017, Hraň - Sírnik
Zemplínsku pohostinnosť a krásnu trať s výhľadom široko-ďaleko si vychutnáte, ak prídete v nedeľu 6. 8. na kopec medzi obcami Hraň a Sírnik. MX Team ESTRI Hraň sa už teraz pripravuje, aby vám priniesol po dlhšej letnej pauze skvelý motocross. Tešíme sa na vás.
Viac info o ESX CUP 2017: esxcup.sk/
alebo na facebooku: www.facebook.com/esxcup2017/
Autor článku: Radka Kovaľ Mazáková
Autor foto: Róbert „Rouby“ Roľa
Pridané: 21.06.2017 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!